גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ג'ובס קרוב למשיחיות - בלתי ניתן להחלפה במכונה של אפל"

אפל היא כבר דת של ממש. עם עדת מעריצים, מיתולוגיה, טקסים וסמלים, לא פלא שיש מי שאומר על סטיב ג'ובס שהוא על-אנושי ■ לדירוג מדד המותגים 2011

סטיב ג`ובס, אפל, אייפון, אייפוד / צלם רויטרס
סטיב ג`ובס, אפל, אייפון, אייפוד / צלם רויטרס

סטיב ג'ובס יודע למכור. ויותר מכך: ליצור תשוקה. חברות מוציאות סכומי עתק בניסיון לשוות לעצמן ערכי מותג של אהבה, בזמן שהכת של אפל באמת אוהבת את המותג שלה. "הדבר שהדהים אותי, בתור איש שיווק שראה המון מותגים ברחבי העולם הוא רמת הנאמנות של אותם אנשים למוצר", אומר מנכ"ל איידיגיטל, ערן תור, הזכיין הישראלי של אפל, שהגיע לשם אחרי קדנציות ביצרניות מוצרי צריכה כיוניליוור ורקיט בנקיזר.

"הנאמנות נובעת מקשר אמוציונלי מאוד חזק על בסיס האהבה, מערכת יחסים שאנשים קשרו עם המוצרים האלה. הם דיברו על המחשב שלהם בצורה של מערכת יחסים כמו בין אנשים כמעט. יש אנשים שאתה אוהב, למשל, אם אתה נשוי להם, ואחרי כמה זמן אתה מסתכל על 'חתיכה' ברחוב, זה קורה לכולם. אבל באפל זה לא קורה".

קובי שלי, במאי הסרט התיעודי Macheads על כת חובבי אפל, מציג זאת אחרת. "אפל עושה אנשים מאוד אוטיסטים - הם לא מכירים שום דבר אחר. כשאפל נפלה, אנשים היו בחרדה גדולה. הם רצו לקנות מוצרים וניסו לגייס משקיעים לחברה", אומר שלי. "זה כמו סם", מודה תור.

מה יוצר את מערכת היחסים העזה הזאת? תור חושב שמדובר בחוויית השימוש. "הם יצרו ממשק שימוש שבו הפשטות, האינטואיטיביות והקשר עם האדם נעשו בצורה מדהימה", הוא מסביר. "באפל קורה משהו אינטואיטיבי שאתה מתחבר אליו. אנשים שלא הסתדרו עם טכנולוגיה, פתאום הסתדרו עם האייפון, התחילו לגלוש באינטרנט, לעשות וידאו-קונפרנס, להבין איך זה עובד".

לדירוג מדד המותגים 2011

מותג של אנשים יצירתיים

חוויית משתמש, טובה ככל שתהיה, לא מסבירה את עוצמת הרגשות של כת האפל. כשמדובר בהערצה, הגורם הרציונלי הוא משני לגורם האמוציונלי. במקרה של אפל זו השאיפה האנושית להשתייך לקבוצה אקסקלוסיבית. אפל התחילה כיצרנית מחשבים אישיים לאנשים במקצועות יצירתיים, כמו גרפיקאים, מוזיקאים ופרסומאים, שהיוו את הבסיס לכת המק. המיצוב הזה, שבו האיכות באה על חשבון הכמות, הוכיח את עצמו: מדובר במעצבי דעת קהל, כפי שאפשר ללמוד מהשכיחות הבלתי מציאותית של מחשבי מק בסרטים ובסדרות טלוויזיה.

ההוליווד ריפורטר דיווח שבתקופה של ארבעה חודשים ב-2006, מוצרי אפל הופיעו 250 פעמים ב-38 תוכניות פריים טיים שונות, בהן "The O.C". ו-"CSI: ניו יורק". לפי בדיקה של אתר ברנדצ'אנל, מוצרי אפל הופיעו ב-112 מתוך 334 הסרטים שהגיעו לראש טבלת שוברי הקופות האמריקנית ב-2001-2010, שנייה רק לפורד (144 סרטים) ולפני קוקה קולה (96 סרטים). שנת השיא של אפל באותו עשור הייתה 2008, עם הופעה ב-20 מתוך 40 סרטים שוברי קופות. אפל אמנם שוכרת אנשים שעבודתם היא לקדם הצגה ואזכור של מוצריה בסרטים וסדרות, אבל בניגוד לחברות רבות אחרות, היא לא משלמת לאולפנים על הפרסום הסמוי עצמו.

"אפל הוא מותג של אנשים יצירתיים", הסביר לוסיאן ג'יימס, נשיא חברת ייעוץ המותגים אג'נדה, בראיון לוושינגטון פוסט ב-2006. לדבריו, "כשמשתמשים באפל מנסים לרמז על ארטיסטיות". כלומר: אנשי הכת של אפל בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה מנצלים את הבמה שלהם לקדם בקרב הציבור הרחב את התדמית של אפל כמחשב לאנשים יצירתיים. באופן מעגלי, הדבר מקדם את התדמית שלהם עצמם בציבור הרחב כאנשים יצירתיים: הם הרי משתמשים במק, ומי שמשתמש במק הוא אדם יצירתי - עובדה, זה היה בטלוויזיה ובקולנוע".

גאוות יחידה

גם כשאפל הרחיבה את המעגל ונכנסה לכל כיס ותיק עם האייפודים, האייפונים והאייפדים, היא השכילה לשמר את התדמית האקסקלוסיבית. רוצה לומר, לגרום לאנשים להרגיש מיוחדים, גם כשהם קונים גאדג'ט שיש לכל כך הרבה אנשים אחרים. "אפל זיהתה משהו שהוא גאוני מבחינה שיווקית", אומר תור. "אם אתה אוהב משהו, ואני אוהב משהו, יש בינינו קשר. מאחר שיש לנו אהבה אליו, אנחנו מדברים עליו. אני לא מכיר מישהו שיש לו מק או אייפון ולא מדבר עליו; מישהו שיש לו אייפד 2, ולא מספר על זה לחברים שלו. אתה לא מדבר על הרבה דברים שאתה קונה - חולצות, נעליים, שקדי המרק שאכלת בשבת אצל אמא שלך. אנשים קונים קוטג', אבל לא מדברים עליו. התחילו לדבר עליו רק כשהייתה בעיה".

אפל מצליחה לגרום לצרכנים לשלם יותר על מוצריה גם כשיש להם חלופות זולות יותר, ולעתים טובות יותר. זה מוביל לדיסוננס קוגניטיבי: עדיף לי להמשיך להתלהב מהאייפון שלי, מאשר להודות, אפילו כלפי עצמי, שיצאתי 'גרופי פראייר' של מותג. תור מספק דוגמה חיה לכך: "אפל החליטו לעבור ממערכת ההפעלה 9 ל-10, וביום אחד מחקו את הכיווניות של העברית, ואנשים לא עזבו. לקחו להם משהו מאוד בסיסי כמו שפה, והם עדיין נשארו באפל. דמיין לעצמך שאתה נוהג במכונית, ופתאום יגיע מישהו ויגיד לך: 'אתה נוסע מעכשיו עם ההגה בצד ימין' - אתה לא תישאר באוטו הזה", תור מזדעק, "לא עזבו! זה הדהים אותי!".

המופע של סטיב

בתוארו, סטיב ג'ובס הוא יו"ר ומנכ"ל אפל. בפועל, אפל היא מופע היחיד שלו. מהפילוסופיה והחזון, דרך ההבנה של נפש המשתמש ועד הקנאות לפרטים הקטנים, ג'ובס הוא רכיב חד פעמי ובלתי ניתן להחלפה במכונה המשומנת של אפל. "iSteve - The Book of Jobs" אינה הביוגרפיה הראשונה עליו, אבל היא הראשונה, שאיתה הוא שיתף פעולה באופן ישיר והעניק ראיונות למחברה, וולטר אייזקסון. מדובר ברב מכר: בתחילת יוני שהתה הביוגרפיה יומיים ברשימת 15 הספרים הנמכרים ביותר באמזון, ובראש הרשימה בשלוש קטגוריות: ביוגרפיה והיסטוריה, ביוגרפיות של אנשי עסקים וטכנולוגיה. ההצלחה של הביוגרפיה שלו מרשימה אפילו יותר לאור העובדה שתראה אור רק במארס 2012, ושמעמדה כרב מכר בא לה מהזמנות מוקדמות באתר.

שמו של הספר, משחק מילים על Book of Job (ספר איוב), מרמז אולי על הנראטיב הצפוי - צדיק גמור שעומד שוב ושוב בפני מבחנים קשים, אך לא מאבד את האמונה: הילד שנמסר לאימוץ; הצעיר שאכל בבית תמחוי וישן בבתים של חברים; הסטודנט שנשר מהלימודים אחרי סמסטר אחד; המייסד-השותף של אפל, שהורחק ממנה על ידי המנכ"ל שהוא עצמו גייס; יזם הטכנולוגיה, שהסתכל מבחוץ על החברה שהקים הולכת וגוועת; המנכ"ל החוזר, שהוביל את המהלכים המוצלחים של השקת נגני האייפוד וחנות המוזיקה המקוונת "אייטיונז", ואז חלה בסרטן; אחד האנשים המשפיעים בתבל, שלא יכול לשבריריות הגוף האנושי ונאלץ לעבור טיפולים רפואיים שונים, בהם השתלת כבד, ולהעביר את סמכויות הניהול היומיומיות של החברה, שהוא כל כך אוהב, לידי סמנכ"ל התפעול, טים קוק.

אבל בניגוד לאיוב, ג'ובס אינו צדיק גמור. ג'ובס הילד, שחווה את הטראומה הבלתי ניתנת לריפוי של מסירה לאימוץ ואת חיי העוני, הוא ג'ובס המבוגר שהתכחש לאבהותו לילדה בטענה שהוא עקר ודן אותה להתקיים מקצבת סעד, עד שהתרצה והסכים להכיר בה; ג'ובס הצעיר, שגדל בסיקסטיז החופשיות והושפע ממהפכת תרבות הנגד, נסע להודו וגילה את הבודהיזם ואת הסמים הפסיכודליים, היה לג'ובס המבוגר השמרן, שמוכר מוצרים סגורים, הן בחומרה והן בתוכנה, ומצנזר אפליקציות שתוכניהן לא מוצאים חן בעיניו.

העיתונאי ראיין טייט מהבלוג "גוקר" התעצבן כשראה פרסומת שמוכרת את האייפד כ"מהפכה", ושאל את ג'ובס באימייל: "אם דילן היה בן 20 היום, מה הוא היה חושב על החברה שלך? האם הוא היה חושב שלאייפד יש ולו קשר קלוש ל'מהפכה'? מהפכות עוסקות בחופש". ג'ובס השיב לו: "כן, חופש מתוכנות שגונבות את המידע הפרטי שלך; חופש מתוכנות שמחרבות את הסוללה שלך; חופש מפורנו. כן, חופש. הזמנים משתנים, וכמה אנשי פי.סי מסורתיים מרגישים שעולמם מחליק ובורח. זה נכון".

אימת העובדים

ג'ובס הבוגר, שפוטר מהחברה שהוא עצמו הקים על ידי מנכ"ל שהוא עצמו גייס, הוא ג'ובס המנכ"ל, שיחסי האנוש שלו עם עובדיו ידועים לשמצה. "אנשים רואים אותו במסדרון ומסתובבים, הם לא רוצים להיתקל בו", אומר תור, שלא פגש את ג'ובס אישית. ג'ובס ידוע כמי שערך לכמה וכמה עובדים ראיונות פתע ופיטר על המקום את אלה שתשובותיהם לא מצאו חן בעיניו.

אנקדוטה ידועה מספרת על אדם שנכנס למעלית במטה אפל, ואחריו נכנס ג'ובס, שמיד שאל: "אז מה אתה עשית בשבילי לאחרונה?"; האיש חשב רגע, ואז אמר שקנה אייפוד של אפל לא מזמן. ג'ובס, קצר הפיוז, הודיע לו מיד על פיטוריו. האיש לא התבלבל והשיב: "אתה לא יכול לפטר אותי". ג'ובס ההמום חשב שאולי האיש לא מזהה אותו: "אתה יודע מי אני? אני סטיב ג'ובס!"; "אבל אתה לא יכול לפטר אותי", המשיך האיש בשלו; "אני קובע, ואתה מפוטר!" - קבע ג'ובס. "אני לא", המשיך האיש למתוח את עצביו של המנכ"ל. כשנמאס לו מהמשחק, הוציא כרטיס ביקור והסביר: "אתה לא יכול לפטר אותי, כי אני לא עובד פה. אני טכנאי, הזמינו אותי לתקן מכונת צילום בקומה 4". אף שמדובר באגדה אורבנית, שמופצת ברשת, עובדים רבים באפל מעדיפים להשתמש במדרגות מאשר לנסוע עם ג'ובס במעלית, מחשש שיגיעו לקומה שלהם מובטלים.

ג'ובס הפילוסוף הטכנולוגי, שהלוגו של החברה שלו הוא פרי עץ הדעת הנגוס שחווה ואדם העזו לאכול למרות האיסור, ושהפך את עולם הטכנולוגיה כמה וכמה פעמים בזכות המחשבה הפרועה והתעוזה היצירתית, הוא ג'ובס המנהל הלא-מפרגן, שאפילו עובדיו הבכירים מפחדים לבקר מולו את הקיים ולהעלות רעיונות חדשים מחשש שיגיד להם "זה חרא", ציטוט מדויק. באחד מהכנסים הפנימיים של אפל נכנס טים קוק לאולם ואמר לנוכחים, בכירים בחברה: "עוד מעט סטיב נכנס, אני מקווה שיש לכם שאלות טובות בשבילו. אם אתם לא בטוחים, אל תשאלו. הוא לא שוכח". איש מהמשתתפים, כך סופר לנו, לא העז לשאול דבר.

ג'ובס יורד אל העם פעם בשנה (בכפוף למצב הבריאותי) בכנס המפתחים של אפל, לבוש ג'ינס כחול, חולצה שחורה וסניקרס, מכריז על המוצרים החדשים ב-keynote, הנאום המרכזי, וחוזר אל האולימפוס. "ג'ובס הוא תופעה חד-פעמית שקרובה למשיחיות. עם זה קשה להתווכח", אומר שלי. "כל מצגת כזו היא כמו ציפייה להופעה של רוקסטאר. בכנס האחרון זה היה כמו טקס דתי. זה ברמת החיזבאללה, ההערצה והציפייה לכל מילה ומילה שלו".

"בכל קנה מידה שתסתכל, סטיב ג'ובס הוא 'super human being', אומר תור. "לא בקנה מידה של איש חכם - הוא מהאנשים שמשנים את האנושות. מצד שני, כבנאדם על-אנושי, יש לו גם קשיים על-אנושיים. אני לא משוכנע שהיית רוצה לעבוד איתו". ושלי מסכם: "אני חושב שהבנאדם שהכי הגדיר לי את מושג ההערצה לסטיב ג'ובס הוא בחור שקוראים לו ג'ורג' קנליס, הפנאט הכי גדול של ג'ובס ואפל, שאמר: 'סטיב ג'ובס יודע מה אנחנו רוצים לפני שאנחנו יודעים'".

עוד כתבות

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

מניית אינטרקיור נפלה על רקע קריסת בזלת, שחייבת לה 27 מיליון שקל

קבוצת החברות בזלת, שהייתה מפעל העיבוד והאריזה של אינטרקיור וגם רכשה ממנה חומרי גלם, נכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, והיא חייבת לה 27 מיליון שקל ● מלבד עצם החוב שלא ברור מה יעלה בגורלו, אינטרקיור תצטרך כעת למצוא ספק אחר בתחום האריזה ● ומה קרה לשאר מניות הקנאביס בבורסה בת"א?

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

גיא נתן / צילום: תומר שלום

הוא רק בן 27, אבל כבר גורו של מעל 100 אלף עוקבים: "אנשים רואים שכל ירידה נמשכת חודש וזו בעיה"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

הקרבות שהתחוללו בכבישים ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

"אל תפקירו אותנו פעם נוספת": מועצת אוקטובר במתקפה על ועדת החקירה שמקימה הממשלה

משפחות "מועצת אוקטובר" פתחו בקמפיין נגד ועדת החקירה הפוליטית שמקימה הממשלה לאירועי ה-7 באוקטובר, על רקע הדיון שיתקיים מחר על המנדט שלה ● בצה"ל נערכים להרחבת המערכה בלבנון: "חשבון פתוח עם חיזבאללה" ● דיווח: זוהו "תנועות יוצאות דופן" של יחידות צבאיות במשמרות המהפכה ● צה"ל השלים את פירוז הרצועה בתחומי הקו הצהוב ● מנהיגי ישראל, יוון וקפריסין יתכנסו מחר בירושלים במטרה לחזק ברית אסטרטגית מול טורקיה ● עדכונים שוטפים

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

עסקי היופי מעולם לא היו תחרותיים יותר. כך ספורה מתכננת להישאר בטופ

מנהלים ברשת הקמעונאית שבבעלות LVMH מאפשרים הצצה נדירה אל האסטרטגיה של החברה

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי - מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

הצעצוע הכי חם של השנה מיוצר בידי סטארט-אפ טכנולוגי שמעולם לא שמעתם עליו

איך חברה אלמונית שינתה כיוון פעמיים, כמעט אזל לה הכסף - ובסוף היא הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

דוגמאות להונאות פיננסים ברשתות / צילום: צילומי מסך

ההונאות העדכניות ברשת: איך לא ליפול בפח

בחודשים האחרונים עולים בישראל יותר ויותר קמפיינים אגרסיביים עם המלצות על מניות, שנראים אמינים בין היתר הודות לשימוש בדמויות פיננסיות מוכרות ו-AI ● הכירו את הסכנות החדשות והמשוכללות ואת הכלים להתגוננות

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

שר הכלכלה החליט: הגבלה על יבוא אלומיניום. האם האוצר יטיל וטו?

החלטת השר ברקת מגיעה בעקבות תלונות בתעשייה המקומית על יבוא זול מדי שמציף את השוק המקומי ● בענף הבנייה עלולים לסבול מעליות מחירים, וסוכני מכס מתלוננים על פער בין ההנחיות הרשמיות לבין המימוש בפועל ● האם שר האוצר סמוטריץ' יבטל את המהלך, כפי שעשה עם הקנאביס הרפואי?

יוסי חסון / צילום: באדיבות מייטאון

היזם שבטוח: "ייקח עוד זמן עד שאנשים יירדו מהגדר'"

מנכ"ל ויו"ר מיי טאון, יוסי חסון, היה בין המשקיעים הראשונים ב־Waze - ובשלב מסוים החליט "לחתוך" מעולם ההייטק וההשקעות אל הנדל"ן ● היום הוא מקווה להפוך את מיי טאון לאחת המובילות בהתחדשות עירונית, מודה כי בדיעבד היה נכנס לעולם הפינוי־בינוי מוקדם יותר, ומלין על הבירוקרטיה המכבידה: "תב"ע ובקשה להיתר בתוך חמש שנים? צריך להיות הודיני"

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת, ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

רשף תגייס 550 מיליון שקל ממוסדיים, חצי מהכסף יזרום לקופת ארית

אחרh שנסוגה מכוונתה להנפיק את החברה הבת, יצרנית המרעומים ארית בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר של 3.75 מיליארד שקל ● היקף הגיוס עשוי לגדול ל-900 מיליון שקל