השוק יכול להפתיע משקיעים וסוחרים ותיקים - העלייה בחמישה ימי המסחר החולפים בוול סטריט היא מסוג המראות האלה.

לפניכם גרף יומי של S&P 500 משה שלום סנופי יומי

תוך חמישה ימים בלבד יצר השוק תחתית כפולה, לעלות בשיעור 6.2% ובעיקר להחליף את האווירה - אופטימיות! כל זה נעשה במחזורים נמוכים יחסית וממש בדקה ה-90, שאפשרו לרשום תוצאות טובות לסוף החודש וסוף הרבעון.

מה היה קורה לומנהלי הכספים היו צריכים להסביר את עצמם ופעולותיהם ברבעון האחרון בפני לקוחותיהם, כשהשוק היה נמצא עדיין באזור 1,250-1,260 נקודות?

התקשורת הסבירה שהסיבה לעליות המפתיעות היא אישור תוכנית הצנע של יוון ומניעת הגעתה לחדלות פירעון, כשראיתי את העליות המפתיעות נזכרתי דווקא במחזוריות בין הדיווח היום-יומי של נתוני המאקרו ותנועת המדדים.

מחזוריות היא הסיבה העיקרית שבגללה אני דבק בניתוח טכני. הסתמכות על מחזוריות מבוססת על הרעיון שהשוק לא עושה את מה שמצופה ממנו.

נתחיל במצב שבו השוק עולה, יש דיווחי מקרו חיוביים ונראה שכך זה יימשך לעד. לפתע, מתחיל השוק לרדת, למרות האווירה החיובית, וימים ספורים לאחר מכן, נתוני המקרו מתחילים גם הם לשנות כיוון. הפסימיות מתפשטת בכול, גם במדדים.

בשלב זה השוק כבר לא מגיב לכל חדשה רעה, לפעמים הוא מתייצב ואף עולה, למרות נתון שלילי כזה או אחר שמתפרסם. עובר זמן והנתונים שוב משנים מגמה, וחוזר חלילה.

הסבר לתקופות שבהן הנתונים סותרים את המתרחש בשוק, הוא שכנראה יש לשחקנים הקובעים ידע מוקדם לגבי שינויים המתקרבים בנתוני המקרו. מי שיחכה לשינוי בדיווחים הכלכליים, על מנת לקבל החלטה, תמיד יפגר אחר אלה שפעולתם הופכת את המגמה.

זו גם הסיבה שבגללה לדעתי רק לניתוח הטכני, המתבסס על גרף כתומךההחלטה העיקרי, יש סיכוי שלא לפגר אחרי המגמה האמיתית בשוק, זו שזרמיה עמוקים והיא אינה נכרת על פני השטח.

האם ניתן למצוא סימוכין למחזוריות שאני מדבר עליה, במה שקרה בשבוע שעבר? אני מציע לכם לבחון זאת בעצמכם.

לפניכם נתוני הייצור התעשייתי הכלליים (ISM) ושל אמריקה התיכונה (Chicago):

משה שלום פמי

ברור שהשינוי החיובי בגרף היומי של המדד (המוצג למעלה) קרה בתחילת השבוע, ושהחדשות הטובות הופיעו בסוף השבוע (יום חמישי ושישי). נכון שיוון קצת שיחקה תפקיד כאן, אבל ללא הפתעה רבתי מצד מגזר הייצור, זה לא יכול היה להמשיך בצורה כה אלימה.

מי שזיהה את התחתית הכפולה, וידע לקרוא את משמעותה, חציית קו המגמה הכחול (1 סגול בגרף המדד) - "הם כנראה יודעים משהו שאני עדיין לא יודע", יכול היה להיות בצד הנכון של הדברים רוב הזמן.

לסיום, הנה לפניכם עדכון לגרף מדד S&P500 השבועי, עם ציון ספרור האליוט שהצגתי לפני שבוע:

משה שלום סנופי שבועי

הסיבה שאני מציג אותו שוב היא בגלל שבשבוע שעבר הוא פשוט הסתיים, וניתן כעת לתת נקודות סוף ל-FLAT הרחב שציינתי אז.

חמשת הגלים C של 4 (כחול) הסתיימו, וכך נחסכה הפאניקה שהייתה אמורה ללוות את שבירת רמת 1250. העלייה מעבר לתחתית בסוף מאי, מאשרת, לדעתי, זאת סופית.

מה שנותר כעת הוא לראות את העוצמה, ואת צורת התיקון הטכני הראשון לאחר העלייה המדהימה האחרונה. מהתיקון הזה, נקבל את השפל שבעזרתו ייבנה קו המגמה שילווה כנראה את המדד עד היעד שציינתי פה פעמים רבות: 1450-10.

  1. משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.