גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המותג "מדינת ישראל" מתחזק - אך עוד רבה הדרך

מותג מדינה אמנם מכיל בתוכו מגוון רבדים - בטחוני, תיירותי, כלכלי ומדיני - אך בבסיסו הוא נבנה כמותג מסחרי: בניית אסטרטגיה, הגדרת קהלי יעד וערכי מותג וקביעת יעדים שיווקיים

זה התקבל כהפתעה: במדד מותגי המדינות של חברת המיתוג הבינלאומית Futurebrand לשנת 2010 זינקה מדינת ישראל 11 מקומות בדירוג למקום ה-30 וסווגה כאחד הכוכבים העולים של השנה. מדובר במדד יוקרתי המשקלל 5 ממדים עיקריים - תיירות, תרבות ומורשת, סביבה עסקית, איכות חיים וערכים, כדוגמת חופש פוליטי ויציבות הסביבה המשפטית, בשיתוף עם רשת החדשות של BBC World.

העלייה במדד עשויה להיתפס כתמוהה על רקע המציאות הגיאופוליטית היומיומית של החיים באזור. אך נראה כי יכולים להיות חיבור רגשי ומשיכה למותג "ישראל" גם ללא הזדהות עם הפעילות המדינית-פוליטית. מיתוג נכון מדגיש את היתרונות היחסיים של ישראל בעולם, ומסיט את הדיון הציבורי הרחק מהקשר הקונפליקט.

האמנם ניתן להתייחס למיתוג מדינה כמו למיתוג בעולם העסקי?

מיתוג מדינה מהווה אתגר גדול יותר ממיתוג מסחרי. בעוד מותג מסחרי נמדד בעיקר בהיבטים העסקיים, מותג מדינה מכיל בתוכו מגוון רבדים - בטחוני, תיירותי, כלכלי מדיני - ואלה לעיתים מצויים בקונפליקט.

בנוסף, בהשוואה ליכולת להשיג הסכמה לגבי ערכי המותג בגוף עסקי, השגת הסכמה כוללת לגבי ערכי מותג מדינה היא עניין מורכב יותר, עקב ריבוי דעות וזרמים המזוהים עם ערכי יסוד שונים זה מזה. הדרך הטובה ביותר להתגבר על קושי זה הינה לכוון לערכי קונצנזוס בסיסיים.

למותג מדינה, כמו למותג עסקי, נדרש גוף יחיד לניהול המותג, אך מיתוג מדינה דורש תיאום ושיתוף-פעולה מצד גופים פרטיים וציבוריים רבים עם מורכבות רבה ובסדרי גודל אחרים. בהתאם, האתגר גדול שבעתיים.

עם כל זאת, אותם העקרונות המהווים יסודות למותג מסחרי מוצלח מהווים בסיס גם במיתוג מדינה. ראשית, יש לבנות אסטרטגיה מוגדרת ממנה תיגזר אסטרטגיית המיתוג כפי שנעשה במיתוג מסחרי. בהמשך לכך צריך: להגדיר את קהלי היעד, להגדיר את ערכי המותג ולקבוע יעדים שיווקיים לקהלים השונים.

מדד המותגים 2011 של "גלובס", Tefen וגיזה, שייחשף מחר (ד') בוועידת תקשורת נתח שוק ודיגיטל של "גלובס", משקף במידה רבה את העובדה שחברות הפנימו את חשיבות הרשתות החברתיות כפלטפורמה לחיזוק המותג.

במקביל: גם בישראל החליט משרד החוץ להתמקד בקמפיין מיתוג המדינה בזירת הפרסום באינטרנט, בעיקר ברשתות חברתיות, וזאת לאחר מחקרים שהוכיחו כי גולשים יגלו אהדה והזדהות עם תכנים המעניינים אותם, ללא קשר לזהות מפרסם התכנים או שיוכו הפוליטי.

קווי דמיון נוספים: בדומה למיתוג מסחרי, גם במיתוג מדינה יש חשיבות רבה למובילי דעה. קשר ישיר למובילי דעה ברשתות חברתיות הפך לאחד מהיסודות העיקריים בשיווק ויכול לתרום רבות גם לקידום מותג מדינה.

מותג מסחרי עשוי להיחשף לאירועים אשר אינם בשליטתו, כמו שינוי תנאי השוק, הגבלות רגולטוריות או התאגדות צרכנים. גם מותג המדינה עשוי להיות חשוף למהלכים כאלה בסדרי גודל שונים בהתאם. כאן מדובר על מלחמות, אירועים ביטחוניים או אסונות טבע.

כמו מותגים מסחריים שעברו טלטלה, גם מדינות מצליחות ליצור מיתוג מדינה מחודש לאחר חשיפה לאירועים קשים, ואף לחזק את ערכו של המותג בעולם. ספרד, לדוגמה, השכילה לפתוח בקמפיין מיתוג רחב-היקף, לאחר שזוהתה במשך שנים עם מלחמת האזרחים שעברה עליה בעבר ונחשבה למדינה לא דמוקרטית ומסוכנת. בעקבות ההשקעה האדירה בקמפיין, החל משנות ה-80 הפכה ספרד ליעד תיירותי מוביל ולמדינה שמזוהה כדמוקרטית ומערבית.

דרושה יד מכוונת

ישראל השיגה ביצועים יפים במדד ב-3 ממדים עיקריים: תרבות ומורשת, סביבה עסקית ואיכות חיים.

בממד תרבות ומורשת הגיעה ישראל למקום השני, מיד אחרי איטליה. בבחינת האלמנטים השונים שמרכיבים את הממד, ניתן אף לראות כי ישראל זינקה ב-19 מקומות משנה שעברה לראש הדירוג בתחום האותנטיות, זינקה ב-3 מקומות משנה שעברה לראש הדירוג באלמנט ההיסטוריה, ומוקמה שמינית בתפיסת האמנות והתרבות.

גם בממד הסביבה העסקית השיגה ישראל ביצועים יפים - היא דורגה במקום ה-14 בדירוג המדינות שמהוות סביבה טובה לעסקים, ובתוך כך באלמנט ההתקדמות הטכנולוגית אף דורגה במקום ה-8.

בממד איכות החיים, המשקלל אלמנטים כדוגמת חינוך, בריאות ואפשרויות תעסוקה, דורגה ישראל במקום ה-23 מתוך 110 המדינות המדורגות במדד.

לראש הדירוג במדד זינקה השנה קנדה, במקומה של ארה"ב שהייתה בראש הדירוג בשנה שעברה. עלייתה של קנדה במדד נקשרת באירוח אולימפיאדת החורף במדינה, שגרם לתנופה שיווקית רבה.

עלייה מעניינת במדד הינה של מדינות סקנדינביה, שדבקו בייצוג ערכים של חופש, גלובליזציה ואיכות חיים. עליית דנמרק במדד נקשרת גם לאירוח ועידת האקלים של האו"ם, ועדת קופנהגן וקידום ערכים בנושא איכות הסביבה ואספקטים ירוקים.

עקביות בהעברת מסרים

לפי מדד מיתוג המדינות, לכל מותגי המדינות המצליחים יש אלמנט משותף בולט: עקביות.

המותגים מקדמים בעקביות ובשיטתיות ערכים חוצי עולמות תוכן - בפוליטיקה, בתרבות ובעסקים. העקביות של העברת המסרים במדיות התקשורת השונות שומרת על ערכים אלה במודעות ומקדמת אותם לקהלים מגוונים כדוגמת תיירות ועסקים.

עלייתו של מותג מדינת ישראל במדד השנה מקושרת בעיקר למיקוד בערכים של תרבות ומורשת. המשך מיתוג נכון ורחב היקף של ישראל סביב ערכים אלה צפוי לאפשר לה לשמור על מיקומה במדד. עם זאת, כדי להמשיך ולהתרומם במדד, המיתוג צריך להתרחב ולהשתפר בערכים נוספים כדוגמת דינמיות, היי-טק ואנרגיה יצירתית.

אמנם ישראל השתפרה במדד המדינות, אך עדיין יש לנו דרך ארוכה. מכיוון שנראה שהמותג ישראל ימשיך להיות חשוף למהלכים מדיניים וביטחוניים שאינם בקונצנזוס ואינם תמיד בשליטה, חשוב כי ניהול המותג יעשה בעקביות, בשקיפות לאזרחים, תוך שיתוף הגורמים הרלוונטיים ותחת יד מכוונת אחת, בסדר עדיפות גבוה של מקבלי ההחלטות.

הכותבת היא מנכ"לית חברת Tefen Strategy, השותפה ביצירת מדד המותגים

עוד כתבות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר