גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנחות סוף עונה: לקנות עכשיו או לחכות לגל ההנחות הבא?

מי שחיכה עד עכשיו עם רכישת בגדי קיץ עשה בחוכמה, שכן רשתות האופנה מכריזות בזו אחר זו על מבצעים והנחות ■ "גלובס" בודק כמה יעלה לחדש את המלתחה ברשתות ואצל המעצבים

אמנם באופן רשמי הקיץ נפתח רק לאחרונה (21 ביוני), והחום הגדול עוד לפנינו, אבל אווירת הסייל כבר כאן - רשתות אופנה רבות כבר נמצאות בתוך תקופת סוף העונה עם פריטים מוזלים, מה שמרמז על מלאים מכובדים ועל העמקת ההנחות כבר במהלך החודש הקרוב.

חלק מהרשתות הקדימו את מועד המכירות ביחס לשנה שעברה, אלא שבמרבית החנויות ההנחות עדיין בשלב ראשוני (המאופיין למשל במבצעים על רכישה כמותית).

את האות המבשר על מחיקת המחיר הרשמי הפנו חלק מהרשתות בשלב ראשון לחברי מועדון (מנגו, גאפ) וכעבור זמן קצר ייעדו את המבצעים גם לקהל הרחב. בחלק מהרשתות חברי מועדון נהנים מהנחה נוספת על ההנחה הקיימת, כך למשל במנגו, ב-H&O ובמשביר לצרכן.

"גלובס" סוקר את מפת ההנחות העדכניות. מהבדיקה עולה כי בשלב זה הנחות גורפות מוענקות ברשת פוקס. הרשת מעניקה 40% הנחה על מרבית הפריטים בחנות. אם להתבסס על השנים הקודמות, ההנחה הזאת צפויה להעמיק בקרוב.

גם זארה, קרייזי ליין והמשביר לצרכן כבר מציעות הנחות יפות.

לעומת זאת, בקסטרו היקף הפריטים שעליהם מוענקת הנחה של חצי מחיר עדיין לא גורף מספיק, וגם במנגו מחולקים הפריטים המוזלים לפי קבוצות מחיר (המתורגמות ל"עד 50% הנחה") - גם אלה, בהסתמך על המדיניות בעונות קודמות, יוזלו במהלך הקיץ.

משתלם לקנות עכשיו?

רוב הרשתות עדיין לא "חותכות" חצי מהמחיר (לפחות), כפי שיקרה תוך פרק זמן קצר - מכאן שיש עוד למה לחכות. הניסיון מלמד כי שלב זה של הנחות סוף עונה הוא שלב ראשוני בלבד, והמחירים עוד יירדו משמעותית. מצד שני, מי שרוצה לממש את ההנחות כבר עכשיו ייהנה עדיין ממלאים הכוללים טווחי מידות.

לכן, השאלה אם להמתין להעמקת ההנחות (רובן כבר בתחילת יולי) תלויה בהיצע שיישאר על המדפים. אם הרעיון הוא לקנות כמה שיותר בזול ולא חשוב מה - אפשר לחכות, משום שהמחירים צפויים לרדת כבר במהלך השבועות הקרובים.

עוד נזכיר כי פריטים מעונות קודמות בהנחות ממתינים בחנויות העודפים הפזורות ברחבי הארץ - וכעת, בטרם יתווספו גם פריטי העונה הנוכחית שלא יימכרו, בחלקן יש הנחות שוות במיוחד.

נפטרים מהמלאי

לא בכל הרשתות ניתנת ההנחה בצורה זהה ופשוטה להבנה. חלקן מנסות קודם כל להיפטר ממלאי ומציעות הנחה כמותית. הרעיון בבניית הנחות כמותיות הוא מאוד פשוט: למכור כמה שיותר ולגרום לצרכן לקחת עוד פריט, גם אם תכנן לרכוש רק אחד, העיקר למצות את ההנחה. מומלץ לחשוב האם באמת יש צורך בפריט הנוסף.

כך למשל בגולף, קוויקסילבר וטומי הילפיגר ניתנת הנחה של 50% על מוצר שני, ובפומה 60% הנחה על פריט שני.

רשת דיסקרט מציעה מבצע של 2+1 שיוחלף בתחילת יולי למבצע של 1+1, וגם ברשת יופ, שכבר כמה שבועות מציעה פריט שלישי חינם, יעמיקו את המבצע בעוד יומיים, בתחילת יולי. חלק מהרשתות, כמו זארה, פוקס, קרייזי ליין, יצאו במבצעי הנחה "התחלתיים" של 30%-40%, שעם הזמן צפויים לגדול להנחה של חצי מחיר לפחות.

גם במשביר לצרכן , הידועה כרשת חובבת סיילים והנחות (במסגרת שקית ההנחות או ימי החגיגות לחברי מועדון), יעמיקו את המבצעים בתחילת יולי. כרגע נמכרים שם פריטים לגברים ולנשים ב-55% הנחה, אופנת ילדים ב-20-30 שקל ועוד.

בחלק מהחנויות, כמו טאג וומן, ההנחות גדלות ככל שתעמיסו יותר פריטים. הרשת מציעה הנחה של 30% על מוצר בודד, כאשר ברכישת שני מוצרים ההנחה תגדל ל-40% ובקניית 3 מוצרים ל-50%. גם בסריגמיש ההנחות יגדלו ככל שתקנו יותר.

גם היקף הפריטים שנמצאים בהוזלה צפוי לגדול: מנגו, גאפ וקסטרו, למשל, הכריזו על פתיחת המכירות עם הנחות של עד 50% על חלק מהפריטים, שככל הנראה היקפם יגדל עם הזמן.

שימו לב לחשיבות שמקבלת ההגדרה "עד 50%", שמטרתה לפתות את הקונים להיכנס לחנות, והמעניקה לרשת את הדרור להכליל תחת מטריית ההנחות פריטים בטווח מחיר שונה: כך שרק על בודדים מהפריטים מוענקת הנחה של חצי מחיר, בעוד האחרים נמכרים בהנחה מופחתת.

הנחות על רוב הפריטים

שיטה אחרת מגדירה מחיר לפי קבוצות או קטגוריות. החיסרון: לא תמיד מפורט גובה ההנחה או שיעורה, כך שלעתים הצרכן סבור כי הוא מקבל הנחה גדולה, אך אינו יודע שגם לפני המבצע הפריט לא היה הרבה יותר יקר.

לדוגמה, ב-TNT כל הפריטים בחנות עד 100 שקל (למעט ג'ינסים), בתמנון כל הפריטים עד 70 שקל, חולצות פולו ב-CELIO ב-80 שקל, בג'אמפ פריטי קיץ עד 250 שקל, וברנואר: 170 שקל לג'ינסים, חצאיות ב-130 שקל ועוד.

פרשנות: קיץ-חורף / דפנה הראל-כפיר

עונה אחר עונה, שנה אחר שנה, בכל פעם זה קורה מחדש. כאילו בעליהן של רשתות האופנה לא חיים כאן אלא באירופה - מכירות סוף הקיץ מתחילות בתחילת הקיץ, וקולקציות החורף נכנסות אל החנויות כאשר השמש יוקדת.

הבעיה נעוצה כנראה באפקט הדומינו - רשת אחת פוצחת במבצעי סוף עונה, וגוררת אחריה את שאר הרשתות שלא נשארות מאחור. אבל לאפקט הדומינו הזה יש פן נוסף: הקיץ התארך, החורף מתחיל מאוחר, ונוצר מצב אבסורדי שכבר בספטמבר כמעט ולא ניתן להשיג בגדים קיציים, ואילו בחלק האחרון של החורף החנויות כבר ריקות מבגדים חמים.

כמה מגוחך, שלא לומר מתוסכל, מרגיש הלקוח הישראלי כאשר בחודשים ספטמבר-אוקטובר הוא נאלץ לפלס את הדרך בין מעילים וסוודרים כדי לחפש בגדים עם שרוול קצר. הטמפרטורה בחוץ נושקת ל-30 מעלות צלזיוס, ואילו הוא מפשפש בין ערימות הבגדים שנותרו במבצע ונדחקו לפינת החנות, לטובת סריגים.

מחירי הבגדים והנעליים בתחילת העונה גבוהים, לא פעם גבוהים מדי. כאשר מחירי חולצות נעים בין 100 ל-250 שקל ברוב הרשתות, ומחיריהם של סנדלי נשים נושקים ל-500 שקל - למשפחות רבות קשה עד בלתי אפשרי לקנות.

נוצר מצב מגוחך שהמחירים מגיעים לרמה הגיונית יותר רק כחודשיים לאחר כניסת קולקציות הקיץ לחנויות, כאשר הן מתחילות להציע סנוניות ראשונות של מבצעים.

בשורה התחתונה, צרכנים נבונים כבר הבינו שכדי לקנות במחירים אטרקטיביים אין להם ברירה אלא לחכות למבצעים האמיתיים, כאשר הבגדים לכאורה נמכרים בהנחות של 40%-50%.

למה לכאורה? משום שבפועל, מחיר ה"מבצע" הזה משקף עדיין רווח נאה מאוד ליצרניות, וחבל שהן מציבות רף מחירים כה גבוה בתחילת העונה.

בשורה התחתונה, טוב יעשו יצרניות הבגדים אם יתאימו עצמן לדרישת הקהל, ימכרו בגדי קיץ בקיץ ובגדי חורף בחורף - ויגבו מחירים הוגנים לא רק במבצעים.

ביגוד עד 50 אחוז הנחה

הנחות על נעליים

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט