גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא ביג דיל: אתרי הקופונים בארה"ב מאבדים גובה

אתרי הקופונים בארה"ב נחלשים: גרופון סובלת מירידה בהיקפי הגלישה ודוחה הנפקה, והתחרות שוחקת את השחקנים ■ ובישראל? האתרים הקטנים רוצים להתמזג עם הגדולים כדי לשרוד

שוק הקופונים בחו"ל מנסה בשבועות האחרונים למצוא אי של שקט. הכיוון הכללי שבו נמצא כיום השוק הוא בגדר תעלומה, ואת מרב סימני השאלה מעלה גרופון העולמית, שבתור המובילה הבלתי מעורערת של השוק מהווה גם סוג של קטליזטור שלו. התשקיף לקראת הנפקה (שתידחה למועד אחר), שגרר לא מעט ביקורת, נדנד מעט את סירת המירוץ שהוליכה עד כה את הענף.

חלוקת הכנסות לבעלי המניות, לצד הוצאות שיווק נכבדות והפסדים הולכים ותופחים, הפכו את האופן שבו נתפסה גרופון בעיני הציבור הרחב לשק חבטות. כבר היו מי שכינו את המודל שלפיו היא מכלכלת את עסקיה כ"הונאת פונזי".

במקביל, בשבועות האחרונים הגיעו נתונים מחברות מדידת טראפיק שונות על ירידה בהיקף הגלישה לאתר גרופון. חברת המחקר Hitwise פרסמה כי בחודש יולי נרשמה ירידה של 50% בהיקף הגלישה לגרופון, בעוד האתר המתחרה livingsocial דווקא רשם עלייה של 21%.

נתונים של חברת Compete הציגו תמונה מעודנת יותר, לפיה גרופון רשם ירידה של 9% בטראפיק, כש-livingsocial רושם ירידה של 28%. יש לציין כי נתוני שתי החברות אינם כוללים גישה דרך אפליקציות ייעודיות וגלישה דרך אתרים סלולריים.

תמונה קודרת יותר הציג אתר האגרגציה המוביל yipit, שאוסף נתונים על דילים יומיים ממאות אתרים בצפון אמריקה, לפיה מכירות הקופונים בחודש יולי ירדו ב-7% לעומת חודש יוני - מ-144 מיליון דולר ל-134 מיליון דולר.

עוד עולה מהנתונים כי מכירות גרופון ירדו ב-4%, בעוד מכירות livingsocial ירדו ב-18%. יש לציין כי נתוני yipit לגבי השוק אינם כוללים את פעילות הקופונים של פייסבוק וגוגל.

מצמצמים שירותים

בשורות רעות נוספות לשוק הקופונים הגיעו בשבועות האחרונים, כשאתר Yelp, שאוסף ביקורות צרכנים על עסקים מקומיים, החליט לצמצם את שירות הקופונים החברתי שלו, שהוקם לפני שנה בלבד.

צעד זה של האתר מגיע על רקע החלטה דומה של הרשת החברתית פייסבוק, שסגרה לפני כשבועיים חלק מפעילות הקופונים שלה, שהפעילה במסגרת ניסוי מחודש אפריל. עם זאת, יש לציין, כי פייסבוק ממשיכה להפעיל את שירות הקופונים מבוססי המיקום שלה, Checkin Deals.

בשבוע שעבר הודיע אתר yelp כי מספר העובדים בשירות הקופונים החברתי שלו, שגם הוא נקרא Deals, יצומצם בחצי. "אנו מעדיפים להימנע מהצעת יותר ויותר עסקאות באיכות ירודה לקהל מתרחב של לקוחות ושואפים להבטיח את האיכות ואת הטיב של השירותים שאנו מציעים ללקוחותינו", אמר וינס סוליטו, סגן הנשיא לקשרים עסקיים של yelp. "למרות שאנו חושבים שעסקי הקופונים הם טובים עבורנו, הם מעולם לא היו במוקד העניין שלנו", ציין.

מנכ"ל גרופון, אנדרו מייסון, מיהר להבהיר לפני שבועיים לעובדיו כי התנהלות yelp אינה קשורה לפעילות של החברה שבראשה הוא עומד. "yelp קטנים ולא צומחים", כתב מייסון במזכר שצוטט על-ידי סוכנות הידיעות בלומברג. "ב-15 השווקים שבהם אנו מתחרים איתם נפח העסקאות שאנו מציעים הוא 500% בהשוואה לשלהם", הוא כתב.

ישנן מספר סיבות אפשריות לנסיגה המסתמנת בשוק הקופונים החברתיים. ייתכן שמאות החברות שמיהרו להיכנס לשוק הקופונים המקוון הביאו לשחיקה של הצרכנים בשל עודף הצעות המגיעות אליהם. בד-בבד, התחרות המתלהטת בין האתרים מכרסמת בשולי הרווח שלהם ומקשה עליהם לייצר הכנסה מהעסקאות שהם מציעים.

"השחקנים המרכזיים פורשים בגלל שהם רואים שהעסק הזה לא משאיר חותם ממשי בשורת ההכנסות שלהם", אומר סוצ'ריטה מולפורו, אנליסט בחברת המחקר פורסטר. "החלל הזה אינו גדול כפי שחשבו שהוא", הוא מסביר.

בחודש יולי נסגרו 38 אתרים של קופונים חברתיים מקוונים, בהשוואה ל-36 שנפתחו.

גם הגולשים עצמם לא הכי מרוצים מהמצב הקיים, של מאות אתרי קופונים שמפציצים להם את תיבות הדואר האלקטרוני. על-פי מחקר שנעשה על-ידי PriceGrabber, חברה אחות של Hitwise, כ-52% משתמשי הקופונים בארה"ב מדווחים על הצפה בכמות ההצעות שהם מקבלים. עוד עולה מהסקר כי 60% מהנסקרים אמרו שהם מרגישים ששוק הקופונים היומיים צפוף מדי.

"בעוד גרופון נהנית מהיתרון של היותה חלוצה בתחום, מתחרות אחרות שניסו לחקות אותה הורידו את המחירים והפכו את השוק לרווי", אומר ג'רמיה אווינג, אנליסט באלטימטר.

לדברי גרג סטרלינג, אנליסט בחברת המחקר אופוס, "יש שם יותר מדי תחרות. זה מביא ליותר מדי מסרים בתיבות הדואר האלקטרוני של הלקוחות וליותר מדי רעש בשוק".

האם אפשר להספיד כבר את שוק הקופונים בארה"ב? ממש לא. אמנם אי-אפשר למהר ולומר שמדובר במעידות חד-פעמיות, אך זהו עדיין לא הסוף של תעשייה זו.

העיניים ימשיכו להיות נשואות לכיוונה של גרופון וההנפקה הצפויה שלה, אך בכל מקרה אתרי הקופונים ימשיכו להיות חלק מחייהם של מיליוני אמריקנים גם בשנה-שנתיים הקרובות.

האטה בשוק הקופונים בארה"ב

- ירידה בהיקפי הגלישה לאתר גרופון.

- ירידה של 7% בהיקף העסקאות הכולל ביולי.

- תחלופה גבוהה: 38 אתרי דילים בארה"ב נסגרו בחודש יולי, ו-36 נפתחו.

- פייסבוק הודיעה על צמצום שירות הקופונים שלה.

ובינתיים בישראל: מיזוגים וסגירות

ההתנהלות בשוק הקופונים בעולם אינה משקפת בהכרח את הנעשה בישראל. השוק המקומי שונה ברמת השחקנים שבו, ברמת הלקוחות וכמובן ברמת היקף הפעילות. בתעשייה ממשיכים לדווח על צמיחה במכירות, אם כי ייתכן כי חודש אוגוסט הציג האטה מסוימת בפעילות, לאור החופש הגדול ותקופת הנסיעות לחו"ל.

אך בעוד המשק סבל מתרדמת מסוימת בחודש אוגוסט, שוק הקופונים דווקא נהנה משתי עסקאות בולטות: אתר buy2, של זכיינית ערוץ 2 קשת וחברת נטקס, רכש את אתר דיל היום; בעוד אתר באליגם מיזג לתוכו את פעילות אתר "אמא לייק", המיועד לאימהות.

שתי העסקאות הללו אמנם מחזקות את buy2 ובאליגם, אך בעיקר משקפות את התחרותיות הרבה בשוק. גם דיל היום וגם "אמא לייק" נמצאים בשוק יחסית מתחילת דרכו, אך שני האתרים התקשו לפעול לאורך זמן בשוק צפוף למדי. היכולת להתחבר לגוף גדול יותר עזרה לשני האתרים להישאר עם הראש מעל המים.

בתעשייה מדווחים כי מדי שבוע פונים אתרי קופונים בינוניים וקטנים לאתרי קופונים מובילים ומציעים את מרכולתם - רשימת התפוצה של הצרכנים - תמורת שיתוף-פעולה, מיזוג או מכירה. בד-בבד, חלק מהאתרים פשוט מחליפים ידיים ומביאים לשוק בעלים חדשים.

התנהלויות אלה משקפת את העייפות בשוק ואת הרוויה שחשים רבים מהשחקנים בו. לא מעטים מהם נכנסו לשוק בקול סערה בניסיון לעשות מכה מהקופונים, אך כעת הם מחפשים את הדרך המהירה והמכובדת לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסו.

מי שלא מצליח למצוא את הדרך החוצה בכבוד, פשוט סוגר את האתר, אך זה לא מונע משחקנים חדשים להיכנס בעצמם אל השוק. בכל חודש נכנסים לשוק אתרים חדשים, שמקווים ליהנות מהאטרקטיביות שגלומה בשוק הקופונים היומיים.

בינתיים, מספרם של האתרים החדשים גובר על אלה שנסגרים או מחליפים ידיים, אך הדרך אל העושר עוד ארוכה, וחלקם צפויים להרים ידיים בשלב כזה או אחר.

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם