גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תנו לנתניהו לעבוד

"נוער השדרות", תפגינו ותיהנו, אבל תודו שאין ביכולתכם להציע מטריצה כלכלית הולמת

"נוער השדרות" אומר: "צריך לעשות סדר חברתי". "צריך" זו מילה יפה אך כיצד עושים את מה ש"צריך"?

לדברי "נוער השדרות" נדמה כאילו הממשלה יושבת על קדירה מלאה בכסף עודף, ומתלבטת כיצד לחלקו. לא זה המצב. "הכסף" כולו נגבה כמס מחברות ומאזרחי ישראל. כלומר, עוגת המשאבים מוגבלת, והשאלה היא כיצד מתעדפים אותה. ניתן לצמצם משרדי ממשלה אך זהו "כסף קטן". ניתן גם לצמצם את תקציב הביטחון, אך בתקופה שבה האיומים הביטחוניים מתחזקים, לא יהיה נכון לעשות זאת.

כלומר, המוצא הוא לקחת יותר מסים מהעשירים לטובת העניים. אבל גם כאן קיימת בעיה. העשירים מייצרים מקומות עבודה ולמרות הסיכונים הביטחוניים החלים על השקעותיהם, חלקם משקיעים בישראל. הכבדת נטל המס על העשירים עשויה להוביל אותם להעביר את מרכזי העסקים לחו"ל, כי קפיטליזם מתאפיין בכך שהמניע של המשקיעים הוא להרוויח כמה שאפשר.

בנוסף, אסור לפגוע בהקלות למפעלי התעשייה עצמם. אין לפגוע בחוק עידוד השקעות הון ובהפחתת המיסוי על יצואנים בפריפריה, כשהקלות אלו תומכות ביצירת מקומות עבודה. ברור שפתרון הבעיות החברתיות יבוא מצמיחה. לראיה, האבטלה קטנה בשנתיים האחרונות בשיעור מרשים כי היצוא גדל והייתה צמיחה.

הוויכוח אם צריך לקצץ בתקציבים המועברים לחרדים ולהתנחלויות, הוא פוליטי ויש דעות לכאן ולכאן. על-פי אמונתי, ההתנחלויות מגינות על שפלת החוף, והחרדים, החיים בעוני, הם שומרי הגחלת של דת ישראל, לכן אין לפגוע בהם.

דרך אחרת המוצעת לפתירת הבעיות שאותן מעלים "נוער השדרות", היא סבסוד והורדת עלויות הבנייה. כאן צפויה ל"נוער השדרות" אכזבה. מחירי הדירות הם פועל יוצא של היצע וביקוש, והפחתת העלויות לא תביא, בהכרח, למחירים המקווים. רק הגברת היצע יחידות-הדיור תביא להורדת מחירים. עם זאת, יהיה קשה לחייב קבלן לבנות כשההיצע גדל והמחירים צפויים לרדת. הרי מטרתו היא להרוויח ככל שניתן. לכן, מוטב להמתין לגל של הורדת מחירים שיתרחש עקב מחזוריות כלכלית.

על מנת לגייס משאבים לפעילות כלכלית חברתית, ניתן גם להשית מכסים על יבוא, אבל גם כאן אליה וקוץ בה. כאשר משיתים מכסים או מסבסדים עלויות לתעשייה, פועלים בניגוד לעקרונות ארגון סחר העולמי, ואז מדינות קפיטליסטיות לא יסחרו עמנו, היצוא יקטן ורמת החיים, בעיקר של המעמד הבינוני - תרד.

לכל מהלך כלכלי יש את האיזונים שלו, וכוונות טובות יכולות להביא לתוצאה רעה. פתיחת השוק לתחרות מיבוא, כדי להוריד את מחיר הקוטג', עלולה לגרום לנזקים חברתיים קצרי טווח, כגון פיטורי עובדים במפעלי המזון. אמנם גם העשיר, שהוא הבעלים של מפעל המזון, ייפגע בשל השחיקה ברווחיותו, אך איננו מעוניינים לשפוך את התינוק עם החלב, ואין לנו רצון לפגוע בעשיר לשם פגיעה. העשיר אינו אויב.

בנוסף, אסור לשכוח מה קרה למדינות שפיזרו את הרזרבות הכלכליות שלהן, ולא נערכו לקראת בואו של המשבר הכלכלי העולמי שפקד אותנו בשנים 2008-2010. יוון, שחיה מעל רמת החיים התואמת את התוצר שלה - קורסת. כמו כן, קורסות גם מדינות כמו פורטוגל, איטליה ואירלנד, שבהן פועלים איגודים מקצועיים חזקים.

ישראל נמצאת היום ערב משבר כלכלי, שנובע מכך שארצות היעד העיקריות ליצוא הישראלי, נמצאות במצוקה קשה. נוכח המשבר העולמי הקרב, על ישראל לשמור על מדיניות תקציבית אחראית ועל הרזרבות שלה.

לסיום מספר מילים מניסיוני האישי: כשסיימתי את לימודיי בטכניון ונישאתי מיד אחר-כך, יצאתי לעבוד בעפולה עילית, במפעל טקסטיל, שדרכו קיבלתי דירת שני חדרים בבית טורי בגבעת המורה. אילו נשארתי בתל-אביב הייתי מובטל וגר אצל הוריי. אז הייתה לי תחושה שאני בונה מדינה, וההקרבה ראויה.

אני בדעה שטרם סיימנו לבנות את המדינה, ומציע לכם להפגין וליהנות מההפנינג הנפלא שלכם, אבל בו-זמנית, גם להודות שאין ביכולתכם להציע מטריצה כלכלית הולמת ללא חורים. תנו לממשלה, ולראש הממשלה שכבר הוכיח את יכולתו הכלכלית, לעשות את המלאכה, שאם לא כן עשויה להתרחש אנרכיה כלכלית.

הכותב שימש בעבר כנשיא התאחדות התעשיינים

עוד כתבות

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים

עופר מלכה ומירי רגב / צילומים: איל יצהר, קובי גדעון-לע''מ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב

עופר מלכה הוגדר על ידי גורמים שעבדו מולו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה כמי ש"התאמץ לא לקבל החלטות אלא בהנחתות שהגיעו ממירי רגב" ● בתחקיר "המקור" נחשפה זיקה עמוקה שלא דווחה בין השרה למי שעד לא מזמן היה מועמדה למנכ"לות רשות שדות התעופה

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; הנאסד"ק ממשיך לשבור שיאים

מדד הנאסד"ק עולה ב-0.4% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

פרופ' זיו כהן ועמית גל. המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רמי זרנגר, מארק ניימן-לע''מ

אלה שני המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון

ועדת האיתור לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון סיימה את עבודתה והמליצה לשר האוצר על שני מועמדים: מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, פרופ' זיו כהן

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשדות וקו ההגנה: כל מה שכדאי לדעת על החקירה הדרמטית של השופט וראש הלשכה לשעבר

בעוד שלעו"ד אפי נוה זו החקירה השלישית במספר - עבור איתן אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה ● מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? ● גלובס עושה סדר

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בן גביר זימן את המפכ"ל שבתאי לשימוע: לא מתפקד, אמליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו

במכתבו למפכ"ל קובי שבתאי ציין השר איתמר בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי ה-7 באוקטובר, ולצד זאת הוסיף כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים והטענות לאי-תפקודך הכללי"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

מכירת נכסים ב-600 מיליון שקל והריבית הגבוהה: רווח של 2.8 מיליארד שקל ללאומי

שנה אחרי הפרשת הענק בשל ההחזקה בבנק האמריקאי וואלי, בנק לאומי רשם ברבעון הראשון של השנה תשואה של 20.2% ויחלק דיבידנד בהיקף של 835 מיליון שקל, כשיחד עם תוכנית רכישה עצמית בהיקף של 280 מיליון שקל שווים לכ-40% מהרווח הרבעוני • תיק האשראי גדל ב-2.2%