למי שהחמיץ אני ממליץ בחום לקרוא את כתבתה של ג'סיקה פרסלר מה"ניו יורק מגזין" שפורסמה במגזין G, מגזין סוף השבוע של "גלובס". לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס, אינו מבין כיצד הפך לסמל הרוע של וול סטריט ולאחד האנשים השנואים והמושמצים בארה"ב. ובכן, מר בלנקפיין, אני סבור שהרווחת תואר זה ביושר. אין כל רע בשיטה הקפיטליסטית כל עוד נשמר מאזן כוחות; אפשר לכנותו אפילו מאזן אימה בין כוחות השוק. הבעיה היא במה שאנו התחלנו לכנות הקפיטליזם החזירי, הרדיפה חסרת הגבולות אחר תשואות ורווחים על חשבון כולם - וחברתך מייצגת את הקפיטליזם החזירי במיטבו.

עד כמה מעוותת חשיבתו של הממסד הפיננסי אותו מייצגת חברתך ניתן להבין בתיאור הבא שזעזע אותי יותר מכל: אחד מבכירי החברה ניסה במהלך הראיון להרשים את הכתבת באינטליגנציה הרגשית של בלנקפיין ואמר את המשפט הבא - "אם אבא של מישהו מת, הוא היה מתחשב ומאפשר לקחת יום חופשי. הוא בן אדם". האמת היא שקראתי את המשפט שלוש פעמים כי לא האמנתי למה שאני קורא.

גולדמן זאקס היא ההוכחה לכך שהגולם הפיננסי קם על יוצרו. יש לכם שותפים רבים לכך. אחד מהם גרם למשבר של 2008 והוא כבר לא איתנו (ליהמן ברדרס). כולכם ניצלתם את יתרונכם לגודל ואת רמות המינוף האבסורדיות בהן אפשרו לכם לסחור ולייצר מכשירים פיננסיים כה מורכבים שרק מי שהרכיב אותם ידע היכן טמון בהם הסיכון. כולכם רוכבים היום על הגל של "גדולים מדי מכדי ליפול" ועל החשש של גורמי הממשל והרגולטורים להגביל אתכם מחשש לגרום לזעזועים נוספים בשוקי ההון, המט"ח והסחורות. נישאים על הגל, אתם ממשיכים עד היום להגיע נציגיכם הצעירים, מכופתרים ומעונבים, על מנת למכור ליחידים, חברות, בנקים וממשלות מכשירים מורכבים שרק בודדים מבינים את רמת הסיכון הטמונה בהשקעה בהם.

"מאורת נחשים כלכלית"

מדוע אתה מתפלא? חבר הוועדה לניירות ערך שבחנה את התנהלותכם, הסנאטור קארל לוין, כינה אתכם "מאורת נחשים כלכלית שעולה על גדותיה בתאוות בצע, בניגוד אינטרסים ובעוולות". הואשמתם כי אתם משקיעים הפוך מהמלצותיכם המפורסמות, שהייתם הכוח המניע מאחורי התמוטטות ענקית הביטוח AIG, שסיבכתם את ממשלת יוון ורשויות מוניציפאליות ברחבי אירופה בפרשיות אגרות חוב, וכמובן שהואשמתם בהולכת שולל את וועדת הסנאט שחקרה אתכם.

כמדומני, החשאיות והמסתוריות שכה אפיינה את פועלכם בשווקים סייעה לכם להימנע מחקירות והאשמות נוספות. אין ספק כי רוב פועלכם נעשה במסגרת החוק וכאן אינני מאשים אתכם אלא את הרגולטורים שאפשרו לכל זה להתרחש תחת עינם הפקוחה. וכשאלו מעלימים עין, הכול כשר. אם תרוויחו הון מעליית מחיר החיטה או התירס, תעשו הכול על מנת שהמחיר יעלה, גם אם פירושו של דבר שבני אדם ברחבי הגלובוס ימותו ברעב כתוצאה מעליית המחירים.

גם עם השקל שלנו התיידדתם, אתה וחבריך. פערי ריבית אמרתם, ייצוא פנטסטי, עודף בחשבון השוטף, יציבות כלכלית ומדינית. עשיתם עבודה נהדרת והרווחתם הון תועפות. ומה עכשיו? כל הגורמים כבר אינם קיימים ואתה וחבריך "תקועים" עם למעלה מ-100 מיליארד שקלים. מה תעשו?

אתם וחבריכם נהניתם כל העת מתמימותם של ראשי הממשל שעבורם היה המושג כוחות השוק מושג מקודש, מעין טאבו שאין לגעת בו. יכולות המינוף האדירות והתחכום הרב שפיתחתם הפכו אתכם לחזקים מכוחות השוק. לא לחינם אתה מצפה בכיליון עיניים לתכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3) שתהיה זהה לקודמתה. אתה שולח לחזית את "הכוהנת הגדולה של וול סטריט" (אבי ג'וזף-כהן, אסטרטגית השקעות בגולדמן זאקס) שעובדת אצלך במסרים מרגיעים חסרי כל בסיס. "לא יהיה מיתון", היא קובעת נחרצות. מאיפה היא יודעת?

אז זהו, מר בלנקפיין, שהיא לא יודעת וכנראה שאתה כבר יודע שאת התדמית שרכשת לך בעמל רב כנראה שלא תוכל לשנות, ובמקום זאת כדאי ליהנות מימי פומפיי האחרונים. תקוות העולם החופשי הינה שראשי הממשל של המדינות הגדולות יבינו שהדרך היחידה להתמודד עם המשבר היא לחזור לעידוד הכלכלה היוצרת על חשבון הגבלת הכלכלה הפיננסית היצירתית שהתגלתה כהרסנית.

* הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס. ניתן ליצור קשר עם יוסי פרנק בכתובת המייל: Rika40@012.net.il

* אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

* החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד