גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העליון: התשלום שרשות המסים גובה על שירותי שע"מ אינו כדין

העליון ביטל החלטה של המחוזי, שבה נדחתה בקשת רו"ח עופר מנירב להגיש תובענה ייצוגית נגד האוצר ■ נקבע כי התשלום על שירותי שע"מ הוא בגדר אגרה שגבייתה טעונה הסמכה בחוק

שע"מ הנה מערכת שירות עיבודים ממוכנים, הכפופה לרשות המסים והמספקת שירותי מחשוב לה, למינהל הכנסות המדינה וללקוחות חוץ. עם לקוחות החוץ נמנים הן לקוחות ציבוריים (כגון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמוסד לביטוח לאומי), והן לקוחות פרטיים (כגון משרדי רואי חשבון, יועצי מס ועורכי דין, המייצגים את לקוחותיהם והקשורים ישירות למערכת שע"מ).

מערכת זו מספקת למייצגים מידע מתוך מאגרי מידע של רשות המסים. את זאת היא עושה באמצעות שאילתות מובנות. כך מוענקת למייצגים גישה ישירה לנתונים, השמורים במערכת הממוחשבת של רשות המסים, ומתאפשר להם לשלוף מידע, לבדוק נתונים ולשגר דוחות של נישומים, ישירות למחשב רשות המסים. המערכת מאפשרת אף פתיחה של תיק מע"מ, הקטנה או הגדלה של שיעור המקדמות של הנישום והנפקת אישור בדבר ניכוי מס במקור.

רשות המסים מעודדת את השימוש במערכת, וגובה תמורת השירות דמי התחברות, תשלום חודשי ותשלום על-פי השימוש בפועל, בהתאם להיקף השאילתות וסוגיהן.

נדרשת הסמכה בחוק

והנה, קם לו מי שהיה יושב-ראש לשכת רואי חשבון בישראל, רו"ח עופר מנירב, וטוען כי גביית תשלומים אלה מתבצעת שלא כדין. במסגרת תובענה ייצוגית, שהוא הגיש, באמצעות עו"ד סביר רבין, הוא טוען כי התשלומים האמורים באים בגדר "אגרה", שלצורך גבייתה נדרשת הסמכה בחוק, הסמכה שאינה קיימת. עוד הוא טוען כי הוא ויתר חברי הקבוצה, אותה הוא מייצג, זכאים לקבל את המידע, הניתן באמצעות מערכת שע"מ, על-פי חוק חופש המידע, וזאת חינם אין כסף.

כבר לפני קרוב ל-4 שנים דחתה שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בתל-אביב, שרה דותן, את בקשתו של מנירב לאשר את התובענה כייצוגית. לדידה, התשלומים האמורים אינם תשלומי חובה או אגרה, אלא הם באים בגדר "מחיר". לפיכך, כך היא, המדובר בתשלומים הנגבים כדין. דותן דחתה אף את הטענה בעניין חלותו של חוק חופש המידע. כך עשתה לאור קביעתה, שלפיה השימוש במערכת שע"מ אינו מוגבל לקבלת מידע בלבד, אלא כולל שירותים נוספים.

אתמול התקבל ערעורו של מנירב לבית המשפט העליון, והחלטתה של דותן בוטלה.

לאחר שסקרה סוגיות כלליות, בסיסיות, הנוגעות לתובענות ייצוגיות, לרבות אלה הנוגעות באינטרסים השונים, אשר על-פיהם על בית המשפט לשקול בדעתו אם לאשר תובענה כייצוגית, אם לאו, נפנתה השופטת עדנה ארבל לבחון את הסוגיות הרלבנטיות לערעור. למעשה, היה עליה להכריע בשאלה האם קיימת סבירות, שהשאלות המועלות בתובענתו של מנירב יוכרעו לטובת הקבוצה.

בעשותה כן, היא ראתה להדגיש את ההבדל בין בחינת סיכויי התובענה, במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית, לבין בחינת סיכוייה במסגרת בקשה לדחייתה על הסף של תביעה "רגילה". השורה התחתונה של הבחנה זו היא, שדחייה על הסף של תביעה רגילה תיעשה במשורה וביד קמוצה, שעה שרף השכנוע בסבירות סיכויי תובענה להתקבל, לצורך אישורה כייצוגית, גבוה למדיי. בהליך אישור תובענה ייצוגית, נדרש בית המשפט "להיכנס לעובי הקורה ולבחון את התובענה לגופה, האם היא מגלה עילה טובה והאם יש סיכוי סביר להכרעה לטובת התובעים", קבעה ארבל וצללה למימי התובענה.

"ההבחנה בין מס, אגרה, מחיר ותשלומים מסוגים נוספים... אינה תמיד פשוטה וברורה", פצחה. "באופן כללי יש לומר כי מס טהור נגבה באופן כפוי וללא זיקה לשירות מסוים. לעומתו, למחיר יש זיקה ברורה לערך השירות הניתן תמורתו, והוא משמש למימון מלא או חלקי של השירות הניתן", המשיכה. "בתווך מצויה האגרה", אחזה את השור בקרניו. "האגרה הינה תשלום חובה בעל זיקה לשירות מסויים שהשלטון נותן לפרט. נדרש כי יתקיים קשר סיבתי בין התשלום לבין השירות. תשלומה יכול שיהא כפוי על המשלם ויכול שיהא מרצון. עם זאת, בניגוד למחיר, שיעורה של האגרה אינו מותנה בערך השירות שבגינו היא ניתנת ואינו נקבע בהכרח על בסיס מסחרי. גובה האגרה יכול להיקבע גם על-פי שיקולי מדיניות הקשורים לשירות הנידון."

על-פי ארבל, קשה יהיה להגדיר כ"מחיר" תשלום עבור שירות, שניתן על-ידי הרשות, באופן מונופוליסטי או כפוי, כך שלאזרח אין אפשרות התקשרות חלופית, או יכולת משא-ומתן, כבשוק החופשי. "העיקרון שאין לגבות תשלומי חובה אלא על-פי הסמכה חוקית נגזר מעיקרון חוקיות המינהל שהוא נגזר מעיקרון שלטון החוק", נעזרה ארבל אף ברציונאל, העומד מאחורי ההבחנה בין סוגי התשלומים. "לעיקרון זה יש גם חשיבות חוקתית... העובדה שהרשות זקוקה לכספים למימון פעילות כלשהי אינה מצדיקה גביית כספים מהציבור ללא הסמכה חוקית... מנגד, גביית מחיר תמורת שירות אינה מצריכה הסמכה מפורשת בחוק, והיא נתונה לרשות כסמכות עזר לשם ביצוע העניינים נושא הסמכות העיקרית", קבעה.

שירות לאזרח הקטן

רציונלים נוספים להבחנה זו, כך ארבל, עניינם באפשרות לפקח על המחיר, שנקבע על-ידי הרשות ולמצוא לו אלטרנטיבה, וכן בצורך בגמישות וביעילות של פעולת הרשות הציבורית. "כאשר מדובר בתשלום אשר אין לו מקבילה בשוק החופשי, קביעת גובהו על-ידי הרשות הציבורית היא קשה לפיקוח ולהשוואה על-ידי צרכן השירות, והיא במידה רבה שרירותית או נקבעת בהתאם לשיקולי מדיניות, ולפיכך תידרש התערבות המחוקק לצורך קביעתו", המשיכה ארבל. כך, כשמדובר בתמחור של שירות, שהרשות מעניקה ושיש לו מקבילה בשוק החופשי, הפיקוח הנדרש יהיה מצומצם, מאחר שכוחות השוק ייצרו את הפיקוח הדרוש, או שבחינת סבירותו תהיה פשוטה יותר, בהיותה ניתנת להשוואה עם המחיר בשוק החופשי.

כך, הנטייה תהיה לראות כאגרה תשלום בגין שירות מונופוליסטי, שמספקת הרשות לאזרח הקטן.

לאחר דברים אלה, פנתה ארבל מן הכלל אל הפרט. "לטעמי... יש ממש בתביעה הייצוגית שהגיש המערער, לפחות לגבי חלק ממרכיבי התשלום הנגבים מהמשתמשים במערכת", פסקה. כך, למשל, התשלום הנגבה עבור הפקת שאילתות, אינו יכול להיחשב כ"מחיר", מאחר שמדובר בקבלת מידע לנישומים, על מנת שיוכלו לשלם את המס המוטל עליהם. "וודאי שמדובר בעניין זה בשירות מונופוליסטי של המשיבה, שכן מידע זה אינו מצוי בידי גורמים אחרים מלבדה ורק היא יכולה לספק אותו לנישומים באמצעות המייצגים". ארבל ראתה חשיבות בכך, שמייצג, שאינו מעוניין להתחבר למערכת שע"מ, יכול לקבל את אותם השירותים, באמצעות פנייה פרונטאלית למשרדי רשות המסים, וזאת חינם אין כסף. "מאי נפקא מינה אם אותה שאילתה מבוצעת במערכת המצויה במחשביו של המייצג במשרדו ולא במחשביה של המשיבה במהלך פנייה פרונטלית של המייצג אליה?", שאלה.

היא הוסיפה והסבה את תשומת הלב לכך, שלא ניתן לבצע, בנקל, השוואה בין התשלום הנגבה בגין הפקת שאילתה מהסוג המדובר לבין מחירי השוק החופשי. הרי לנו שיקול נוסף, התומך במסקנה, שלפיה המדובר באגרה ולא במחיר.

טענות הרשות נדחו

בהתייחסה לכל אחד ואחד ממרכיבי התשלומים, הנגבים בגין מערכת שע"מ, קבעה ארבל, שיתכן שחלק מהם אכן ראויים להגדרה כ"מחיר". "זאת ניתן יהיה לבדוק בהליך הדיון בתביעה עצמה", קבעה. "ראוי לבחון פעם נוספת את סבירות הסיכוי להכרעת התובענה לטובת התובעים, וזאת בהתאם לעקרונות שהוצבו לעיל", סיכמה פרק זה בפסק הדין.

"נראה לכאורה כי גם במסגרת עילה זו יש ממש בטענותיו של המערער", עברה ארבל לדון בטענתו של מנירב, בדבר חלותו של חוק חופש המידע. חוק זה קובע, כי לא תיקבע אגרה בעד בקשה של אדם לקבל מידע על אודות עצמו. לדידה, המידע שמבקשים המייצגים אודות לקוחותיהם, מידי רשות המסים, נכלל במסגרת החוק האמור. היא דחתה, בתימהון רב, את טענות רשות המסים (שיוצגה בידי עו"ד יורם הירשברג), שלפיה הפטור מהתשלום היה חל לו המייצגים היו מבקשים את המידע מן הממונה על חופש המידע. היא לא התרשמה אף מטענת רשות המסים, שלפיה המידע, שמערכת שע"מ מספקת, אינו עוסק רק בנישום עצמו, ושלפיה זו מבצעת פעולות נוספות, לבד מהפקת מידע. לדידה, ניתן להבחין בין הפקת מידע אודות הנישום לבין פעולות אחרות של המערכת. כך, ניתן לגבות תשלום רק בגין אותן הפעולות, שאינן פטורות מתשלום על-פי החוק.

"יש מקום להחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי אשר ידון בעניין בהתאם לעקרונות שהותוו לעיל", סיכמה ארבל (עמה הסכימו השופטים אליעזר ריבלין וסלים ג'ובראן). בכך היא החזירה לחיים את תובעתו הייצוגית של מנירב. עם זאת, עוד רבה הדרך. (עע"ם 980/08).

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press

איראן מודיעה שתבחן מחדש את מדיניות הגרעין - ומאיימת: "אל תעזו לתקוף"

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023