גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברה על הכוונת: ת.א.ת טכנולוגיות - חמה ומתחממת

ת.א.ת טכנולוגיות, המספקת מחליפי חום ומערכות הספק חשמליות לשוק התעופה, משלימה תהליך התייעלות, מגבירה את מאמצי השיווק ולא מפסיקה לפתח מוצרים חדשים

רוני אלרואי, בעל השליטה בקמ"ן, נמנה על בעלי השליטה שנקלעו באחרונה לבעיות נזילות על רקע החוב הפיננסי של הקבוצה. המצב של קמ"ן הרבה פחות גרוע מזה של חברות אחרות שהנפיקו אג"ח לציבור המשקיעים, ואחת הסיבות לכך היא מצבה המשופר והמשתפר של אחת מחברות הקבוצה - ת.א.ת טכנולוגיות.

מה החברה עושה

לפני שנספר על ת.א.ת טכנולוגיות (TAT Technologis) נעשה מעט סדר במבנה ההחזקות המעט מורכב מעליה ומתחתיה. קמ"ן מוגדרת כבעלת השליטה בישאל (81.7%), וזו מוגדרת כבעלת השליטה בת.א.ת תעשיות (79.3%), וזו האחרונה שולטת בת.א.ת טכנולוגיות (43.6%). לת.א.ת טכנולוגיות עצמה יש שתי חברות בת עיקריות - בנטל תעשיות (70%) ולימקו פידמונט (בעלות מלאה בעקבות מחיקת החברה מהמסחר בשוק ההון האמריקני). ללימקו פידמונט (Limco Piedmont) יש שתי חברות בת בבעלות מלאה - Limco Airpair ו-Piedmont Avitation - ולשנייה יש החזקת מיעוט (30.3%) ב-First Avitation Services. פעילות FAS, שסיפקה חלקי חילוף למטוסים, כבר אינה מאוחדת בתוצאות ת.א.ת עצמה.

מבנה ההחזקות לעיל בא לידי ביטוי בתחומי הפעילות הנפרדים - אך הסינרגטיים - של ת.א.ת טכנולוגיות. זו האחרונה מייצרת מגוון של מחליפי חום למערכות מכניות ואלקטרוניות עבור השוק הצבאי והאזרחי של תעשיית התעופה. כל מערכת, החל מהמעבד במחשב האישי וכלה במנוע המכונית שלנו, מייצרת תוך כדי פעילותה חום, ואת החום הזה צריך לסלק לבל יפגע בפעילותה. מחליף חום, דוגמת זה של ת.א.ת, נועד למטרה זו. ת.א.ת מייעדת כרגע את מחליפי החום פרי פיתוחה אך ורק לכלי תעופה, ובכל כלי תעופה יש מספר מערכות מכניות ואלקטרוניות, ולכן בכל כלי תעופה יש מספר מחליפי חום, וכל אחד שונה מהשני מכיוון שהוא משרת מערכת אחרת.

בצד מחליפי החום מספקת החברה מערכות קירור ומיזוג אוויר שמיועדות למתקנים צבאיים, אוהלים, וכלי רכב משוריינים.

ונעבור לבנטל. זו מייצרת מערכות הספק והינע חשמליות עבור השוק האזרחי והצבאי, ואילו לימקו פידמונט מעניקה שירותי תחזוקה, תיקון ושיפוץ של מכלולים תעופתיים המותקנים בתוך כלי טיס אזרחיים וצבאיים (כולל מחליפי חום ומערכות הינע פרי פיתוח של ת.א.ת ובנטל עצמן).

שלוש החברות לעיל פועלות בסינכרון, ולא פעם האחת משרתת את השנייה.

על הלקוחות של שלושתן נמנות יצרניות מטוסים מהגדולות בעולם דוגמת לוקהיד מרטין ובואינג; יצרניות אביזרי תעופה דוגמת אלביט מערכות, ת'אלס ואחרות; חברות תעופה דוגמת לופטהנזה, דלתא, סוויסאייר, אל על ואיירפראנס; מרכזי שירות דוגמת זה של האניוול וחילות אוויר דוגמת חיל האוויר הישראלי ומקבילו האמריקני.

אופי הענף והתחרות בו

ת.א.ת טכנולוגיות פועלת בשוק תחרותי אך כזה שיוצר תחרות בריאה, ולאו דווקא תחרות שיוצרת קניבליזציה. את השחקנים האחרים שמייצרים מחליפי חום ניתן לספור על שתי כפות ידיים, ואילו יצרני מערכות הספק והינע חשמליות הם רבים יותר, וכך גם לגבי חברות שמעניקות שירותי תחזוקה.

ואם בשירותי תחזוקה עסקינן, ת.א.ת מתמודדות מול מתחרותיה, בין היתר, על ידי מתן שירותי תחזוקה ושיפוץ למחליפי חום שאינם מתוצרתה. חסמי הכניסה לשוק יחסית גבוהים, ולא נובעים דווקא מיכולות טכנולוגיות טובות יותר או פחות.

מוצרי החברה ומתחרותיה נדרשים לעמוד במגוון של תקנים ודרישות של רשויות תעופה אזרחיות מוסמכות, ובמקרה של ארה"ב - תקנים ודרישות שמוכתבים גם על ידי משרד ההגנה האמריקני (בישראל מדובר על משרד הביטחון).

"ארה"ב מהווה עבורנו פלטפורמה לשוק העולמי"

ת.א.ת טכנולוגיות אינה שונה בהרבה מחברות דוגמתה. החברה תלויה לא מעט בשוק האמריקני, ולכן כשזה מתעטש ת.א.ת עלולה לחלות בשפעת. שמואל פלדל, מנכ"ל החברה, מעדיף לא לנסות להעריך כיצד מיתון כלכלי חוזר בארה"ב ישפיע על פעילות החברה בעתיד, ורק מדגיש כי "ארה"ב מהווה עבורנו פלטפורמה לשוק העולמי, וכשהפלטפורמה רועדת אנו נפגעים כמו שקרה במשבר האחרון".

ואכן, במהלך 2008 החלה ת.א.ת לחוות את המשבר הכלכלי (פחות טיסות פירוש הדבר פחות דרישה למוצרי ושירותי החברה) אך ההתאוששות הכלכלית של השנתיים האחרונות נתנה אותותיה בדו"חות החברה, וזו חזרה השנה להרוויח.

ובכל זאת, אי וודאות עדיין שוררת סביב העתיד של השוק האמריקני, וזו עלולה לתת את אותותיה בדו"חות החברה אך לא בעוצמה גבוהה. "יצרני כלי תעופה לא מבטלים קווי ייצור תוך רגע, וכרגע האינדיקציות מצביעות על הגדלת קווי ייצור ולא להיפך", מסביר פלדל. "לעומת זאת, ההכנסות משירותי תחזוקה הרבה יותר רגישות למצב המאקרו כלכלי - לטוב או לרע. פחות תנועת נוסעים פירושו דילול קווים ופחות חלקי מטוס שזקוקים לתחזוקה שוטפת".

מיתון או לא, פלדל מבהיר שלא יישב בשקט וייתן למצב המאקרו כלכלי להכתיב לו את העתיד. "ת.א.ת היא שחקנית נישה, וכשחקן נישה אני חייב להיות אגרסיבי יותר ולנסות לקלוט עבודות של חברות פחות חזקות ממני".

ואם וכאשר יתדרדר השוק האמריקני למיתון חוזר, פלדל אינו מתכנן להקטין באופן משמעותי את התלות של ת.א.ת בארה"ב. "הקטנת התלות בארה"ב לא תעשה על ידי הקטנת הפעילות בה. אני חייב להמשיך לפעול בארה"ב באופן אגרסיבי, ובמקביל כן לנסות לחדור לשווקים אחרים דוגמת אלו של המזרח הרחוק".

האיזון היחסי של הכנסות ת.א.ת בין היבשות השונות בא לידי ביטוי אף בהתפלגות שלהן בין השוק הצבאי והאזרחי (שווה בשווה). "זה איזון שמקטין סיכונים", אומר פלדל, ו"איזון זה יתרון".

בשוק האזרחי, דרך אגב, אפשר למצוא מחליפי חום של החברה במטוסי בואינג 777, 747 ועוד ואילו בשוק הביטחוני ניתן לאתר אותם במטוסי 16-F-15 ,F ועוד.

"שיווק אגרסיבי ומו"פ מוגבר - רק כך אצמח יותר מהשוק כולו"

ת.א.ת טכנולוגיות פועלת בשוק דפנסיבי, וזה אומר שוק שצומח בשיעור שנתי חד ספרתי (ראו טבלה). "ברור שאני רוצה לצמוח הרבה יותר מהשוק כולו, ולכן אני משקיע יותר בשיווק אגרסיבי ובמו"פ לכל רוחב קווי המוצר של החברה", אומר פלדל.

שיווק אגרסיבי, לפי פלדל, פירושו להגיע לכמה שיותר תערוכות, להיות כמה שיותר נגיש ללקוחות פוטנציאליים, ולהגיע למקומות אליהם החברה לא הגיעה עד כה.

וכן, שיווק אגרסיבי, לפי פלדל, פירושו אף להציע את מרכולתו לפי מחיר הנמוך ממחיר השוק, וזאת מבלי להפסיד. "כשאני ניגש היום למכרז - ורוב ההזמנות של החברה מתקבלות דרך מכרזים - יש לי את היכולת להציע מחיר נמוך יותר מהמתחרות שלי, ועדיין להרוויח ממנו. זו תוצאה של תהליך ההתייעלות שהחברה עברה - התייעלות שמאפשרת לי לא למכור במחירי הפסד".

השיווק האגרסיבי נתמך במו"פ מוגבר יותר מצד החברה. קו מחליפי החום של החברה, כדוגמה, משדרג עצמו בימים אלו ויכלול בעתיד מחליפי חום לכלי יבשה ולא רק לכלי תעופה.

"פיתחנו מחליף חום שמיועד לטנק", אומר פלדל. "מחליף חום בטנק מתקלקל כל שנתיים בממוצע לעומת עשר שנים במקרה של מטוס", מסביר מנכ"ל ת.א.ת ומסגיר כי הפיתוח לעיל כבר עשה את דרכו לשוק הביטחוני המקומי.

קו מערכות ההינע וההספק החשמלי, כדוגמה נוספת, יכללו בעתיד מנועי עזר (APU - Auxiliary power unit), אקטואטורים ומנועים חשמליים. מוצרים אלו, מטבע הדברים, לא יהפכו למסחריים תוך רגע.

"מוצר אחד לא משנה לי את המאזן", מבהיר פלדל, "אני בונה לבנה על גבי לבנה, וכל לבנה מסייעת לי לצמוח מעבר למה שהשוק צומח. לוקח זמן עד שהשוק נפתח למוצר חדש, וקצב החדירה של מוצר חדש כזה או אחר לא יהיה גבוה יותר מהקצב שבו יצרן דוגמת בואינג בונה מטוס חדש".

הפלוסים - תהליך התייעלות יעיל, ושוק דפנסיבי

1. יש פירות מהרה ארגון

ת.א.ת השלימה בשנה האחרונה תהליך של רה ארגון שכלל, בין היתר, התמקדות בעסקי ליבה תוך הוצאת פעילות חלקי החילוף (דרך חברת נכדה FAS). הרה ארגון כלל ייעול של תהליכי ייצור ותפעול בתוך החברה, ובין החברות הבנות, ופירות ממנו ניתן לראות בתוצאות החברה למחצית הראשונה של השנה. התייעלות זו מסייעת לת.א.ת להציע מחיר תחרותי יותר משל מתחרותיה - כמעט בכל מכרז אליו פונה החברה.

2. הגנה טובה

ת.א.ת פועלת בשוק שצומח בשיעור שנתי חד ספרתי אך נתון פחות להשפעת תנודות קיצוניות של הכלכלה עולמית, וזה אומר - שוק דפנסיבי. לחברה יש כרגע יכולות שיווקיות ויכולות פיננסיות (בקופתה יש 36 מיליון דולר - 75% משווי החברה בשוק ההון) לצמוח יותר מהשוק כולו.

המינוסים - האטה גלובלית, וחוב בנקאי של החברה בת

1. האטה כלכלית שאולי בפתח

סימני ההאטה הכלכלית הפכו אתמול למנת חלקן של מדינות יציבות יותר כמו גרמניה וצרפת, וכך גובר החשש כי העולם כולו עלול לגלוש למיתון. ת.א.ת החלה להתאושש ממשבר האשראי רק בשנה האחרונה ועדיין לא הספיקה להתייצב מספיק כדי למנוע פגיעה מהותית בתוצאותיה במקרה ושוב יהיה מיתון כלכלי גלובלי.

2. קופה שעלולה להידלל

ת.א.ת אינה עומדת בהתניות הפיננסיות של הלוואה בנקאית שנטלה - הלוואה של 6 מיליון דולר בקירוב - שמותנה ביחס החוב של ת.א.ת לבין חלקה ברווח הנקי של החברה בת בנטל. באחרונה חל שיפור בתוצאות בנטל אך אלו לא טובות מספיק כדי שההתניות הפיננסיות של ההלוואה יתקיימו. הסיכוי שהבנק המלווה ידרוש את פירעון ההלוואה נראה כרגע נמוך אך הוא קיים, ואי העמידה באותן התניות מאיימת על עתיד קופת המזומנים של החברה.

המספרים של תאת טכנולוגיות

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו