המסחר בבורסה התנהל היום (א') למן הפתיחה במגמה שלילית לאחר "פתיחה אנגלית" ברקע נעילה שלילית בסוף השבוע בוול סטריט ובאירופה; אכזבה נרשמה בשווקים הגלובליים על רקע דוח התעסוקה ושיעור האבטלה בארה"ב שנותר באוגוסט ללא שינוי - 9.1%. כמו כן, המשקיעים נושאים עיניהם אל ה-20 בספטמבר, היום בו צפויים הפלשתינים להכריז על עצמאותם באו"ם באופן חד צדדי. במשך מרבית היום נע מדד המעו"ף סביב ירידה של כ-2.5% אולם בשעה האחרונה התחזקו הירידות והמעו"ף צנח ביותר מ-4% בסיום.

נחמה מסויימת יכולים המשקיעים לקבל ממחזורי המסחר שנותרו נמוכים גם היום, ברמה של כ-863 מיליון שקל. המחזור הנמוך מעיד על היעדר לחץ מכירות. זה כמובן לא אומר שהמדדים המובילים לא יכולים להמשיך ולצנוח בימים ובשבועות הקרובים, בהיעדרם של קונים משמעותיים. נזכיר כי מחר (ב') לא יתנהל מסחר בוול סטריט בגלל יום העובדים האמריקני.

הירידות החדות שהשתקפו בפתיחה הביאו כאמור להפעלת מנגנון "פתיחה אנגלית" היום. לפי כללי הנהלת הבורסה, במידה ובשלב הטרום מסחר המעו"ף יורד (או עולה) ב-2.5% ויותר, פתיחת המסחר תתעכב ב-3-5 דקות. אם גם לאחר הדחייה הראשונה שער המעו"ף יורד או עולה ב-2.5% מופעל עוד מנגנון "ניתוק זרם" שדוחה את הפתיחה בעוד 3-5 דקות, ואם לאחר מכן נרשמת ירידה של 5%-12% פתיחת המסחר נדחית ב-45-50 דקות. לאחר הפתיחה, אם במהלך המסחר המעו"ף צונח ב-8% מופעל מנגנון "ניתוק זרם" והמסחר נעצר ל-45 דקות, ואם שער המדד צונח ב-12% המסחר מופסק לחלוטין לאותו יום.

כאמור, המסחר נפתח כשברגע אכזבה גדולה בארה"ב לאחר שבחודש אוגוסט לא נוספו משרות לשוק התעסוקה, מה שמעלה את החששות מפני מיתון חוזר בארה"ב. לפי הדוח, 17 אלף המשרות שנוצרו במגזר הפרטי קוזזו עלי-ידי 17 אלף משרות שנגרעו במגזר הממשלתי. זאת, לעומת צפי כי יתווספו כ-70 אלף משרות חדשות. בנוסף, שיעור האבטלה נותר באוגוסט ברמתו הנוכחית - 9.1% - בהתאם לציפיות בשוק. מדובר בדוח הקשה ביותר שפרסם משרד העבודה האמריקני בשנה האחרונה ולראשונה מאז מלחמת העולם השנייה דווח על אפס משרות חודשיות. בנוסף, נציין כי גם בארץ, המשקיעים ממתינים לנאום אובמה ביום ה'.

"דוח התעסוקה בארה"ב גרוע מאוד" אמר רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות. "לעת עתה, עושה רושם כי הרפיון והדשדוש בשוק העבודה בארה"ב יימשכו ואולי אף יחריפו; ההתאוששות התעסוקתית תתעכב וכשתחל - תהייה הדרגתית ואיטית ביותר. זאת, בדומה למצב ביבשת אירופה. טרם מסתמנת הידרדרות חוזרת, אך שוק העבודה ייאלץ להתמודד עם מספר גלי הרעה-הטבה בטרם יחלים".

בבנק לאומי העריכו בסקירת סוף השבוע כי בטווח הקצר ימשיך המסחר המקומי להתאפיין בתנודתיות גבוהה על רקע מגמת המסחר מעבר לים. בלאומי מזכירים כי אנו בפתחו של "ספטמבר", ויש לקחת בחשבון גם את הסיכונים היחודיים לשוק המקומי הנובעים מהרגישות לשינויים בסביבה הגיא-פוליטית. "בטווח ארוך יותר, רמת המכפילים נראית אטרקטיבית להשקעה, אך אם יתממש תרחיש קיצון של הדרדרות למיתון גלובלי, ייתכן שיחלוף זמן לא מבוטל עד שנחזור למגמה חיובית", מסכימים כלכלני הבנק.

גם בבנק הפועלים לא נשמעים אופטימיים: "עונת הדוחות לרבעון השני הציגה רבעון שני ברציפות של ירידה ברווחיות המצרפית של 25 החברות הגדולות בבורסה, כשאנו מעריכים כי מגמה זו עלולה להימשך גם ברבעון השלישי. בטווח הקצר התנודתיות והעצבנות בשווקים תימשכנה וכי רמת הסיכון עודנה גבוהה מאוד".

מהזווית הטכנית מעריך זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", כי מדד המעו"ף קרוב מאוד לנקודת המבחן הקרובה - 1,150-1,160 נקודות. "בשבוע שעבר, המשקיעים לא הצליחו אפילו לגעת בנקודה זו, ובמבחן כמו במבחן, או שעוברים או שנכשלים", אמר סגל. "בשבוע שעבר המשקיעים לא הגיעו אל המבחן בשיא המוכנות והפגינו חולשה. מהלך של המעו"ף מתחת ל-1,100 נקודות, ובייחוד מתחת ל-1,095 נקודות, ילמד כי הקונים נכשלו כישלון מוחלט ומהבחינה הטכנית, חשיפת לונג למעו"ף, במקרה הזה, תהיה הצטרפות למפסידנים".

מאקרו: יתרות המט"ח של בנק ישראל וההשקעות של תושבי חוץ בארץ

זירת המאקרו המקומית תרכז עניין כשביום ב' יפורסם נתון ההשקעות של תושבי חוץ בישראל ושל תושבי ישראל בחו"ל ביולי 2011. באותו יום יפורסם גם סקר הוצאות משק הבית לשנת 2010.

ביום ג' יפורסם נתון העלויות והמרווחים במגזר השקלי הלא צמוד לחודש יולי. נתוני המאקרו ביום שלאחר מכן, ד', צפויים לתת את הטון לשוק בעוד יתרות המט"ח של בנק ישראל לחודש אוגוסט, בנוסף לסקר ההכנסות ב-2010 והשכר הממוצע לשכיר ביוני 2011, יפורסמו.

נכסים ובנין רוכשת את חלקה של כור בבניין HSBC

נכסים ובנין הודיעה היום כי תרכוש את חלקה של כור (50%) בבניין HSBC בניו יורק תמורת 138 מיליון דולר, ובכך תהפוך לבעלת הבניין באופן מלא. לאחר רכישת חלקה של כור בבניין, נכסים ובנין תהיה הבעלים היחידי של נכס במרכז מנהטן בשווי 480 מיליון דולר.

גזית גלוב ריכזה עניין לאחר שקיבלה דירוג ‏A‏ פלוס ממעלות ‏S&P‏ ודירוג של ‏Aa3‎‏ ממדרוג וגייסה כ-500 מיליון שקל בשלב המוסדי. בתווך נרשמה עליית מדרגה משמעותית בדרישות המוסדיים נוכח גל הסדרי החוב החדש. שטר הנאמנות הכיל את התקנות החדשות של ועדת חודק, אך המוסדיים דורשים כעת יותר.‏‏ על פי מסמך השיווק של האג"ח החברה ביקשה לגייס בשלב ראשון כ-400 מיליון שקל.

ישראמקו , דלק קידוחים , אבנר ואלון חיפושי גז ריכזו עניין לאחר דיווח כי השלמת בארות ההפקה בקידוח "תמר" תסתיים ברבעון הראשון של 2012. כמו כן, הושלם קידוח הקטע העליון בבארות 3,4,5,6 והועמק הקידוח למידה הסופית בתמר 3 ותמר 5.

בבנק הפועלים אמרו כי אמנם בטווח הקרוב המשקיעים יסבלו מהתנודתיות, אולם לכשתרגע האווירה, מניות רבות עשויות להנות מתיקון חיובי משמעותי. בין המניות שממליצים בבנק: טבע , כיל , בזק ועזריאלי .

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]