גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרשימה השחורה של החברות שהקטינו תכולת מוצרים

בימים שבהם ההמונים דורשים לצדק חברתי, מצאו כמה חברות מסחריות פתרון יצירתי ■ רוב הצרכנים לא מבחינים בשינוי הגודל - ומשלמים תוספת של עשרות אחוזים ■ בדיקת "גלובס"

איך ניתן להעלות את המחירים בימים שבהם ההמונים יוצאים לרחובות והעם דורש צדק חברתי? לא מעט חברות מסחריות מצאו פתרון יצירתי לבעיה הזו: להקטין את המוצר, מבלי להוריד את המחיר. צרכנים רבים אינם מבחינים בשינוי ועקב כך משלמים תוספת של עשרות אחוזים עבור אותו מוצר.

האסטרטגיה הזו מתאימה כמו כפפה לתקופה שבה השיח המוצדק על יוקר המחיה לא יורד מסדר היום הציבורי, אבל למרבה הצער מדובר בפטנט ותיק. היצרניות הגדולות הבינו מזמן את המשוואה: בואו נכווץ את תכולת המוצר כך שהצרכן ישלם יותר ויקבל פחות. ועכשיו נקווה שהוא לא ישים לב.

שטראוס היא דוגמא אחת לחברה שבחרה לבצע העלאת מחירים סמויה, במארזי דנונה 1.5% שומן במתיקות עדינה. כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", החברה הפחיתה את מספר היחידות בכל מארז מ-8 ל-6 יחידות, מבלי להוריד את המחיר. התוצאה: הצרכן משלם 25% יותר. בתגובה לפרסום טענה שטראוס שמדובר בטעות, שתתוקן.

האם המהלך של שטראוס אכן בוצע בתום לב? תשובה לשאלה הזו אפשר למצוא בתחליף הקפה צ'יקו של החברה. הצרכנים של צ'יקו מוחים בימים אלה, בין השאר בפייסבוק, על תהליך דומה. אריזת המוצר "איבדה" באורח פלא 70 גרם שלמים - מ-200 ל-130 גרם. מתלונות שהגיעו למועצה לצרכנות עולה כי בדרך זו הצליחה שטראוס להעלות את המחיר ב-46%. החישוב פשוט: מחיר המארז המקורי עמד על 27 שיקל ושיקף מחיר של 13.5 שקל ל-100 גרם ואילו המחיר "המוזל" של המארז החדש הוא 25.6 שקל, שמשקפים מחיר של 19.6 שקל ל-100 גרם.

איך מגיבה החברה עם הטענה שמדובר בהעלאת מחירים שקופה? "החברה שינתה את אריזת צ'יקו לצורך שיפור איכותו וטריותו", אומרים בשטראוס, "החברה עושה כל שביכולתה למנוע העלאת מחירים, ולפיכך ספגה חלק מעליות חומרי הגלם הכללית בעולם ומחירי התשומות. עם זאת נאלצנו לבצע התאמה במחירי מוצרים, ובכללם גם צ'יקו. יודגש כי מחירי המדף הנקבעים על ידי הקמעונאים".

דרוש: גילוי נאות

התופעה הבעייתית הזו לא חמקה מעינו של המחוקק. "חוק הגנת הצרכן", אומרים במועצה לצרכנות, "אוסר על עוסק לעשות מעשה או מחדל העלול להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה. המחיר המקובל או הנדרש בגין אותו מוצר הוא מהותי".

מה אמורה לעשות חברה שחפצה להקטין את גדול האריזה? "במקרה כזה", מסבירים במועצה לצרכנות, "המשווקים מחויבים לתת לצרכנים גילוי נאות על השינוי בכמות/תכולה של המוצר. אי אפשר להסתפק בציון הכמות החדשה, חייבים לציין את הפער באחוזים וזאת בגודל זהה לאותיות שם המוצר. כשהגילוי על האריזה לא מספיק, היצרן/יבואן חייב לספק שלט ולדאוג לכך שהמשווק ישים אותו במקום סמוך למכירת המוצר ובפרסומים".

המחוקק מנסה להקל על הצרכנים להשוות מחירים בדרך נוספת. על פי חוק, בנקודות המכירה יש להציג את המחיר ל-100 גרם, בסמוך למחיר המלא של המוצר. אם שמתם לב שהאריזה שונתה, המחיר לפי יחידת המידה אמור לשקף לכם את ההבדל במחיר, במידה וישנו כזה.

עשרות תלונות שמתקבלות במועצה לצרכנות מוכיחות שהמציאות לא תמיד מיישרת קו עם החוק היבש. במקרה הטוב, היצרניות מיידעות את הציבור על שינוי האריזה. השינוי מתבצע באמצעות מבקה שמוצמדת למוצר הישן או החדש ועליה אמור להופיע פירוט ביחס לשינוי בכמות. מהלך כזה מכסה את החברה מבחינה חוקית, אבל לא מונע את הזעם הציבורי של צרכנים שמגלים שמוכרים להם פחות, באותו המחיר.

כדי להגביר את המודעות לתופעה, ליקטנו מגוון מקרים שבהם חברות גדולות במשק לא היססו להקטין את האריזה ולגזור קופון.

האגיס - פחות מגבונים באריזה

המגבונים בסדרה האורגנית החדשה של האגיס נמכרו לאחרונה במחיר מבצע של 25 שקל, במקום 36 שקל, למארז של ארבע יחידות. לאריזה הוצמדה מדבקה שבישרה על כך שכמות המגבונים בכל מארז הופחתה, אולם החברה לא ציינה מהו גובה ההפחתה. מבדיקת "גלובס" עולה שהאריזות מכילות 64 יחידות במקום 72 יחידות, נתון שלמעשה מצביע על התייקרות של 13%.

חוגלה מסרה בתגובה: "לפני מספר חודשים שדרגנו את מגבוני האגיס למגבונים המכילים כותנה אורגנית. אריזת הדיספנסר היא בספירה של 64 (כמקובל בכל השוק). האריזה הרגילה, המהווה את מירב המכירות היא בספירה של 72 מגבונים. השינוי הובא לידיעתו של הצרכן כחוק והצרכן יכול לבחור בין האריזות הקיימות".

עוף טוב - אריזת הפילה הוקטנה

אריזת נתח פילה בתיבול ברביקיו של עוף טוב הוקטנה מ-700 ל-500 גרם. המחיר אמנם ירד, אך לא ביחס פרופורציונלי. המחיר הקודם היה כ-50 שקל והמחיר כעת עומד על 40 שקל, כך שהמחיר ל-100 גרם באריזה הקודמת היה 7.14 שקל וכעת הוא 8 שקל, פער של 12%.

בעוף טוב טוענים שהמהלך דווקא תורם לקונים. "ההחלטה להפחית ממשקל האריזה של נתח פילה ברביקיו", אומרים בחברה, "נועדה להוזיל את העלות ליחידה כדי לאפשר מחיר שווה לכל כיס. המחיר המומלץ לצרכן באריזת 700 גרם היה 54.60 שקל והמחיר מומלץ לצרכן לאריזת 500 גרם הוא 39 שקל, כך שהמחיר ל-100 גרם לא השתנה. מחיר המוצר בנקודת המכירה נמצא בשליטתו הבלעדית של הקמעונאי".

תלמה - אותו קרטון פחות מזון

מוצרים שמאוחסנים בקופסת קרטון מאפשרים ליצרנים לנקוט בשיטה מבלבלת כפליים: להפחית את התכולה הפנימית של המוצר, מבלי להקטין את האריזה החיצונית. אחת התלונות שהגיעה למועצה לצרכנות עסקה בדגני הבוקר דליפקאן. האריזה הנוכחית מכילה 400 גרם, לעומת 450 גרם בעבר. מאחר שהמחיר לא שונה - והוא עדיין עומד על 25 שקל - מדובר בפער של 12.5%.

הפער הזה משקף כאמור סוגיה אחרת - מה קורה כאשר טעמים שונים של אותו מוצר נמכרים באריזה דומה (חיצונית), אך התכולה הפנימית שונה? דוגמה אחת לכך היא חטיפי האנרגיה של שוגי, שנמכרים במארזים של שמונה יחידות. בחלק מהמקרים המשקל של כל חטיף הוא 208 גרם ובמקרים אחרים החטיף שוקל 184 גרם. המחיר, ניחשתם נכון, זהה - כ-20 שקל.

גם צרכני פתית שדגמו את הטעמים השונים הבחינו בקרקרים בגדלים שונים. בנוסף לאריזה שהמשקל הנקי שלה הוא 300 גרם, נולדה אריזה בעלת השם הקורץ "מתכון חדש". המתכון הזה כולל צמצום של 50 גרם ושוב, באותו מחיר.

מי שאחראית על כל המוצרים לעיל היא יוניליוור. החברה מסרה בתגובה כי "אריזות דגני דליפקאן שונו בחודש מאי, כחלק ממהלך של רענון אריזות. במסגרת זו, הוקטנה אריזת דגני דליפקאן ב-50 גרם והדבר צוין על המוצר. בעקבות השינוי הורד המחיר הקמעונאי של המוצר. עם זאת, בשל עליות חדות במחירי חומרי הגלם ובפרט במחירי אגוזי הפקאן שעלו בכ-60% בשנה האחרונה ומהווים חלק משמעותי מהעלויות, לא ניתן היה להפחית את מחירו של המוצר בשיעור המקביל לשיעור ההפחתה בכמות".

בהתייחס לחטיפי האנרגיה מסרה יוניליוור כי מחירם לא הועלה מאז שנת 2009. ביחס לפתית אומרים ביוניליוור: "כל מוצרי פתית מוצעים במחיר אחיד. השוני במשקלים נובע מהבדלים במתכוני המוצרים".

קטן אבל כואב

זירה צרכנית משיקה היא אריזות קטנות שיקרות יותר לעומת אריזה של מוצר זהה בגודל רגיל. דוגמה שגילינו לאחרונה על המדפים נוגעת למארז נייר הטואלט לילי, שמכיל בדרך-כלל 32 גלילים. בסופר-פארם נמכרות גם אריזות המכילות 30 גלילים. על המדף בסניף עומדות שתי האריזות זו לצד זו ומחירן זהה, ולא בטוח שהצרכנים מבחינים בהבדל בתכולה. המחיר, אגב, הועלה לאחרונה לרמת של כ-45 שקל.

המצב דומה גם במדף אבקות הכביסה. רוב היצרניות משווקות שקית אבקת כביסה קטנה שמכילה 1.25 ק"ג, בעוד חלקן מציעות גם שקית של 1 ק"ג המונחת בסמוך על המדף. השבוע, בסניף סופר פארם אבקת כביסה קולון 1.25 ק"ג נמכרה במחיר מבצע של 9 שקל. לצידה נמכרה שקית אבקת כביסה של קולון, שמכילה 1 ק"ג, תמורת 13 שקל. קל להתבלבל ולשלוף דווקא את השקית הקטנה והיקרה.

מסופר-פארם נמסר בתגובה כי "הרשת מקפידה לצאת במבצעים אטרקטיביים ללקוחותיה. בתקופה זו מציעה החברה מחיר מבצע לקולון 1.25 ק"ג, ב-9 שקל לשבועיים. המבצע נערך ותוקשר כחוק בעלון המבצעים ובנקודת המכירה. ללקוחות ניתנת אפשרות הבחירה בין המוצר שבמבצע לבין מגוון מוצרים אחרים. לגבי הטענה על נייר הטואלט: מדובר בטעות מקומית של סניף ובעקבות הפנייה היא תוקנה וכן רועננו הכללים".

חוגלה מסרה בתגובה: "לילי פסטל 30 גלילים נמכר במחיר נמוך יותר מכל סדרת לילי 32 גלילים. המקרה המדובר נובע ככל הנראה ממבצע זה או אחר שנערך ברשת על לילי 32 גלילים".

פרשנות יצירתית לחוק / אריזת חיסכון שעולה יותר

אריזות חיסכון אמורות לגרום לצרכן להעדיף מוצר גדול וחסכוני לכאורה, על פני רכישה של יחידות בודדות או אריזה קטנה. למרות זאת, יש חברות שמעניקות פרשנות יצירתית למושג חיסכון. אחת התלונות שהתקבלה במועצה לצרכנות עסקה בחשד להטעיה בסניף אופיס דיפו בבאר שבע.

הצרכן הבחין ב"מארז חיסכון" של שלושה עטי פיילוט 4U שמחירו 41 שקל (13.6 שקל לכל עט). בסמוך לקופה נמכרו אותם העטים תמורת 10.5 שקל, 30% פחות מאשר המחיר באריזת החיסכון. המתלונן שאל מדוע אריזת החיסכון יקרה יותר ונאמר לו כי מדובר ב"מהלך תקין שמאפשר לצרכן לבחור מאיזה מדף בחנות לקחת את העטים".

במועצה לא מקבלים את הפרשנות הזו. "כשעוסק מציג או מציע לצרכן לרכוש 'אריזת חיסכון' - משמע כי ברכישת אריזה זו הוא יחסוך או שתהיה לו הטבה כלשהי ביחס לרכישת אותו המוצר באריזתו הרגילה", אומרים שם, "אם הצרכן משלם מחיר גבוה יותר ואפילו את אותו המחיר, הרי שכיתוב זה הינו כיתוב מטעה ועולה חשש כי המפרסם אותו הפר את הוראות חוק הגנת הצרכן".

אופיס דיפו מסרה בתגובה: "מדובר בטעות שנעשתה בתום לב. ברגע שנתקבלה פנייה בנושא פעלנו לתקן את המצב ושינינו את מחיר המארז למחיר שישקף חיסכון כמתבקש במארז חיסכון. הרשת מודה על הסבת תשומת הלב לנושא".

הזווית המשפטית / הציבור לא עודכן על שינוי האריזה? החברה תפצה

סוגיית המוצרים המכווצים הגיעה לבית המשפט בלא מעט מקרים. הפסיקות מעוררות את הרושם שהחברות נוקטות ב"שיטת מצליח" - במקרים שבהם צרכן עיקש מגיש נגדן תביעה ייצוגית, הן נאלצות לפצות את הציבור על ההטעיה.

בייגל בייגל אולצה לפני כשנה להוסיף 25% לאריזות של עוגיות מזרחיות, לאחר שהקטינה את האריזות (מ-500 ל-400 גרם ומ-250 ל-200 גרם) ולא טרחה להודיע לצרכנים שהמחיר לא שונה.

ב-2007 הגיעה הנקל סוד להסדר פשרה שבמסגרתו הסכימה להוסיף, במשך שנה, 25% ל-150 אלף יחידות של אבקת הכביסה פרסיל, מבלי להעלות את המחיר. באותה שנה אסם פיצתה את הצרכנים על ידי הגדלה של אריזות ביסלי ואילו "ליימן שליסל" נקנסה ב-140 אלף שקל על הקטנת אריזת נוטלה ב-50 גרם, מבלי ליידע את הצרכנים.

עוד כתבות

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

האם בקרוב הממ"דים יגדלו? הצעות החוק בנושא עולות שלב

הצעת החוק להגדלת שטח הממ"ד אושרה לקריאה ראשונה אחרי הקפאה ארוכה ● ברשויות המקומיות צפויים להתנגד, אלא אם יקבלו פיצוי על אבדן דמי השבחה ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועמ''ש / צילום: אייל טואג

עו"ד ארז קמיניץ: "המדינה חייבת לעשות מסלול ירוק להיתרים"

על רקע הפגיעות בעורף, קמיניץ מציע מודל של שולחן עגול, בלי רפורמות חדשות, שנוטות להתעכב ואינן מתאימות למצב חירום ● "שיתוף פעולה בין מינהל התכנון, רשות המסים, רמ"י, משרד הפנים, משרד המשפטים וגופים נוספים הוא הכרחי. אין טעם להניע תהליכים ללא גיבוי ממשלתי רחב", אמר קמיניץ

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

כשמנכ"ל משרד השיכון והבינוי מציע לרכוש דירות שנפגעו מהטילים האיראניים - למה הוא מתכוון

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בישר בכנס חיפה של מרכז הנדל"ן, כי נשקלת האפשרות שהמדינה תרכוש דירות שנהרסו במלחמה ● לגלובס נודע כי מטרת המהלך היא לספק מענה נקודתי לדיירים שדירתם נהרסה, ולא ירצו להצטרף להליך התחדשות עירונית בבניין שלהם ● יש לציין כי מהלך כזה טרם נעשה על ידי המדינה עד היום

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

שבוע לפני שנסגר: האוצר מבקש לעצור מכרז בקציר המיועד רק למילואימניקים

המכרז כולל 306 יחידות דיור שישווקו במתכונת "הרשמה והגרלה" – לנכי צה"ל ולחיילי מילואים פעילים בלבד ● באוצר טוענים כי שיווק של 100% מהדירות למילואימניקים ולנכי צה"ל אינו בסמכותה של רמ"י

אלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי. פרש מצה''ל ב-2018 / צילום: דובר צה''ל

קטאר-גייט: האלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי נחקר באזהרה

מרדכי - שפרש מצה"ל ב-2018, אחרי ששימש, בין היתר, כמתאם פעולות הממשלה בשטחים - הוא בעליה של חברה החשודה כי העבירה מאות אלפי שקלים ליונתן אוריך, יועצו הקרוב של רה"מ נתניהו, במהלך 2024 ● זאת, לכאורה, לטובת קמפיין לטובת קטאר ● מטעמו של מרדכי נמסר: "פולי מרדכי שרת ומשרת את מדינת ישראל מזה עשרות שנים, ולא דבק רבב בפעילותו"

המיזוגים החדשים מצטרפים למגמת ההתאוששות הניכרת בחודשים האחרונים / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד עוה"ד נשיץ ברנדס אמיר מתמזג עם משרד שלמה כהן המייצג קיבוצים

נשיץ ברנדס אמיר, המדורג בעשיריית המשרדים הגדולים בישראל, ימזג גם את משרדה של עו"ד ענבל דהן-שרון המתמחה בדיפנס-טק ובפיקוח על היצוא, וימנה בסה"כ 312 עורכי דין

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניות הבנקים קפצו, האם בנק ישראל יאשר להגדיל את הדיבידנד?

בשוק ההון מעריכים כי הפיקוח על הבנקים עשוי לאשר את בקשת הבנקים להגדיל את שיעור חלוקת הדיבידנד לעד 50% מהרווח הנקי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

אלעד טנא / צילום: איה אפרים

ידיעות אחרונות במגעים עם העורך הראשי של מקור ראשון לתפקיד בכיר בקבוצה

אחרי שעורך העל של הקבוצה, אבי משולם, הודיע על סיום תפקידו, בקבוצת התקשורת מנהלים מגעים עם אלעד טנא - העורך הראשי של מקור ראשון מקבוצת ישראל היום ● לטנא יש רקורד בתקשורת הישראלית ואף בידיעות אחרונות עצמה

לחיזבאללה יש דרישות מישראל בתמורה להתפרקות מנשקו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הפרשן שמסביר איך פוטין הרוויח מהמלחמה באיראן; "בגידה"- בכירים באיראן כועסים על רוסיה; איראן מסרבת לשתף פעולה עם האו"ם בנושא הגרעין;  וגם: הדרישות של חיזבאללה כדי שיתפרק מנשקו • כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה בבורסה: מדד ת"א 35 לראשונה מעל 3,000 נקודות; מדד הבנקים זינק במעל 2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.9%, חצה לראשונה את רף ה-3,000 נקודות ● השקל נסחר ביציבות, הפניקס: השקל החזק יפוגג את הלחץ על האינפלציה ● שוק האג"ח המקומי מתמחר: הסתברות של קרוב ל–100% לשתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך

שלמה אליהו, אהרון פרנקל, אלון עמרם / צילום: עמית באום מתוך ויקיפדיה, עינת לברון, תמר מצפי

האחים שמכרו מניות של חברת נדל״ן והבעלים שמימש אחרי זינוק של 80% בשנה: גל המימושים החריג בבורסה

עליות השערים החדות בבורסה הובילו בשבועיים האחרונים לגל מימושים ע"י בעלי שליטה ומנהלים, בעיקר בחברות נדל"ן ופיננסים ● האם מדובר באיתות למשקיעים הקטנים שהשוק עלה יותר מדי וגם להם כדאי לממש? לא כולם מסכימים: "גם בעלי עניין יכולים להיות מופתעים"

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ סוחט ניצחון דחוק: הסנאט אישר את "החוק הגדול היפה" שלו במחיר כבד

החקיקה שמוביל הנשיא פוערת גירעון ענק בתקציב האמריקאי: עד 5 טריליון דולר בעשור הקרוב ● במרכזה עומדים קיצוצי מסים, לצד הקצאות למניעת הגירה והוצאות ביטחון ● הפוליטיקאים ממשיכים מסורת של 40 שנה, ומשתמטים מטיפול במשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז ומעולם

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

עובדים בחברת הדפוס של לנדא מתנגדים למהלך עיכוב ההליכים

25 מהעובדים בחברת הדפוס של בני לנדא הגישו בקשת התנגדות לעיכוב ההליכים, שלטענתם ימנע מהם קבלת פיצויים מהביטוח הלאומי ● כמו כן, מתנגדים העובדים למינוי מנהלים לתהליך העיכוב - עורכי הדין של נושי החברה, וכן מתנגדים למעמד המשקיעים כנושים מובטחים

קיבוץ ניר עם, 2021 / צילום: אייל פישר

עם טכנולוגיה גרמנית: מפעל מחזור סוללות הרכב הגדול בישראל ייפתח בקיבוץ ניר עם

בהשקעה של 50 מיליון שקל: חברת BRI, יחד עם קבוצת סמלת, קבוצת דן תחבורה, קבוצת מאיר, קרן מוביליטק קפיטל ומשפחת נוסבאום החלו להקים בקיבוץ ניר עם מפעל למחזור סוללות של רכבים ואוטובוסים חשמליים ● המפעל נבנה בטכנולוגיה גרמנית, ועובדים מגרמניה הוזמנו כדי להשתתף בבניה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות הסכם הסחר עם וייטנאם, נאסד"ק ו-S&P 500 ננעלו בשיאים

נעילה מעורבת באירופה ● קמעונאיות הביגוד זינקו בעקבות הסכם מכס בין ארה"ב לוויאטנם ● מיקרוסופט עומדת לפטר כ-9,000 עובדים ● נפילה של 13% במסירות של טסלה, רבעון שלילי שני ברציפות ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך ● המגזר הפרטי בארה"ב התכווץ לראשונה ממרץ 2023

פי דידי. זוכה מסעיפי האישום החמורים נגדו, אבל הורשע בשני סעיפים של שידול לזנות / צילום: ap, Willy Sanjuan/Invision

משפט פי דידי: הראפר הורשע בשידול לזנות, אבל זוכה משאר האישומים נגדו

חבר המושבעים במשפט פי דידי המואשם בשורה של עבירות מין וסחר בבני אדם הגיע להחלטה בבית המשפט הפדרלי בניו יורק ● הראפר זוכה מסעיפי האישום החמורים נגדו, אבל הורשע בשני סעיפים של שידול לזנות - שעשויים להוביל ל-10 שנות מאסר כל אחד

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דד־ליין המכסים של טראמפ מתקרב, אך הסכמי הסחר שהובטחו לא נראים באופק

התקופה שהגדיר נשיא ארה"ב טראמפ למשא ומתן על הסכמי סחר מתקרבת לסיומה ללא תוצאות, והאיומים במכסים כבדים על שותפות כמו יפן והאיחוד האירופי מתחדשים ● בכירים בממשל מנסים לרכך את הדד־ליין שנקבע, ה־9 ביולי ● בינתיים, השווקים לא מתרגשים מהבאות

האם בסקנדינביה יותר מ-80% מהעובדים מאוגדים לעומת 20% בישראל?

מה מצב ההתאגדות בישראל לעומת סקנדינביה? לא מדהים, אך יש לכך סיבות ● המשרוקית של גלובס

אוטובוס בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה

במשרד התחבורה טוענים כי רפורמת "צדק תחבורתי" מקזזת את עליית המחירים ומיטיבה עם רוב אזרחי המדינה, אלא שבדיקת גלובס מגלה תמונה שונה ● גורמי מקצוע מתריעים: שיפור התדירות והשירות הוא הסוגיה החשובה ביותר