גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צדק חברתי אמיתי

תזכורת למפגינים שזועקים לצדק חברתי: מדינת רווחה לא הולכת יחד עם מדינה כובשת

א. ההפוגה הטרגי-קומית של השבוע הייתה ללא ספק מה שאירע סביב מה שכונה "מכתב הטייקונים". במכתב הובעה דאגה למעמד הביניים הקורס וקריאה לראש הממשלה לעשות מעשה.

התגובות הנזעמות למכתב כללו פצצות סירחון על מגדלי אקירוב. אין ספק שמדובר היה באחד הטקסטים היותר מרגיזים ותלושים מהמציאות שהתפרסמו בזמן האחרון. הוא בפני עצמו יכול היה להיות ההפוגה הטרגי-קומית של השבוע, אלמלא מה שאירע בעקבותיו.

לא עבר זמן רב עד שהטייקונים התקוממו והכחישו. אין להם שום קשר למכתב, אמרו, הם לא יודעים מי כתב ומי חתם ומה אמרו ומה רצו, והם בכלל לא בסיפור הזה, ותעזבו אותם בשקט בבקשה.

אני מאמין להם בכל לבי. למעשה, ההכחשה שלהם הייתה הרבה יותר אמיתית וכנה בעיניי מהמכתב עצמו. דאגה למעמד הביניים? נו, באמת. הם בכלל לא בסיפור הזה. הם לא דואגים למעמד הביניים יותר ממה שהדייג דואג לתולעים שהוא משתמש בהן כפיתיון.

בהכחשה שלהם הצליחו הטייקונים לאשר את כל מה שחשבנו עליהם. הם לא כתבו את המכתב כי לא יכול היה להיות אכפת להם פחות. זה היה מצחיק ועצוב ומרגיז ופוקח עיניים.

ב. האמת היא שיש להם מה לדאוג ושצריך להיות להם אכפת. אחרי הכול, הם אחד מ-3 הגורמים שהביאו לפרוץ המחאה הזו. התנהגותם המופקרת וחסרת המוסר בשנים האחרונות הייתה אחד הדברים שהוציאו את האנשים לרחובות.

הסדרי חוב, תכנוני מס יצירתיים, שכר המינימום לעובדים, שכר הבכירים המופרז, הראוותנות, הצדקנות, המטוסים הפרטיים, החתונות המפוארות, המינופים, העסקות הסיבוביות, האיומים הטיפשיים לעזוב את הארץ בכל פעם שמישהו העז לפקפק במעשיהם, אי-ההסכמה "להכניס את היד לכיס", הדיבידנדים, פולחן האישיות, ההתבכיינות מעוררת הקבס בסגנון "רודפים אותנו", ועוד, ועוד, ועוד קצת.

אז כן, הם צריכים לדאוג. את מה שמכונה בפיהם "שנאת עשירים" הם הרוויחו ביושר, אם יושר זו מילה שראויה להיכתב בהקשר הזה. הם ללא ספק חלק מהבעיה, וטיפול בהם חייב להיות חלק מהפתרון.

ג. הגורם השני שגרם למחאה היה כמובן הפוליטיקאים. אני מכליל פה, כמובן, אבל נדמה שגם ההכללה הזו הורווחה ביושר (שוב, אם יושר זו מילה וגו'); אנשים שרק השבוע העזו לדרוש ולקבל תוספת של 4,000 שקלים לביגוד. כמה דביל צריך להיות נבחר ציבור כדי לדרוש תוספת בזמן הזה, כמה אטום ורע.

אנשים שמבלים את חייהם בהתחמקות מאחריות, בלדאוג כל אחד למגזר שלו, בתככנות, בהתקזזות, בגימיקים מטופשים - בחיי שכמעט הקאתי השבוע כשראיתי את חברת הכנסת אורית זוארץ (קדימה) נואמת במליאה בשמלת כלה - בנסיעות לחו"ל; ברדיפת כבוד מגוחכת (ראו מירי רגב, הדורשת להיות מכונה "חברת הכנסת מירי רגב"); באדישות שאין לה אח ורע, לשביתות הרופאים, העו"סים, המורים; בהצעות חוק מטופשות שבינם לבין רווחתנו אין דבר וחצי דבר, ועוד, ועוד, ועוד קצת. זו ממשלה מנופחת, בזבזנית, קואליציית ענק ואופוזיציית כלום.

כן, יש ביניהם כמה - מימין ומשמאל - שלבם במקום הנכון, אבל הם היוצאים מן הכלל שלא מעידים על הכלל בגרוש.

ד. על שני הגורמים האלה יכולים להסכים כולם. אבל היה עוד גורם שעליו משום מה מדברים הרבה פחות מאז שפרצה מחאת האוהלים. מה המגמה הבולטת בישראל בזמן האחרון מלבד טייקונים משולחי רסן ופוליטיקאים חסרי בושה?

מדובר כמובן במגמה חריפה של גזענות ושל אנטי-דמוקרטיה. זו הייתה הכנסת הבוטה ביותר בתחום הזה מאז קום המדינה. לא אמנה כאן את כל החוקים המטומטמים ואת הצעות החוק המקוממות, זה רק מביא לי עצבים והדברים בכל מקרה ידועים. זה היה הגורם השלישי, שעליו לא מדברים כרגע כי עכשיו כולנו בראש "לא פוליטי" ו"א-מפלגתי".

ה. רק להבהיר: אני בעד הא-מפלגתיות והאי-פוליטיות של המחאה הזו. כמו שכתבתי לא פעם, על ימין ושמאל נוכל להתווכח גם כשהמס על עבודה יהיה נמוך יותר ומס החברות גבוה יותר. ועדיין, זו הצלע השלישית, הנעלמת, בבסיס המחאה הזו. התחושה שסתימת פיות, אפליה והדרה הפכו לפרקטיקה יומיומית.

אתה לא חייב להיות שמאלני בשביל לחוש אי-נוחות - אפילו ברמה לא מודעת - לנוכח המגמות הנ"ל. אתה יכול להיות הכי ימני והכי בעד חוק החרם, ועדיין, משהו בתוכך חייב להתקומם נגד כוחנות בזויה מהסוג הנ"ל. משהו בך חייב לצרוח שיום אחד יעשו את זה גם לך, ושאת מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, אפילו אם הוא שמאלן בוגד. היה בזה משהו כל-כך בוטה, כל-כך לא יהודי.

הייתה פה הבנה, לא מודעת כאמור, שאת מה שעושים היום לערבי יעשו מחר לעני. ההבנה הזו הצטרפה להבנה שבקצב הזה גם אתה הולך והופך לעני ולהבנה שלאף אחד לא באמת אכפת, ובום, מחאה.

ו. היו שם עוד דברים, בתת-המודע הקולקטיבי שלנו, שהביאו למחאה הזו. גלעד שליט, לדוגמה. ההבנה שבסופו של דבר למדינה לא ממש אכפת ממך, שהכול מהשפה ולחוץ. הילד של כולנו, עאלק. כנ"ל בנוגע להתנתקות ולרפורמת בכר, כמו שכתבתי כבר. שני דברים עצומים שאנחנו חוגגים להם חמש שנים הקיץ הזה, ושניהם נעשו מעל ראשו ומאחורי גבו של האזרח. גם שם למדנו שלאף אחד שם למעלה - בפוליטיקה או בכלכלה - לא אכפת מהאזרח הקטן. אלה שלושת הבסיסים וחצי של המחאה הזו.

ז. סליחה, אבל אני חייב להכניס פה מאמר מוסגר. מאסתי בביטוי הזה, "האזרח הקטן". האזרח הוא לא קטן, חברים, האזרח הוא גדול. הסופר האהוב עליי, פרננדו פסואה, כתב פעם את המוטו של החיים שלי: "אני בגודל של מה שאני רואה". ובכן, אחיות ואחים - אתם אזרחים בדיוק בגודל שבו אתם רואים את עצמכם.

ח. אז אלה שלושת הבסיסים וחצי של המחאה הזו. יש עוד שני דברים קטנים, קטנטנים ממש, שלא מדברים עליהם. ובצדק. זה אולי עדיין לא הזמן. אבל הזמן יגיע, והוא יגיע בקרוב. ואם לא בקרוב, אז קצת אחר-כך. הם לא הובילו למחאה הזו והם לא קשורים אליה, לפחות לא במישרין; אבל הטיפול בהם, בדברים הקטנים האלה, יהיה חייב להיות אחת מהתוצאות של המהפכה התודעתית שעוברת על חלק גדול מאזרחיה הטובים של המדינה הנהדרת שלנו.

אלה היחס לאזרחי המדינה הערבים ולכיבוש, כמובן. כשצעדתי במוצ"ש האחרון בין אחיי ואחיותיי, מימין ומשמאל שמעתי אותם, וצעקתי יחד איתם "מדינת רווחה". אני בעד מדינת רווחה, ואני חושב שזה לא רק דבר נכון ומוסרי, זה גם דבר מעשי ואפשרי.

אבל יש רק דבר אחד קטן שכדאי לזכור: מדינת רווחה לא הולכת יחד עם מדינה מפלה. מדינת רווחה זה לא דבר שהולך יחד עם מדינה כובשת. אלה ערכים שחייבים להתנגש מתישהו. לא יכול להיות שדאגה לחלש תיעצר בסעיף הדת בתעודת הזהות או באיזה מחסום דמיוני. זה פשוט לא יכול להיות.

אני שומע את האחיות ואת האחים זועקים ודורשים צדק חברתי. זה יפה. זה נשגב. אבל צדק לא יכול לחול רק על 80% מהאוכלוסייה. אם זה ככה הוא לא צדק, הוא חרטא. והוא לא חברתי, הוא חרטא ברטא.

ט. יודעים מה, עזבו את הכיבוש עכשיו. דחינו את זה כל-כך הרבה שנים, נדחה את זה עוד קצת. בואו נתחיל עם אזרחיה ועם תושביה הלא יהודיים של המדינה. הערבים, הבדואים, מהגרי העבודה. בואו נחיל עליהם את הדרישות שאנחנו דורשים לעצמנו במחאה הזו, אבל בגלוי. בואו נשים על השולחן את אחד הדברים הלא צודקים ביותר במדינה הזו שלנו.

הדרישה לחברת מופת שבה ועלתה לפני השטח ב-3 השבועות האחרונים. ובכן, אין חברת מופת שלא דואגת למיעוטים שלה. אם היא דורשת רק את רווחתו של הרוב, היא אינה חברת מופת כלל וכלל. להפך.

דרור פויר

הרהור

האזרח הוא לא קטן, הוא גדול. הסופר פרננדו פסואה כתב את המוטו של החיים שלי: "אני בגודל של מה שאני רואה"

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון