גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסע המפותל של אמזון

המודל העסקי של אמזון נשמע אולי לא ממוקד, אבל שווי השוק שלה שנמצא בשיא מראה שיש 100 מיליארד הוכחות לכך שהמייסד ג'ף בזוס יודע מה הוא עושה

מכירות של 300 מיליון ספרים בשנה, 1,341 חנויות, 25 שנות קיום ומותג חזק - כל אלה הסתכמו בחודש מאי עם הצעת רכש לפי שווי של 1.02 מיליארד דולר שהגישה ענקית הכבלים ליברטי גלובל עבור ענקית הפצת הספרים בארנס אנד נובל. בעלי המניות בחברה הוותיקה לא יקבלו בהכרח את ההצעה, אך היא משקפת פרמיה מכובדת של יותר מ-30% על מחיר המניה ערב ההצעה ונעשתה לפי מחיר המניה הממוצע מאז תחילת 2010.

המוטיבציה להצעת הרכש לא הייתה המסורת ארוכת-הימים של החברה וגם לא הביצועים העסקיים אלא דווקא המוצר החדש ביותר: קורא הספרים הדיגיטלי Nook, שאותו החלה החברה להציע לפני שנה וחצי.

רשת הספרים הוותיקה נכנסה באזור זה לתחרות במרחב שאינה רגילה בו, מול מתחרה ישנה-חדשה שמתאימה הרבה יותר לעולם הדיגיטלי - אמזון. אותה חברה שיצאה לדרך עם חזון להפוך לחנות הספרים של האינטרנט, הבארנס אנד נובל של העולם הווירטואלי.

ההבדלים בין שתי החברות הם ההתגלמות של הדרמה שטמונה במהפכת האינטרנט. מצד אחד אימפריה שוקעת שכולה אבנים ומלט ומתבססת על המודל העסקי הישן והטוב בעולם הקמעונאות, זה שבו מוכרים מוצר ברור בחנות שכונתית. מולה אמזון, חברה שהרשתה לעצמה שלא לאמץ מודל או מוצר ברור, אלא להיות בעיקר וירטואלית. שוויה היום הוא כ-100 מיליארד דולר, פי 100 מהמתחרה.

אמזון רצתה לגדול כבארנס אנד נובל, אבל זו עשויה להגיע לסוף דרכה העצמאית בקרוב תוך שהיא מנסה לפצח את הנוסחה של כיצד להפוך לאמזון. הדרך שבה התגלגלו הדברים במקרה זה היא אירונית למדי, שהרי בשנת 1997, כאשר בארנס אנד נובל הודיעה על כוונתה להיכנס לעסקי האונליין, הודבק לאמזון בוול סטריט כינוי הגנאי Amazon.toast, שצץ בכל פעם שלא עמדה בתחזיות ובשיעורי הצמיחה שחזו לה, והדבר קרה לא פעם.

ביצועי החברה מרשימים: היא אחת מחברות האינטרנט ומוצרי הצריכה האלקטרוניים היחידות ששווין משקף את שיא כל הזמנים; יש לה הכנסות של 9.9 מיליארד דולר לרבעון ורווח תפעולי של 322 מיליון דולר; יש לה 8.8 מיליארד דולר בקופה שמאפשרים לה כר נוח לביצוע רכישות, והיא משקיעה סכומים גבוהים במחקר ופיתוח המאפשרים לה לפתח מוצרים חדשים, ובהם, לפי ההערכות, טאבלט חדש שיתחרה באייפד. כלומר, לא רק קורא ספרים אלקטרוני בשחור-לבן כמו הקינדל של היום.

דילמת הזהות

ג'ף בזוס, המנכ"ל והמייסד, הקים את אמזון ב-1994 אחרי שפרש מקריירה קצרה כבנקאי השקעות. רשת האינטרנט הייתה אז עדיין בתחילת הדרך, ולא בהכרח אטרקטיבית עבור משקיעים פוטנציאלים. בזוס הצליח לגייס 100 אלף דולר, ועבר מניו-יורק לסיאטל במטרה להקים חנות ספרים וירטואלית, שאכן יצאה לדרך בקיץ 1995.

החברה הונפקה ב-1997, אך לא התמקדה ברווחיות שלה, בהתאם לרוח התקופה. חלק גדול מהמוצרים נמכר בהתחלה בהפסד לטובת גידול מהיר עקב חשש מתחרות. חזון הקמעונאית הווירטואלית הגדולה קנה את המשקיעים והאנליסטים, אך ב-2001 נאלצה החברה להפסיק למכור מוצרים מפסידים כדי לשפר את הרווחיות שלה.

לרוב המודל העסקי של החברות המצליחות, אלה שנבנו כדי לשרוד ולהוביל את תחומן, הוא ממוקד. אלא שאצל אמזון לא היה מיקוד. חנות הספרים הפכה כבר ב-1998 לקמעונאית של מוצרים שונים - צעצועים, אלקטרוניקה ומוזיקה. היא שינתה לא פעם את המיקוד הגיאוגרפי שלה וגיוון המוצרים. היא אמנם יצאה לדרך בשוק הקמעונאות, אך הפכה אט-אט לספקית מוצרים.

בהמשך, ב-2006, אמזון השיקה את שירותי ענן המחשוב (AWS) שהיא מספקת ללקוחות על תשתיות המחשוב שלה, ובשלהי 2007 הושק קורא הספרים הדיגיטלי שלה, קינדל. כעת, עומד על הפרק הטאבלט שצפוי להיות מבוסס מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל.

השינויים המהירים בחברה משאירים סימן שאלה גדול. מה היא אמזון? מה הדנ"א שלה?

"אני מגדיר אותה כחברה בתחום הקמעונאות, שבמקרה מוכרת מוצרים דרך האינטרנט", אומר ל"גלובס" מרק מהאני, שמרכז את תחום האינטרנט בבנק ההשקעות סיטי ומכסה את אמזון ב-13 השנה האחרונות. "אבל אם היא תתחיל למכור גם טאבלטים, היא תהפוך לחברת מוצר".

"בלי בזוס, המניה תיפגע"

דילמת הזהות של החברה רלבנטית לשאלת יחס שוק ההון אליה. החלוקה בין סוגי מוצרים שונים, בין חברת מוצר לקמעונאית, בין המרחב הווירטואלי ופיזי - מעורבים באמזון האחד בשני.

מהאני, שמדרג את המניה כ"קנייה", מדגיש כי על אף הדרך הארוכה שעברה החברה טמונות בדרכה סכנות גם היום. "היא עדיין לא צועדת על קרקע בטוחה לגמרי", הוא אומר.

סימן השאלה מרחף גם באופן תמידי מעל לראש המייסד, בזוס. "נראה שהוא יודע לאן הוא מוביל את החברה", משוכנע מהאני, "הוא יותר מאופס על הכיוון של החברה שלו מכל מנכ"ל אחר שראיתי בתעשיית האינטרנט".

בזוס לא מצליח לחמוק מההשוואה למנכ"ל ומייסד אחר, שגם הוא מחדש לעיתים תכופות - סטיב ג'ובס מאפל. ההשוואה אוטומטית כמעט. "אפשר להשוות בין שניהם", אומר מהאני, "וכמו במקרה של ג'ובס אני מעריך שבמידה ויהיה ספק לגבי המשך דרכו של בזוס, החברה תיפגע והמניה איתה".

בזמן שבו האסטרטגיה של החברה באה לידי ביטוי במישור הווירטואלי, המנועים האמיתיים של אמזון מגיעים מהעולם הפיזי.

אמזון מרוכזת בשיפור פרמטר פיננסי של יעילות תפעולית - תזרים המזומנים החופשי (FCF) - שמשקף את הכסף שמקבלת החברה מהפעילות השוטפת בנטרול השקעות לפיתוח. בפרמטר פיננסי זה באים לידי ביטוי היכולת לספק גידול בהכנסות וברווח התפעולי וכן יעילות בניהול המלאי, היחסים עם הספקים ואשראי ללקוחות.

אמזון מספקת בעיקר סחורה פיזית, כגון ספרים, צעצועים, התקני אלקטרוניקה, גינון או מוצרי תינוקות. אלו היוו 57% מהמכירות ברבעון הראשון (5.6 מיליארד דולר). כדי לספק אחסון ושינוע יעילים בעולם, אמזון מחזיקה ברשת של מחסני ענק, שמכונים מרכזיים ביצועיים המאפשרים לספק כל מה שהלקוח רוצה, דרך האינטרנט.

מדובר במרכזי ענק, שכל אחד מהם יכול להיות מושווה לשדה תעופה, עם מיליוני פריטים מסוגים שונים, שאמורים להיכנס ולצאת במהירות שיא.

ניהול המחסנים מבוצע כמעט ללא מגע יד אדם, ועם זאת עדיין דרושים אלפי עובדים בכל אחד, עם עלות הקמה מוערכת של עשרות מיליוני דולרים לכל אחד מ-60 המרכזים שמפעילה החברה. עלות התפעול שלהם הסתכמה ב-2.9 מיליארד דולר ב-2010.

גם האנליסטים נוטים להעריך את שוויה של החברה דרך הפריזמה של תזרים המזומנים החופשי, שהסתכם בכ-1.8מיליארד דולר ברבעון הראשון. בקרדיט סוויס, למשל, מעריכים כי מכפיל התזרים החופשי על השווי של אמזון יהיה השנה 17 - בדומה לחברות האינטרנט הבולטות גוגל, יאהו ו-eBay, שנהנות מרווחיות גבוהה בהרבה מאשר בתחום הקמעונאות.

אמזון מפצה על כך במה שמהאני מגדיר כ"איכות הרווח" - צמיחה מהירה ומבוססת בסעיף זה וכן יכולת טובה להפוך את הרווח למזומנים שמסתמכת על ניהול מוצלח של ההון החוזר.

מכפיל הרווח שלה משדר איכויות גבוהות לעומת חברות אינטרנט אחרות, אבל הן יכולות לייצר תחרות - החשש הקדמון שמלווה את אמזון מהיווסדה.

האיום הגדול על יציבותה של החברה הוא בשני תחומים מרכזיים לפי סיטי: מכירות המדיה הדיגיטלית ומכירות קמעונאיות באינטרנט. באמזון מבינים היום שהישרדות בעסקי הקמעונאות - במרחב הווירטואלי וגם הפיזי - היא מלחמה יומיומית, כאשר עולם האינטרנט מאפשר לחברה להמציא יתרון תחרותי חדש בכל פעם.

האיום החדש: הארי פוטר דיגיטלי

המרווחים הצנועים בעולם הקמעונאות העמידו את אמזון בסביבה תמידית של סכנה - לפעילותה ולשוויה. הסביבה הווירטואלית יוצרת אתגרים מסוג אחר, אם כי לא פחות משמעותיים. אחד מהם, דרמטי לא פחות מהאיום הקבוע בדמותם של המתחרים, הוא החלטתה של הסופרת הפופולרית ג'יי.קיי רולינג, מחברת סדרת "הארי פוטר", להפיץ את ספריה הדיגיטליים באופן עצמאי.

רולינג היא אחת הסופרות הנקראות בעולם. היא הגדירה את הצעד כ"לתת משהו למעריצים שעקבו אחרי הארי פוטר לאורך השנים", וכעת היא מספקת את 7 הספרים בסדרה של "הארי פוטר" במהדורה של ספר דיגיטלי. זאת, החל מהסתיו הקרוב באתר Pottermore שבבעלותה.

העקיפה של אמזון או של חנויות ספרים דיגיטליות אחרות על-ידי רולינג עשויה ליצור תקדים שימשוך עוד סופרים פופולריים לעקוף את החנויות הווירטואליות המוכרות, ולמכור עותקים של ספרים דיגיטליים בכוחות עצמם. כך, הובלתה של אמזון בשוק הספרים הדיגיטליים, עם נתח שוק של כ-50%, עלולה להידרדר, והדבר יפגע בביצועי החברה.

22

עוד כתבות

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

עליות קלות בוול סטריט; פאוול: "אני כבר לא בטוח שהאינפלציה תרד"

נאסד"ק עולה בכ-0.2% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גיימסטופ ו-AMC מזנקות שוב בעשרות אחוזים ● מלחמת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה מזנקת ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● הום דיפו יורדת בעקבות דוח מאכזב ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט