גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: פורד אקספלורר - מינימל קינג סייז

הקווים הנקיים ונטולי ההצטעצעות של פורד אקספלורר משתרעים על-פני שטח ענק ■ לכל מי שרוצה להרשים, בעיקר על כבישי אספלט

בעשור האחרון הייתה פורד כינור שני לחברה-הבת הקטנה שלה - מאזדה, והיא חייבת לה במידה רבה את מעמדה כאחד המותגים המובילים בשוק הרכב הישראלי. אמנם לדגמי פורד תמיד היו מפרטים תחרותיים שתומחרו כהלכה, אבל ללא המנוע השיווקי והכלכלי יוצא הדופן של דלק-רכב בשוק הליסינג - שנובע ישירות מעוצמת המותג מאזדה - ספק רב אם פורד-ישראל הייתה מגיעה לאן שהגיעה. אם מישהו זקוק לדוגמה, אנחנו ממליצים לו לנסות להשיג בשוק פורד משומשת מעשר שנות המודל האחרונות, שהיד-הראשונה שלה היא לא מחברת ליסינג.

נראה שהסבסוד הצולב בין שני המותגים בישראל לא הטריד במיוחד את אנשי פורד, כל עוד בשורה התחתונה נרשם גידול בנתח השוק של הקבוצה המורחבת. אבל היום נמצא הרומן בין החברה-האם-פורד לחברה-הבת-מאזדה לקראת סיום, ולהערכתנו תהיה לכך השפעה גם על השוק הישראלי בטווח הארוך: תוך כמה שנים תעמיק התחרות בין שני המותגים על נתחי שוק, ופורד-ישראל תידרש לנתק את חבל הטבור ממאזדה.

אחד הצעדים בכיוון זה עשוי להיות העמקת נוכחות ההיצע האמריקני של המותג פורד בפלח היוקרה עתיר-התדמית. צעד גדול בכיוון - תרתי משמע - בוצע החודש, עם נחיתת הדור החדש של פורד אקספלורר בישראל.

ניחוחות אירופאים

למרות המוצא האמריקני של הכלי, לעיצובו ניחוחות אירופאים מובהקים. את העיצוב הזה אפשר להגדיר כ"מינימליזם קינג סייז" - קווים נקיים ונטולי הצטעצעות ששרועים על שטח ענק: מכסה מנוע שטוח בגודל של מכונית מיני טיפוסית; גג שניקויו הידני דורש שימוש בסולם כבאים, וגריל קדמי שניתן לצלות עליו חצי פרה. כל זה ארוז באורך של יותר מ-5 מ' וברוחב של 2.3 מ' (!) בין הפינות של מראות הצד. כצפוי, הציבור הישראלי ניצב מרותק למראה הכלי הענק ויוצא הדופן, אפילו בצבעי השחור-לבן של דגם המבחן שלנו.

הטיפוס לעמדת הנהג חושף מערך פיקוד דומה מאד לזה של פורד EDGE, שבמרכזו לוח מחוונים ממוחשב (שפותח בשיתוף מיקרוסופט), שנשלט על-ידי מסך LCD גדול בקונסול המרכזי ועל-ידי מערך מתגים על גלגל ההגה. גם כאן יכול הנהג לבחור את המידע שיוצג בפניו, לשנות את גרפיקת לוח השעונים, לנהל דיאלוג יצרי וסוער עם מערכת זיהוי הפקודות הקוליות של הרכב, להתחבר לאינטרנט, להוריד מהרשת אפליקציות חדשות למערכת ההפעלה של הרכב וכו'. מערכות פיקוד ושליטה כאלו נוטות לבצע סינון טבעי של הלקוחות: מנתחי מערכות, טייסי קרב בדימוס, בוגרי היי-טק וילדים-מקוונים ירגישו מולה כמו ילד בחנות צעצועים. טכנופובים ונהגים משכבות גיל טרום-אינטרנטיות יבקשו בנימוס לעבור למושב האחורי.

כצפוי, המרווח הפנימי עצום. שורת המושבים השנייה יכולה להכיל בקלות שלושה מבוגרים שסיימו בהצטיינות את מכללת מקדונלד'ס, וגם צמד המושבים בשורה השלישית מרווחים דיים לנוסעים בגודל מלא, אם כי מרחב הברכיים שלהם מוגבל והגישה אליהם דורשת גמישות ומוטיבציה. תא המטען מציע נפח אחסון רציני (595 ליטר) אפילו כשהרכב מאוכלס בשבעה נוסעים - בהחלט בונוס נדיר ששמור לרכבי SUV אמריקנים בגודל מלא.

אינפו: פורד אקספלורר 2011

שורשים אמריקנים

כמו בפורד EDGE, קשה שלא להתרשם ממהפכת האיכות שעבר תאגיד פורד בשנים האחרונות: חומרי דיפון איכותיים, ריפוד עור עשיר ואיכות הרכבה מופתית, ששומרת על שקט גם בעת נסיעה על דרכי עפר משובשות. אי-אפשר בלי מילה על האבזור. דגם "לימיטד" המאובזר ביותר שבו נהגנו מגיע לארץ כסטנדרט עם ארמדה של מערכות נוחות ובטיחות, שחלקן נשדדו בלי בושה מהחברה-הבת-לשעבר וולוו.

המערכת המעניינת מכולן היא זו שמחנה את הרכב אוטומטית בסיוע רדאר, לאחר זיהוי מקום חניה ראוי. כבר נתקלנו במערכות כאלה בעבר, אבל לראות כלי של 2.3 טון מתמרן את עצמו עצמאית למקום חניה צר בין שתי מכוניות זו חוויה מסמרת שיער.

על הכביש בולטים השורשים האמריקנים של הכלי. לאקספלורר מתלים רכים מאוד שסופגים היטב בורות ומשרים רוגע בנסיעות ארוכות, אך גם מפגינים נטיות גלגול לא מבוטלות בפניות הדוקות על כבישים מפותלים. למרות הממדים המגודלים, השליטה בכלי בעיר נוחה וסבירה לקוטר סיבוב סביר ולתצפית טובה אל פינות הכלי. גם ההיגוי רך ונינוח ומזכיר לנהג את המאסה בה הוא שולט.

מנוע V6 העדכני של פורד מייצר 290 כ"ס מכובדים, וכשנועצים בו דורבנות הוא מזיז את הכלי בקצב ראוי אפילו בעליות תלולות. אבל רוב הזמן הוא מזרים את הכוח שלו בעצלתיים בליווי גרגור נינוח, והתיבה האוטומטית נוטה להחליף הילוכים מוקדם לטובת חיסכון/פליטה. אגב, פורד מתגאה בהפחתה דרמטית של תצרוכת הדלק, אבל בנהיגה ראויה קשה לחלץ מהכלי יותר מ-8 ק"מ לליטר.

הדגמים המאובזרים מצוידים במערכת הנעה כפולה-קבועה עם בורר מצבי שטח (בוץ, שלג וכו'). זהו גימיק נחמד שמזכיר מאוד את דיסקאברי, אבל אסור לצפות ליכולת שטח בנוסח בן-הדוד הבריטי. הכלי לא מתלונן על דרכי עפר כבושות ולא יתקשה לקחת טרקטורון או ג'ט סקי לחופים חוליים נידחים, אבל מהמורות שטח מהירות יגרמו לו לנדנודים נמרצים ומפחיתי מוטיבציה. הוא מיועד בעיקר לאספלט והצמיגים התקניים שלו מעידים על כך.

מי שרוצה את המראה המרשים ואת השימושיות של SUV אמריקני בגודל מלא לשבעה נוסעים, יכול לקבל את אקספלורר עם הנעה 4X2 כבר ב-240 אלף שקל - טריטוריה שבה ניתן לרכוש בארץ בקושי איזה "רכב פנאי" עם מושב שלישי סמלי. הדגם המאובזר ביותר עולה 320 אלף שקל ומגיע עם מפרט אבזור בנוסח מתווכי היבוא האישי, כלומר עם כל אביזר וצעצוע שקיים בקטלוג האופציות של היצרן האמריקני. מחירים אלו נשענים על הדולר הנמוך ובעיקר מעידים על המוטיבציה של פורד להרחיב את נוכחותה בארץ. העובדה שהחברה מכרה את כל המלאי שלה לשלושת החודשים הקרובים בשבועיים הראשונים של ההשקה מעידה שהציבור הישראלי משתף פעולה.

מתחרות

כמה שכבר כאן או בדרך:

שברולט טראוורס


טראוורס הוא יותר קרוס-אובר מרכב שטח ויכולות השטח שלו מוגבלות משל האקספלורר, אבל הוא עדיין מתחרה רציני בקרב חובבי רכבי הפנאי-7-מקומות האמריקנים. כמו עמיתו לבית פורד יש לו ממדי ענק, תא נוסעים מרווח ו-7 מקומות "אמיתיים" שלא באים על חשבון נפח המטען. במחיר של 266-365 אלף שקל מקבלים גם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר עם 281 כ"ס ושלל צעצועים נוסח אמריקה

דודג' דוראנגו


דוראנגו של קרייזלר (לשעבר דודג') הוא המתחרה הישיר של אקספלורר בארה"ב. מידותיו החיצוניות דומות למדי ויש לו בסיס גלגלים ענק (מעל 3 מ') שמבטיח שפע של מקום לשבעה נוסעים פלוס מטען. מודל 2011 המחודש מצויד במנוע החדש של קרייזלר: V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 290 כ"ס ומשודך לתיבה בת 6 מהירויות. מועד ההגעה לארץ עדיין לא ידוע, אך לא מעט אקזמפלרים כאלה מייבוא אישי כבר נמצאים פה

הונדה פיילוט

סוכנות הונדה פועלת כיום במרץ להרחבת מגוון הדגמים שלה המיוצרים בארה"ב ואחד הכלים הנמצאים על הכוונת הוא הפיילוט (ומקבילו היוקרתי MDX): רכב כביש ענק עם 7 מקומות ישיבה ועיצוב רבוע וייחודי. בארה"ב הוא מוצע גם עם הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת ומנוע V6 חזק בנפח 3.5 ליטר, טווח המחיר עדיין לא ידוע

עוד כתבות

ממדאני לאחר נאום הניצחון שלו בניו יורק / צילום: Reuters, Jeenah Moon

אוטובוסים חינם, מס על עשירים: ההבטחות הגדולות של ממדאני יעמדו למבחן המציאות

הניצחון ההיסטורי של זוהרן ממדאני מבוסס על תוכניות כלכליות־חברתיות שאפתניות ● תומכיו רואים בהן עתיד חדש ומזהיר לעיר ניו יורק, המבקרים מזהירים מפער מסוכן בין הבטחות למציאות ● האם החזון הסוציאליסטי של ממדאני ישים? דוח של חברת ההשקעות ג'פריס בדק את התנאים החוקתיים והכלכליים למימושו

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

בציפייה להסכמי אברהם: משלחת של רשות החברות תצא לקזחסטן

משלחת רשמית של רשות החברות הממשלתיות ונציגות מעשר חברות - בהן מקורות, קצא"א ונתג"ז - תצא לקזחסטן בשבוע הבא יחד עם השר דוד אמסלם ● על רקע הצטרפותה האפשרית של המדינה להסכמי אבהרם, בישראל מזהים הזדמנות לשיתוף פעולה בעיקר בתחום תשתיות המים, וכן בתחומי האנרגיה והסייבר

ירושלים. עלות המימון שחישבה שפיר גבוהה מהעלות שהוערכה בבדיקה הכלכלית / צילום: Shutterstock

העירייה ביצעה התאמות במכרז, אבל האם זה יספיק כדי להציל את פרויקט הדיור להשכרה בירושלים?

העירייה הזמינה הצעות להקמת פרויקט דיור בר־השגה במתחם בית העם, אך ההצעה היחידה, של חברת שפיר, הייתה גבוהה ביותר מ־55 מיליון שקל מאומדן העירייה ● כעת המכרז מפורסם שוב, עם יותר דירות ועם אומדן מעודכן למענק ההקמה

איור: Shutterstock

מתי כדאי למכור נכס ואיך להיערך לחזרתו של מס הרכוש: מדריך למיסוי השקעות נדל"ן

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - נדל"ן להשקעה ● איך להעביר אליכם נכסים מחברה מפורקת, כיצד לבחור מסלול לתשלום מס על השכרה, ומה לעשות במקרה שמס רכוש יחזור ● כתבה רביעית בסדרה

פרויקט עיר גלים של הכשרת הישוב / הדמיה: טוטם

קריית ים מציגה: יותר מ־6,000 דירות בהתחדשות עירונית וקפיצה במחירים

העיר הסמוכה לים, שנחשבה במשך שנים לשכונה אפורה בפאתי חיפה, צפויה להוסיף בשנים הקרובות אלפי יחידות דיור חדשות ● המחירים עלו ב־56% בפחות מארבע שנים, אבל המכפילים בפרויקטים עדיין גבוהים

שרון רייך וגדעון עמיחי / צילום: רמי זרנגר, מנחם רייס

אחרי שנים שנעדרה מהפסקת הפרסומות: איילון ביטוח בוחרת משרד פרסום

לראשונה זה שנים, חברת איילון ביטוח ופיננסים בוחרת משרד פרסום ובקרוב תעלה בקמפיין טלוויזיה ● מעבדת החדשנות הטכנולוגית סיטיזון קיבלה הכרה רשמית כ"מעבדה חיה" של האיחוד האירופי ● אריקה כרמל-טק (בי-קיור לייזר), פותחת חנות פיזית ראשונה בקניון עזריאלי "מול הים" באילת ● וגם: זה המנכ"ל החדש של סוכנות מקפת שירותים פיננסיים מבית מגדל ● אירועים ומינויים

מפעלי ים המלח של איי.סי.אל (כיל) / צילום: Shutterstock

פשרה של מיליארדים: הזיכיון על ים המלח ייפתח למכרז, ICL תקבל פיצוי ענק מהמדינה

רבים מהמכשולים שמנעו את השינוי הדרמטי הוסרו, ונראה שבשנים הקרובות ייפתח מכרז חדש על זיכיון ים המלח ● המכרז יעגן את השמירה על איכות הסביבה ויגדיל משמעותית חלק הממשלה ● כל הפרטים על הפשרה ועל הוויתורים שעשו הצדדים

צוות פיטנגו / צילום: ביאנה קארו ויטקין

פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לשתי קרנות המשקיעות בשלבים מוקדמים

אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות בישראל מודיעה על גיוס של 300 מיליון דולר לשתי קרנות המשקיעות בחברות בשלבים מוקדמים - Pitango First ו-Pitango HealthTech ● מאז הקמתה השקיעה פיטנגו ביותר מ-300 חברות וביצעה כ-100 אקזיטים ● ומה הצעד הבא?

בצלאל סמוטריץ', עמית גל, ספי זינגר, אילן רום / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, עופר עמרם, ברוך גרינברג, יוסי כהן

"השר הפתיע אותנו": מאחורי הקלעים של הפשרה במהפכה בתחום החיסכון

הפשרה סביב קופות הגמל להשקעה, שפרטיה נחשפו בגלובס, תאפשר למהלך הגדול של השוואת תנאי מיסוי בין שורה של מוצרי חיסכון להגיע לחקיקה ● פרטים חדשים: קרנות ההשתלמות יירדו מההמלצות הסופיות ולא ייכללו כלל בפלטפורמה החדשה, ומהי המחלוקת המרכזית שנותרה?

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן / צילום: Shutterstock

רשמית: מס הנסועה על רכב חשמלי הגיע לסוף דרכו. באוצר יציעו חלופה

מס הנסועה על רכב חשמלי לא יוטל ב־2026 וככל הנראה יבוטל סופית ● צ'רי הסינית מתרחבת מישראל לאירופה בשיתוף עם יבואנים ישראלים ● ג'אקו משיקה בישראל קרוס־אובר פלאג־אין מפואר למשפחות גדולות ● השבוע בענף הרכב

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המערכת הפיננסית בארה"ב הרימה דגל אדום, והנגיד פאוול בפלונטר

מצוקת הנזילות בשוק מביאה למצב שבו הריביות על ההלוואות בפועל (מחיר הכסף) אינן יורדות בקצב התואם את הורדת הריבית של הפד ● הבנק המרכזי בארה"ב נזהר ממשברי נזילות כלקח ממשבר 2008, ולכן הפסיק לצמצם את המאזן, ומשאיר אצלו טריליוני דולרים בנכסים

אילון מאסק / צילום: ap, Jae C. Hong

בעלי המניות אישרו: אילון מאסק יקבל את חבילת השכר הגדולה בתולדות וול סטריט

בעלי המניות של טסלה אישרו את חבילת השכר ההיסטורית של המנכ"ל אילון מאסק, שעשויה להגיע לטריליון דולר במניות בעשור הקרוב ● המתנגדים הזהירו מפני תלות מוגזמת באדם אחד - אך טסלה בחרה להמר עליו שוב ● כעת יצטרך מאסק להוכיח שהיעדים שהציב, בהם מיליון רובוטים לשימוש מסחרי והגעה לשווי של 8.5 טריליון דולר, הם לא חלום רחוק

אולם התצוגה של טסלה במידטאון תל אביב / צילום: יח''צ

בדרך לרכב האוטונומי של טסלה בישראל? החברה שוכרת צוות לחטיבה בת"א

טסלה פרסמה משרת דרושים למפעיל רכב, שתפקידו לבצע איסוף נתונים מכלי רכב תוך כדי נהיגה ● במודעה צוין כי המשרה מיועדת עבור חטיבת AI & Robotics של טסלה בישראל, שאחראית ישירות על פרויקט הרכב האוטונומי ועל פיתוח צ'יפ ה-FSD

סניף יוחננוף / צילום: ישראל כהן

תתחרה בחקלאים? המהלך של יוחננוף לגידול פירות וירקות שיימכרו ברשתות

כפי שנחשף באתר גלובס, רשת יוחננוף תשקיע כ־30 מיליון שקל ברכישת קרקע חקלאית ● ב־IBI מעריכים כי המהלך "יקטין את התלות ביבוא ויצמצם את עלויות שרשרת האספקה" ● מה עומד מאחוריו, עד כמה הוא חריג, והאם יש לו פוטנציאל להתרחב מעבר?

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

המהלך שיפתח את שוק הפיקדונות לתחרות מגיע לכנסת. בבנקים צפויים להיאבק בו

האם בקרוב נראה עוד "בנקים קטנים" שמציעים פיקדונות? תזכיר חקיקה בנושא פורסם לראשונה, וכעת האירוע עובר לידי הכנסת ● המועמדים העיקריים לנגוס בנתח של הבנקים הם המוסדיים וחברות כרטיסי האשראי, אך ההיסטוריה מלמדת שהשלמת החקיקה לא תהיה פשוטה

משה ינאי / צילום: רחל ינאי (מתוך ויקיפדיה)

כיצד הגיע משה ינאי לפשיטת רגל ומדוע הדירות והמסוקים שעל שמו לא עזרו?

היזם הסדרתי, שמכר בעבר חברות לענקיות IBM ודל, מצוי במרכזו של מאבק משפטי בישראל ובארה"ב לאחר שנפתח נגדו הליך כינוס נכסים ● קרן האשראי שינטילה דורשת לממש נכסים ודירות בשווי עשרות מיליונים, וטוענת כי ינאי מכר מניות בניגוד להסכם איתה ● ינאי מאשים את הקרן בריביות מופרזות על ההלוואות ומבטיח: מכירת אינפינידט תכסה את כל החובות

הולנד מציגה: מסיבת החנוכה, הצעד האנטי-ישראלי והסערה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בארה"ב מסקרים את תגובת ישראל לניצחון של ממדאני בניו יורק, העסקה שעשויה לסכן את היתרון של ישראל במזרח התיכון, ובהולנד מבטלים מופע לחנוכה בגלל קשר לצה"ל ● כותרות העיתונים בעולם 

זוהרן ממדאני. מגלם דור חדש / צילום: Reuters, Jose Luis Magana

ממדאני הוא רק סימפטום? כך מתגבש הדור החדש באקדמיה האמריקאית נגד ישראל

ניצחונו של זוהרן ממדאני בבחירות לראשות עיריית ניו יורק מגלם דור חדש ביחסו העוין לישראל, ונוכח בשני צדי המפה הפוליטית בארה"ב ● מומחים מזהירים: אם בעבר האמריקאים חשו הזדהות איתנו, כעת פריחת הגישה הפוסט־קולוניאליסטית באוניברסיטאות מצמיחה איבה כלפינו

מטה אלי לילי, ארה''ב, ומנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: AP - AJ Mast

"בית חרושת לתרופות": מחשב־על של אלי לילי ואנבידיה מציב רף חדש לשוק

ענקית הפארמה מובילה את מרוץ ההתחמשות של התעשייה בכוחות חישוב, בדרך למהפכה בגילוי ובפיתוח תרופות ● במסגרת ההסכם עם אנבידיה אמור להיבנות המחשב החזק בעולם לתחום הרפואי, שנשען בין היתר על טכנולוגיה ישראלית ● איך הוא ישנה את השוק?

תומר בר־זאב ממייסדי איירון סורס (מנכ''ל) וזיג, ועומר קפלן  ממייסדי איירון סורס וזיג / איור: גיל ג'יבלי

למה הסטארט-אפ החדש של מייסדי איירון סורס רכש מפעל למזון כלבים

סטארט־אפ חדש של מייסדי איירון סורס רוכש ומשווק מותגים קיימים בתחום מזון לחיות וקוסמטיקה ● פלטפורמת המסחר האלקטרוני משלבת AI ומדע נתונים כדי לחזות את הצלחתם של מוצרים ולהפיצם ● יותר מ־40 מיליון דולר גויסו - אך הנוכחות הדיגיטלית של המותגים בשוק הרווי עדיין ראשונית