גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טייקון המזון המסתורי

הגיע הזמן לחשוף את יו"ר גרנות, אגודה המגלגלת 3 מיליארד שקל בשנה בשוק החלב

סיכום ביניים, שלושה חודשים למחאת הקוטג' שהחלה בסדרת תחקירים של "גלובס" על מחירי המזון המנופחים בכלל ועל מחירי מוצרי החלב המנופחים בפרט. במשפט אחד, לא נעים להודות, תוצאות הביניים אינן נעימות לאוזניהם ולכיסיהם של הצרכנים: הרבה מאוד רעש, מעט מדי מוצרים במחירים נמוכים יותר. בכמה משפטים: מהומה רבתי בשוק המזון, חילופי האשמות לכל אורך שרשרת הייצור, שפע של השוואות בתקשורת המצביעות על פערי המזון בין הארץ לחו"ל וזעם רב ומוצדק בהחלט כלפי האחראים לניפוח המחירים.

מלבד אלה היו גם ניתוחים אין-ספור של הבעיות והעיוותים, והצעות למהפכות בשוק המזון, שפע של הכרזות דרמטיות מצד בנימין נתניהו, יובל שטייניץ ושלום שמחון על שבירת מונופולים וקרטלים, והפרחת מילים גבוהות בעלות צליל משכנע אבל ריקות מתוכן על ריכוזיות, תחרות וטובת הצרכן. וכמובן, היה גם שפע סטנדרטי של הפחדות מצד פקידי האוצר, שהכריזו על אסון לכאורה בהחזרת מוצרים לפיקוח או בהנהגת מע"מ דיפרנציאלי (אף שאלה הפתרונות המתבקשים עד שהתוכניות הגדולות של האוצר יתגבשו ויתבצעו). הרי פיקוח ומע"מ דיפרנציאלי כמוהם כבגידה חמורה בספרי הקודש של האוצר וכניסיון לכפות עליהם ביצוע ניתוח לשינוי מין.

והייתה גם ועדה שקמה, עוד ועדה (בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי), שהחליטה למצוא שעיר לעזאזל (כרגיל, החוליה שהכי קל לדפוק בשרשרת) - הרפתנים, וממשלה שהחליטה (בצדק) לדחות לעת עתה את הדיון בהמלצות על השעיר-לעזאזל של קדמי.

בקיצור, גורנישט. שלושה חודשים של סערה גדולה, ובסופם הצרכנים נכנסים לרשתות השיווק ומוצאים אמנם את סמל המאבק, הקוטג', במחיר נמוך יותר, אבל שאר המוצרים נתקעו במחיריהם הגבוהים במקרה הטוב או התייקרו במקרה הרע. על מבצעים במוצרי החלב, שהיו מנת חלקם של הצרכנים טרום המאבק, אין על מה לדבר. שרשרת המזון ממשיכה לעשות את מה שהיא עושה היטב כבר שנים: מתיישרת לפי רף המחיר הגבוה בלי שהריבון, הממשלה על מוסדותיה, מסוגל או רוצה להתמודד איתה.

השורה התחתונה: כרגיל, הצרכנים משלמים על הוזלת הקוטג' במחירים גבוהים יותר במוצרים אחרים, כך ששכרה של המחאה יצא, למרבה הצער, בהפסדה.

אין צורך לערוך היכרות עם תנובה, שטראוס וטרה. גם שופרסל, מגה, רמי לוי ושאר רשתות הדיסקאונט מוכרות היטב. הרפתנים, הבסיס החקלאי בשרשרת הייצור של מוצרי החלב, מנהלים מאבק עיקש נגד הכוונה של ועדת קדמי להקריב אותם כדי שיוכלו לזרוק כמה פירורים לצרכנים.

ומי נדחק הצדה? מיהו טייקון המזון המסתורי שחלקו באחריות להתייקרות מוצרי החלב כלל לא עלה לדיון ציבורי? מיהו האיש שיש לו תפקיד משמעותי, לא אחד ולא שניים, לאורך כל שרשת המזון החלבית? ובכן, מתברר שהאיש המסתורי הזה רוקד על כמה חתונות בעת ובעונה אחת. הוא מכהן כדירקטור בעשרות חברות במשק, הוא מכהן כיו"ר חברה, אם אפשר לקרוא לה כך, שיש לה נכסים בשווי של מאות מיליוני שקלים אם לא מיליארדים. החברה "שלו" מחזיקה 50% בחברת כוח האדם או.אר.אס, 50% בעמל - רשת בתי אבות, ו-8% בקבוצת אלון, החברה האם של רבוע כחול, רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל (לאלון יש החזקות גם בתחנות דלק, חיפושי גז, רשתות מזון מהיר ועסקים רבים אחרים בישראל ובארה"ב).

לטייקון המסתורי יש החזקות גם בחברת ליסינג, בעלות על לולים של עופות, רפתות (הוא שולט בכ-8% מסך ייצור החלב בישראל), גידולי אבוקדו ופרי הדר שנמכרים לרשתות השיווק ומיוצאים ע"י אגרקסקו, חברות שמנהלות תשתיות מים וביוב, מפעלי קירור והשקעות בקרן טנא (פרייבט אקוויטי). ויש עוד שתי החזקות "פעוטות" לטייקון המסתורי שלנו: 7% בתנובה ושליטה באמבר, מכון לתערובת מזון, יבואן ויצרן של מספוא לבעלי חיים - רכיב המהווה יותר מ-50% מעלות ייצור החלב הגולמי. כלומר, 50% ממחיר המטרה של החלב תלוי במחיר שנקבע, בין היתר, על ידי הטייקון המסתורי שלנו.

הגיעה העת לחשוף אותו: נא להכיר, מר איציק בדר, יו"ר גרנות זה 17 שנה והאיש החזק בה. גרנות מי? אתם בוודאי תוהים. תתפלאו, מדובר בקונגלומרט סודי המגלגל, כך על פי אתר החברה (לא בדיוק חברה, אלא אגודה שיתופית), כ-3 מיליארד שקל בשנה, שולט על כ-20 מפעלים ותאגידים ושייך ל-42 קיבוצים ומושבים. על כל אלה שולט ביד רמה בדר.

הוא אמנם בסך הכול שכיר של תאגיד גרנות, אבל מאותם שכירים בני מזל שאין מעליהם בעלי שליטה דומיננטיים היושבים להם על הווריד, אלא הרבה מאוד בעלי שליטה קטנים, פזורים ומבוזרים, שהופכים את המנהל והאיש החזק לבעל השליטה דה-פקטו.

איציק בדר, דירקטור בתנובה, הטיח בחברה ביקורת די חריפה בשיאו של המשבר וטען כי היא הגזימה בהעלאת מחירי מוצרי החלב. כל הכבוד למר בדר על הכנות והישירות; רק שתי שאלות בבקשה לטייקון המסתורי: למה נזכרת למצוא חן בעיני הצרכנים רק לאחר שהמחאה כבר פרצה והאם יש לך אינטרס בכל הסיפור הזה? יכול להיות שזה קשור לאמבר שבשליטתו, החברה החזקה בשוק תערובות המזון.

בדר "שכח" לספר ששוק תערובות המזון אינו תחרותי במיוחד ונשלט על ידי שני שחקנים בולטים: אמבר ומילובר (בבעלות מילואות, תאגיד של משקי מפרץ חיפה). בדר שכח לספר שלרפתנים, ציבור שהוא אמור לייצג, אין ברירה אלא לרכוש את המזון משתי החברות, אותו מזון לפרות שמהווה 50% ממחיר המטרה שבו מוכרים רפתנים חלב למחלבות.

כמה מרוויח בדר מהמזון לפרות? ששש... זה סוד. הדוחות של האגודה השיתופית גרנות הן עניינה הפרטי של האגודה. באמת? הגיע הזמן שהדוחות הללו יהיו לא עניינו הפרטי של בדר או 42 הקיבוצים והמושבים החברים באגודה, אלא גלויים לציבור הישראלי, שמשלם מחיר גבוה על מוצרי החלב, בין היתר בגלל מתח הרווחים של בדר על תערובות המזון שהוא מוכר לרפתנים.

התגלגלו לידינו הדוחות של גרנות ב-2009, דוחות חשבונאיים מוזרים למדי, שהצביעו על רווח בריא של 40 מיליון שקל. האגודה השיתופית הנכבדה אינה משלמת מס, כי המס מושת על חבריה, ולפי תחושותינו, הרווח המריא ב-2010 על רקע עליית מחירי המזון וגזירת קופון שמן כתוצאה מכך.

לבדר, אם כן, יש אינטרס חזק מאוד להסתיר את המספרים של גרנות ושל אמבר, והגיעה העת שגם הרפתנים יבינו שהאינטרס של בדר אינו חופף בדיוק את האינטרס שלהם.

גרנות

עוד כתבות

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג מודי'ס לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית ● גם סוכנות דירוג האשראי S&P תפרסם הלילה דוח עדכון לדירוג ישראל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד