גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיסקו בדרך לגל פיטורים ענק: תפטר 10,000 עובדים

התקופה הנוכחית מיטיבה עם חברות הטכנולוגיה, אך סיסקו מתקשה לשמור על צמיחה בעסקי הליבה שלה ולכן תפטר 14% מעובדיה בעולם ■ גם הפעילות בישראל עשויה להיפגע

"כאשר זיהינו את הירידה בביקושים בדקנו את הפעילות שלנו וגילינו שהבעיה אינה במודל של סיסקו, אלא בכלכלה העולמית" - כך אמר בוודאות רבה ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו, בתחילת 2008, כאשר ברקע איים המשבר הפיננסי להביא לקריסת הביקושים למוצריה של ענקית ציוד התקשורת ולנפילה בשווי החברות בכל תחום אפשרי.

את המשבר ההוא סיסקו צלחה. היא אמנם פיטרה יותר מ-1,000 עובדים, מכירותיה איבדו גובה וגם המניה, אבל האסטרטגיה שלה המשיכה להוכיח את עצמה.

מעט יותר משלוש שנים חלפו, והתמונה השתנתה לחלוטין. לסיסקו היום יש בעיה אמיתית גם במודל, משום שעסקי הליבה שלה - מתגים וראוטרים - ספגו מכה. זה כבר לא קשור לכלכלה העולמית, זה מאפיין רק אותה.

החברה כבר הודיעה על כוונתה לחתוך כמיליארד דולר מהיקף הוצאותיה בשנה הקרובה, וכעת היא צריכה להניף גרזן פיטורים גדול במיוחד. על-פי דיווח של "בלומברג" מהלילה, סיסקו עומדת להודיע על אחד מסבבי הקיצוצים המשמעותיים ביותר בתולדות ההיי-טק העולמי - 10,000 עובדים יפוטרו, שהם 14% מכלל המועסקים שלה.

פיטורים נרחבים כל-כך עלולים לפגוע גם בפעילות של החברה בישראל, שדוללה משמעותית בשנים האחרונות. במהלך 2009 פוטרו בישראל עובדים כך שכיום מעסיקה כאן החברה 450-500 עובדים לעומת 650 איש לפני התחלת הצמצום.

הפעילות של סיסקו בישראל היא בנישות רלוונטיות לפעילויות קריטיות לחברה, אך יש להניח שגם הפעילות בישראל תושפע באופן ישיר או עקיף. מסיסקו ישראל נמסר כי "החברה אינה מגיבה לספקולציות".

"אכזבנו משקיעים"

ההכרה של סיסקו שהמודל השתבש הייתה איטית יחסית. ברבעונים האחרונים התקבעה המסקנה שמשהו במכונת הרכישות עתירת ההילה של סיסקו לא עבד כמו שצריך. עסקי הצרכנות הדיגיטלית, שאליהם נכנסה החברה באגרסיביות עם סדרת רכישות - ובהן Linksys תמורת 500 מיליון דולר ב-2003; סיינטיפיק אטלנטה ב-7 מיליארד דולר ב-2005, ורכישת יצרנית המצלמות הדיגיטליות Pure Digital ב-2009 תמורת 590 מיליון דולר - לא התרוממו.

סיסקו נאלצה להודות באופן רשמי שהדברים לא מסתדרים. "אכזבנו את המשקיעים שלנו ובלבלנו את העובדים", כתב המנכ"ל צ'יימברס לעובדי החברה לפני כשלושה חודשים ומיד לאחר מכן הודיעה החברה על סגירת הפעילות של Pure Digital ופיטורי 550 עובדים.

גם אם המספר הסופי של המפוטרים יהיה נמוך יותר, הרי שהכיוון שאליו סיסקו הולכת יכלול קיצוצים כואבים. לאור ההתפתחויות האחרונות מניית החברה איבדה 25% מתחילת השנה, כך ששווי השוק של החברה הוא 85 מיליארד דולר.

סימן שאלה אחר שעשוי להתעורר הוא גורלו של צ'יימברס עצמו. לאחר 16 שנה כמנכ"ל וחמש שנים כיו"ר, הוא עשוי להידרש לוותר לפחות על כיסא המנכ"ל כדי לאפשר לשינוי נרחב יותר לצאת לפועל.

ב"בלומברג" מציינים כי הקיצוצים ייערכו בשני סבבים: העיקרי צפוי באוגוסט ויכלול 7,000 עובדים, ובמקביל החברה תוציא לפרישה מוקדמת 3,000 עובדים. מסיסקו העולמית נמסר כי "יימסרו פרטים על הקיצוצים בשיחת הוועידה באוגוסט".

הבעיה: תחרות

מה גרם לשחיקה בעסקי הליבה של סיסקו ובחוסר היכולת שלה להתמקד בתחומים החדשים? הרי התקופה הנוכחית נחשבת לטובה עבור חברות טכנולוגיה, בטח שלמובילות שבהן. התשובה טמונה בעיקר בשאלת התחרות.

עסקי המתגים להעברת חבילות המידע בין הארגונים לרשת האינטרנט (Switches) הם מקור ההכנסות העיקרי של החברה והם היוו 30% מהמכירות ברבעון הראשון של 2011 - 3.3 מיליארד דולר. סיסקו שולטת באופן מסורתי בשוק עם קרוב ל-70% ממנו. אך המרחב התחרותי השתנה.

סיסקו מתחרה כיום בעיקר ב-HP (לאחר רכישת 3Com) ובג'וניפר, וכן במספר חברות קטנות יותר בעיקר בפלחי השוק הפחות מתוחכמים. התחרות החלה באחרונה לתת את אותותיה במרווחים ובנתחי השוק שמאבדת החברה, אם כי אלו עדיין אינם ניכרים כל-כך. סיסקו ניסתה במשך השנים לפצות על כך בכניסה לעסקים אחרים - החל מעסקי הצרכנות הדיגיטלית, דרך נתבים ומתגי תקשורת מתוחכמים יותר וכן בכניסה לאספקת מוצרי מחשוב למרכזי הנתונים הארגוניים (UCS). אך כל זה עדיין אינו מספק.

דוגמה טובה לשחיקה ביכולותיה טמונה בשוק האבטחה, שרגיש להתקדמות טכנולוגית. נתח השוק של סיסקו בתחום אבטחת הרשתות ירד ל-34% ב-2010 לעומת 39% ב-2006 - כך על-פי Infonetics ומריל לינץ'.

הסגמנט העיקרי שבו נפגעה הוא של הנתבים בעלי יכולות האבטחה (משולבים עם פיירוול) שבו שלטה באופן מוחלט לפני 5 שנים, אך את 2010 סיימה כשבידיה 70% בלבד בעקבות התחרות עם ג'וניפר.

אבל זה כסף הקטן. צ'יימברס, שיופיע הערב בהשקה של מתג חדש בלאס וגאס ועשוי להתייחס לחדשות, הכיר רשמית בבעיה בפעילות החברה כאשר צמצם את תחזית הצמיחה האגרסיבית שלה.

גם בשנות המשבר התמידה החברה לציין כי תעמוד בגידול ממוצע של 12%-17% במכירות מדי שנה כמטרה לטווח ארוך. אבל לצד השינויים במודל, השתנו גם הציפיות. סיסקו לא סיפקה תחזיות חדשות, אבל היא צופה גידול של עד 2% ברבעון למכירות של 10.8-11.1 מיליארד דולר - רחוק מאוד מהיעד של האנליסטים שהיה ל-7%.

הפוקוס של צ'יימברס עכשיו הוא להגדיל את הרווחיות ולצמצם את ההוצאות. החוכמה תהיה למצוא תוך כדי התהליך את ערוצי הצמיחה הרלבנטיים, שיאפשרו גם לשוק ההון לחזור ולתת אמון במודל של החברה לטווח ארוך.

עוד כתבות

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

ישראל נפרדת ממערכת הפטריוט: כמה יירוטים היא רשמה ומי המחליפה?

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות