גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרווח של לידר על השקעה כושלת

ואיך זה שלידר אינטרנשיונל ממשיכה לפעול כשברשומותיה הון שלילי והפסדים מתמשכים

ההון של לידר השקעות - פעם זרוע ההשקעות של קבוצת שרם פודים, והיום, אחרי הסדר חוב מורכב שהושלם בסוף השנה שעברה, בשליטת המיליונר היהודי-איטלקי דן דוד - יקפוץ ברבעון השני ב-90 מיליון שקל, תודות להסדר חובות בחברה הנכדה הקפריסאית, לידר אינטרנשיונל.

ההסדר שהיה באוויר כבר תקופה ממושכת, וגם קיבל ביטוי וגילוי מלא בדוחות הדירקטוריון של לידר השקעות ברבעונים האחרונים, קיבל בחודש שעבר את אישור בית המשפט בקפריסין, והפך למוחלט. ורק משהפך למוחלט החשבונאות יכולה להציף אותו בדוחות.

ההצפה הזו מגיעה בגלל רישום הפרשות גדולות יותר מאשר החשיפה הכוללת של לידר השקעות להחזקה בלידר אינטרנשיונל. לידר השקעות, שמחזיקה בבעלות ושליטה מלאה בלידר נדל"ן, שהחזיקה ב-64% מלידר אינטרנשיונל (זרוע ההשקעות בנדל"ן באירופה של הקבוצה), הזרימה מסוף שנת 2006 עשרות מיליוני אירו ללידר אינטרנשיונל בהון וכחוב. אלא שערך הנכסים ירד והפסדים גדולים נרשמו בדוחות לידר אינטרנשיונל, ואלה התגלגלו בשלב ראשון לדוחות לידר נדל"ן, ובשלב הבא לדוחות לידר השקעות.

בסוף 2010, ההחזקה כולה הוצגה בסכום שלילי. "נכון ל-31.12.2010", נכתב בדוח הדירקטוריון של לידר השקעות לשנת 2010, "שווי השקעתה של לידר נדל"ן בלידר אינטרנשיונל מסתכם לסך שלילי של כ-83.5 מיליון שקל, הכולל השקעה שלילית בהון של כ-240.9 מיליון שקל, בקיזוז כ-157.4 מיליון שקל שהועמדו על ידי לידר נדל"ן ללידר אינטרנשיונל כהלוואות בעלים".

ואיך זה קורה, איך מגיעים להשקעה שלילית? פשוט: ערך ההשקעה בחברות מוחזקות מבטא את ההשקעה המקורית ועליה את הרווחים או ההפסדים השוטפים (לפי שיעור ההחזקה), כשבנוסף יש לערוך התאמות חשבונאיות שונות (הפחתת נכסים לא מוחשיים; הפחתות של הפרשים מקוריים ועוד). ומכאן, שאם החברה המוחזקת רושמת הפסדים, אז החברה המחזיקה תרשום את חלקה בהפסדים אלו בחשבון ההשקעה.

חשבון ההשקעה של לידר השקעות בלידר אינטרנשיונל הלך וירד בגלל רישום הפסדים (ירידת ערך הנכסים התגלגלה לדוחות של לידר השקעות), ובשלב מסוים הפך חשבון ההשקעה לשלילי. השקעה שלילית מצביעה בעקיפין שההון של המוחזקת - לידר אינטרנשיונל - הוא שלילי.

ואם ההון שלה הוא שלילי עולות מספר שאלות נוספות: למה החברה המחזיקה, לידר השקעות, ממשיכה להכיר בחלקה בהפסדים? האם היא אחראית עליהם? האם היא חשופה להם? ומעבר לכך, איך לידר אינטרנשיונל ממשיכה בכלל לפעול עם הון שלילי והפסדים מתמשכים?

האם צריכה לערוב לבת

ובכן, במצבים שבהם החברה המחזיקה יכולה משפטית להתנער מהחברה המוחזקת, היא יכולה לזרוק מבחינה חשבונאית את ההשקעה לפח. כלומר, היא יכולה לטעון שהיא לא אחראית על חובות הבת, לא אחראית על ההון השלילי שלה, ולכן היא צריכה לאפס את ההשקעה וזהו. אין לה חובה לרשום הפסדים מעבר לאיפוס ההשקעה (ולעבור להשקעה שלילית), כי היא לא חשופה להפסדים אלו. החשבונאות מאפשרת במקרים של החזקה שהיא מהותית אך לא בשליטה את הרישום הזה.

אך במקרים שבהם החברה המוחזקת היא גם בשליטה של החברה האם, הטיפול החשבונאי הזה - שבמקרים רבים מבטא את המצב הכלכלי והעסקי האמיתי - אינו אפשרי. ההנחה החשבונאית היא שהאמא תמשיך לערוב לבת. לידר השקעות כשולטת המשיכה להציג את ההשקעה השלילית (240.9 מיליון שקל), תחת הנחה שהיא ערבה לסכום זה, אבל אם זה לא כך מדובר ברווח כלכלי שעדיין לא מתבטא בדוחות.

ומעבר לחשבון ההשקעה בחברה המוחזקת, יש גם את חשבון ההלוואות. לידר אינטרנשיונל המשיכה לתפקד למרות הגירעון בהון ולמרות ההפסדים המתמשכים, בגלל תמיכה של המחזיקות בה, ובעיקר לידר השקעות. זו האחרונה, המשיכה להזרים הלוואות לחברה ואלה החזיקו אותה בחיים, אך בו בזמן הן יצרו מצב מוזר בדוחות של לידר השקעות עצמה: מול אותה השקעה שלילית - שכאמור, אם מולה אין ערבות, ביטחונות או שעבודים, ייתכן שמדובר ברווח עתידי - יש חשיפה דרך הלוואות בסך מצטבר של 157.4 מיליון שקל. בנטו, החשיפה המאזנית (החשבונאית) של לידר השקעות ללידר אינטרנשיונל מסתכמת להפרש: 83.5 מיליון שקל.

כלומר, לידר יכולה לטעון שההשקעה לא מעניינת אותה והיא יוצאת מהמשחק, ואז למחוק אותה מהספרים. או, במילים אחרות, לבטל את ההשקעה השלילית ולהכיר באופן מיידי ברווח של 240.9 מיליון שקל. מנגד, תחת ההנחה שאין יותר תמיכה בחברה המוחזקת, אין גם מי שיחזיר את ההלוואות - 157.4 מיליון שקל, כזכור - כך שבמקביל לרישום הרווח מביטול ההשקעה השלילית, לידר תכיר בהפסד כתוצאה ממחיקת ההלוואות (שמוצגות במאזנה כנכס: לידר השקעות נתנה כספים לחברה מוחזקת, ועכשיו זה מתאפס).

לא ייחודי רק לחברות מוחזקות

הנטו של כל הסיפור - רווח של 83.5 מיליון שקל - לא הוכר בדוחות של לידר עד עכשיו גם בגלל קשרי השליטה והערבות המשתמעת בין לידר השקעות ללידר אינטרנשיונל, אבל הרווח הכלכלי הזה עומד להפוך לרווח ברבעון השני. זאת לאחר שבית המשפט בקפריסין, אישר, במסגרת הסדר חוב כולל ללידר אינטרנשיונל (שהיא חברה קפריסאית), הסדר נושים, לפיו יוזרם ללידר אינטרנשיונל הון על ידי בעלי מניות אחרים.

לידר השקעות תרד בהחזקתה ל-11% ובמקביל היא תמחל על הלוואותיה למוחזקת. בסופו של התהליך היא תרוויח קרוב ל-90 מיליון שקל (הפער בין יתרת ההשקעות המעודכנת ליתרת ההלוואות המעודכנת), וזה עשוי להזניק את הונה העצמי מ-34 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון למעל 120 מיליון שקל. אם כי יש לקחת בחשבון רווחים או הפסדים ברבעון השני שישפיעו על ההון (ולפחות בשנים האחרונות מדובר על הפסדים שוטפים משמעותיים).

כך או כך, המצב שבו חברה רושמת הפסדים גדולים מדי בשל החשיפה שלה ובסופו של דבר מכירה ברווח, לא ייחודי רק להשקעות בחברות מוחזקות. זה קורה גם כאשר חברות רוכשות נכסים בהלוואות נון ריקורס וערך הנכסים יורד מתחת להלוואות. בהלוואות כאלו, הבטוחה היחידה שיש למלווה היא הנכס עצמו, ואם מחיר הנכס יורד, אז יכול להיווצר מצב שערך ההלוואה עולה על ערך הנכס.

במצבים כאלה, החשבונאות לא מאפשרת להגביל את ההפסד מירידת ערך הנכסים, כך שיוצא שההפסד החשבונאי גדול מהחשיפה הכלכלית/ההפסד הכלכלי של החברה. כאשר מגיעים להסדר בנוגע לנכס, או כאשר החברה נפטרת ממנו, ניתן יהיה להכיר ברווח (כלומר, להחזיר חלק מההפסדים).

הכותב הוא מרצה לחשבונאות וניתוח דוחות כספיים. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"