גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מציעים העולמות הווירטואליים לילדים באינטרנט?

הם מטפחים דמויות וירטואליות, קונים בכסף וירטואלי ונפגשים עם חברים וירטואליים ■ רגע אחרי שנפתחה שנת הלימודים, "גלובס" בדק מה מציעים 5 אתרי העולמות הווירטואליים המובילים

איך מעבירים הילדים ובני-הנוער את הזמן מול מסך המחשב? לא פעם הם מנהלים חיים מקבילים בעולמות וירטואליים, בחינם או בתשלום. השיטה דומה: הגולש בונה דמות שעימה הוא מזדהה ואותה הוא מטפח. האתרים מיועדים ברובם לבני שש ואילך.

כדי לדאוג לדמות, הילד "רוכש" לה ציוד ומזון, בונה לה בית ומרהט אותו. ה"כסף" מושג באמצעות משחק והשתתפות בפעילויות המעודדות את הילדים להתמיד כדי לצבור כמה שיותר כסף בו יוכלו לקנות עוד ועוד. חינוך פיננסי או טיפוח של תרבות צריכה? תלוי את מי שואלים.

רוב האתרים מאפשרים לכלל הגולשים להשתתף בפעילות באתר, אולם מי שמשלם דמי מנוי מקבל יחס מיוחד הכולל אביזרי אופנה לדמות או גישה למשחקים שחסומים ל"סתם" גולשים (שלא משלמים). מחיר המנוי פוחת ככל שתתחייבו לתקופה ארוכה יותר.

מכיוון שהילדים עשויים למצות את האתר לפני שהמנוי יסתיים, עדיף לבחור במנוי החודשי (שהחיוב עבורו ימשיך עד להוראת ביטול). המחיר באתרים ישראלים הוא 30-35 שקל לחודש, ובאתרים מחו"ל כ-20 שקל לחודש.

כדי למצות את ארנק ההורים, חלק מהאתרים מציעים מוצרים נלווים ומעודדים את הילדים לבקש מההורים מנוי או רכישות בעולם הממשי, הכוללות קלפי איסוף (אקולוקו), דמויות מוחשיות (מושי מונסטרס) ועוד.

בת 9 ובן 7 התנדבו בשמחה לשמש נסיינים לכל האתרים המוזכרים בכתבה ונידבו את חוות-דעתם הבלתי מתפשרת. שני האתרים שהתחבבו עליהם הם אקולוקו ומיקמק. גם קלאב פינגווין צוין כ"אתר שווה".

מוגובי (Mogobe.walla.co.il): עולמות וירטואליים וחברתיים

* אג'נדה: העשרת החוויה התרבותית, המורשת והחינוך לאהבת ארץ ישראל וטיפוח הקשר החברתי בין ילדים.

* מה באתר? באמצעות דמות המוגובי שהילד יוצר לעצמו, הוא יכול לתקשר עם מוגובים אחרים, לעצב לעצמו חדר ולרכוש בגדים. האתר מציע משחקים ומסיבות ב"חדר החגיגות", תוך הקפדה יתרה על שימוש בתכנים הולמים ובשפה נאותה. "כרטיס תושב", שהוא מנוי בתשלום, מעניק גישה לפעילויות נוספות.

* דבר הילדים: "האתר בעברית, וזה מצוין, וגם הממשחקים 'בסדר גמור', מאוד מהנים. כיף להיות עם הדמות שבונים לבד. היתרון של האתר שרוב הדברים פתוחים לא רק למנויים, בשונה מרוב האתרים האחרים. העיצוב יפה, ויש הרבה משחקים".

* שורה תחתונה: אתר חביב המכיל תכנים חיוביים וערכיים.

* יתרון להורים: זהו האתר שלגביו הילדים לא התעקשו לרכוש מנוי והסתפקו בתכנים החינמיים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 30 שקל

לחצי שנה: 20 שקל (120 לכל התקופה)

לשנה: 16.60 שקל (200 לכל השנה)

מושי מונסטרס (Moshimonsters.com) יתורגם לעברית בקרוב

אתר חדש, בדרכו לבצע עלייה באמצעות השקתו בשפת הקודש. כרגע ילדים ישראלים שרוצים לטפח מפלצת עצמאית יצטרכו להסתפק בתקשורת עמה בשפה זרה. בחברת PMI, ששמה יהבה על האתר הזה (באמצעות בובות-מפלצות שמקווים בחברה שההורים ירוצו לקנות), מדגישים כי מיליון וחצי ילדים ברחבי העולם רשומים לאתר.

* אג'נדה: "כיף, חינוך ובטיחות".

* מה באתר? בוחרים ומעצבים מפלצת ומכירים חברים חדשים. האתר מנסה לשמש כרשת חברתית של ילדים, ומכאן שעל ההורים להזהיר את הגולשים הצעירים מפני שיחות "חשודות", על אף שבאתר מנסים למנוע מבוכות כאלה בכל דרך כמעט. חברות ה-VIP מאפשרת גישה למשחקים.

* דבר הילדים: "המשחקים די מעניינים, האתר עצמו חביב אבל לא שונה בהרבה מאחרים. המפלצות שבונים חמודות".

* שורה תחתונה: היות והאתר כרגע אינו מוגש בעברית, בשלב זה לא עומד בתחרות מול אלה המציעים פעילות בעברית. כשיושק רשמית בישראל כנראה שהילדים יקבלו שטיפת מוח "מפלצתית" שתגביר את הרייטינג של האתר (ואת המכירות של יבואנית הבובות).

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 21.50 שקל

מנוי לחצי שנה: כ-24 שקל (144 לכל התקופה)

מנוי לשנה: כ-15 שקל (180 לכל התקופה)

קלאב פינגווין (Clubpenguin.com) משחק מבית דיסני

* אג'נדה: "מעורבות ומחויבות לקהילה תוך דגש על נתינה".

* מה באתר? קהילת פינגווינים המתגוררת באזור הקוטב הקריר, הכוללת אתרים חברתיים בהם מועדון ריקודים, חדר משחקי מחשב ועוד. כל ילד בונה ומעצב לעצמו דמות פינגווין. באמצעות כסף שנצבר במשחקים באתר, ניתן לרכוש לה אביזרים. החברות בתשלום פותחת את כל אתרי המשחק לחברים. מאחורי האתר עומדת דיסני, מה שמתורגם למרצ'נדייז (בובות ודמויות) שכרגע לא נמכרים בישראל.

* דבר הילדים: "אתר סבבה. כיף שממש מעצבים את הדמות עם בגדים ואביזרים מגניבים. המשחקים מעניינים וממש טובים. חבל שהאתר באנגלית".

* שורה תחתונה: אתר חיובי ונחמד מאוד, הודות לדמויות הפינגווינים החביבות והאנימציה הנפלאה. העובדה שהאתר לא דובר עברית סוגרת את האפשרות ליצירת קשר עם חברים אחרים, ומכאן שגם יכולה להסיר דאגה מההורים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 22 שקל

מנוי לחצי שנה: 18.30 שקל (110 לכל התקופה)

מנוי לשנה: 17.80 שקל (214 לכל התקופה)

מיק מק (mikmak.co.il): תכנים ישראליים חיוביים

* אג'נדה: "עולם וירטואלי ובטוח לילדים. מעודד משחק ויצירה תוך דגש על תכנים ישראליים". האתר מגובה בסדרת טלוויזיה המשודרת ב-yes.

* מה באתר? כל ילד בונה לעצמו דמות חביבה וחייכנית, עימה הוא יוצא להרפתקאות באזורי המשחק והפעילות שבאתר. המשחקים כוללים חידוני טריוויה ומשחקי חשיבה בעלי תוכן ישראלי. הדמויות מתקשרות זו עם זה באמצעות משפטים מובנים, כאשר ילד שירשום מילה לא ראויה יורחק ל-24 שעות מפעילות באתר.

* דבר הילדים: "אתר מצוין, טוב שהוא בעברית. המשחקים מאוד כייפיים. הרבה ילדים יכולים ליהנות. אין שם דבר רע, מאמצים חיות, קונים בגדים ויכולים לעלות בדרגות שמאפשרות להיכנס לכל מיני מקומות באתר. הדמויות הן כיפיות, וזה מגניב שאפשר לפגוש את הדמויות של החברים שלנו".

* שורה תחתונה: דמויות המיק מק הן שובבות ומתוקות ומשתלבות בתכני האתר, שלצד משחקים נחמדים כוללים העשרה בדמות חידונים ואפילו קבוצות כדורגל אליהן הדמויות משתייכים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 35 שקל

מנוי לחצי שנה: 30 שקל (180 לכל התקופה)

מנוי לשנה: 25 שקל (300 לכל התקופה)

אקולוקו (ekoloko.com): מקנה ערכים סביבתיים

* אג'נדה: הקניית ערכים של מודעות, אחריות ומעורבות של הילדים בסובב אותם, תוך שמירה על קשר עם העולם האמיתי.

* מה באתר? הילד בונה דמות שעמה הוא יוצא להרפתקאות הכוללות משחקים וחידונים בנושאי סביבה וחברה. בדרך הוא מרוויח "קוקואים" לקניית בגדים, ציוד וחיות.

"מגרש המשחקים" הווירטואלי מאפשר לילדים הגולשים לנהל שיח גלוי בין החברים. הילדים נכנסים לקהילה שבה כללי התנהגות ברורים המושתתים על כבוד לחברים באתר. גולשים שיעברו על הכללים מושעים מפעילות.

מעבר לחברות הבסיסית והחינמית ניתן לשדרג, בתשלום כמובן, למעמד של "חלוץ", במטרה "לגלות ולחקור עולמות חדשים" ולקבל גישה למשימות חדשות ואת הזכות להחזיק ב"גור" של חיה פצועה לשם טיפול והחזרתה לטבע.

בשונה מאתרים אחרים, התקופה המינימלית לרכישת מנוי היא חודשיים המתורגמת ל-70 שקל.

* מוצרים נלווים: "ספר האספנות" של אקולוקו נמכר ברוב חנויות ספרים ב-50 שקל. חבילת קלפים נמכרת ב-7.5 שקל וכוללת קוד הפותח קלפים וירטואליים המעניקים פרסים.

* דבר הילדים: "אתר שמתייחס במיוחד לסביבה, וזה ממש נחמד. המשימות כוללות איסוף פריטים למיחזור או גידול ערוגת ירקות. האתר בעברית, וזה יתרון. אתר מהנה ששווה לשחק בו. כיף לפגוש את החברים שלנו באתר. אפילו שהדמויות הן מצוירות, הן נראות ממש אמיתיות. בדרגה מתקדמת אפשר להיות סיירים שעוזרים לילדים, וזה נראה לי כיף".

* שורה תחתונה: תכנים בעלי ערך אקולוגי חיובי המתאימים למערכת יחסים ארוכת-טווח: למנויים המסלול המינימלי הוא חודשיים. תחת המעטפת הסביבתית, שהיא בעלת ערכים חיוביים, תמצאו את עצמכם משלמים עוד עשרות שקלים על מוצרים נלווים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מסלול דו-חודשי: 34.50 שקל (70 לכל התקופה)

מנוי לחצי שנה: 23 שקל (140 לכל התקופה)

מנוי לשנה: 20 שקל (240 לכל התקופה)

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר