גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלי "שורף" כמעט שבועיים בשנה בעמידה בפקקים

מאז 1970 גדל מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל ב-1,100%, אך הדרכים הסלולות התארכו ב-95% בלבד ■ עד שנת 2020 צפוי מספר כלי הרכב במדינה לגדול ב-30% נוספים ■ תקציב משרד התחבורה רק עולה ועולה, אך ההשקעה בתשתיות יורדת ■ מה הפתרון?

33 דקות בשמונה בבוקר - זה הזמן שלוקח, לפי מחקר של חברת נתיבי איילון, לעבור את קטע הכביש העמוס בישראל - הכניסה הדרומית לתל אביב מכיוון כביש מספר 1. אורך הקטע 12 ק"מ בסך הכול. לזמן האבוד הזה יש מחיר כלכלי כבד: לפי אותו מחקר, מדובר באובדן של 12 ימי עבודה בשנה לכל נוסע.

המצב השתפר מעט מאז פרסום המחקר בעקבות פתיחת הנתיב המהיר, אך בכניסות האחרות לא צפויה שום הקלה בפקקים: זמן ההמתנה בכניסה מכביש 5 דרך מחלף גלילות שווה 10 ימי עבודה אבודים בשנה וזמן דומה מאבדים הנכנסים לעיר מכיוון ראשון לציון ומכביש החוף. מהירות הנסיעה הממוצעת בכבישים הראשיים בגוש דן בשעות הבוקר אינה עולה על 40 קמ"ש - קצב הרכיבה באופניים.

התחבורה הציבורית בגוש דן אינה מסוגלת לספק אלטרנטיבה ראויה למכונית הפרטית. למטרופולין של ישראל אין רכבת תחתית והעבודות להקמת רכבת קלה נמצאות רק בראשיתן. הרפורמה בקווי האוטובוס רחוקה עדיין מלהיחשב הצלחה, ורכבת הפרברים מספקת שירות חלקי. הרכבת אינה מגיעה לאזורים נרחבים ובאזורים האחרים תדירותה נמוכה בשל מחסור בקרונות וצוואר בקבוק במסילות שלאורך נתיבי איילון.

מחוץ לגוש דן המצב גרוע יותר: עד שתושלם הקמת הקו המהיר, מתישהו לקראת סוף העשור, יעמוד לרשות הנוסעים לירושלים רק קו הרכבת הטורקי, שהוקם בשנת 1892. הפקקים בכביש 1 יחמירו מאוד בשנים הקרובות בגלל עבודות ההרחבה בקטע שמשער הגיא לכניסה לעיר, והדרך היחידה שתיוותר יחסית פתוחה היא כביש 443 עתיר המחסומים.

התחושה הכללית, שהתחבורה הציבורית בישראל משתרכת הרחק אחרי מערכות התחבורה במדינות מתקדמות, מגובה בנתונים: קצב סלילת הכבישים מפגר בהרבה אחרי קצב הגידול במספר כלי הרכב המנועיים. ישראל ממוקמת בתחתית רשימת מדינות OECD בנתוני מטר כביש לאלף תושבים. בנתון המקביל לרכבות, ממוקמת ישראל הרבה אחרי מדינות קטנות וצפופות כמוה - שווייץ או צ'כיה.

גם לתחושה שהפקקים כאן מתארכים והולכים יש בסיס עובדתי מוצק. מאז 1970 גדל מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל ב-1,100%, אך הדרכים הסלולות התארכו ב-95% בלבד. התחזיות לעתיד אינן אופטימיות: עד שנת 2020 צפוי מספר כלי הרכב במדינה לגדול ב-30% נוספים, מ-2.3 מיליון לכ-3 מיליון, על פי תחזית המדען הראשי במשרד התחבורה.

חוסר יציבות שלטונית

מי אשם במצב? למרבה ההפתעה, היעדר תקציב אינו הגורם למחדל פיתוח תשתיות התחבורה. הממשלה אינה חוסכת בתקציבים לתחבורה, בניגוד אולי לנעשה במערכות אחרות כמו חינוך, בריאות או רווחה. תקציב משרד התחבורה גדל ב-84% בין 2000 ל-2008.

בשנים 2005 עד 2015 צפויה המדינה להזרים תקציבים בהיקף של 100 מיליארד שקל ויותר לפיתוח תשתיות תחבורה: 21 מיליארד שקל הוזרמו לפרויקטים של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) בשנים 2006 עד 2011, ו-27 מיליארד נוספים הוקצבו לה לחומש הבא. רכבת ישראל החלה ב-2004 תוכנית רב-שנתית לפיתוח רשת המסילות והרכבות בהיקף של 30 מיליארד שקל, ו-27.5 מיליארד שקל נוספים אושרו לכבישים ורכבות במסגרת תוכנית נתיבי ישראל של שר התחבורה ישראל כ"ץ, לקירוב הפריפריה למרכז.

על הנייר המספרים נראים מרשימים מאוד, אבל בינם לבין הביצוע בפועל יש פער דרמטי. היקף ההשקעה בפועל בתשתיות נמצא בשנים האחרונות במגמת ירידה, כך עולה מניתוח שערכה פירמת BDO במסגרת הסקירה השנתית להתאחדות הקבלנים. ב-2010, למשל, ירד שיעור ההשקעה הגולמית ל-2.18% מהתמ"ג לעומת 2.6% ב-2009. שיעור ההשקעה הממוצע בתחילת העשור הקודם היה 3.5%.

22

אז מי מעכב את פיתוח התשתיות במדינה? האשם המרכזי הוא חוסר יציבות שלטונית, כך לפחות סבורים חוקרי ממשל ומדיניות ציבורית כמו גולן להט. במאמר שפרסם באחרונה במסגרת המרכז הישראלי להעצמת האזרח, טען להט כי חוסר המשילות פוגע ביכולת הביצוע של משרדי הממשלה ומעמיק את תחושת התסכול בציבור.

במקום לפתח וליישם תוכניות ארוכות טווח מכלים משרדי הממשלה את זמנם ומשאביהם בכיבוי שריפות. אחת הסיבות לכך היא קצב תחלופת הממשלות ושרי התחבורה. להט מביא כדוגמה את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. ב-15 השנים שחלפו ממועד אישור התוואי (1996) התחלפו 6 ממשלות ולא פחות מעשרה שרי תחבורה. להט מייחס את העיכובים בפרויקט והסכסוכים שפרצו בין המדינה, העירייה והזכיין הפרטי לתחלופת השרים שהביאה עמה שינויי מדיניות וחילופי אישים בתפקידי מפתח. אבל בעיית המשילות של ישראל אינה מתבטאת רק בכך.

הכוח של האוצר

האשם המרכזי השני בבעיית המשילות בתחבורה הוא משרד האוצר, טוען להט. הבעיה הראשונה היא ריכוזיות יתר בניהול פרויקטים. פקידי האוצר מתערבים בכל החלטה נקודתית ואינם מאפשרים את הגמישות המתחייבת בניהול פרויקטים מורכבים. "קשה שלא להבחין בבעייתיות הנובעת מכוחו הפוליטי של משרד האוצר ופקידיו", כותב להט.

להט גם מאשים את האוצר בהידלדלות כמותית ואיכותית של כוח האדם המקצועי במשרד התחבורה ובחברות הממשלתיות. "האוצר מרחיב לאורך השנים את פערי השכר הגדולים גם כך, ובמקרה של משרד התחבורה מורגש חסרונם הגדל והולך של מהנדסים אזרחיים", הוא טוען. לא רק בעיית השכר פוגעת בכ"א המקצועי אלא גם חובת המכרזים שהופכת את תהליך המינוי בדרגים הבכירים לסיוט למתמודדים. דוגמה בולטת הייתה פרשת מינוי מנכ"ל הרכבת בשנה שעברה שהפכה לשערורייה.

כיצד ניתן לשפר את המצב? להט ממליץ להעניק למשרד התחבורה יותר סמכויות מצד אחד ויותר אחריות מצד אחר; לאפשר גמישות רבה יותר בניהול תקציבי הפרויקטים וקביעת תנאי שכר דיפרנציאליים מצד אחד והטלת אחריות אישית על השר והמנכ"ל במקרים של כישלונות מקצועיים, כולל אי ביצוע תוכניות עבודה. עוד ממליץ להט להעביר יותר פרויקטים לביצוע בשיתוף המגזר הפרטי (PPP), כפי שנעשה בכביש חוצה ישראל, במנהרות הכרמל או להבדיל בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים.

"המדינה לא משתפת מספיק את המגזר הפרטי"

ישראל עלולה לאבד את הידע שנצבר בתחום הפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי (PPP), מזהיר רו"ח שחר זיו, על רקע גל ההלאמות של פרויקטים תשתיתיים גדולים. לדברי זיו, השותף בפירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט, המתמחה במימון פרויקטים, הניסיון שנצבר בתחום מראה כי לא כל הפרויקטים מתאימים למתכונת PPP, אולם במקרים המתאימים עשויה העברת הפרויקט לביצוע פרטי להוזיל עלויות ב-15% בממוצע.

בעשור שעבר הוציא האוצר שורת פרויקטים תשתיתיים חשובים לביצוע בשיטת ה-PPP, ולצד הצלחות בולטות כמו כביש 6 ומתקני ההתפלה נרשמו גם הצלחות חלקיות כמו כביש 431 ומנהרות הכרמל. בשנתיים האחרונות מורגשת נסיגה בנכונות המדינה לקדם את התחום, ופרויקטים שהיו מיועדים להקמה במתכונת PPP מועברים לביצוע בתקצוב ממשלתי מלא.

כך, למשל, קשיים בסגירה הפיננסית הביאו את המדינה להלאים את פרויקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ואת פרויקט כביש 531. בנובמבר 2009 בוטל הזיכיון של מנרב ואפריקה ישראל להקמת בית סוהר פרטי בשיטת ה-PPP בשל אי-חוקתיות. לפני כחודשיים, החליטה הממשלה כי הקמת שדה התעופה החדש בתמנע תבוצע על ידי רשות שדות התעופה, בניגוד להמלצת האוצר לבצע את הפרויקט במתכונת PPP.

- האם אפשר לומר ששיטת ה-PPP לא תמיד עובדת?

"הניסיון שצברנו עד כה מראה שיש סוגים של פרויקטים שבאמת לא מתאימים ל-PPP. הדוגמה הבולטת היא בית הסוהר הפרטי - בתוך המודל היו אלמנטים בעייתיים בחלוקת האחריות בין המדינה לזכיין. מצד אחר, פרויקטים בתחום ההתפלה או הכבישים מתאימים מאוד לשיתוף המגזר הפרטי (ראו תרשים). ייתכן שגם פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן גדול ומורכב מדי ל-PPP, אך הבעיה היא שהמדינה קופצת ממגה-פרויקט אחד לשני ואין שכפול שמאפשר למידה והתייעלות".

- מה היית ממליץ למדינה לעשות?

"לייצר תזרים קבוע של פרויקטים עם אופק ומחויבות מצד המדינה, שייצמדו לאותו line of business - נניח כבישים. אני מדבר על שניים עד ארבעה פרויקטים בכל שנה, ובעתיד בין ארבעה לשישה. היום אנחנו במצב של פרויקט אחד או שניים בשנה,ובעצם מי ש'מציל את המצב' ומזרים פרויקטים הוא משרד הביטחון, עם עיר הבה"דים ופרויקטים נוספים. צריך לאפשר גם למשרדי ממשלה נוספים להוציא פרויקטים, נניח בתחום הבריאות או החינוך. פרויקטים כמו בניית מרפאות, בתי ספר ובתי חולים הם שוק ענק בחו"ל, ואין סיבה שזה לא יקרה גם כאן".

"חלוקת הסמכויות בין האוצר למשרדי הממשלה לא ברורה"

חלוקת הסמכויות בין משרד האוצר לבין משרדי הממשלה האחרים העוסקים בפרויקטי תשתית בשיתוף המגזר הפרטי (PPP) לא ברורה מספיק - כך קובע בנק ההשקעות של האיחוד האירופי, EIB. במסגרת מחקר בינלאומי חדש ומקיף על תחום ה-PPP, קובע הבנק בפרק על ישראל כי "הגדרה ברורה יותר של תפקיד האוצר מול תפקידי המשרדים האחרים תשפר את יעילות הביצוע של הפרויקטים, תמנע כפילויות ותסייע למשקיעים".

EIB נחשב שחקן בינלאומי מרכזי בתחום המימון של פרויקטי תשתית. בישראל מעורב הבנק בתחום התפלת מי ים: הבנק שותף ב-50% במימון הקמת מתקן ההתפלה של מקורות באשדוד, בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, ובמתקן ההתפלה שמקימות IDE והאצ'יסון-ווטר בשורק. השתתפות הבנק, הגובה ריביות נמוכות, אפשרה להפחית את מחיר המים שיותפלו בשני המתקנים.

בעבודת המחקר, בדק הבנק את מצב פרויקטי ה-PPP בתשע מדינות ים-תיכוניות השכנות לאיחוד האירופי והמליץ על דרכי פעולה לפיתוח התחום. הפרק על ישראל הוכן על ידי משרד עו"ד גלוזמן שם טוב חוברס ברויד ושות'. לדברי עו"ד מני ברויד, בכוונת הבנק לבחור בשלב הבא ארבע מבין תשע המדינות ולמקד בהן את מאמציו לקדם את תחום ה-PPP, בין היתר באמצעות הכשרות מקצועיות וסיוע אחר.

בין ההמלצות הנוספות של הבנק לישראל: חקיקת חוק מיוחד לפרויקטי PPP שיאפשר את ההתאמות הנדרשות בדיני המכרזים ויחזק את אמון המשקיעים; הרחבת ההתמחות במימון פרויקטים בקרב הבנקים והגופים המוסדיים, בין היתר באמצעות סמינרים במימון האוצר; ואימוץ מדיניות ממשלתית ברורה ומקיפה שתבטיח אופק ברור לפרויקטים.

מטר כביש לאלף איש

למרות התקציבים, ההשקעה יורדת

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-22% ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"