גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: פורד אקספלורר - מינימל קינג סייז

הקווים הנקיים ונטולי ההצטעצעות של פורד אקספלורר משתרעים על-פני שטח ענק ■ לכל מי שרוצה להרשים, בעיקר על כבישי אספלט

בעשור האחרון הייתה פורד כינור שני לחברה-הבת הקטנה שלה - מאזדה, והיא חייבת לה במידה רבה את מעמדה כאחד המותגים המובילים בשוק הרכב הישראלי. אמנם לדגמי פורד תמיד היו מפרטים תחרותיים שתומחרו כהלכה, אבל ללא המנוע השיווקי והכלכלי יוצא הדופן של דלק-רכב בשוק הליסינג - שנובע ישירות מעוצמת המותג מאזדה - ספק רב אם פורד-ישראל הייתה מגיעה לאן שהגיעה. אם מישהו זקוק לדוגמה, אנחנו ממליצים לו לנסות להשיג בשוק פורד משומשת מעשר שנות המודל האחרונות, שהיד-הראשונה שלה היא לא מחברת ליסינג.

נראה שהסבסוד הצולב בין שני המותגים בישראל לא הטריד במיוחד את אנשי פורד, כל עוד בשורה התחתונה נרשם גידול בנתח השוק של הקבוצה המורחבת. אבל היום נמצא הרומן בין החברה-האם-פורד לחברה-הבת-מאזדה לקראת סיום, ולהערכתנו תהיה לכך השפעה גם על השוק הישראלי בטווח הארוך: תוך כמה שנים תעמיק התחרות בין שני המותגים על נתחי שוק, ופורד-ישראל תידרש לנתק את חבל הטבור ממאזדה.

אחד הצעדים בכיוון זה עשוי להיות העמקת נוכחות ההיצע האמריקני של המותג פורד בפלח היוקרה עתיר-התדמית. צעד גדול בכיוון - תרתי משמע - בוצע החודש, עם נחיתת הדור החדש של פורד אקספלורר בישראל.

ניחוחות אירופאים

למרות המוצא האמריקני של הכלי, לעיצובו ניחוחות אירופאים מובהקים. את העיצוב הזה אפשר להגדיר כ"מינימליזם קינג סייז" - קווים נקיים ונטולי הצטעצעות ששרועים על שטח ענק: מכסה מנוע שטוח בגודל של מכונית מיני טיפוסית; גג שניקויו הידני דורש שימוש בסולם כבאים, וגריל קדמי שניתן לצלות עליו חצי פרה. כל זה ארוז באורך של יותר מ-5 מ' וברוחב של 2.3 מ' (!) בין הפינות של מראות הצד. כצפוי, הציבור הישראלי ניצב מרותק למראה הכלי הענק ויוצא הדופן, אפילו בצבעי השחור-לבן של דגם המבחן שלנו.

הטיפוס לעמדת הנהג חושף מערך פיקוד דומה מאד לזה של פורד EDGE, שבמרכזו לוח מחוונים ממוחשב (שפותח בשיתוף מיקרוסופט), שנשלט על-ידי מסך LCD גדול בקונסול המרכזי ועל-ידי מערך מתגים על גלגל ההגה. גם כאן יכול הנהג לבחור את המידע שיוצג בפניו, לשנות את גרפיקת לוח השעונים, לנהל דיאלוג יצרי וסוער עם מערכת זיהוי הפקודות הקוליות של הרכב, להתחבר לאינטרנט, להוריד מהרשת אפליקציות חדשות למערכת ההפעלה של הרכב וכו'. מערכות פיקוד ושליטה כאלו נוטות לבצע סינון טבעי של הלקוחות: מנתחי מערכות, טייסי קרב בדימוס, בוגרי היי-טק וילדים-מקוונים ירגישו מולה כמו ילד בחנות צעצועים. טכנופובים ונהגים משכבות גיל טרום-אינטרנטיות יבקשו בנימוס לעבור למושב האחורי.

כצפוי, המרווח הפנימי עצום. שורת המושבים השנייה יכולה להכיל בקלות שלושה מבוגרים שסיימו בהצטיינות את מכללת מקדונלד'ס, וגם צמד המושבים בשורה השלישית מרווחים דיים לנוסעים בגודל מלא, אם כי מרחב הברכיים שלהם מוגבל והגישה אליהם דורשת גמישות ומוטיבציה. תא המטען מציע נפח אחסון רציני (595 ליטר) אפילו כשהרכב מאוכלס בשבעה נוסעים - בהחלט בונוס נדיר ששמור לרכבי SUV אמריקנים בגודל מלא.

אינפו: פורד אקספלורר 2011

שורשים אמריקנים

כמו בפורד EDGE, קשה שלא להתרשם ממהפכת האיכות שעבר תאגיד פורד בשנים האחרונות: חומרי דיפון איכותיים, ריפוד עור עשיר ואיכות הרכבה מופתית, ששומרת על שקט גם בעת נסיעה על דרכי עפר משובשות. אי-אפשר בלי מילה על האבזור. דגם "לימיטד" המאובזר ביותר שבו נהגנו מגיע לארץ כסטנדרט עם ארמדה של מערכות נוחות ובטיחות, שחלקן נשדדו בלי בושה מהחברה-הבת-לשעבר וולוו.

המערכת המעניינת מכולן היא זו שמחנה את הרכב אוטומטית בסיוע רדאר, לאחר זיהוי מקום חניה ראוי. כבר נתקלנו במערכות כאלה בעבר, אבל לראות כלי של 2.3 טון מתמרן את עצמו עצמאית למקום חניה צר בין שתי מכוניות זו חוויה מסמרת שיער.

על הכביש בולטים השורשים האמריקנים של הכלי. לאקספלורר מתלים רכים מאוד שסופגים היטב בורות ומשרים רוגע בנסיעות ארוכות, אך גם מפגינים נטיות גלגול לא מבוטלות בפניות הדוקות על כבישים מפותלים. למרות הממדים המגודלים, השליטה בכלי בעיר נוחה וסבירה לקוטר סיבוב סביר ולתצפית טובה אל פינות הכלי. גם ההיגוי רך ונינוח ומזכיר לנהג את המאסה בה הוא שולט.

מנוע V6 העדכני של פורד מייצר 290 כ"ס מכובדים, וכשנועצים בו דורבנות הוא מזיז את הכלי בקצב ראוי אפילו בעליות תלולות. אבל רוב הזמן הוא מזרים את הכוח שלו בעצלתיים בליווי גרגור נינוח, והתיבה האוטומטית נוטה להחליף הילוכים מוקדם לטובת חיסכון/פליטה. אגב, פורד מתגאה בהפחתה דרמטית של תצרוכת הדלק, אבל בנהיגה ראויה קשה לחלץ מהכלי יותר מ-8 ק"מ לליטר.

הדגמים המאובזרים מצוידים במערכת הנעה כפולה-קבועה עם בורר מצבי שטח (בוץ, שלג וכו'). זהו גימיק נחמד שמזכיר מאוד את דיסקאברי, אבל אסור לצפות ליכולת שטח בנוסח בן-הדוד הבריטי. הכלי לא מתלונן על דרכי עפר כבושות ולא יתקשה לקחת טרקטורון או ג'ט סקי לחופים חוליים נידחים, אבל מהמורות שטח מהירות יגרמו לו לנדנודים נמרצים ומפחיתי מוטיבציה. הוא מיועד בעיקר לאספלט והצמיגים התקניים שלו מעידים על כך.

מי שרוצה את המראה המרשים ואת השימושיות של SUV אמריקני בגודל מלא לשבעה נוסעים, יכול לקבל את אקספלורר עם הנעה 4X2 כבר ב-240 אלף שקל - טריטוריה שבה ניתן לרכוש בארץ בקושי איזה "רכב פנאי" עם מושב שלישי סמלי. הדגם המאובזר ביותר עולה 320 אלף שקל ומגיע עם מפרט אבזור בנוסח מתווכי היבוא האישי, כלומר עם כל אביזר וצעצוע שקיים בקטלוג האופציות של היצרן האמריקני. מחירים אלו נשענים על הדולר הנמוך ובעיקר מעידים על המוטיבציה של פורד להרחיב את נוכחותה בארץ. העובדה שהחברה מכרה את כל המלאי שלה לשלושת החודשים הקרובים בשבועיים הראשונים של ההשקה מעידה שהציבור הישראלי משתף פעולה.

מתחרות

כמה שכבר כאן או בדרך:

שברולט טראוורס


טראוורס הוא יותר קרוס-אובר מרכב שטח ויכולות השטח שלו מוגבלות משל האקספלורר, אבל הוא עדיין מתחרה רציני בקרב חובבי רכבי הפנאי-7-מקומות האמריקנים. כמו עמיתו לבית פורד יש לו ממדי ענק, תא נוסעים מרווח ו-7 מקומות "אמיתיים" שלא באים על חשבון נפח המטען. במחיר של 266-365 אלף שקל מקבלים גם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר עם 281 כ"ס ושלל צעצועים נוסח אמריקה

דודג' דוראנגו


דוראנגו של קרייזלר (לשעבר דודג') הוא המתחרה הישיר של אקספלורר בארה"ב. מידותיו החיצוניות דומות למדי ויש לו בסיס גלגלים ענק (מעל 3 מ') שמבטיח שפע של מקום לשבעה נוסעים פלוס מטען. מודל 2011 המחודש מצויד במנוע החדש של קרייזלר: V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 290 כ"ס ומשודך לתיבה בת 6 מהירויות. מועד ההגעה לארץ עדיין לא ידוע, אך לא מעט אקזמפלרים כאלה מייבוא אישי כבר נמצאים פה

הונדה פיילוט

סוכנות הונדה פועלת כיום במרץ להרחבת מגוון הדגמים שלה המיוצרים בארה"ב ואחד הכלים הנמצאים על הכוונת הוא הפיילוט (ומקבילו היוקרתי MDX): רכב כביש ענק עם 7 מקומות ישיבה ועיצוב רבוע וייחודי. בארה"ב הוא מוצע גם עם הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת ומנוע V6 חזק בנפח 3.5 ליטר, טווח המחיר עדיין לא ידוע

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?