גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": המותגים הפרטיים זולים בעשרות אחוזים

פסטה של אסם עולה 6 שקלים, ופסטה של מותג פרטי עולה מחצית מהסכום ■ בדיקת "גלובס" באמצעות "פרייסל" מגלה כי הפערים בין המחירים יכולים להגיע גם ל-100% ויותר

עכשיו זה כבר ידוע לכל: הצרכנים הישראלים משלמים על מוצרי המזון מחירים גבוהים ביחס למוצרים מקבילים בחו"ל. לצד המהלך שהובילו הצרכנים להורדת מחירי הקוטג', נשמעו קריאות להימנע מרכישת מוצרים של היצרניות הגדולות, במטרה ללמדן כי הכוח בידי הצרכן. אחד הפתרונות הוא בחירה של מוצרי המותג הפרטי, שברוב המקרים יוזילו את סל הקניות בשיעורים ניכרים.

אתר פרייסל (www.pricesal.co.il), המתמחה בהשוואת מחירים ברשתות המזון והפארם, השווה עבור "גלובס" את המחירים של מוצרי המותג הפרטי ברשתות השונות עם המוצרים המובילים בכל קטגוריה. כפי שציפינו, המותג הפרטי זול יותר, כשבחלק מהמקרים מדובר בפערים משמעותיים.

גם בבדיקה דומה שערך "גלובס" לפני כ-3 שנים התגלו פערים במחירים לטובת המותג הפרטי, כך שבממוצע, סלים שהורכבו ממותגים פרטיים בלבד הוזילו סל מותגי יצרן בכ-25%.

גם סל המוצרים שנבדק הפעם מכיל מוצרים בקטגוריות שונות: טואלטיקה, מוצרי מבון יבש, שימורים ועוד. הפערים בחלק מהמקרים גדלו: בשופרסל דיל הפער בין סל שהכיל מותגי יצרן לעומת סל שהכיל מוצרי "שופרסל" בלבד עומד על 33%.

הפערים מטפסים גם למחיר כפול: הבולט הוא בגיזרת הפסטה: בעוד שאריזת 500 גרם של פסטה ממותג פרטי של מגה או המותג עולה כ-3 שקלים, פסטה של אסם עולה 6 שקלים.

פערים של 50% ויותר נמצאו במיונז: מינוז "המותג" עולה 7 שקלים (500 גרם), בעוד שמיונז של תלמה עולה אצל רמי לוי 11 שקל (פער של 57%). שקדי מרק של מגה עולים 8 שקלים, לעומת 12 שקלים באסם (פער של 50%). גם בשמן קנולה יש פער של 55% ויותר: ברמי לוי נמכר שמן של "המותג" ב-9 שקל לעומת 14 שקל לשמן קנולה של עץ הזית.

פערים נמצאו גם במוצרי הניקיון: בשופרסל תשלמו 38 שקל על אבקת כביסה 6 ק"ג של שופרסל, לעומת כ-60 שקל לאבקת כביסה של טייד (פער של 57%). אצל רמי לוי תשלמו 7 שקלים על נוזל כלים של "המותג", לעומת 10 שקל על נוזל הכלים של פיירי (פער של 42%).

"המותג" ו"מגה" זולים ממותג "שופרסל"

ברשתות הגדולות פועלים כיום 3 מותגים פרטיים עיקריים: "שופרסל", "מגה" ו"המותג", המשווק בחנויות הרשת הרביעית (רמי לוי, ויקטורי, מחסני השוק ומחסני להב). ברשת מחסני כמעט חינם פועל מותג הבית תחת שם הרשת. קו-אופ ישראל משווקת את "כוכב הבית", ובקרוב מתעתד רמי לוי להשיק מותג פרטי הנושא את שמו. מותגים פרטיים אחרים ברשתות המזון כוללים את טיב טעם, עדן טבע מרקט ו-AMPM.

הבדלים נמצאו גם במחירים שבין המותגים הפרטיים של הרשתות, כך שהמותג הפרטי "מגה" זול לעומת מחירי המותג "שופרסל".

הפרשי המחירים לטובת מגה חוזרים במרבית המוצרים שבסקירה. לדוגמה: שקדי מרק של מגה שמחירם 8 שקלים, לעומת שקדי מרק שופרסל שמחירם כ-10 שקל; וקטשופ מגה נמכר ב-7.50 שקלים, לעומת 9 שקלים לקטשופ של "שופרסל". פסטה שמחירה במגה או ברמי לוי (המותג) הוא כ-3 שקלים, נמכרת ב-5 שקלים בשופרסל.

מחירי המוצרים של "המותג" דומים לאלה של מגה ולפיכך זולים גם הם מאלה של שופרסל: נוזל כלים של "המותג" נמכר ב-7 שקלים, לעומת 10 שקלים נוזל הכלים של שופרסל; מיונז "המותג" עולה 7 שקלים, לעומת מיונז שופרסל שמחירו 9 שקלים.

במקרים בודדים "המותג" היה יקר יותר ממגה או משופרסל, למשל בשימורי טונה (5.50 שקלים לעומת 4.80 שקלים), ובמקרים אחרים המחירים היו דומים: שמן קנולה עולה 9 שקלים, רסק עגבניות - כ-1.40 שקלים, ואבקת כביסה 6 ק"ג - 38 שקל בשופרסל ו-36 שקל ב"המותג".

מי היצרן?

נזכיר כי מאחורי השם "מגה", "שופרסל" או "המותג" המתנוסס על המוצרים עומד יצרן אחר. בהרבה מקרים מדובר על יצרנים מקומיים, ובחלקם על יבוא.

פרי גליל מייצרת עבור שופרסל את שימורי התירס של המותג, זיתא מייצרת עבורה את שמני הזית, ויחיעם מייצרת עבורה פסטרמה ארוזה. הפערים בין המוצר הארוז כמותג פרטי לשכנו על המדף ה"רגיל" הם של כ-20%. הטחינה הגולמית של "מגה" מיוצרת על-ידי מפעל הנסיך, המוכר טחינה גם עצמאית. המחירים לטחינה אורגנית 500 גרם, 17 ו-21 שקל בהתאמה, מובילים לפער של 24%.

היצרנים הגדולים (אסם ושטראוס) לא עומדים מאחורי ייצור של מותגים פרטיים.

במילים אחרות - כאשר המותג הפרטי זול יותר, מומלץ לבדוק מי היצרן העומד מאחוריו. לעיתים תגלו שאתם משלמים יותר רק עבור האריזה והשם (למרות שברשתות מדגישים כי לא מדובר על מוצרים זהים 'אחד לאחד').

שווה לנסות

השאלה אם משתלם לקנות מותג פרטי תלויה כמובן גם באיכות. עם השנים למדנו לגלות כי במקרים רבים מותג פרטי אינו נחות, ולפעמים אף מעניק תמורה הוגנת יותר לכסף לעומת המתחרה שעל המדף: לאחרונה השיקה שופרסל גרנולה עם אגוזים (מתוצרת גרמניה) במחיר של כ-20 שקל (ל-400 גרם). מדובר במוצר מוצלח לא פחות מהמתחרים על המדף.

מגה מצדה השיקה מותג פרטי בגלידות שיתחרה בשטראוס ובנסטלה. קו המוצרים כולל גלידות ומארזים ומיוצר על-ידי החברה האיטלקית "ג'לטו". מאגדת של 6 טילונים עולה כיום 28 שקל, לעומת מאגדת דומה של קורנטו (שטראוס) שמחירה 38 שקל. במבחן האיכות מדובר על מוצר מוצלח.

מגה ושופרסל השיקו לאחרונה שוקולדים מתוצרת שוויץ תחת מותג הבית (מהיצרניות CHOCOLATS HALBA ו-FREY בהתאמה). המוצרים המצוינים נותנים פייט למותגים מובילים בקטגוריה: עם מחיר של 5-6 שקלים לעומת מחיר כפול ומכופל לשוקולד שוויצרי מקביל - למרבה האירוניה לעיתים גם של אותו יצרן. לדוגמה, באתר שופרסל ניתן לבחור שוקולד חלב עם פקאן של FREY ב-12 שקל, או שוקולד דומה של מותג שופרסל (של אותו יצרן) ב-8 שקלים.

בכל מקרה, היכרות עם מוצרי המותג הפרטי היא בבחינת "ניסוי וטעייה", שעשויה כמובן גם לאכזב ולהחזיר את הצרכן להרגלי הצריכה המוכרים. הרשתות, המודעות ל"הזדמנות" המוענקת להן, לרוב בחסות מחיר, מנסות לשדרג את מוצרי הבית במטרה לרכוש את אמון הצרכן לא רק בגלל מבצע או הנחה אלא כדי לסגל לו הרגלי צריכה ארוכי טווח, שהרשת כמובן תרוויח מהם.

נתוני נילסן לשנים 2008-2010: הצרכנים הישראלים קונים יותר מוצרי מותג פרטי

נתוני הצריכה השוטפת (FMCG) של המותג הפרטי בישראל מצביעים על עלייה בצריכת המותג הפרטי הן ברשתות השיווק והן בקטגוריות המוצרים. לפי נתוני נילסן, נתח השוק הממוצע של המותג הפרטי מהווה היום 5.9%, לעומת 5.6% ב-2009 ו-4.7% ב-2008.

הצרכן פתוח יותר למותגים פרטיים, בעיקר אם חוסכים בסל הקניות השבועי.

הרשתות מצידן מנסות לקדם את המותג הפרטי המכניס לכיסן רווחים נאים. ההסבר כי ההבדל הכספי במחיר לצרכן נובע מחסכון בפערי תיווך ליצרן נוסף, מתורגם גם בנתח רווח גדול יותר עבור הרשתות הקמעונאיות. כזכור, מוצרי המותג הפרטי כוללים גם מוצרי טואלטיקה, מוצרי נייר, מוצרי ניילון ועוד.

בתחומים אלה קל יותר לשכנע את הצרכן להתנסות. ואכן, מנתוני נילסן עולה כי חוזק המותג הפרטי ברשתות השיווק בא לידי ביטוי יותר בקטגוריות שהן לא מזון.

נתוני נילסן מחזקים את הצריכה הגוברת של המותג הפרטי גם ביחס לחוסר השינוי בגודל הסל במונחים כספיים, זאת בשל קנייה רבה יותר של מותגים פרטיים: נתח השוק הכמותי גדל מ-2009 ל-6.9% מ-6.3% בעוד שנתח השוק הכספי גדל.

המותג הפרטי דוחק מותגים אחרים מהמדף

מוצרי המותג הפרטי תופסים נפח הגדל בהתמדה ברשתות השיווק. אלפי מוצרי המותגים הפרטיים מקבלים מקום על המדף בחנויות כמתחרה לגיטימי במוצרים אחרים בקטגוריה.

בחלק מהמקרים, הלגיטימיות שמקבל המותג הפרטי מהרשת במטרה לקדם את מוצריה באה לידי ביטוי גם בדחיקת מקומם של מוצרים אחרים בקטגוריה על מדף המוצרים (לאזור פחות בולט למשל), כשמי שנפגע לרוב הם היצרנים הקטנים.

לעיתים המוצרים המתחרים (מותג פרטי ומותג יצרן) ממוקמים זה לצד זה במטרה להדגיש את יתרונות המותג הפרטי בהיבט המחיר. כדי לעודד את קניות המותג הפרטי, חברי מועדון נהנים מהנחות "אקסטרה" על מוצרים אלה, לדוגמה חברי מועדון מגה נהנים מהנחת קופה של 5% על מוצרי הבית.

כך או כך, בארה"ב ובאירופה מותגים אלה פופולריים בעגלות הקנייה, ונתח השוק שלהם נמצא בגידול מתמיד. בארץ נתח השוק שתופס המותג הפרטי נמצא בעלייה, אך עדיין רחוק מהיעד המצופה.

המותג הפרטי לעומת מותגים מובילים

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות