גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לקחת משיאני השכר - ולחלק לעובדים הזוטרים"

רו"ח דב ויינשטיין מציע פתרון למצוקת הציבור בישראל: להפחית סכום זעיר יחסית משכר הבכירים - ולחלקו לעובדים הזוטרים באותן חברות ■ האם החברות ירימו את הכפפה?

כחודש חלף מאז ננעצה היתד הראשונה באדמת שדרות רוטשילד בתל-אביב, וגל המחאה חרג מזמן מגבולותיה של "מדינת תל-אביב" אל כל קצוות המדינה. במסגרת המאבק הציבורי העלו מנהיגי המחאה, צוותי החשיבה שהתגייסו וגורמים אחרים שנרתמו למשימה - דרישות, הצעות ורעיונות שונים לפתרון מצוקתו של הציבור ולבעיית יוקר המחיה בארץ.

בין הפתרונות, שעליהם הרחבנו גם ב"גלובס" במסגרת פרויקט מיוחד שפורסם בחודש שעבר (27.7.11), הייתה התייחסות גם לבעיית המיסוי בישראל.

המוחים הבינו שגם למדיניות המס הנהוגה בישראל - הורדת המס הישיר תוך עלייה דרמטית בשיעור המסים העקיפים בשנים האחרונות - הייתה השפעה מכרעת על המצב שעליו הם מתקוממים ולהעצמת הפערים החברתיים במדינה. לא בכדי הוסיפו נציגי המחאה לרשימת דרישותיהם את הדרישה לשינוי שיטת המיסוי ל-30% מס עקיף ול-70% מס ישיר ולהגדלת נטל המס על המאיון העליון.

אלא שרפורמות לוקחות זמן, ורפורמות במיסוי לוקחות עוד יותר זמן ובדרך-כלל מסבכות את המצב הרבה יותר מהנדרש. לכן, ניתן להניח כי רפורמה שורשית ועמוקה כמו זו המבוקשת לא תקרה כל-כך מהר.

מנקודת המוצא הזו יוצא רו"ח דב ויינשטיין, יועץ מס לחברות בינלאומיות ובעל משרד רואי חשבון, כאשר הוא חושב על רעיונות לשינוי בזירה המיסויית - כזה שיהיה מהיר, אך ישפיע; משמעותי אך קל ליישום.

האם יש חיה כזו? ובכן - יש לו רעיון מוכן ליישום: להפחית סכום לא גבוה משכר הבכירים במשק ולחלק אותו לעובדים הזוטרים בחברה; ובכך - לשפר את ביצועי החברה, את גביית המס, את מצבם של העובדים הזוטרים, את הצריכה שלהם ואת הכסף שינוע בשוק. וכל אלה בלי התערבות ממשלתית, רק רצון טוב של קברניטי החברות הציבוריות הגדולות במשק.

ריכוך תופעת חגיגות השכר

האמנם ניתן "להרוג שתי ציפורים במכה"? להביא לריכוך תופעת "חגיגות השכר", שמקוממת את הציבור כל פעם שמתפרסמים הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות, וגם לחלק באופן נכון והוגן יותר את נטל המס? רו"ח ויינשטיין סבור כי התשובה חיובית, ומפרט ל"גלובס" איך ניתן לעשות זאת.

"מדי שנה אנו מתוודעים לסכומי-עתק שמרוויחים המנהלים הבכירים ובעלי השליטה בחברות ציבוריות. חברות אלה, שחלקן מעסיקות אלפי עובדים, נוהגות לתגמל את בכיריהן ללא קשר לביצועיהם. לעיתים פערי השכר בין הרמות הבכירות ובין העובדים הזוטרים מגיעים לאלפי אחוזים. תופעה זו מגדילה את הפערים בין העשירים, שמגדילים את הונם, לבין בני השכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות, ששכרם נשחק ויכולת הקנייה שלהם פוחתת".

לכך, מציין ויינשטיין, יש השפעה ישירה ולא חיובית כלל על גביית המס. "תגמול יתר מביא למצב שבו משולם מס הכנסה במדרגות המס הגבוהות על משכורות הבכירים, ואילו נטל המס על הדרגות הנמוכות הינו נמוך מאוד, אולי אפסי. בפועל, על כלל המשכורות בחברה מנוכה מס של כ-45% (הכולל מס הכנסה וביטוח לאומי), כך שהכסף החופשי הנשאר בידי המגזר הפרטי נמוך מאוד ביחס לעלויות השכר בחברה".

על-פי הנתונים הקיימים במשק כיום, שיעור הביטוח הלאומי עומד על 12%. "ייתכן שיש מקום, מחד, לבטל את תקרת סכום הביטוח הלאומי, ומנגד להנמיך את שעור דמי ביטוח לאומי על כלל העובדים. מהלך זה ישמר את היקף המיסים הקיים ויחלק אותו בצורה הוגנת", אומר ויינשטיין.

נכון להיום, שיעור מס ההכנסה החל על עובד הוא לפי מדרגות מס, שמתחילות מ-10% מס על שכר של עד 5,070 שקל ועד 45% על שכר העולה על 40,230 שקל.

ויינשטיין ניתח את משכורותיהם של בעלי השכר הגבוה במשק, ומראה כיצד באמצעות צמצום מזערי של שכר הברוטו של הבכירים - ב-30 אלף שקל בלבד, סכום זניח יחסית כשמסתכלים על המיליונים שהם מקבלים מדי שנה - ניתן להיטיב עם הרבה יותר עובדים בחברה.

ויינשטיין מסביר כי "בביצוע פעולה זו יחולק שכר הבכירים הממוסה במס הכנסה, בשיעור 45%, בין יתר העובדים אשר שיעור מס ההכנסה שיחול עליהם ינוע בין 14%-23%, בתוספת 12% ביטוח לאומי. סך כל המס שיחול על יתר העובדים יהיה 26%-35%, ובכך יש חיסכון של 10%-19% במס שינוכה מהמגזר הפרטי".

יצוין כי על השכר שיופחת מהבכירים לא משולם ביטוח לאומי, כיוון שהשכר עובר את התקרה החודשית החייבת בתשלום ביטוח לאומי (79,750 שקל בשנת 2010 ו-73,422 שקל בשנת 2011).

שכר העובדים יגדל

לדברי ויינשטיין, "נראה כי תועלתה של פעולה זו עשויה להיות משמעותית הן בעידוד צמיחת המשק, הרחבת שוק העבודה והגדלת התוצרת, והן בגידול בסך הכסף החופשי שיישאר בידי אנשים פרטיים, ולהקל מאוד על פתרון חלק מהמצוקה הכלכלית הקיימת במשק".

ויינשטיין מדגים איך זה יעבוד: "שכרו החודשי הממוצע של אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, הוא כ-200 אלף שקל. שכרו נטו, לאחר הפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי, הוא כ-108 אלף שקל. בהנחה ששכרו יופחת ב-30 אלף שקל לחודש, ויחולק בין 10 מעובדי הבנק ששכרם כ-5,000 שקל - שכרו של כל עובד יגדל ב-3,000 שקל. עבורם זה שינוי דרמטי. שכרו החודשי של יונס יירד ל-170 אלף שקל ברוטו ולכ-91 אלף שקל נטו.

"באופן זה, ייחסך על 30 אלף השקל שחולקו מס בשיעור 45%, וסך כל החיסכון יהיה 13.5 אלף שקל, בעוד שישולם מס בשיעור 26% (מס הכנסה - 14%, ביטוח לאומי - 12%) על-ידי העובדים האחרים, ובסך-הכול: 7,800 שקל. בסיכומם של דברים יהיה לחברה חיסכון במס חודשי, בסך 5,700 שקל, 19%".

דוגמה נוספת מתייחסת לשכרו של ד"ר יוסי בכר, יו"ר בנק דיסקונט: "שכרו החודשי הממוצע הוא כ-250 אלף שקל. השכר נטו לאחר הפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי הוא כ-135 אלף שקל. בהנחה ששכרו יופחת בכ-30 אלף שקל לחודש, ויחולק בין 6 מעובדי הבנק ששכרם כ-5,000 שקל לחודש, ובין שני עובדים נוספים שכ-8,000 שקל - שכרו החודשי של כל עובד יעלה בכ-3,750 שקל.

"במצב זה, שכרו החודשי של בכר ירד ל-220 אלף שקל ברוטו, וכ-119 אלף נטו. פעולה זו תביא לחיסכון במס על 30 אלף שקל, שחולקו בשיעור של 45% בגין ההפחתה בשכרו של בכר, במקביל למיסוי מס הכנסה וביטוח לאומי על הגידול במשכורתם של שאר העובדים - מס הכנסה: על 6 העובדים בעלי משכורת בסיס של 5,000 שקל יהיה 14%, ועל שני העובדים בעלי שכר בסיס של 8,000 שקל יהיה 23% (16.25% בממוצע) וביטוח לאומי של 12%. סך כל המס שיחול על הגידול בשכרם של שאר העובדים יהיה 28.25%. החיסכון במס יהיה בשיעור 16.75%, ובסך-הכול כ-5,000 שקל לחודש".

שיפור בתדמית החברה

עם זאת, ויינשטיין חוזר ומסביר כי יש לתת את הדעת על כך שפעולה זו תגרום להגדלת נטל הביטוח הלאומי החל על המעביד, ו"ראוי שנושא הביטוח הלאומי יעבור חשיבה מחדש ושינוי שיעורי המס ואופן הטלת המס למדרגות השכר השונות".

התוצאות החיוביות של מהלך כזה, מדגיש ויינשטיין, "מדהימות", והוא ישיג מספר מטרות: "ראשית, שיפור בתדמית החברה. חברה רובין-הודית כזו, שלוקחת מהעשירים (שלה) ונותנת לעניים (בין שורותיה), עושה לעצמה יחסי ציבור טובים.

"שנית, יש בכך חיסכון בתשלומי המס, הפחתה לא משמעותית של שכר הבכיר בחברה תחולק בין שאר העובדים, המפיקים את התוצר בפועל בשירות לקוחות, ייצור וכדומה, כך שהמס שישולם על אותו שכר יהיה נמוך בהרבה מהמצב המקורי, מאחר שמדרגות המס החלות על העובדים נמוכות יותר. שינוי זה יביא לגידול משמעותי בסך הכסף החופשי שיישאר במגזר הפרטי, ובייחוד בקרב אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי בינוני ונמוך".

מעבר לכך - וכאן אנחנו נוגעים בעצב החשוף של החברה הישראלית נכון לימים אלה - הרעיון של ויינשטיין טוב גם למשקל כולו. "יש בפעולה זו לסייע בפתרון המצוקה הכלכלית הקיימת בקרב המעמד הבינוני המורכב ממשקי-בית עובדים, ויסייע לרבים 'לגמור את החודש'.

"כמו כן, הגדלת שכר העובדים בדרגות הנמוכות יהווה תמריץ לצאת לשוק העבודה, יקטין את האבטלה ויגביר את יעילות העובדים והעבודה, כך שיחול גידול משמעותי בתוצר של החברות וצמיחה כלכלית במשק".

אם תהיתם אם הרעיון הזה ישים, לויינשטיין יש תשובה ברורה: "בוודאי. הצעתי את המודל הזה לחברות שאני מייעץ להן, וחלקן כבר אימצו אותו. מה אנחנו עושים בסך-הכול? אנחנו נוגעים קצת בשכר של הבכיר ביותר, ומחלקים את זה לסדרה נוספת של עובדים - והתוצאות מדהימות.

"לעיתים קרובות האפקטיביות עולה בהרבה על השינוי בשכר העובד. עובד שמקבל עוד 3,000 שקל לחשבון הבנק שלו לחודש, יכול לתת לחברה שבה הוא עובד הרבה-הרבה יותר תמורה ממה שזה נראה.

"אנחנו תולים את הצלחת החברה במנהלים הבכירים, אבל זה לא מדויק. גם העובדים שאינם נמנים עם ההנהלה יכולים לשנות את מצב החברה משמעותית. מנהל חברה שמקבל תמורה ענקית אומר לעצמו שהכול תלוי בעסקאות וביכולת שלו, וזה לא תמיד נכון. זה לפעמים אפילו מגדיל את רמת הריסק שהוא לוקח כדי להצליח. אם ניקח 100 איש שיגייסו כל אחד לקוח, כי כל אחד מהם כל-כך שמח על ההעלאה בשכרו, טוב לו במקום עבודתו, והוא מרגיש בטוח ומתוגמל - אז התמורה שלו לחברה הרבה יותר טובה".

עכשיו נותר לתהות אם החברות הציבוריות במשק יהיו מוכנות להרים את הכפפה ולקחת ממנהליהם-יקיריהם המתוגמלים בנדיבות יתר 30 אלף שקל (ברוטו, נזכיר) הנדרשים ליישום המדיניות המיטיבה שאותה מציע ויינשטיין. משהו אומר לנו שזה לא יקרה כל-כך מהר.

כך זה יעבוד / צלם: איל יצהר, סיוון פרג', תמר מצפי, עינת לברון, משה שי

שיעור מס הכנסה

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד ב-2.3% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר