גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכי לא משה כחלון

אם משרד התחבורה לא היה מתייחס לפייסבוק כלוח מודעות, אולי עוד היינו מגיעים לאנשהו

הרפורמה בתחבורה הציבורית מסעירה גם את רשת האינטרנט: ב-3 הימים שחלפו מאז שנכנסו לתוקף השינויים בקווי האוטובוסים, התפרסמו במדיה החברתית 560 דיונים על הרפורמה.

על פניו, אפשר לבטל את הרעש שנוצר סביב הנושא בתגובת ה"רפלקס הישראלית": למהר ולקטר על כל שינוי, ולתקוף את הרפורמה לפני שמישהו בכלל בוחן אותה לעומק כדי לעמוד על טיבה.

אבל כאן יש בעיה אחרת: ריבוי הביקורת כלפי הרפורמה משקף כשל תקשורתי והסברתי בהצגתה לציבור. יכול להיות שהרפורמה מצוינת, ושהשינויים שנעשו במפת התחבורה הציבורית הם אופטימליים במסגרת המגבלות הנתונות. אבל גם אם זה המצב - המסר לא עבר.

הקמפיין הפרסומי שהעלה משרד התחבורה לפני כשבועיים, כמהלך מקדים לפני שינויי הקווים, נועד להשיג שתי מטרות: הצגת הרציונל מאחורי הרפורמה (איך הציבור ירוויח ממנה בטווח הארוך) ותיאור טאקטי של המהלך (שינוי הקווים עצמם).

מניתוח שיח הגולשים ברשת בימים האחרונים אפשר לקבוע כבר עכשיו: המהלך התקשורתי הזה נכשל.

טור יואב רפורמה סנטימנט

מרבית הדיונים ברשת בימים האחרונים מבטאים סנטימנט שלילי כלפי הרפורמה ותוקפים אותה: מרביתם מקטרים על אי-הנוחות שיוצר השינוי, אחרים מנצלים את השינוי כדי לנגח את הממשלה ומשרד התחבורה בניתוק מוחלט מתלאות היום-יומיות שכרוכות בנסיעה באוטובוסים, כפי שמעיד הטוקבק הבא:

טור יואב רפורמה מושחתים

אבל מה שיותר מעניין זה דווקא לא הקיטורים והביקורות, שחלקם בלתי נמנעים על רקע השינוי, אלא הבלבול הרב שעולה מהשיח ברשת.

39% מהשיחות ברשת על הרפורמה אמנם ניטרליות באופיין, אבל לא בגלל שהן אדישות כלפיה אלא בגלל שהן משקפות חוסר הבנה בסיסי לגבי נחיצות המהלך.

וכאן טמון הכשל הבסיסי של הקמפיין ההסברתי: ברגע שהאזרח מבין שנעשה כאן שינוי שאולי נושא מחיר קל, אבל הוא נועד להטיב עמו בטווח הארוך - הוא ייטה לקבל אותו בהבנה; אך בהיעדר מסר כזה, נוצר וואקום שמתמלא בסקפטיות וציניות כלפי כוונת הפוליטיקאים ופקידיהם.

ברור שגם ברמת המיקרו אפשר וצריך היה לעשות יותר כדי להסביר בדיוק איך יושפע כל קו וקו - וכך לחסוך את הבלבול הרב שעולה בשיחות ברשת.

כולם כבר מבינים היום שכמעט כל קמפיין, ובפרט קמפיין הסברתי עמוס שינויים ופרטים קטנים, חייב להכיל גם נדבך דיגיטל. כל הטוקבקים, הודעות הפורום והודעות הפייסבוק שעלו במהלך הבדיקה הזו משקפים תסכול של ציבור רחב - שלא זכה למענה מצד גוף רשמי, בין אם של חברת דן או של משרד התחבורה. גם כאן ראוי היה לנהוג אחרת.

קחו לדוגמה את עמוד הפייסבוק הרשמי של משרד התחבורה. יושב שם מישהו שעושה עבודה - מעדכן נתונים, מפרסם פוסטים עם השינויים המצופים, מצרף לינקים למפות. אבל זאת עבודה במוד פעילות של "שגר ושכח": אף אחד שם לא מתייחס לתגובות של הציבור לפרסומים בעמוד, חלקן ביקורות ענייניות שדורשות התייחסות. מבחינת משרד התחבורה, פייסבוק הוא לוח מודעות, לא זירת הקשבה או פלטפורמה ליצירת מעורבות עם הציבור.

אם לנגד עיני שר התחבורה באמת עומדת המטרה השאפתנית להסיט נהגים פרטיים לתחבורה הציבורית, נדרשת כאן התערבות ברמה הרבה יותר עמוקה: אם השר ישראל כץ באמת מאמין ברפורמה, שיואיל נא להתייצב ולהגיב כנגד הביקורות.

ברור שלא יהיו לו פתרונות לכל הבעיות - אבל עצם ההתייצבות הזו מול הציבור ממחישה את המחויבות האישית שלו לרפורמה ולתרומתה לאזרח. אם להשתמש במונח שטבע ראש הממשלה נתניהו לפני שבועיים, זה המעשה "הכחלוני" ביותר.

טור יואב רפורמה פייסבוק תחבורה

הציבור כמובן לא מסתפק בתגובות בעמוד הפייסבוק הרשמי של משרד התחבורה. כשטעם הניצחון בקרב על הקוטג' עדיין מורגש בפה, נפתחו בשבוע האחרון כמה קבוצות מחאה כנגד רפורמת הקווים.

הבולטת שבהן, "מחזירים את הקווים לציבור", רשומים כבר 566 חברים - פי שלושה ממספר הרשומים בעמוד הרשמי של המשרד. מחאה נוספת ממוקדת בסיכול ביטולו של קו 46 בין תל אביב לבת-ים, בעמוד פייסבוק שכבר השיג 800 חברים.

מדובר עדיין במספר נמוך, ולכן מוקדם להעריך את כוחן הפוטנציאלי של הקבוצות בהפעלת לחץ על המשרד ועל חברת דן, ואולם בהחלט ניכר בהם סנטימנט חריף ואונתי כנגד המשרד, שחורג בהרבה מביקורות נקודתית על נוחות בעקבות ביטולו של קו כזה או אחר:

טור יואב רפורמה קבוצות מחאה

זירה נוספת שהיתה כמעט כולה שלילית באופייה כלפי הרפורמה היא טוויטר. ניכר כי האופי הטלגרפי והקצרצר של ציוצי טוויטר מזקקים אליהם ציניות, שמתלווה לביקורת הכללית:

טור יואב רפורמה טוויטר

ככה לא מקדמים רפורמה שמתיימרת להיות מהפיכה לטובת הצרכן. עם פתיחה כל-כך צולעת למהלך הזה, נראה שגם אם שינוי הקווים עצמם הוא מהלך נכון - הציבור לא תופס אותו ככזה. ואם נוצרים כל-כך הרבה תסכול ומרירות בקרב מי שכבר רגיל לנסוע באוטובוס יום-יום, מה יגיד מי שלא נפרד מהרכב שלו גם בנסיעות קצרות בתוך העיר?

בטווח הארוך, שר התחבורה רוצה להתניע מהלך שיהפוך את האוטובוס לאלטרנטיבה לגיטימית למרבית הישראלים, גם אלה שיש בידם רכב. אם 10% מאיתנו נשאיר את האוטו בבית ונעלה על אוטובוס לעבודה כל בוקר, ייתכן שיורגש שיפור בלחצי הבוקר בכבישים. אבל כדי שזה יקרה נדרש מהפך תפיסתי, לא פחות, במיצוב של התחבורה הציבורית בישראל.

בינתיים, כפי שזה נראה מתגובות הציבור ברשת, אין סיכוי ממשי שנתחיל לחשוב על קו 68 כתחליף למאזדה שלנו.

הכותב הינו מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרי תוכן במדיה החברתית.

עוד כתבות

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבןן מירן, המינוי של טראמפ לפד, הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי.מורגן

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד