גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יעמוד בראש רשות המקרקעין - בנצי ליברמן או עזרי לוי?

הממשלה אמורה להכריע בקרוב מי ימונה למנהל רשות (מינהל) מקרקעי ישראל ■ לפי החוק, שלושה שרים צריכים לחתום על המינוי: רה"מ נתניהו, שר השיכון אטיאס ושר האוצר שטייניץ

הממשלה אמורה להכריע בקרוב מי ימונה למנהל רשות (מינהל) מקרקעי ישראל: בנצי ליברמן או עזרי לוי, שעליהם המליצה "ועדת ההמלצות" שמינה ראש הממשלה נתניהו.

הוועדה, בה היו חברים מנכ"ל משרד רה"מ היוצא, אייל גבאי, מנכ"ל משרד השיכון, מרדכי מרדכי, והממונה על אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, שפרש לאחרונה, המליצה על שני המועמדים האלה, ופסחה על המועמד הפנימי, ראש אגף שיווק וכלכלה, רונן כהן.

לפי החוק, שלושה שרים צריכים לחתום על המינוי: רה"מ נתניהו, שר השיכון אטיאס ושר האוצר שטייניץ.

אין כמעט ספק שמינויו של כל אחד מהשניים יגרור עתירה לבג"ץ. זהו תסריט דומה לזה שהתרחש בבחירת מנהל ממ"י ב-2008, כאשר היועמ"ש פסל את ראש עיריית רמלה, יואל לביא, מועמדו של אהוד אולמרט, והעניין התגלגל לבג"ץ. בסופו של דבר, נפסל המינוי ולתפקיד מונה ירון ביבי.

קירבה לנתניהו

עו"ד בנצי ליברמן, תושב פדואל בשומרון, שהיה סגן ראש עיריית חדרה, עסק גם בנדל"ן בשוק הפרטי (יועץ לחברת קרדן). ליברמן כיהן מ-1997 במשך 10 שנים כיו"ר מועצת יש"ע וכראש המועצה האזורית שומרון, ומ-2009 הוא עומד בראש מינהלת תנופה (סל"ע) לטיפול במפונים מעזה, במשרד ראש הממשלה.

לליברמן מספר יתרונות: יש לו קשר אישי וישיר לראש הממשלה, כך שתהיה לו עמדת כוח מול שר השיכון אטיאס; פעולתו המוערכת במינהלת סלע, בניסיון לסיים את הסאגה של הפיצוי למפונים, לימדה אותו את כל המבוכים והמכשולים הביורוקטיים בתוך הקו הירוק; ליברמן הוא איש ממוקד מטרה, וייתכן שיוכל להתמודד עם ביצוע הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל החדשה, לצד המשך שיווקי קרקע בהיקפים גדולים.

כשהמתנגדים לליברמן יכינו את העתירות, הם יבליטו דווקא לשלילה את קירבתו הפוליטית לראש הממשלה, למשל סיועו האישי והפוליטי לנתניהו בפריימריז בליכוד בסוף 2005, אז קרא גם בפומבי למתפקדי הליכוד להצביע לנתניהו; את התבטאויותיו בזכות הפרת צווים בזמן ההתנתקות מעזה והתייחסותו לשלטון החוק; את קריאתו למנוע בכוח את כניסת תא"ל אילן פז, ראש המינהל האזרחי ביו"ש, להתנחלויות; ואת התנהגותו בתחום המאחזים הבלתי חוקיים ביו"ש.

כשנשאל ליברמן בראיון לעורך מוסף הנדל"ן של "גלובס", דרור מרמור, על הזיהוי הפוליטי שלו, הוא השיב: "אני בהחלט מבין את הרגישות, אבל התשובה פשוטה. אין קשר בין רשות מקרקעי ישראל לבין האדמות ביו"ש. האדמות שם כפופות לממונה על הרכוש הנטוש, למינהל האזרחי ולאלוף הפיקוד. אני כמנהל רשות מקרקעי ישראל, אם וכאשר אבחר, אשמש לכל היותר כיועץ. ללא שום זכות חתימה, מקסימום שתדלן".

ניסיון בלחץ והערת המבקר

המועמד שמנגד הוא עו"ד עזרי לוי, (49), שהיה בשנים 1996-1994 עוזר בכיר למנהל מינהל מקרקעי ישראל, עוזי וכסלר, ואחר כך כיהן כיו"ר הרשות לפיתוח ירושלים. כיום לוי עוסק בשוק הנדל"ן הפרטי. מקורביו אומרים כי הוא הקפיד שלא לייצג לקוחות מול המינהל, למעט חברת דליה אנרגיה, בראשות איתן מאיר, ידידו ומי שהיה מנכ"ל עיריית ירושלים.

יתרונותיו של לוי הם בהיכרותו העמוקה עם ממ"י, עם מערכות התכנון ועם המערכות המוניציפליות. לוי הוא בעל ניסיון מיוחד במינו במרכז העשייה של צמרת ממ"י בתקופה של לחצים גדולים על ממ"י לספק קרקעות, לחצים שבוודאי יופעלו על מי שייבחר לתפקיד.

מתנגדיו של לוי יציגו מיד את הטענה כי על צמרת ממ"י, כולל לוי, נמתחה ביקורת בדוח מבקר המדינה בעניין הסדר הקרקעות עם חברת המלח של משפחת דנקנר. לוי, כעוזר מנהל ממ"י, חתם ב-1996 על הסכם עקרונות, עוד לפני החלטת הנהלת ממ"י, שלדעת המבקר והיועמ"ש היה הסדר ובו הטבות מפליגות בזכויות בנייה וקרקע למשפחת דנקנר, בניגוד לכללי מינהל תקין.

לוי ועוזי וכסלר טענו שפעלו כך מתוך הלחצים הכבדים שהופעלו עליהם באותה תקופה לשחרר במהירות קרקע חקלאית לצורך בנייה למגורים.

אם אכן יתרחש התסריט הכמעט קבוע, לפיו יושמעו השגות ויוגשו עתירות כנגד מי שייבחר מבין השניים, ליברמן ולוי, יהיה מישהו אחר שירוויח: מ"מ מנהל רמ"י, רונן כהן, שיצבור ותק נוסף בתפקיד.

אריק שרון, באחד מנסיונותיו למנותץ מנהל לממ"י, אמר: "תביאו לי מישהו מהאינקובטור".

"שמא השיקול הפוליטי-אישי הוא המניע המרכזי למינוי"

מקרה דומה של מאבק על מינוי לתפקיד ראש מינהל מקרקעי ישראל התעורר ב-2008, כאשר ממשלת אולמרט רצתה למנות את יואל לביא, ראש עיריית רמלה וחבר קדימה. בעקבות הסתייגות של היועץ המשפטי לממשלה מהמועמד, בגלל זיקתו הפוליטית, ובגלל התבטאויות בעלות אופי גזעני, עתר לביא לבג"ץ. עתירתו נדחתה ולתפקיד מונה ירון ביבי, שלא הייתה לו זיקה פוליטית.

בדוח האחרון של מבקר המדינה, שעסק בוועדות איתור ובבחירת מועמדים בעלי זיקה לשרים, מובא סיכום של הפרשה: "בפסיקה ובהנחיות היועץ המשפטי לממשלה נקבע העיקרון כי מינוי בשל קירבה לגורם הממנה, זיקה אליו או תלות בו, במידה המעוררת חשש סביר לנטייה פסולה, הוא מינוי פסול".

עוד נכתב בדוח המבקר כי "הנחיית היועץ המשפטי קובעת כי כשהוועדה שוקלת להמליץ על שניים, או על שלושה מועמדים, עליה לפנות אליהם ולבקש מהם להצהיר אם הם בעלי זיקה לשר משרי הממשלה. (...) אם אחד מהמועמדים הוא בעל זיקה כזאת, עליה להמליץ לשר על מועמד אחד בלבד, שכן בחירה של השר במועמד בעל זיקה אליו (או לשר אחר), מעוררת קושי בשל ניגוד עניינים, או בשל מראית עין של ניגוד עניינים, וחשש כי החלטת השר התקבלה משיקולים זרים".

המבקר גם קובע כי "בג"ץ בעתירת יואל לביא ציין כי זיקה פוליטית ברורה בין מועמד לתפקיד ציבורי בכיר לבין השר והממשלה שבידיהם סמכות המינוי, מעוררת ספק מהותי, שמא השיקול הפוליטי-אישי הוא המניע המרכזי למינוי לתפקיד".

ולכן, כדי להבטיח שהזיקה הפוליטית לא הייתה שיקול, "ראוי כי הרשות הממנה תצביע על יתרון ממשי רלוונטי של אותו מועמד, או הסבר ענייני שבכוחו להצדיק את העדפתו לעומת מועמדים ראויים אחרים נעדרי זיקה פוליטית. על כן ראוי היה שוועדת המינויים בשירות המדינה, שתפקידה לחוות את דעתה על מינויים בפטור ממכרז, תבחן אם למועמד בעל הזיקה לשר אכן היו כישורים מיוחדים למלא את המשרה".

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"