גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיפה: כך תגן ישראל על מאגרי הגז הטבעי

מאגרי הגז הטבעי - תרחישי הבלהות אליהם נערך צה"ל: מטחי טילים מדויקים על האסדות ■ פיצוץ ספינות תופת על האסדות ■ השתלטות חוליית מחבלים חמושה ■ הטמנת מטעני חבלה רבי-עוצמה ■ התרסקות כלי טיס ממולכד על מתקן ימי ■ ירי טילי טורפדו בידי צוללות אויב

כלים בלתי מאוישים מתוצרת תעשיות ביטחוניות ישראליות מתוכננים להגן על אינטרסים לאומיים בלב ים, במרכזם מאגרי הגז בים התיכון.

ל"גלובס" נודע כי בין הכלים שחיל הים מייעד להגנה על המתקנים הרגישים, גם ספינות חדישות ובלתי מאוישות מתוצרת חברת "רפאל". מספר ספינות כאלה, מדגם "פרוטקטור", כבר נמסרו במהלך השנה האחרונה לצה"ל ומערכת הביטחון בוחנת הצטיידות נוספת בדגמים אלה. במערכת הביטחון תופסים את הכלי הבלתי מאויש כמכפיל כוח של ספינות חיל הים המשייטות דרך קבע בקרבת מאגרי הגז, כדי לתת מענה לניסיונות לפגוע בהן בידי ארגוני טרור.

ל"גלובס" נודע כי הספינות הבלתי מאוישות של רפאל צוידו במערכות מכ"ם מתקדמות שמאפשרות העברת התרעה לכוחות הביטחון אודות תנועה חשודה של גורמים המתקרבים אל האסדות; באמצעים משוכללים לראייה ביום ובלילה ובמערכת ירי עצמאית. ה"פרוטקטור" נישאת בשגרה על סיפונם של כלי שיט גדולים ונשלחת מהם אל הים הפתוח בעת הצורך.

ראש המינהלת למערכות לחימה ימיות ברפאל, משה אלעזר, עתיד לחשוף חלק מהיישומים החדשים של הכלי הבלתי מאויש בכנס מיוחד שתערוך קבוצת טכנולוגיות, שיתמקד ברובו בתחום הגנת המולדת.

מל"ט של תע"א

בכנס יוצגו פיתוחים וגישות חדשות בתחום ההגנה על מתקנים רגישים, במלאת עשור לפיגועי 11 בספטמבר בארה"ב. לדברי אלעזר, שורה של חברות שעוסקות בהפעלת קידוחים ימיים של גז ונפט ברחבי העולם, רכשו והחלו להפעיל את הספינה הבלתי מאוישת: "ניתן להתקין על הספינה מערכת נשק אוטומטית שמופעלת מנקודה מרוחקת, כמו מעמדת שליטה בחוף. כך, ניתן להתקין עליה גם מערכת של תותח מים לטיפול אל-הרג בגורמים עוינים שמתקרבים באמצעות סירה למתקן רגיש", אמר אלעזר.

ה"פרוטקטור" אינו המענה היחיד לאיומים המתהווים על מאגרי הגז: לפני שבועות אחדים פרסמו כלי תקשורת זרים כי חיל האוויר מפעיל באופן שוטף מטוסים ללא טייס (מל"טים) במסגרת משימות ההגנה על מאגרי הגז, שנמצאים הרחק מחופי הארץ.

המל"טים, שחגים בסביבת המאגרים, מצוידים במערכות זיהוי וגילוי מתקדמות, רובן המוחלט מסווגות. המערכות מספקות לעמדות השליטה והבקרה שעל הקרקע מידע בזמן אמת אודות כל פעילות חריגה, שנושאת אופי של התארגנות אפשרית לפיגוע. על פי אותם פרסומים, מדובר במל"טים מסוג "הרון", מתוצרת התעשייה האווירית.

גורמים ביטחוניים בכירים אמרו באחרונה, בשיחות עם "גלובס", כי תגליות הגז בים התיכון הגבירו את הצורך בהרחבת פעילות צה"ל בגזרה הימית. לדבריהם, זו אפשרות ממשית שאיומים אלה יתורגמו בעתיד גם לניסיונות תקיפה.

השר להגנת העורף, מתן וילנאי, התריע לפני חודשים אחדים על חשיפת מאגרי הגז לאיום טילים מדויקים הנמצאים בידי הסורים. וילנאי לא פירט, אך "החשוד המידי" הוא טיל השיוט "יאחונט" הרוסי, שלו טווח יעיל של כ-300 ק"מ, בכוחו לאיים עוד יותר על מטרה נייחת, כגון אסדת גז. אחת מהנחות העבודה של מערכת הביטחון היא שמה שיש בסוריה, מגיע בסופו של דבר גם לחיזבאללה, כך שייתכן שהרעה תיפתח משם. לאלו המבקשים להתנחם, "ברק-8" שמייצרת התעשייה האווירית, מסוגל ליירט את היאחונט.

המדינה תשלם

תרחישים אחרים שאליהם מתכוננים במערכת הביטחון: שיגור טילי טורפדו בידי צוללות; הטמנת מטעני חבלה תת מימיים באסדות; השתלטות חוליית מחבלים על אסדה ופיצוצה; התאבדות של אונייה ממולכדת או כלי טיס על המאגר והרשימה עוד ארוכה...

"לישראל יש יכולות להגן על מאגרי הגז שלה בים התיכון", מרגיע ואומר מפקד חיל הים לשעבר, האלוף (במיל') דוד בן-בעש"ט בשיחה עם "גלובס": "ההגנה הזאת מתבקשת על רקע העובדה שהמאגרים האלה נתפסים בידי גורמים שונים כמו חיזבאללה כטרף קל. הצורך להגן על אתרים אלה יתרחב ככל שמשק האנרגיה בארץ ילך ויתבסס על גז טבעי. אין לי ספק שבניין הכוח של חיל הים יושפע מהצורך הזה ואין לי ספק שנעשים מהלכים משמעותיים בעניין".

יו"ר ועדת ההיגוי של הכנס, אל"מ (במיל') אמנון בן דוד שמתמחה בפיתוח ובשיווק של מערכות לשימושים ביטחוניים, אומר כי "לאחרונה ניתנת יותר תשומת לב למרחב הימי בשל הבנת האיומים הגדולים בסביבה. מדובר בכלים בלתי מאוישים בים ובאוויר, אבל יש אמצעים נוספים שאותם לא ניתן לחשוף".

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי עלות הקמתה של מערכת הגנה שתספק מענה רלוונטי למציאות הימית תהיה גבוהה, ותחייב מחשבה יסודית גם בתכנון ההצטיידות של צה"ל בתוכנית החומש שבין 2012 ל-2016. כבר היום, כשתשתיות הגז בים התיכון רחוקות ממיצוי התפתחותן, מעריכים גורמים ישראליים את עלות ההיערכות להגנה עליהן בכמה עשרות מיליוני שקלים. לדברי הגורמים, כשמספר היעדים שיידרש לאבטח יגדל, עלות ההגנה עליהם תתפח בהתאם.

במערכת הביטחון שקלו בעבר את סוגיית האחריות להגנה על מאגרי הגז, תוך בחינת מידת ההשתתפות בעלויות מצד הגורמים העסקיים שעתידים להרוויח מפעילותם הון עתק. גורם ביטחוני אמר לאחרונה כי מידת האחריות הביטחונית על מאגרים אלה חלה על מדינת ישראל, בהיותם בתחומי המים הטריטוריאליים שלה. זאת, נוסף לעובדה שממילא הגורמים העסקיים יידרשו לשלם תמלוגים נרחבים לקופת המדינה.

לדברי האלוף (במיל') בן-בעש"ט, המציאות שמתהווה בים התיכון, כשברקע גם התהפוכות האזוריות, מהווה "פרק נוסף באבולוציה של השליטה הישראלית במרחב הימי שלה".

מאגרי הגז - תרחישי הבלהות:

■ מטחי טילים מדויקים על האסדות

■ פיצוץ ספינות תופת על האסדות

■ השתלטות חוליית מחבלים חמושה

■ הטמנת מטעני חבלה רבי-עוצמה

■ התרסקות כלי טיס ממולכד על מתקן ימי

■ ירי טילי טורפדו בידי צוללות אויב

אסדות

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"