גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפייסבוק של העסקים

העובדים, הספקים והלקוחות חייבים לתקשר. כאן נכנסת לתמונה המדיה החברתית-עסקית

חסמי תקשורת בין מחלקות ועובדים של תאגידים גדולים ובינוניים זוהו זה מכבר כאחד הגורמים העיקריים הבולמים חדשנות ופוגעים ביכולת השיווקית שלהם. חסמים אלה מייצרים בעיקר רעש, גורמים להאטת קצב קבלת ההחלטות וגורמים נזק לשירות הלקוחות אשר עבור תאגידים רבים מהווה את ליבת הבידול שלהם.

תופעה זו, אשר בעבר טרום-המחשב ניסו רבים וטובים לפתור אותה בדרכים שונות, שואבת את הפתרונות שלה מחדשנות טכנולוגית, מה שהביא לפני כ-15 שנה לפיתוח קונספט ה-CRM (ניהול קשרי לקוחות) שעל בסיסו פותחו תוכנות ייעודיות המשמשות מספר רב של ארגונים ותאגידים. כיום כולם יודעים כי פעילות במסגרת קהילות פנים-ארגוניות בעלות עניין משותף, ותקשורת בין קהילות שבארגון לבין קהילות חוץ ארגוניות היא שמייצרת את הרעיונות הקולעים והחדשניים ביותר בכך שהיא מאפשרת לבני אדם לתקשר ביניהם על בסיס חברתי מקצועי.

כך לדוגמה, אחד מחסמי התקשורת הבולטים הוא השימוש במייל הגורם להאטה בעבודה, מה שילדים ובני-נוער כבר גילו, ולכן עברו לתקשר בעיקר באמצעות המדיה החברתית כמו פייסבוק וטוויטר.

עתה, שנים ספורות לאחר השקת של המדיה החברתית מגלה העולם התאגידי את יתרונותיו הברורים של ה-"CRM החברתי". קבוצת גרטנר בחנה וניתחה 15 תוכנות מובילות בתחום חדש זה והגיעה למסקנה כי האינטראקציה החברתית אינה נעצרת בגבולות התאגיד. תוכנות חברתיות חיצוניות מוטמעות עתה בקצב מהיר בתאגידים ועסקים שונים, ומייצרות שיתוף-פעולה אקטיבי בין קהילות של עובדים, לקוחות, ספקים, שותפים עסקיים ובעלי מניות.

בשנה שעברה התייחסה קבוצת גרטנר לעניין ההולך וגדל של משקיעים באפליקציות חברתיות המיועדות לתמוך במהלכים שיווקיים, מערך המכירות ושירות הלקוחות. גרטנר משתמשת עתה בתדירות גבוהה בשם "CRM חברתי" שהפך להיות המונח העיקרי לתופעה זו.

חברות ענק כמו Intuit, פרוקטר אנד גמבל וסיטי גרופ מטמיעות עתה את ה-CRM החברתי בהיקפים גדולים, והוא מייצג עתה היקף פעילות של כמיליארד דולר בשנה. כך הופך תחום חדש זה לנישה משמעותית של ה-CRM אשר על עוצמתו ניתן ללמוד מדיווח של חברת נילסן, הקובע כי בתאגידים הרלוונטיים נרשמו יותר התקשרויות בינאישיות באמצעות ה-CRM החברתי מאשר באמצעות המייל.

100 דולר למשתמש בשנה

הכוכב התורני הבולט ביותר בתחום חדש זה, הוא אתר התוכנה החברתית JIVE המנופף בנתון המרשים של כ-3,000 לקוחות פעילים. לכאורה לא משהו להתהדר בו, אך כאשר המדובר בלקוחות כמו נייקי, סטארבקס, HP ורבות אחרות במסגרת B2B, ניתן להבין כי פוצח עוד קוד מורכב של ביקוש סמוי.

תוכנת JIVE נמצאת עתה בשימוש על-ידי 15 מיליון עובדים המסונכרנים במסגרת פרויקטים שונים עם עמיתים לעבודה, כמו גם ספקים ולקוחות. התוכנה מאפשרת פעילות רחבה לבלוגרים, ציוצי טוויטר לעדכון שוטף, ושיתוף מסמכים במתכונת של WIKI תאגידי. לתוכנה יש את כל המרכיבים של מדיה חברתית - ניתן להעלות תמונות, וידיאו, לקיים צ'טים, שיחות ועידה וכמעט כל סוג תקשורת שקיים היום. אך את שורת המחץ התחתונה של JIVE ניתן לזקוף לזכותו של המודל העסקי שהציב מחיר בסיס של 100 דולר בשנה לכל משתמש. כך לדוגמה נחתמו ברבעון הראשון של השנה הסכמים עם 34 תאגידים נוספים, כולל הסכם עם תאגיד שבו למעלה מ-100 אלף עובדים/משתמשים.

מנכ"ל חברת JIVE טוני זינגייל גייס לאחרונה 27.7 מיליון דולר ובגיוס מוקדם יותר 30 מיליון דולר. עתה, באמצעות תוכנת האינטרנט בעלת הצבע החברתי, הופך שיתוף-הפעולה הפנימי, הבין-יחידתי, קל ופשוט ממש כמו שיתוף חברים בתמונות מהחופשה האחרונה בפייסבוק.

משרדי פרסום למשל, משתמשים ב-JIVE כדי לקיים דיאלוג ענייני עם הלקוחות שלהם, תוך שיתוף ספקים חיצוניים בתחומים כמו 'פוסט פרודקשן', בחירת פרזנטורים, והצגת תרחישים אפשריים בטיפול במשברים.

התאמה לעסקים קטנים

האנליסט אדם סארנר, מקבוצת גרטנר קובע כי שתי תוכנות מובילות היום את שוק ה-CRM החברתי - JIVE ו-Lithium Technologies. התוכנה של Lithium מציעה יישומים דומים לאלה של JIVE, אך מבודלת היטב בכך שהיא מאפשרת לזהות במהירות את הלקוחות הנאמנים ביותר, בכך שהיא יצרה חיבור ייחודי בין פייסבוק, טוויטר, כלי מדיה חברתית נוספים וקהילות ממותגות. שחקנים נוספים בנישה זו מתווספים כמעט מידי שבוע, כמו SugarCRM המאפשרת למשתמשים להחליט כיצד למנף את המידע החברתי ולשלב אותו בתוך המערכת התאגידית. תוכנה זו מאפשרת לעקוב אחר זרימת ציוצי טוויטר המייצגים לידים מאתרי נטוורקינג כמו לינקדאין. הקונספט של SugarCRM מציע כלים פשוטים וידידותיים ליצירת אינטראקציה טובה יותר עם לקוחות ועם קהלי יעד חדשים.

אחד החסמים לחדירת ה-CRM החברתי, הוא בכך שרבים סבורים כי מדובר במדיה חברתית כמו לינקדאין ופייסבוק. זו הסיבה כי מחקר שפורסם לאחרונה במגזין "פורבס", מראה כי 82% ממנהלי תאגידים אמרו כי הם משתמשים במדיה חברתית לצורכי עבודתם בעוד שבפועל חלק גדול מהם עדיין לא התוודע ל-CRM החברתי. מחקר אחר שערכה חברת JIVE, המובילה בנישה זו, בקרב מנהלים אמריקנים, מראה כי המדיה החברתית-העסקית נתפשת על-ידי 78% מהנשאלים כקריטית להצלחת העסק שלהם.

המדיה החברתית-עסקית היא שלב נוסף ומתקדם בתקשורת הבינאישית, ולכן היא רק תפרח ותתעצם. כמובן שבעוד כמה שנים היא תהיה שונה ומתקדמת יותר, נישתית יותר, קהילתית יותר, מקצועית יותר ובעיקר ידידותית יותר. סביר להניח כי מדיה זו תהווה יעד למספר גדול של יזמים שייצרו בה אפליקציות שמותאמות טוב יותר לצרכים של תאגידים כמו גם עסקים קטנים.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

בדרך לצפון עוצרים בכרמל: הביסטרו המנחם בבית האבן בן ה-100

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ