גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולמרט: אף אחד לא יצליח לסכסך ביני לבין עו"ד אורי מסר

התובע, עו"ד אורי קורב, לאולמרט בחקירתו הנגדית: "עו"ד אורי מסר שיקר גם לטובתך. מה שהוא אמר על יחסיכם זה רק מעט ממה שיש לו לומר; מה שהוא לא אמר יכול לפגוע בך יותר"

לעו"ד אורי מסר היו סיבותיו שלו מדוע רצה להסתיר שמקור הבטוחה בסך 300 אלף דולר לחוב של עמותת ירושלים מלוכדת היה מוריס טלנסקי - כך אמר היום (ב') ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, עם תחילת חקירתו הנגדית במשפטו המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. אולמרט אף הטיח בתובע: "אתה עושה כאן עבודה בעיניים. אף אחד לא יצליח לסכסך ביני לבין מסר".

לאחר שבשבוע שעבר הסתיימה עדותו הראשית של אולמרט, שהתמשכה על-פני 13 ישיבות, החל היום התובע, עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, לחקור את אולמרט בחקירה נגדית, במטרה להפריך את הגירסאות שהשמיע עד עתה בעדות ההגנה. לאחר הדיונים השבוע ובשבוע הבא תימשך חקירתו הנגדית של אולמרט בחודש ספטמבר, לאחר פגרת בתי המשפט.

קורב הקריא מעדות מסר

מיד עם תחילת החקירה הנגדית הבוקר הצהיר קורב ללא היסוס כי גירסתו של אולמרט, שלפיה גילה כי טלנסקי היה זה שכיסה את החוב בחשבון העמותה רק עם תחילת חקירת המשטרה בנושא זה בשנת 2008, היא גירסה שקרית.

"לנאשם יש טענה שהוא לא ידע עד החקירה שטלנסקי הוא זה שכיסה את החוב בעמותה", אמר קורב, "אנחנו נראה שלטענה הזו אין רגליים". התובע פנה לאולמרט: "טענתנו ידועה לך, מי שכיסה את החוב הוא טלנסקי, ובניגוד לדבריך בבית המשפט אתה ידעת בזמן אמת שזהו טלנסקי ואין אפשרות אחרת. מסר העיד על כך במשטרה וגם בבית משפט, ואתם בחרתם שלא לחקור אותו".

"לא מדויק", השיב אולמרט, "אמרתי שמסר אמר לי שהגירעון כוסה על-ידי לקוח שלו". קורב: "מתי אתה ידעת למיטב זיכרונך ידעת שמדובר בלקוח של מסר?" אולמרט: "זמן רב לאחר הבחירות לעיריית ירושלים, זה היה קרוב לוודאי סביב 2002".

קורב הקריא לאולמרט קטעים מעדותו של מסר. לאולמרט היה פתרון יצירתי ליישוב הסתירה: "העובדה שטלנסקי הוא האיש שנתן את ההלוואה היתה ידועה. הוויכוח שלנו היה בשאלה מיהו זה שצריך לשאת בהחזר".

להקה שלמה של עורכי דין

עם תחילת יום הדיונים הבוקר השיב אולמרט לשאלותיו של קורב בקול שקט ובאופן לקוני, השתדל למסור תשובות קצרות ככל הניתן, תוך שהוא נמנע מלהישיר מבט לעברו של התובע. שאלותיו הראשונות של קורב התמקדו בהצהרותיו של אולמרט, ולפיו משפט זה הוא "הקרב של חייו". זאת במטרה לבסס, מפיו של אולמרט, כי הנאשם מעורה בכל פרטי הפרטים של ההליך המשפטי, והוא מקיים במהלך המשפט דיונים מעמיקים עם עורכי דינו. "אני לא נמצא במשפט כמתבונן חיצוני", אישר אולמרט, "אני משתדל להיות מעורב במשפט שלי".

סנגוריו של אולמרט - עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר, נבות תל-צור ונוית נגב - ביקשו למנוע את קו השאלות הזה, בנימוק שמדובר בחיסיון החל על יחסי עורך דין-לקוח, ואולם ראש ההרכב, השופטת מוסיה ארד, התירה את השאלות.

"אני רוצה לדעת מי מופיע מולי", אמר קורב, "יש כאן להקה שלמה". סנגורה של שולה זקן, עו"ד מיכה פטמן, התקומם: "להקה זה בעלי חיים. אני לא מוכן שקורב יקרא לי חלק מלהקה". ארד הרגיעה את הרוחות: "בנחת, בשקט, אני מקווה שכולם יתנהלו בשפה ראויה".

"הוברר לי שלמסר כנראה היו את סיבותיו שלו מדוע הוא ניסה להסתיר. בזמן השיחה אתי לא דובר על ההלוואה", חזר אולמרט לשאלה מתי למד שהלקוח של מסר שכיסה את חוב העמותה היה טלנסקי, "הוא לא פנה אליי בעניין הזה".

"האם למסר יש אינטרס לפגוע בך?", שאל קורב. "אני לא מכיר אינטרס כזה, אבל למסר יש אינטרס להגן על עצמו". קורב: "מסר ניסה לעזור לך, אך נאלץ במשטרה ובבית המשפט למסור עובדות שיש בהן כדי להפליל אותך. מסר שיקר במשטרה ולא אמר בבית המשפט את כל האמת, הוא גם שיקר לטובתך. יש לו עוד הרבה מה למסור בעניין. מה שהוא אמר על היחסים שלכם, זה רק המעט ממה שיש לו לומר, ומה שהוא לא אמר יכול לפגוע בך עוד יותר".

אולמרט חזר על דבריו כי גירסתו של מסר אינה נכונה. "תסכים אתי", ניסה קורב, "שמסר לא טוען שניסה להסתיר ממך שמדובר בטלנסקי, אלא להיפך, היה חשוב לו שתדע שמדובר בטלנסקי". אולמרט: "אני זוכר היטב את דבריו של מסר בפגישתו עם רם כספי, כשביקש ממנו שלא יספר כלום לעו"ד אלי זהר. זה מה שאני זוכר".

"נשק ההשמצה"

בהמשך הוסיף אולמרט, בעניינו של חברו לשעבר מסר: "מסר אינו אדם שמשקר, ובוודאי לא רוצה לפגוע בי, אבל הוא במצוקה. הם הכניסו אותו למצוקה, אני לא בטוח שהוא רוצה שאדע איך הוא השיג את הכספים האלה. מובן מאליו למה הוא לא מתלהב לומר לי את זה. לכן ב-2008, כשהעניין פורץ, אני הייתי מופתע מהעניין משום שעו"ד כספי נתן לי הסבר רטרואקטיבי".

קורב: "האם אתה רמזת כאן שהיתה התנהלות בלתי תקינה בניהול חשבון הנאמנות?"
אולמרט: "אני לא רמזתי על שום דבר, אבל הסברתי שהיתה כאן רגישות. היה פה חשבון נאמנות, שמסר ייצג אותו, דבר מזה לא היה ידוע לי. כספים שם נוהלו באופן שיכולים להעלות שאלות. אני לא רומז, אני לא מתחכם, אני אומר את האמת".

קורב הטיח באולמרט כי בחר ב"נשק ההשמצה" כדי לערער את אמינותו של מסר, ולהפחית ממשקלה של עדותו. "היחיד שהשמיץ את אורי מסר הוא זה שאמר שהוא שיקר", השיב אולמרט לקורב, "אני מאוד מחבב אותו, מעריך אותו, ויש לי אליו יחס מאוד חיובי. זה לא אומר שהוא לא עשה טעויות ולא נכנס למצוקות ואנחנו יודעים מה עוללו למר מסר".

קורב: "אתה בוחר להשמיץ את מסר בכל פעם שאתה נקלע לפינה, שההסבר שלך לא מתקבל על הדעת". אולמרט: "כבר אמרתי את האמת בחקירה הראשית, והיא שמסר לא אמר מילה וחצי מילה על אותם 150 אלף דולר שכביכול החזיר" (מדובר בכספים שנותרו לדברי מסר בקופת המזומנים עם תחילת החקירה ב-2008, ושבעדותו טען כי העבירם לידי שולה זקן).

לדברי קורב, מסר היה במצוקה בתקופת החקירה, מאחר שהוא נאלץ למסור עדות שיש בה כדי להפליל את אולמרט, אדם הקרוב אליו זה 30 שנה; מאחר שאולמרט עצמו אמר בנאום פומבי ב-2008 כי מסר הוא "המפתח לכל הסיפור"; ומאחר שאולמרט פיזר רמזים שמסר ניהל באופן לא תקין את הכספים. "זה פגע במסר יותר מכל דבר אחר", אמר קורב.

על כך השיב אולמרט: "השואל שוכח, בתום-לב אני מניח, שמסר נעצר 11 יום בבית סוהר והושם בתנאים משפילים וחמורים מאין כמוהם, ואז הוחלט שאין להעמיד אותו לדין. האשימו אותו בטענת-כזב שקיבל ממני שוחד, שזה עורבא פרח. צריך להכין שיעורים לפני שבאים בהאשמות".

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול