גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

400 מיליון שאלות: על הסכם החסות החדש של מנצ'סטר סיטי

איך התנפח הסכם הספונסרשיפ בין סיטי לאיתיחאד לסכום כזה מפלצתי? האם נעשה כאן ניסיון לתחמן את אופ"א ואת רגולציות הפייננשל פייר-פליי שלה, ומה תרוויח עיריית מנצ'סטר מכל הסיפור?

הסכם החסות עליו חתמה בסוף השבוע מנצ'סטר סיטי עם איתיחאד איירווייז, ענקית התעופה של אבו-דאבי, מדהים קודם כל בגלל ההיקפים הכספיים שלו: איתיחאד, שעד כה הזרימה לקבוצה האנגלית כ-3 מיליון ליש"ט בלבד לעונה בתור נותנת חסות החולצה המרכזית של המועדון, תגדיל את התשלום השנתי להיקף של 40 מיליון ליש"ט. בתום 10 שנות ההסכם, שייכנס לתוקף מיידי, תכניס סיטי בסך הכל כ-400 מיליון ליש"ט מחוזה העתק המשודרג. מה תקבל איתיחאד בתמורה? שלושה דברים: באופן טבעי, היא תמשיך לפרסם על מדי המשחק של מחזיקת הגביע האנגלי; היא תקבל גם את הזכויות השמיות של האצטדיון החדיש של הקבוצה, הסיטי אוף מנצ'סטר, שייקרא מעתה אצטדיון איתיחאד.

הדבר השלישי שתקבל איתיחד בתמורה להשקעה שלה, הוא גם מה שהופך את הסכם החסות החדש למדהים במובן שאינו קשור בהכרח לכסף, אלא יותר לראשוניות שלו בעולם הכדורגל: זכויות שמיות על פרויקט שייקרא "איתיחאד קמפוס", שבנייתו כבר החלה לפני מספר חודשים במזרח מנצ'סטר בסמוך לאצטדיון של הסיטי - ויכיל מתקן אימונים חדש ומודרני למנצ'סטר סיטי, מרכז מסחרי, מגרשי חנייה, מבני ספורט ציבוריים ומתקן לחקר מדעי הספורט. הכל כמובן תחת המימון של מנצ'סטר סיטי, שחלקים נרחבים ממנו אמורים להגיע כתוצאה מהסכם החסות עם איתיחאד.

כדי לקבל פרופורציות על ההיקף הכלכלי של החוזה החדש, צריך רק להזכיר שהוא מהווה את הסכם הפרסום הכי יקר שנחתם בהיסטוריה עם מועדון או ארגון ספורט כלשהו, ובפער עצום (החסות השמית של סיטיגרופ על האצטדיון של ניו יורק מטס, שתכניס לקבוצת הבייסבול 250 מיליון ליש"ט ב-20 שנה, מחזיקה בשיא הקודם).

הסכמי החסות הכי גדולים בספורט

***

לפני שממשיכים הלאה, הנה כמה דברים שראוי לציין על העסקה החדשה בין איתיחאד לסיטי, שמעלים שאלות על הלגיטימיות שלה.

קודם כל, מדובר בגופים שיושבים בסופו של דבר תחת אותה מטרייה: הבעלים של הסיטי הוא השייח' מנצור בין זאיד אל-נאיאן, ממשפחת המלוכה של אבו-דאבי; ואיתיחאד, חברת התעופה - היא נמצאת בבעלות השייח' חאמד בין זאיד אל-נאיאן, אחיו של השייח' מנצור. מנכ"ל איתיחאד, האוסטרלי ג'יימס הוגן, מיהר להכחיש אתמול כל ניגוד אינטרסים: "אם העסקה הזאת לא היתה טובה כלכלית לאיתיחאד, לא הייתי עושה אותה. אנחנו עסק עצמאי שאמנם נמצא בבעלות של האמירות, אבל אנחנו אחראים לפעילות של עצמנו".

עניין נוסף שמדליק נורה הוא האינטרס של עיריית מנצ'סטר: מבחינתה הכסף הרב שיזרום לפיתוח מזרח העיר הוא כמובן נהדר. פיתוח מאסיבי של השטח האורבני המוזנח והעני במזרח מנצ'סטר שבו ייבנה ה"איתיחאד קמפוס", הוספת מקומות עבודה חדשים. אבל כמה רחוק העירייה היתה מוכנה ללכת בשביל הכסף הזה, מעידה העובדה הבאה: העירייה עצמה היא הבעלים של האצטדיון של מנצ'סטר סיטי, ולא הקבוצה. למרות זאת, העירייה הסכימה להעניק לסיטי את הזכות למכור את החסות השמית של המגרש. זכות שכמובן לא הגיעה בחינם: רק לאחרונה חתמה סיטי עם העירייה על שכירות האצטדיון לחמש שנים נוספות, עבור סכום משודרג של 20 מיליון ליש"ט לעונה. במילים אחרות: לא רק מנצ'סטר סיטי תיהנה בשנים הבאות מהזרמת הכספים האקסטרווגנטית של ברוני הנפט מהמפרץ הפרסי, אלא גם מועצת העיר המקומית.

***

עכשיו בואו נפרק לרגע את הסכם החסות החדש לגורמים וננסה להבין עד כמה הוא משקף את הסכומים הריאליים שמתגלגלים בשוק הספונסרשיפ. חסות על פרסום בחולצה הכניסה לסיטי עד כה, כאמור, לא יותר מ-3 מיליון ליש"ט בעונה. חסות על שם האצטדיון גם לא שווה יותר מדי, לפי אמות המידה המקובלות בשוק: טוטנהאם וצ'לסי, יריבותיה של הסיטי בפרמיירליג, חיפשו עד עכשיו (ללא הצלחה) ספונסר למגרש שלהן בתמורה ל-10 מיליון ליש"ט בעונה. ההסכם של ארסנל עם אמירייטס שווה 100 מיליון ליש"ט בלבד ב-15 שנה, והוא כולל, מלבד החסות על שם האצטדיון, גם פרסום על מדי המשחק של ארסנל.

כלומר, מרבית מ-400 מיליון הליש"ט שתקבל סיטי ב-10 השנים הקרובות קשורים דווקא לפרויקט "הקמפוס".

כמובן שהתהייה האוטומטית שקופצת לראש היא האם סיטי לא מנסה בהסכם החדש הזה לחתמן את אופ"א וחוקי הפייננשל פייר-פליי שלה. המועדון, שהפסיד בעונת 2009/10 סכום שיא של 121 מיליון ליש"ט ובקרוב צפוי לדווח על גירעונות גדולים אף יותר בדו"חות ל-2010/11, זקוק באופן נואש להגדיל את ההכנסות שלו כדי לעמוד ברגולציות החדשות האלו, שבמסגרתן יחויבו מועדוני הכדורגל באירופה לעבור עד סוף העשור הקרוב, באופן הדרגתי, למודל כלכלי מאוזן שאינו תלוי בהזרמת הון של בעלים פרטיים (חוק ה"ברייק-איבן").

התשובה הגדולה לשאלה האם מדובר כאן במניפולציה של מנצ'סטר סיטי, היא "כן" מהדהד. מהסיבה הפשוטה שקשה לראות את סיטי מגייסת סכומי כסף כאלו מפלצתיים מאיתיחאד, אילולא הצורך הנואש שלה בהגדלת ההכנסות. סביר להניח שבלי רגולציות כאלו ואחרות של פייננשל פייר-פליי, איתיחאד לא היתה טורחת להשקיע כספים בפרויקט מסחרי עצום דווקא באיזור מוזנח של עיר תעשייה אפרורית מצפון אנגליה.

אבל אם מתעלמים לרגע מהעובדה שמנצ'סטר סיטי ואיתיחאד שייכות באופן מעורר מחלוקת לאותם בעלים - הרי שסיטי עשתה במהלך האחרון משהו שאופ"א דווקא מעודדת לבצע: הגדלת ההכנסות ממקורות חיצוניים, שאינם קשורים ישירות לפעילות הכדורגל.

בדיוק כפי שההכנסות של ארסנל מיוזמות הנדל"ן השונות שלה יוכלו להיכנס אל תוך תחשיבי ה"ברייק-איבן" של המועדון, כך גם במקרה של פרויקט "הקמפוס" של הסיטי, שצפוי להכניס כספים לאורך שנים ארוכות. הבונוס המשמעותי: תחת רגולציות הפייר-פליי, בתחשיב ה"ברייק-איבן" של מועדוני הכדורגל לא ייכללו ההוצאות הכרוכות בהשקעה בתשתיות כגון אלו.

במנצ'סטר סיטי טענו בסופ"ש כי ההסכם נחתם לאחר בדיקה מעמיקה של חוקי אופ"א ואף התייעצות עם גורמים בארגון. התגובה של אופ"א להסכם היתה כי "אנו מודעים לסיטואציה, ומבטיחים שהמומחים שלנו יבדקו לעומק כל הסכם חסות והאם הוא מגלם שווי כספי לגיטימי". סביר להניח שאופ"א לא תקשה יותר מדי על סיטי לקיים את ההסכם הזה. בטח אחרי שהמומחים שלה יקראו קצת על "הקמפוס".

מטוס של איתיחאד איירווייז, חברת התעופה של אבו-דאבי / צלם: רויטרס

עוד כתבות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת