גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": גדות ביוכימיה איבדה כ-90% מאז הנפקתה

על רקע חובות של 320 מיליון שקל ונזילות נמוכה, נאלצו בעלי המניות, קבוצת דלק ובזן, להזרים לחברה 4.9 מיליון דולר בחודש שעבר, ונראה שיידרשו הזרמות נוספות

שנתיים לאחר ש"המשקולת" של דלק נדל"ן הופרדה מקבוצת דלק ועברה לידיו של בעל השליטה, יצחק תשובה, נאלצת הקבוצה לתמוך בחברה נוספת הנמצאת בפורטפוליו שלה - גדות ביוכימיה, שאיגרות החוב שהנפיקה בהיקף של 200 מיליון שקל נסחרות כיום בתשואת זבל של 18%.

החברה נקלעה לאחרונה להפסדים כבדים, וקבוצת דלק (65.8%) נאלצת לתמוך בה לצד עם בעלת מניות המיעוט, בזן (23.5%). עד עתה הזרימו השתיים לגדות כ-4.9 מיליון דולר בהנפקת זכויות, מתוך התחייבות להזרמה של עד 20 מיליון דולר. אלא, שהיקף החוב הגדול של גדות - למעלה מ-300 מיליון שקל - עלול לגרום לכך שההזרמה הזו בחודש שעבר הייתה רק הפתיח.

גדות תעשיות ביוכימיה עוסקת בייצור ושיווק חומרי גלם לתעשיית המזון, בשלושה תחומים עיקריים: תחום הפרוקטוזה (פחמימת סוכר שנמצאת במוצרי מזון), תחום חומצת הלימון והמלחים ותחום הרכיבים התזונתיים. מעל ל-95% ממוצרי החברה מיוצאים לחו"ל, ועקב כך היא מדווחת בדולרים.

האיש המזוהה יותר מכל עם גדות ביוכימיה הוא יעקב זק, שעובד בחברה למעלה מחצי יובל, וניהל אותה במשך 13 שנים עד ליולי אשתקד. אז הוחלף בדן מסיקה, שטרם כניסתו לגדות ניהל את מפעל המגנזיום של כיל, וכן את פעילותה של על-בד בארה"ב.

ב-2009, בשעה שרוב החברות הציגו תוצאות ירודות על רקע ירידה בביקושים בעקבות המשבר הכלכלי, גדות דווקא רשמה שנה מוצלחת בסיכומה הציגה רווח של 7 מיליון דולר. זאת, בעקבות ירידה במחירי הסוכר והאנרגיה, לצד רווחיות גבוהה בשוק חומצות הלימון.

הבוץ הסיני

ב-2010, כשברוב החברות ניכרה התאוששות מן המשבר הכלכלי, נקלעה גדות למשבר. בשנה זו וברבעון הראשון של 2011 הפסידה החברה במצטבר 23 מיליון דולר, מה שהוביל אותה לקשיי נזילות. להפסד הגבוה הובילו בעיקר הקמת מפעל בסין והמצב הכללי בשוק בו פועלת החברה.

גדות הקימה בסין מפעל לייצור חומצות לימון, אשר החל לפעול בסוף שנת 2009. המפעל הוקם עם שותף מקומי, איש עסקים שהיה בעלים של מפעל ישן לחומצת לימון שעמד בפני סגירה. כשנכנסה גדות לשותפות במיזם, חלקה עמד על 51% והיתרה הייתה בבעלות השותף, שגם מונה למנכ"ל החברה המשותפת.

עלות הקמת המפעל נאמדה בכ-60 מיליון דולר, מעל לתקציב הראשוני המתוכנן של החברה, אולם בהמשך נקלעה החברה לסכסוך עם השותף. זה גרם לעיכוב בהפעלת המפעל, ובסופו של דבר נאלצה גדות לקנות את חלקו של השותף. מאז הקמתו, המפעל הוא אינו עומד בהערכות המוקדמות של החברה, עלויות ההפעלה שלו גבוהות והוא אינו עובד בניצולת מלאה.

גורם נוסף שהוביל למצב בו נמצאת החברה הוא המרווחים בשוק חומצת הלימון, אשר הצטמצמו בתקופה האחרונה. מדובר במוצר שנחשב ל"קומודיטי" בעל מחזוריות של מספר שנים, שכעת נמצא בתקופת שפל.

ההפסדים הכבדים של גדות ביוכימיה באים לידי ביטוי במניית החברה: מאז ההנפקה במאי 2005 היא איבדה 87% משוויה, וכעת נסחרת החברה לפי שווי של 59 מיליון שקל בלבד. למעט דיבידנד בגובה של 20 מיליון שקל שחילקה בסוף שנת 2005, לא נהנו מאז ההנפקה המשקיעים מחלוקות דיבידנד נוספות.

לצד הירידה הדרסטית במניית החברה, גם לנושי החברה יש סיבה לדאגה. היקף החובות הכולל של גדות נאמד כיום בכ-320 שקל, מרביתם - למחזיקי האג"ח.

בחודש שעבר הורידה מעלות את דירוג החוב של החברה ל-BB פלוס, המשקף יכולת נמוכה של החייב לעמוד במחויבויותיו הפיננסיות (השנה אמורה גדות להתחיל לשלם את קרן האג"ח).

בדוח הדירוג כתבו האנליסטים של מעלות, כי "המשך קיומו של תזרים שלילי מפעילות שוטפת, לאחר מיצוי התמיכה מבעלי המניות, עלול להביא להשלכות קשות על יכולת החברה להמשיך ולפעול במתכונת הנוכחית, ואף לגרור אותה לחדלות פירעון".

בנוסף לאשראי מהבנקים, חתמה גדות ביוני אשתקד על הסכם הלוואה עם קבוצת הביטוח הראל, במסגרתו הלוותה הראל לחברה 15 מיליון דולר. החזר ההלוואה אמנם נפרס לשבע שנים, כאשר תשלום הקרן הראשון צפוי להיות ב-2012, אולם הריבית אינה נמוכה ועומדת על 8.9% לשנה. בשבוע שעבר דיווחה גדות על הקלה באמות המידה הפיננסיות בהלוואה זו.

זמן קצר קודם לכן הודיעה החברה כי בנק סיני, אשר מימן את בניית מפעלה בסין, מיחזר הלוואה בסך 11 מיליון דולר שאמורה הייתה להיפרע בסוף חודש יוני, מחזור שלדברי הדירקטוריון היה "הכרחי לצורך עמידת החברה בהתחייבויותיה".

בדוח הדירקטוריון האחרון נכתב כי לפי תחזית החברה, החל משנת 2012 חברות הקבוצה ישובו להניב תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, ולמרות שאין ודאות מלאה להתממשות תוכניותיה, גדות מעריכה כי תצליח לעמוד בהתחייבויותיה. אם הדבר לא יקרה, ייאלצו קבוצת דלק ובזן להכניס שוב את היד לכיס.

מניית גדות ביוכימיה איבדה 87 אחוז מאז ההנפקה

עוד כתבות

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה–ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT f בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-25%

הנאסד"ק עולה ב-0.8% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: גופות ארבעת החטופים חולצו מתת-קרקע בג'באליה במבצע של צה"ל והשב"כ

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים