גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחליף של ג'נרל מוטורס לדלק: מכונית מונעת בגז טבעי

הפרשי המחירים בין הגז הטבעי לנפט גורמים לענקיות הרכב האמריקניות להפנות משאבים לפיתוחים זולים ונקיים יותר ■ בארה"ב קיימים רק 120 אלף כלי רכב שמתבססים על גז טבעי

כלי הרכב האמריקניים מעולם לא עברו דיאטת כאסח אמיתית, אבל יכול להיות שהמונופול של הדלק בתחנות מתחיל להסתיים. היצרניות מדטרויט עוברות למשהו זול ונקי יותר - גז טבעי.

בשבוע שעבר הכריזה ג'נרל מוטורס (GM) על תוכנית לפיתוח מנוע הגז הטבעי הראשון שלה, כשהיא מתגברת אגב כך על רתיעה של עשרות שנים מפני דלקים חלופיים ומצטרפת לרשימה ארוכה של יצרניות קטנות יותר שמנסות לפתח מנועים כאלו.

באינדיאנפוליס בנה מרלון קירבי, מכונאי שהחל להתעניין במכוניות מרוץ בגיל שש ולעבוד במוסך בגיל 10, מכונית-על כזו, שנראית כמו הדבר הרגיל - אלגנטית, חטובה, נמוכה על הכביש - שהמנוע המהפכני שלה מתבסס על גז טבעי נוזלי. אחרי 21,000 שעות עבודה, המכונית מדגם Maxximus LNG 2000 בעלות של מיליון דולר מוכנה למבחני מהירות, וקירבי צופה שהיא תשבור את מחסום 200 מייל לשעה (320 קמ"ש).

בשנת 2005, כאשר קירבי היה נהג לימוזינות הוא פגש במנהל קרן הגידור ברוס מק'מהאן. בנסיעה של 20 דקות, קירבי פירט בפניו את חזון מכונית-העל שלו. מקמהאן התעניין והשניים החליפו כרטיסי ביקור. בחלוף שש שנים ושבעה שיאי עולם במהירות, שני השותפים החליטו לעבור לגז טבעי. הם אומרים שהמכונית שלהם, Maxximus LNG 2000, יכולה לשבור שיאי מהירות עולמיים.

"בדקתי כמה מקורות אנרגיה שונים", אומר קירבי. "שאלתי את עצמי איזה חומר זמין הכי הרבה, מצוי בשפע ונקי לסביבה? כולנו יכולים לשפר את מצבנו, זה לא קשור לפוליטיקה".

שני קצוות

GM, המעצמה המוטורית, וקירבי, מכונאי רכב, הם שני קצוות של אותה מהפכה: מנועים שמתבססים על שפע הגז הטבעי הזול שמצוי בארה"ב. מדינה זו נהנית ממאה שנות אספקה של גז, להערכת מומחים, הודות לטכניקת קידוח חדשה שנקראת "ביקוע הידראולי", שמשחררת מאגרים ענקיים של גז שכלואים בפצלי סלעים.

גז טבעי משמש בעיקר ליצירת חשמל ולתעשייה, אך בארה"ב קיימים רק 120 אלף כלי רכב שמתבססים עליו - מתוך צי של 250 מיליון כלי רכב - ורק 900 תחנות מילוי גז, שבריר מהביקוש לאנרגיה תחבורתית.

בהנחה שהתחזיות מדויקות, הגז הטבעי יישאר זול למשך שנים, ויוכל לסייע לצמצם את תלותה של ארה"ב בנפט. בעוד שמחירי הנפט נסקו השנה אל מעל 110 דולר לחבית (כ-160 ליטר) בגלל המתיחות במזרח התיכון, מחירי הגז הטבעי בארה"ב, שאינם מושפעים מהמצב בעולם, נשארו נמוכים. נהגים שממלאים את רכבם בגז חוסכים עד 2 דולר לגלון כאשר מחירי הבנזין מגיעים ל-4 דולר לגלון.

יצרני רכב, תעשיינים ובעלי ציי רכב מתאמצים בשקט להעביר את רכביהם לגז הנקי, שהיה עד לא מכבר בעיקר נחלתם של אוטובוסים עירוניים ומשאיות אשפה.

"עם כל הפעילות בגז הפצלים, מחיר הגז התנתק ממחיר הסולר. גז טבעי אטרקטיבי הרבה יותר בהתחשב במצב השוק", אומר איאן סקוט, נשיא חטיבה בחברת ווסטפורט אינוביישנס. חברה זו בוונקובר, שמפתחת טכנולוגיות להמרת מנועים לגז טבעי, עובדת עם GM על פרויקט בהיקף מיליארדי דולרים לפיתוח רכב גז טבעי.

GM ו-ווסטפורט מתמקדות במנועים במשקל קל, עד חצי ליטר אפילו, כדי לפנות לציבור צרכני כלי הרכב הקטנים, שלא היו לקוחות מסורתיים של מנועי גז. הרכב החדש יהיה מכונית הנוסעים השנייה בלבד בשוק האמריקני שמונעת בגז טבעי, אחרי הונדה סיביק ג'י.אקס של היצרנית היפנית.

מנכ"ל ווסטפורט, דייויד דמרס, אומר שזו "שנת פריצה" של החברה. היא מכרה כבר 500 מערכות מנועים כבדים בשנת הכספים הנוכחית, לעומת 25 בלבד בשנה שעברה.

יצרנית אחרת, משאיות מק, נהנית מעלייה של 50%-100% במכירות כלי הרכב שלה בשנים האחרונות, בעיקר לחברות פינוי אשפה, אומר קרטיס דרוורט, מנהל השיווק שלה. "האטרקציה הגדולה היא הפרשי המחירים, בייחוד כאשר מחיר הסולר מגיע ל-4 דולר לגלון", הוא אומר.

התעניינות לסירוגין

ההתעניינות ברכבי גז טבעי הוצתה וכבתה לסירוגין במרוצת השנים, בדרך כלל במתאם חיובי למחירי הנפט. מה שאולי שונה הפעם הוא היצע היתר המאסיבי לטווח הארוך של הגז.

"בחמש השנים האחרונות ראינו שכאשר יש ירידה במחירי הנפט, הרבה אנשים שוכחים מהסבה לדלק מקומי (גז)", אומרת קרלה יורק, מנכ"לית חברת Innovation Drive מרסטון, וירג'יניה. חברה זו מסייעת לנהל מיזם של "ערים נקיות" בקונטיקט, שכרוך במענקים ממשרד האנרגיה הפדרלי להקמת תשתיות גז טבעי.

משאיות מק הייתה מעורבת מאוד בייצור משאיות מונעות בגז טבעי בשנות ה-90, ומכרה כ-400 משאיות כאלה, אך הירידה במחירי הבנזין פגעה בביקוש והייצור הופסק.

GM הציעה בשנות ה-90 שני דגמים, שברולט קודיאק ו-GMC טופ קיק, שהיו מבוססי גז טבעי, אך הייצור שלהם הופסק בעקבות התייעלות במחצית העשור שעבר.

אפילו אם מחירי הנפט יחזרו לסגת, בתעשייה אומרים שגז טבעי יישאר אטרקטיבי הודות לשפע ההיצע שלו לטווח ארוך והפוטנציאל לתמיכה ממשלתית. "המגמה של מעבר לגז גדולה יותר מאשר בשנות ה-90, והפעם נראה שיש לה רגליים", אומר דרוורט ממשאיות מק.

ריצ'רד קולודזי, נשיא NGV אמריקה, איגוד יצרני רכב גז טבעי, אומר שהגז החליף 360 מיליון גלונים של בנזין ב-2010. הוא צופה שבעוד 15 שנה הוא יחסוך 10 מיליארד גלונים של בנזין בשנה. לדבריו, "ההבדל כעת הוא שיש ביטחון בהיצע הגז הטבעי".

בקונטיקט, מיזם הערים הנקיות מכסה את העלות הנוספת של רכישת רכב גז. חברת מוניות מווסט הייבן הזמינה צי של רכבי פורד טרנזיט שהוסבו לגז. "החיסכון בתחנת המילוי מדהים", אומר המנהל ביל סקלזי שבדק את כלי הרכב. ההפרש כעת הוא כ-1.50 דולר לגלון.

הרבה תלוי בפוליטיקה. חוק הגז הטבעי שהושק בבית הנבחרים האמריקני באפריל מציע תמריצים לרכישה ולייצור של רכבי גז. הוא מחליף חוק קודם שתוקפו פקע. התמריצים כוללים זיכוי לתדלוק של 50% לגלון, זיכוי רכישת רכב של עד 80% מהעלות הנוספת של רכבי גז והקלות מס להקמת תשתיות תדלוק. החוק הזה נהנה מתמיכה דו-מפלגתית והוא עשוי לעבור עוד השנה.

מחירי הגז הטבעי כמעט לא השצנו בעוד מחירי הנפט טיפסו

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס