גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני שירה, בת 27 - ענייה חדשה"

מכתב נוסף שהגיע למערכת "גלובס" מדגיש שוב את מצוקת מעמד הביניים ■ והפעם: שירה דהאן, עובדת סוציאלית שמתקשה להתקיים ■ "פעם היו לי הורים עשירים - וביום אחד הכול קרס"

מכירים את הטורים האלה על המתעשרים החדשים? על איזה יופי וכמה מגניב הבית של ההוא והבריכה שבנה הבן של ההוא? מרגישים שאתם מתים להיות הם?

נראה לי שפג תוקפו של הקונספט הזה - העוני הוא הטרנד החדש. לא העניים האלה הלא פוטוגנים האלה, שמצטלמים בערבי חג לעיתון בלבוש שוק ומקרר ריק מאחוריהם; העניים החדשים, מכירים אותם?

נעים מאוד, אני שירה, בת 27. יש לי שני תארים, אחד בתיאטרון שההורים מימנו עוד שהיו יכולים להיות תחת הכותרת של המתעשרים החדשים, ועוד תואר אחד בעבודה סוציאלית שהבנק מימן ואני אמורה להחזיר לו בשנים הקרובות, בתשלומים כמובן.

"תשלומים" - מכירים את המושג הזה? העניים של פעם, המסכנים באמת, לא יכלו ליהנות מהם, מהספק שהתשלומים האלה נותנים, אבל אנחנו, העניים החדשים, בלי התשלומים באמת ניראה רע, כי מה יקנה את התואר, הבגדים, שכר הדירה והאחד פלוס אחד בסופר?


שירה דהאן

העניים החדשים זה אני. אני מרוויחה 4,000 שקל לחודש. כשאני חושפת את זה אני בטח הורסת שידוך פוטנציאלי, כי מי רוצה באמת להיות נשוי לאחת שתלוש המשכורת שלה בקושי מכסה את שכר הדירה?

שכר הדירה שלי רק עולה ועולה, וסליחה, ביבי, אני לא גרה ברוטשילד, רק ברחובות, מותר? זה נחשב חצי דרום פריפריאלי, וגם את הבית אני חולקת עם שותף, לא כי אני חסידה גדולה של חיי קומונה, סתם כי מרוויחה שכר מינימום ועוד רואה כל חודש את השורה הכי מבזה בתלוש שלי שנקראת "השלמת הכנסה".

אם לא ציינתי, אני שייכת לסקטור שיאני השכר הנמוך. אני לא מעבירה סחורה בנמל, לא מתעסקת בהון-שלטון, רק מטפלת באוכלוסיה אתיופית שלמי באמת אכפת איפה היא תקועה.

לעמוד הפייסבוק של שירה דהאן - לחצו כאן

אני משלמת ארנונה, חשמל, אפילו דוח תנועה שקיבלתי על חציית מעבר חציה ברגל לא במועד, כי למי יש כסף נזיל להחזיק אוטו. אני ברטרו, הכי "אין" להתנייד בתחבורה ציבורית, במיוחד בזמן של רפורמה שמבטלים תחנות, כי אתם לא באמת מצפים שיהיה למישהו אכפת מכם, אתם בסך-הכול הולכי רגל.

אז אני משלמת על כל אלה, למי אכפת?

וכן, התחלתם לקבל תמונה קצת יותר ברורה של העניים החדשים? אתם קוראים להם "מעמד ביניים" כי זה פשוט שם יפה יותר, פשוט קל יותר להרחיק את זה מאיתנו. אנחנו לא העניים האלה שיבואו לרווחה ויבקשו כסף, אבל אנחנו העניים האלה שיפסיקו ללכת להצגות וקונצרטים ולקנות ספרים, כי זה פשוט יקר וצריך לקנות לחם וחלב, ואמא הבטחת עוף לשבת.

אנחנו העניים החדשים: עובדים במשרה מלאה, דופקים מילואים, מתנדבים מדי פעם למען עניים הישנים, אבל חיים מהיום למחר. אני שירה, וחוץ מלהכניס בכל 10 בחודש 4,000 שקל לבנק, אין לי כסף. לא הון עצמי, לא כסף נזיל לא חסכונות ולא ניירות ערך.

נולדתי פעם להורים "עשירים חדשים", כאלה שקרעו את התחת והקימו עסק עצמאי. אולי פעם זה היה משתלם. מי חולם על זה היום? תן לנו משכורת יפה וביטוח מנהלים ופנסיה מסודרת, כי מי יודע מה יהיה.

ההורים שלי היו כאלה שפעמיים בשנה טסו לסקי או לאיזה בית קיץ מפנק, כאלה שדאגו לטייל עם הילדים שלהם בארץ כל שבת, כאלה שמימנו לילדים חוגים והעשרה ומורה פרטית ומורה מכוונת ושיעור פסנתר וצופים ובסך-הכול רצו שילדים שלהם יהיה מה שלהם לא היה.

וביום אחד הכול קרס. הבית נמכר, העו"ש הוגבל, ההורים פשטו את הרגל. הטיפול אצל הפסיכולוגית הופסק, כי אתם יודעים מה אפשר לקנות בסופר ב-400 שקל. שיעורים פרטיים אפשר לקבל מחברים של האחים הגדולים, רופא שיניים זה מותרות, ולפני שקונים משהו חושבים פעמיים.

המכתב של א': "מרוויח 42 אלף שקל, עשירון עליון - ולא גומר את החודש"

מתי חשבתם פעם לפני שפתחתם את הארנק, ואני מדברת על קניות בסדר גדול של 100 עד 200 שקל? נעים מאוד, העניים החדשים. לא משהו רחוק דוחה ולא סקסי כמו קבצנים, עניים חדשים כמוני כמוכם; הפרייארים האלה שלומדים בישראל, קונים בישראל ועוד יותר גרוע רוצים לחנך את ילדיהם בישראל.

אז אני לא נראית רע, אני לא רעבה ללחם, אני יושבת מדי פעם במסעדות כי פאקינג מותר לי, אני עובדת קשה ותורמת לחברה. אני רואה סרטים, אחד בחודש כי זה עולה המון, אני שוכרת דירה, ויש לי בגדים די יפים. עניים חדשים, אמרתי לכם.

אבל, אם חס וחלילה ממחר אני במשבר, אין לי שקל על התחת ליום שחור - לא כי אני בזבזנית, אלא כי אני ענייה חדשה, כזאת שבשבילה לחשוב על המחר זה מותרות, כי צריך לסגור את החודש.

המכתב של י': "המסים בישראל הכי גבוהים בעולם"

החלומות של העניים החדשים הם ממש לא חלומות של חזירים קפיטליסטים של דירות יוקרה וחו"ל כמו שביבי מוכר לעצמו. אני הפסקתי לחלום בגדול.

אני רוצה להמשיך ללמוד באוניברסיטה עבודה סוציאלית ולטפל טוב יותר באנשים שהמדינה שלי לא רואה.

אני רוצה בית משלי, ארבעה קירות שאני אוכל לגדל בהם את הילדים שלי.

אני רוצה לדעת שמתישהו המשכורת יעלו, ולא רק המחירים של הדלק והקוטג' והשכר דירה.

אני רוצה להאמין שחינוך ובריאות ותרבות זה לא מותרות, ושלכולנו מגיע. עני הוא לא רק מי שרעב ללחם, עני הוא מי שלא רואה עתיד טוב יותר.

תחי המהפכה!

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות