גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": מעדני החלב התייקרו ב-40% תוך 3 שנים

"גלובס" ממשיך בבדיקת יוקר המחיה בישראל ■ מינואר 2008 עד היום התייקר מעדן יופלה ב-40%, המילקי ב-35%, והחמאה כמעט ב-30% ■ תוך חצי שנה התייקרו רבים ממוצרי החלב ב-8.5% ■ החרם הצרכני הורחב אתמול גם למעדני חלב - עד להורדת המחיר ל-2.9 שקלים לגביע

לא רק מחיר הקוטג' מרקיע שחקים במדף מוצרי החלב. גם אם תרצו להתענג על מעדן יופלה, למשל, תשלמו היום כמעט פי שניים מכפי ששילמתם ב-2008. במשך 3.5 שנים - מחודש ינואר 2008 עד היום - עלו מחיריהם של רבים ממוצרי החלב, ובחלק מהם בשיעור משמעותי. סקירה שביצע אתר פרייסל (www.pricesal.co.il) עבור "גלובס", שכללה 11 מוצרי חלב פופולריים, מגלה כי עליית המחירים הממוצעת עמדה על 22%.

כך מצא האתר, המתמחה בהשוואת מחירים בין רשתות המזון והפארם, כי מחירו של המילקי, שהוצא מפיקוח ב-2007, נסק בתקופה זו בשיעור של 35%, מ-2.30 שקלים ל-3.10 שקלים; והגבינה הצהובה "גוש חלב" במארז (גבינה פרוסה) התייקרה ב-33% (מ-11.30 שקל ל-15 שקל). מחיר חמאה קפץ ב-28%, בדומה למחירו של תחליף ממרח מזולה, וגם השוקו התייקר - עד 2 ליטרים של יטבתה עלה ב-15%. שמנת תנובה התייקרה ב-7%.

המחירים עולים, ומה עם השכר?

חשוב להתייחס למחירי המוצרים ביחס לשכר הממוצע במשק, וזה נע בקצב אחר לגמרי: ב-3.5 השנים האחרונות עלה השכר הממוצע ב-9% בלבד. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון ליוני 2011 עומד השכר הממוצע על 8,996 שקל ברוטו. ביולי 2008 עמד השכר הממוצע על 8,237 שקל.

הסערה בכוס החלב פרצה בעקבות תחקירי "גלובס" שחשפו עליית מחירים בלתי מוצדקת ופערים גדולים בין המחירים שמשלמים הישראלים למחירים שמשלמים בחו"ל על מוצרים דומים. המחירים מקוממים במיוחד לאור פרקי הזמן הקצרים שבהם עלו.

בדיקה נוספת שביצע אתר פרייסל עבור "גלובס" בחנה את תנודת המחירים בחצי השנה האחרונה, בתקופה שבין ינואר 2011 ליוני 2011. מהבדיקה עולה כי מבין 13 מוצרי חלב שונים שמחיריהם נבדקו, רק במוצר אחד לא היה שינוי כלל במחיר (מעדן דניאלה), ואילו ביתר המוצרים נמצא שינוי המגיע ל-23% במחיר החמאה (מ-5.90 שקלים ל-7.30 שקלים בממוצע לאריזת 200 גרם).

הפיקוח טוב לצרכן?

בין המוצרים שברשימה ניתן למצוא גם מוצרים הנמצאים בפיקוח ממשלתי ומחירם נקבע על-ידי משרד החקלאות. שמנת חמוצה 15%, שמחירה עלה לאורך התקופה ב-7%, וחמאה רגילה, שמחירה במשך 3.5 שנים כאמור עלה ב-23%.

מחירי המוצרים הללו מתעדכנים בהתאם לעליית מחיר חומרי הגלם. העלייה האחרונה עודכנה במאי בשיעור של 6.5% לאחר התייקרות שיזמו יצרניות החלב המרכזיות. את עדכון המחירים נימקו אז במשרד החקלאות כפועל יוצא של ההתייקרות הדרמטית במוצרי השומן והחמאה בעולם.

נזכיר כי באוקטובר 2010 הוכרז על מחסור בחמאה, דבר שגרר עליית מחירים התואמת את הביקוש להיצע הדל (שנבע לפי ההסברים ממחיר החמאה בעולם, מה שהפחית את כמות החמאה המיובאת).

מוצרים שהוצאו מפיקוח, ובכללם גבינות קשות, מעדני דני וכמובן קוטג', עלו בעשרות אחוזים מאז הוצאו מפיקוח בין השנים 2006-2007. שיעורי העלייה של המוצרים הנמצאים בפיקוח מתונים בהרבה.

נשאלת השאלה: האם החזרת המוצרים לפיקוח היא הפתרון הנכון מבחינת הצרכן? פתרונות אחרים שמטרתם למתן את כאוס המחירים בענף המזון ומוצרי החלב בפרט כוללים את הגברת התחרות מבחוץ באמצעות פתיחת שערי היבוא והקלות על כניסת מוצרים מחו"ל או הסרת המכסים על ייצור החלב והגברת התחרות מבפנים, תוך עידוד היצרניות הקטנות להגדיל את נתחן. כך או כך, הצרכן, שאולי הבין כעת את כוחו, צריך להמשיך להצביע ברגליים ולערוך קנייה מושכלת.

משטראוס נמסר בתגובה כי "העלאות המחיר של החברה היו נמוכות משמעותית, בהתאם לעליית מחירי חומרי הגלם. המחירים שהועברו על-ידי 'גלובס' אינם המחירים ששטראוס קבעה אלא מחירי הקמעונאים כפי שהם קבעו לצרכן. לפי המחירים שהעבירה שטראוס, שיעורי העלייה נמוכים יותר: מילקי - עלייה של 4.8%, מארז רביעייה של 'גמדים' - 5.5%, ואקטימל שמינייה - עלייה של 4.1%.

מיוניליוור נמסר בתגובה: "המגמות העולמיות של עלייה בחומרי הגלם בתקופה האחרונה מייקרות כמובן את עלויות הייצור של חברתנו. ככלל, חברתנו מעדיפה לספוג חלק מהעלויות ככל שניתן מאשר לגלגלן לצרכניה. עם זאת, בשל העלייה החדה במחירי חומרי הגלם ובכללם שמנים, נאלצנו לעלות את מחירם של ממרחי מזולה. ראוי לציין כי עלייה זו מחפה באופן חלקי בלבד על השפעת עליית מחירי חומרי הגלם על עלויות היצור של חברתנו".

מתנובה נמסר בתגובה: "הנתונים שאתם מציגים אינם מדויקים, וחלק מהמוצרים הם מוצרים בפיקוח. בנוסף, בחרתם להציג שיעורי עלייה של מוצרים עתירי שומן שמחירם עלה בעקבות המחסור בשומן בעולם".

מוצרי חלב עליית מחירים ממוצעת של 8.5 אחוז בשנה

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות