גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

והרי התחזית: האנליסטים ימשיכו לפספס בדוחות הבנקים

אחרי עוד רבעון שבו תחזיות האנליסטים היו רחוקות, רחוקות מאוד, מהתוצאות שהציגו הבנקים בפועל, הגיע הזמן שיקום האנליסט שיודה בפה מלא: אין לנו יכולת לחזות ברמה הרבעונית מה יקרה בדוחות הבנקים

ערב פרסום דוחות הרבעון הראשון, לא פרסם יובל בן זאב - מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ואנליסט בנקים מוערך - בניגוד להרגלו, את תחזיותיו לתוצאות הצפויות. "מה קרה?", שאלנו את בן זאב. "בחרתי לא לפרסם כי לאור השינויים החשבונאים - חוזר חובות פגומים הוא רק אחד מהם - יש יותר מדי דרגות חופש, ולכן יהיה לא נכון לפרסם תחזית", הוא ענה לנו.

אף פעם לא הבנו מדוע מתעקשים האנליסטים להתבזות מדי רבעון בפרסום תחזיות רווח. מדוע הם מתעקשים להוציא תחזיות ואחריהן להסביר היכן שגו. מדוע עד עתה, עד שקם בן זאב, לא היה אף אנליסט שאמר בפה מלא את האמת: אין יכולת לחזות ברמה הרבעונית מה יקרה בדוחות הבנקים. אפשר לנתח תהליכים ומגמות, לתת הערכה ברמה שנתית, אבל מספרים מדויקים יהיו ניחוש ותו לא.

בדיעבד, בן זאב צדק בזהירותו. כשלוקחים את התחזיות של שישה אנליסטים לרווחי הבנקים ובודקים אותן מול התוצאות בפועל, התוצאה עגומה למדי. כולם פספסו, אף אחד לא הבריק. שיעור הטעות הממוצע של האנליסטים בתחזיותיהם היה 17%. טווח הטעות הממוצע נע בין 14.4% (טרנס קלינגמן ממיטב) לבין 21.1% (אלון גלזר מלידר).

קחו, למשל, את אהוד ניר מפסגות, שפרסם שבוע לפני הדוחות, מסמך בן 17 עמודים עם תחזית מפורטת. בשלושה בנקים טעה ניר בשיעור של מעל 20% וכמוהו גם דן הרווארד מדויטשה בנק. בשביל זה צריך אנליסטים?

מתנהגים כמו עדר

יתרה מזאת, מתוך 29 תחזיות (דויטשה בנק לא מכסה את הבינלאומי), ב-14 מהן, כמעט מחצית, טעו האנליסטים בשיעור של מעל 20%. רק ארבע תחזיות היו בטווח הטעות הסבירה של 5%, כולן לגבי תוצאות מזרחי טפחות.

לגבי בנק הפועלים, למשל, התחזית הקרובה ביותר הייתה של מאיר סלייטר מדש, והיא הייתה רחוקה ב-16.5% מהתוצאה בפועל. בבינלאומי הייתה התחזית המדויקת ביותר של עדי סקופ מאי.בי.אי שפספס ב-16.4%, ובדיסקונט הצליח קלינגמן לטעות רק ב-20.5% והיה הקרוב מכולם.

ועוד נקודה למחשבה. בדיקת התחזיות מראה שהאנליסטים מתנהגים כמו עדר. כולם, למשל, העריכו בחסר את הפועלים ואת דיסקונט, ולא צפו את הירידה בלאומי. כך שאין מה לצפות מאנליסטים לחשיבה מקורית או גישה שונה. כולם חושבים באותה דרך, מסיקים את אותן מסקנות, ולכן הם גם טועים ביחד.

פתרון יצירתי לבעיית ירושלים

בכל פגישה עם אורי פז אפשר למדוד חמש דקות בדיוק, עד הרגע בו הוא שולף דף נייר, או מפית של בית קפה, ומתחיל לצייר גרפים ועקומות כדי להציג פתרונות יצירתיים לבעיות מוכרות.

הבעיה שהפעם על הפרק היא מחסור בהון. כמנכ"ל בנק ירושלים נאלץ פז, כמו קודמיו דוד ברוך ואבי בזורה, להתמודד עם החיסרון לקוטן. לבנק ירושלים אין מספיק הון כדי להתרחב כמו שפז היה רוצה, ולכן הפתרון שהוא הגה - יחד עם ראש האגף העסקי בנצי אדירי - הוא להגדיל את האשראי על אותו הון עצמי, באמצעות שיתוף פעולה עם גופים מוסדיים.

כך, למשל, רוכש הבנק פוליסת ביטוח שמכסה אותו לגבי ערבויות חוק מכר, דבר שמאפשר לו להגדיל את היקף הערבויות בליווי פרויקטי נדל"ן. המוצר הוא אותו מוצר אבל הלוגו למעלה הוא של חברת הביטוח. השלב הבא הוא שותפות באשראי. מאחר שרוב עלויות האשראי העסקי הן עלויות הון, לוקח ירושלים איתו לפרויקט חברת ביטוח, שנותנת את מרבית ההון המוקצה לאשראי שניתן ללקוח.

לחברת הביטוח זה כדאי כי השקעה כזו היא תחליף להשקעה לטווח קצר אך יותר רווחית מרכישת אג"ח לטווח דומה. לבנק ירושלים זה כדאי מאוד, כי למרות שחלקו באשראי קטן כך הוא יכול כאמור להפיק יותר מאותה כמות הון. יותר לקוחות, פחות סיכון פר לקוח, והחשוב מכל: התשואה על ההון גדלה כי בנק ירושלים גובה עמלת ייזום וממשיך לנהל את האשראי. בנוסף, שיתוף פעולה כזה מאפשר לירושלים לפרוץ את מחסום הקוטן ולממן עסקה של מאות יחידות דיור, כאשר עד היום מימן אשראי בעסקאות של עד 60 יחידות דיור.

ולמה בנקים גדולים לא נוהגים כך ומשאירים את המגרש המוסדי לבנק קטן כמו ירושלים? פשוט מאוד. הם לא צריכים. המחסור הוא אבי ההמצאה ובנקים גדולים לא מוטרדים מבעיית הון, ולכן לא רואים סיבה להתחלק עם אחרים ברווח.

חשבון קטן, כשל גדול

באחרונה קיבלנו מייל מ-ש' שמגדיר את עצמו "לקוח קטן של בנק גדול". לפני שבועיים הוא קיבל מכתב מהבנק שבישר לו בחגיגיות על החשבון החדש שפתח לבת שלו. ש' נדהם: למיטב ידיעתו מעולם לא ביקש לפתוח חשבון כזה, ובטח לא חתם על שום מסמך. אמנם לפני חודש הציעה הפקידה בבנק לאשתו לפתוח חשבון מיוחד או תוכנית חיסכון בתוך החשבון המשותף עבור הילדה, אך אשתו השיבה שהיא תתייעץ על כך לפני שהיא מחליטה. אבל הפקידה, כך התברר לו עכשיו, הגדילה ראש ופתחה על דעת עצמה חשבון נפרד.

ש' כיתת רגליו לסניף שם הסבירו לו שכנראה חלה אי הבנה. "אי הבנה?", תמה ש', "איך אפשר לפתוח חשבון בלי חתימה?", והפקידה השיבה שהיא באמת זקוקה עכשיו לחתימה. הוא ביקש לסגור את החשבון לאלתר, והפקידה אמרה שאם הוא מתעקש אין בעיה, אבל קודם צריך לחתום על המסמך שמאשר את פתיחת החשבון ("למרות שהחשבון כבר נפתח והוא פעיל!!", כותב לנו ש' ומדגיש עם שני סימני קריאה).

"זה אמנם סיפור קטן על חשבון קטן עוד יותר", הוא מסכם, "אבל תמוה בעיניי שמנגנון הבקרה של הבנק מאפשר ביצוע של פעולה כזאת ללא חתימה פיזית. אפשר רק לנחש איך באותה שיטה מאשרים הלוואות ומבצעים פעולות אחרות בניגוד לנהלים".

האנליסטים לא פוגעים

עוד כתבות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה