גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אילו ערכים מעבירות תוכניות הטלוויזיה לילדים שלכם?

מחקר אמריקני ביקש לבדוק אילו ערכים הטלוויזיה מעבירה לילדים ■ התוצאות מדאיגות: בעוד שבעבר דובר על ערכים כמו מסורת וחסד, כיום שולטים ערכים כמו הצלחה כלכלית ותהילה

"בעתיד", אמר האמן אנדי וורהול בשנת 1968, "כל אחד יהיה מפורסם ל-15 דקות". הוא לא ידע עד כמה הוא מדייק. יותר מ-40 שנה אחרי, את רבע שעת האושר הזו אפשר לקנות לא רק בהנצחה בציור על-זמני ואפילו לא בהשתתפות בתוכנית ריאליטי גרנדיוזית. התהילה נקנית, לכאורה, בכל כתיבה של סטטוס שנון בפייסבוק, בכתיבת טוקבק לוחמני או בהעלאת סרטון מטופש ביו-טיוב. התהילה הפכה לכל-כך ברת השגה, עד כי הפכה להיות ערך עליון בחברה המערבית כיום.

בראיון ל"גלובס" שנתנה באחרונה, סיפרה מפיקת "כוכב נולד" טמירה ירדני כיצד מגיעים בשנים האחרונות צעירים לאודישנים לתוכנית ואומרים כי חלומם הוא "להיות מפורסמים". איך? בזכות איזה כישרון? קשה להם לענות.

מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בארצות-הברית ופורסם באחרונה זיהה את המגמה הזו, אך לפי החוקרים שערכו אותו, השאיפה הזו של הצעירים היא דווקא התוצאה של מה שקורה על המסך.

המחקר, "עליית התהילה: ההיסטוריה של ניתוח תוכן", ביקש לבדוק אילו ערכים התוכניות המרכזיות בטלוויזיה מעבירות לילדים. הקהל שנבחר היה בני ה-9 עד 11, ולא בכדי. על-פי מחקרים שונים, לא רק שמדובר בגיל של צרכני מדיה מסיביים, אלא שבתקופה זו של קדם-גיל ההתבגרות מתגבשים ערכיו של האדם והוא שרוי בתהליכים הקשורים לזהותו. ההערכה היא כי תפיסות שמשתרשות בתקופה זו משפיעות על התנהלות האדם בהמשך חייו - על מטרותיו ודרכי התנהלותו החברתית.

לצורך העניין נבחנו שתי התוכניות המובילות בכל עשור בקרב אוכלוסייה זו ב-50 השנים האחרונות, בין 1967-2007. המהלך הדרמטי ביותר שהבחינו בו החוקרים הוא המעבר של הערך "תהילה" (FAME) מהמקום ה-15 בדירוג הערכים, אל המקום הראשון בעשור הנוכחי. באותו זמן, "שייכות קהילתית", שהייתה ערך ראשון בחשיבותו, צנחה אל המקום ה-11.

חשוב לזכור כי לתוכן הטלוויזיוני בתקופה שבה אנו חיים יש יכולת גדולה משמעותית להשפיע על חיינו ומעבר לכך להשפיע על התפתחות ילדינו. אם בעבר צפייה של ילדים בתוכן הייתה כרוכה בישיבה במרכז הבית, הייתה תחומה בזמנים מוגדרים מראש וכמעט תמיד לוותה בשיתוף משפחתי מנטר, ברבות השנים התוכן נהיה זמין ואינטנסיבי יותר - הוא מתחיל בטלוויזיה וממשיך בסלולר, במחשב ובאינספור כלי ניו-מדיה זמינים לכל גיל כמעט.

בעבר לתוכן הייתה נקודת סיום, היום אין לו, והאופן שבו הוא עובר לצעירים הוא בלתי אמצעי לחלוטין.

הנוכחות ברשת משפיעה

יש לציין כי החברה האמריקנית הפכה ב-5 העשורים האחרונים לאורבנית יותר. בתהליך דומה לזה שמתחולל בישראל ההכנסה המשפחתית עלתה, רמת ההשכלה עלתה, ואיתן ירדה הערבות ההדדית שנדרשה יותר, ותחושת היחד פינתה את מקומה ל"אני" הגדול.

הזינוק הטכנולוגי, עם זאת, היה הסממן הברור של העשור האחרון, וההנחה המרכזית של המחקר היא כי הטכנולוגיה היא זו שדחפה לשינוי הדרמטי בתפיסה הערכית, למרות אותם שינויים חברתיים רחבים בחברה האמריקנית בחצי המאה האחרונה.

הנוכחות של ילדים ברשת וכיבוש תכני וידיאו על-ידם באתרים כמו יו-טיוב, ניק.קום (ניקלודיאון) ודיסני.קום, מגדילה, על-פי המחקר, את עוצמת ההשפעה של התוכן עליהם.

המחקר מביא כדוגמה את מיילי סיירוס, כוכבת "האנה מונטנה". במרכז העלילה מופיעה נערה שהיא כוכבת רוק. בתוכנית צופים 200 מיליון ילדים ובני-נוער סביב העולם. יחד עם זאת, הקלדת שמה של סיירוס בגוגל מביאה למעלה מ-30 מיליון תוצאות, וקרוב למיליון סרטונים עולים ביו-טיוב. זאת פרט לאתר האינטרנט של התוכנית ואתר וידיאו ומשחקים. סיירוס עצמה, כמובן, עומדת במרכז אינספור בלוגים ומועדוני חברים ברשתות החברתיות.

"האנה מונטנה" הייתה אחת התוכניות מהעשור האחרון שנבחנו במחקר. עוד נבדקה בעשור זה "אמריקן איידול", המקבילה האמריקנית ל"כוכב נולד" שלנו. בשנות ה-90' נבחנה בין היתר התוכנית "סברינה המכשפה הצעירה", בשנות ה-80' - "להתבגר ולהתגבר" ו"אלף", בשנות ה-70' - "ימים מאושרים", ובשלהי שנות ה-60' - "לוורן ושירלי" ו"המופע של לוסי".

האלמנט הערכי בכל אחת מתוכניות הטלוויזיה נותח בין היתר באמצעות בדיקה של קבלת ההחלטות של הדמויות המרכזיות והנושא שבמרכז כל פרק. המחקר נערך בקרב מבוגרים בשנה האחרונה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה האמריקנית. הם קיבלו פרקים של הסדרות הנבחרות מכל השנים והתבקשו לסמן את מידת ההשתקפות של כל אחד מ-16 הערכים שניתנו להם.

הערכים שעלו במחקר הם תהילה, הישגיות, פופולריות, תדמית, הצלחה כלכלית, התרכזות בעצמי, כוח, קבלה עצמית, כושר גופני, הדוניזם, קהילתיות, חסד, קונפורמיות, בטחון, מסורת ורוחניות.

באופן צפוי, מציינים החוקרים, ערכים כמו "הצלחה כלכלית", "הישגיות" וערכים אינדיבידואלים אחרים עלו בחשיבותם ככל שעברו השנים. התהילה, בה עסק המחקר, עשתה את הזינוק המרשים ביותר - מהמקומות האחרונים ממש בשנות ה-60' ועד למקום הראשון ב-2007.

הערך "הצלחה כלכלית" התקדם בחשיבותו מהמקום ה-12 לחמישי, "הישגיות" זינקה מהמקום העשירי לשני, ו"כושר גופני" התקדם מהמקום ה-16 לתשיעי.

מן הצד השני, ערכים קהילתיים ירדו משמעותית. "רגש קהילתי", הדרדר מהמקום הראשון בשנות ה-60' אל המקום ה-11 בעשור זה, "מסורת" מהמקום הרביעי ל-15, ו-"חסד" ירד מהמקום השני ל-12.

כל זה, אגב, לא נגמר ב-2007. המחקר, שבחר בשנה באופן שרירותי, המשיך ובדק תוכניות פופולריות בקרב ילדים שמשודרות גם היום. שוב ושוב נמצא כי הדמויות המרכזיות מצליחות בזכות התהילה שהן גורפות - בין אם הן מקימות להקה או מגישות תוכנית רשת משגשגת. גם העלייה המשמעותית בתוכניות כישרון, כמו "The voice", ו-"X factor", מוכיחות כי המגמה נמשכת.

גם גיבורי-על הם ערכיים

"יש גם תהליך הפוך, בחברה האמריקנית וגם כאן אצלנו", אומרת מירי דליצקי, סמנכ"לית שיווק ומסחור בסבן מותגים ישראל. לדבריה, למרות התופעות הבולטות שעולות מהמחקר, יש בשנים האחרונות מגמה של חזרה לערכים כמו משפחתיות וקהילתיות. לדבריה, המחאה שאותה רואים היום ברחובות בישראל, היא בדיוק חלק ממגמה זו.

"לאנשים נמאס מהפרטה, מה'אני' ומהטייקונים", מנתחת דליצקי, "אצלנו אנחנו רואים משהו אחר. אנחנו משווקים עכשיו סדרה שנקראת 'אליפים' שמבוססת על קלאסיקה ספרותית, והמרצ'נדייז של הסדרה מככב בראש הרשימה של מוצרי החזרה ללימודים. ילדים היום רואים טלוויזיה הרבה יותר עם ההורים, יש עלייה במכירה של משחקי קופסה, ילדים מבלים יותר עם הוריהם ועוזבים את הקניונים לטובת הרחוב".

דליצקי מאמינה כי השינוי החברתי חל בעקבות המשבר הכלכלי הגדול של 2008, שהתרחש אחרי מועד הבדיקה האחרון. לדבריה, גם הריאליטי, שהוא מסממני ה"אני", יחלוף בקרוב מהעולם.

"אנחנו בקשר עם חברת אנדמול, שאפילו היא נכנסת לעולם האנימציה. הריאליטי לתפיסת החברות הוא גל, הוא לא כאן להישאר. אחת הסיבות העיקריות שחיים סבן קנה את 'פאואר ריינג'רס' מדיסני היא התחושה שאנשים כמהים לערכים האלה. יש בזה משהו של העצמה".

- ובאותה מידה גם תהילה וכוח בזכות הצלת העולם?

"אפשר להגיד שיש גם את הערכים הללו. אך גם עבודת צוות, כבוד והצלחה. אלה דברים שהולכים וחוזרים היום. הילדים כיום הרבה יותר טובים וחיוביים ממה שנהוג להפוך אותם".

הערכים הבולטים ביותר

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ות"א 90 מטפס בכ-1.5% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית