גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התלת-ממד בבתי הקולנוע - "קנס" לצרכנים

כשדו-ממד מתחפש לתלת-ממד: הסרטים החדשים מציעים רק המרה זולה ומאכזבת מדו-ממד לתלת-ממד ■ המבקר הבולט של התופעה הוא לא אחר מבמאי "אווטאר", ג'יימס קמרון

טטכנולוגיית התלת-ממד סוחפת את בתי-הקולנוע ואת הצופים בארץ ובעולם - קשה למצוא כיום סרט הוליוודי חדש שלא יוקרן עם הממד השלישי. וכך, סרטים חדשים כמו "רובוטריקים 3", "הדרדסים" ו"הארי פוטר" מציעים לצופה חוויה חדשה, בתמורה לתוספת תשלום של 8 שקלים למחיר הכרטיס הרגיל - שגם כך האמיר ל-37 שקל בשנים האחרונות.

בתי-הקולנוע ואולפני הסרטים אוהבים לקדם את התלת-ממד. מבחינתם, זהו אמצעי נוסף להגדלת הרווחים, אחרי שהצליחו להפוך את עמלת ההזמנה של כרטיס באמצעות האינטרנט, בגובה של 4 שקלים, לסטנדרט.

ואולם, בניגוד לתועלת ולנוחות שצומחות לצופה מהאפשרות להזמין את הכרטיס באמצעות כמה הקלקות, התלת-ממד בקולנוע לא נמצא במקום שבו אמור היה להיות.

הצופים מאמינים שהם עתידים ליהנות מחוויה דומה לזו שסיפקה להם הצפייה בסרט "אווטאר" של ג'יימס קמרון ואולי אף יותר מכך, אבל בפועל הם מקבלים המרה זולה מדו-ממד לתלת-ממד, שגורמת לחוויית הצפייה לא להיות מקסימלית.

מי שמנסה להוביל מרד בתלת-ממד בתקופה האחרונה הוא לא אחר מאשר קמרון עצמו, שפנה לתעשיית הסרטים בהוליווד בבקשה כי תפסיק ליצור סרטי תלד-ממד גרועים, כדבריו, ושתיצמד לטכנולוגיית הסרטים הדו-ממדיים - אם הסרט נוצר כך במקור.

לדברי קמרון, בהוליווד טועים בכך שהם מנסים להפיק רווחים גדולים יותר מהמרה של דו-ממד לתלת-ממד ברגע האחרון לפני היציאה לאקרנים, וכי הדבר הופך לא פעם סרט טוב לסרט רע.

תוצר הלוואי: כאב ראש

נוסף על כך שהצופה בסרט תלת-ממד מומר לא מקבל תמורה מספקת לסכום הגבוה יחסית שהשקיע ברכישת הכרטיס, הוא יושב באולם החשוך כשעתיים בממוצע כשהוא מרכיב משקפיים לא נוחים ולא תמיד נקיים. צופים רבים מסיימים את הצפייה כשהם סובלים מכאבי ראש, ולא כולם חשים בנוח בסיום הסרט. זאת, בעיקר משום שהמוח שלנו פועל בצורה קצת אחרת לצורך הצפייה בתלת-ממד.

סוגיית היגיינת המשקפיים אינה נחלתם של משוגעים לסטריליות; בתחילת השנה שעברה הוציא שר הבריאות האיטלקי, פרופ' פרוצ'יו פאציו, אזהרה רשמית מפני משקפי תלת-ממד שלא נוקו כראוי, וכתוצאה מכך יכולים לגרום לדלקות בעיניים.

בד-בבד הודיע משרד הבריאות ברומא כי החרים מבתי-הקולנוע ברחבי ארץ המגף 7,000 זוגות משקפיים שלא נוקו כראוי.

בישראל יש בתי-קולנוע הטוענים כי הם מנקים את המשקפיים בין ההקרנות, ובתי-קולנוע אחרים מספקים משקפיים חד-פעמיים שנשארים אצל הצופה.

בעיה נוספת עם סרטי התלת-ממד של התקופה האחרונה נעוצה בכך שהם ארוכים, ורבים מדי נמשכים מעבר לשעתיים ללא הפסקה. כשהצופה יושב במשך זמן כה ממושך ברציפות כשעל אפו מורכבים משקפי התלת-ממד - מבלי שסיפק הפוגה קצרה אך חשובה לעיניו - זהו תענוג מפוקפק.

הבעיה זולגת הביתה

בנוסף, משקפי התלת-ממד גורמים לתמונה להיות כהה מהרגיל והופכים את הסרט לאפל. כשהסרט מואר יחסית, העניין מפריע במידה מועטה למי שרגישים פחות לאיכות התמונה. ואולם כאשר מדובר בסרט חשוך יחסית, כמו הסרט האחרון בסדרת "הארי פוטר", מתרחשת פגיעה של ממש באיכות המוצר, שמתסכלת צופים.

להגנת בתי-הקולנוע נציין כי יש סרטים שמגיעים לארץ בשתי הגירסאות - תלת-ממד ודו-ממד - והצופה יכול לבחור לאיזו הקרנה הוא מעוניין להיכנס.

אפילו יצרנית הטלוויזיות פנסוניק, אחת החברות הראשונות שהכניסה את התלת-ממד למסכים הביתיים שלה, לא חוסכת ביקורת מגל סרטי התלת-ממד המאכזבים שמציף את בתי-הקולנוע.

"הוליווד פגעה בתלת-ממד בכך שדחפה יותר מדי סרטים שהומרו בצורה גרועה אחרי ההתעוררות עם 'אווטאר'", אמר באחרונה מנהל השיווק של פנסוניק, אנדרו דנאם, לאתר הטכנולוגיה "טק רדאר".

יצרניות הטלוויזיה דוחפות כיום בכל הכוח את התלת-ממד למסכים, כך שהצרכנים יתקשו להתחמק מהטכנולוגיה הזו כשירצו לקנות מסך חדש ומשוכלל.

הבעיה היא שתוכן התלת-ממד שאיננו איכותי יזרום לבסוף מבתי-הקולנוע לכותרי הבלו-ריי ולערוצי התלת-ממד בחברות הכבלים והלוויין.

החברות ינסו למכור לצרכנים מחדש את התוכן הזה כדבר הבא, למרות שהתוכן עצמו ייראה באיכות ירודה גם על המסך החדיש והמשוכלל ביותר שניתן יהיה להשיג באותה עת.

אז מה הפתרון? סרטי התלת-ממד המומרים מהדו-ממד הרי כאן כדי להישאר. זו טכנולוגיה שבפעם הראשונה שצופים באמצעותה מספקת את אפקט ה"וואו" - אבל רק אם יוצרי הסרט אכן השקיעו בתוכן תלת-ממד איכותי, ולא בהמרה זולה.

בניגוד לגל המבורך הנוכחי, חרם צרכנים כנראה שלא ישפיע כאן על תופעה עולמית שלא קשורה לישראל. עד שיהיה שינוי מהותי, רצוי שכל בתי-הקולנוע יספקו לצרכנים את האפשרות לבחור באיזו גירסה לצפות בסרט, ולא יסתפקו בגירסה אחת בלבד.

אבל השינוי העיקרי יכול להתבצע רק אם עוד ועוד במאים ומפיקים בהוליווד לא יתפשרו על התוכן שלהם וייצרו תכנים שמראש מיועדים לתלת-ממד.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה