המסחר בוול סטריט התאפיין היום באווירה חיובית וננעל בעליות של עד 1%, כאשר מגמה זו נשמרה לאורך כל שעות המסחר ולאחר שנפתח היום (ו') בעליות שערים נאות של למעלה מ-0.5%. זהו יום המסחר החותם את השבוע התנודתי ביותר בניו יורק. נראה כי וול סטריט הצליחה בסופו של דבר לשרוד את הורדת הדירוג בשבוע שעבר, הורדת דירוג שכזכור גרמה לרכבת הרים בשווקים. המדדים רשמו בסיכום שבועי ירידה של 1% בלבד. יצויין כי היום נרשמו מחזורי מסחר נמוכים.

לאחר פתיחת המסחר פורסם כי מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד מתחת לצפי לרמה של 54.9 נקודות לעומת ירידה מתונה יותר. נתון מאקרו זה מכביד על הסנטימנט בשעה זו למרות שלפני פתיחת המסחר המומנטום היה חיובי מאוד. לפני הפתיחה פורסמו המכירות הקמעונאיות לחודש יולי שנתנו זריקת עידוד למדדים לאחר שעלו מעל הצפי, העלייה הגבוהה ביותר מאז חודש מארס האחרון. הראלי בשווקים לא עצר היום ואירופה ננעלה בעליות חדות של כ-3% בעקבות החרם על עסקאות שורט לתקופה הקרובה.

בסיכום שבועי מדד הדאו ג'ונס איבד 1.5%, נזכיר כי הדאו ג'ונס קבע אמש שיא חדש: מעולם לא נרשם רצף של 4 ימי מסחר בו הדאו רשם עלייה או ירידה של מעל 400 נקודות בכל יום.

מדד הנאסד"ק השיל 1% בסיכום שבועי ואילו מדד ה-S&P ספג ירידה של 1.7% השבוע . מדד התנודתיות בוול סטריט רשם ירידה של כ-2%, סקטור הבנקים רשם ירידה של 1% היום וירידה של 5% בסיכום שבועי.

התשואות על האג"ח האמריקניות ל-10 שנים רשמו את הירידה החדה ביותר השבוע, ירידה השבועית השלישית בגודלה והירידה הגדולה ביותר שנרשמה מאז דצמבר 2008. התשואות על האג"ח מתחת לרמה של 2.56%, זאת בעקבות העלייה במחירי האג"ח האמריקניות.

אירופה תרמה היום לעליות שערים בוול סטריט בעקבות החדשות הטובות באירופה על איסור מכירת מניות מסוימות בשורט בצרפת, ספרד, איטליה ובלגיה בניסיון להרגיע את השווקים הגועשים. רשות ניירות ערך הצרפתית, ה-AMF הודיעה אמש כי היא אוסרת, החל מהיום, על מכירה בחסר של 11 מניות למשך 15 יום. בין המניות האסורות בשורט ניתן למנות את הבנקים המובילים Societe Generals, BNP Paribas ו-Credit Agricole, וכן חברות ביטוח.

לצד החדשות הטובות שהזניקו את המדדים היום, הסנטימנט והחששות מפני הידרדרות של הכלכלה הגדולה בעולפם למיתון, טרם התפוגגו. היום היה זה הכלכלן פרופסור נוריאל רוביני שטען כי הסיכוי להידרדרות לפתחו של מיתון עולמני בהובלת ארה"ב ואירופה עומד על 50%"הכלכלה הגלובלית על סף נפילה לתהום של מיתון קולקטיבי שאותו הובילו ארה"ב, מרחב האירו ויפן והממשלות עושות בדיוק את הדברים הלא נכונים כדי למנוע זאת", אמר. עוד ציין כי יש עננה כבדה של חוסר וודאות. פרופסור רוביני צופה כי עשויים להיות עוד הרבה סיבובים של הקלה כמותית "בשנים הבאות יכולות להיות הקלה כמותית שלישית, רביעית וחמישית", העריך.

בתוך כך, היום נשמעו הדיעות החלוקות בין חברי הפד בהתייחס להחלטה להותיר את הריבית בטארה"ב ברמה אפסית עד 2013, יו"ר הפד של ניו-יורק שהיה בין שבעת החברים שתמכו ציין כי דווקא החלטה זו תתמוך בפעילות הכלכלית במדינה ואף תסייע לאושש את שוק התעסוקה האמריקני החבול. לעומת זאת, יו"ר הפד במיניאפוליס התנגד להחלטה בטענה שנתוני המאקרו של ארה"ב לא מצדיקים את השינוי הזה בתוכנית הפדרל ריזרב, שמראש תכנן להותיר את הריבית אפסית עד חצי שנה בלבד.

נתוני מאקרו מעורבים נתנו את הטון

נתוני מאקרו מעורבים היו במוקד וקבעו את כיוון המסחר, ב-15:30 (שעון ישראל) פורסם נתון המכירות הקמעונאיות לחודש יולי, שהצביע על עלייה מפתיעה בשיעור של 0.5% לעומת צפי לעלייה של 0.4% בהמשך לעלייה של 0.1% ביוני. מכירות הליבה, בניכוי כלי רכב, עלו גם הם ב- 0.5% לעומת צפי לעלייה של 0.2% לאחר יציבות ביוני.

נתון פחות מעודד הצביע על שפל של שלושה עשורים במדד אמון הצרכנים, מדד הנמדד ע"י אוניברסיטת מישיגן. ב-16:55 (שעון ישראל), פורסם מדד סנטימנט הצרכנים לחודש אוגוסט, שירד לרמה של 54.9 נקודות לעומת צפי לירידה ל-63.2 נקודות מ-63.7 נקודות בחודש יולי. מדד זה לא רשם רמה נמוכה כזו שלא נרשמה מאז שנת 1980, מה שמוכיח את החשש והפחד בקרב האמריקנים מפני עתידה של הכלכלה האמריקנית. מהנתונים עולה בבירור כי האמון של הצרכנים האמריקנים בכלכלה נפגע.

נרשמו מחזורי מסחר נמוכים; הבנקים במוקד

נציין כי מניות הבנקים ריכזו עניין היום ורשמו ירידות שערים וביניהם סיטיגרופ JP. מורגן .

אורקל הגישה בקשה לבית המשפט בקליפורניה לאפשר לה לחקור את המודל העסקי של גוגל בכדי להוכיח כי תוכנת האנדרואיד של גוגל מהווה מקור הכנסות החברה. אורקל תבעה את גוגל בשנה שעברה בטענה שגוגל הפרה פטנט הפרה זכויות יוצרים של אורקל בתוכנת הג'ווה שגם היא נמצאת בשימוש מכשירי הפלאפון.

ענקית ציוד התקשורת סיסקו , אשר זינקה אמש ברקע דוחות חזקים, ריכזה עניין.

יצרנית השבבים Nvidia וקמעונאית האופנה Nordstrom ריכזו עניין לאחר שלאחר הנעילה אמש פרסמו דוחות חזקים. קמעונאית אחרת, JC Penny , פרסמה לפני פתיחת המסחר על רווח נקי של 14 מיליון דולר או רווח של 7 סנט למניה בהשוואה לרווח של 6 סנט למניה. ההכנסות הסתכמו ב-3.9 מיליארד דולר, ירידה של כ-1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התחזיות עמדו על רווח של 10 סנט למניה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]