גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם תחנות הטלוויזיה בארה"ב ישדרו פרסומות ב-11/9?

אחרי עשור שבו שילוב של פרסומות בתוכניות ובכתבות סביב יום השנה לאסון התאומים נחשב כחילול הקודש, אובדן ההכנסות מפרסומות מתחיל להציק לגופי המדיה בארה"ב

כמה זמן צריכים עסקים לכבד אבל לאומי? להשתתף ביגון המדינה שבה הם פועלים בעת התייסרותה בטראומה בעלת ממדים אפוקליפטיים? בארה"ב, פרק הזמן שחלף מרציחתם של 3,000 אמריקנים בפיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001 ועד לתלייתו מחדש של השלט הווירטואלי "פתוחים לעסקים כרגיל", נמדד בשבועות, בקושי.

מי שגילו איפוק ראוי לציון, או, אם תרצו, כניעה לצווים קשיחים של תקינות פוליטית, היו דווקא אמצעי התקשורת האלקטרוניים. כבר 10 שנים שרשתות טלוויזיה מסחריות-ארציות, תחנות מסחריות-מקומיות וערוצי כבלים - בעיקר ערוצי חדשות - נמנעים, כמעט ללא חריגים, משידור פרסומות בתוכניות שעוסקות בפיגועי 11 בספטמבר: תוכניות דוקומנטריות, חדשותיות וכמובן שידורי זיכרון.

האיפוק הסתייע, במידה רבה, ברתיעה הפבלובית של מפרסמים מפני יצירת אסוציאציה בין המוצר שאותו הם מנסים למכור לבין טרגדיה. וקיים הכורח לשמור על דימוי של תאגידי טוב.

השדרנים פועלים מכוח רישיונות שאותם יש לחדש מדי תקופה קצובה. מקבלי החלטות בחברות השידור נזהרים לא לפגוע ברגשת הציבור - לא שזה קורה הרבה ביקום הטלוויזיוני בארה"ב, אך אף תחנה אינה רוצה למצוא עצמה מיוסרת בשוטי מחאה ציבורית ולהיצרב בתודעה הציבורית כרודפת בצע נטולת פטריוטיות. די בכמה מחוללי צרות כדי לחולל סערה, גם אם רוב הצופים נותרים אדישים.

קניות כספורט לאומי

אבל המצב משתנה ומתחיל להסתמן כרסום ברצון להתנזר מפרסומות בתכניות 11 בספטמבר. עם חלוף השנים, הולך ומואץ קצב ההתפוגגות של היגון הלאומי שחוללו הפיגועים, וזה רק טבעי. אם להשתמש בביטוי הרווח אצל האמריקנים, ה-healing מתחיל להתקרב לסיומו.

אצל השדרנים מתחילה להתגבש תפיסה, ששילוב פרסומות בתוכניות על או סביב הפיגועים, לא ייחשב כחילול הקודש. וכמובן, וזה אולי הדבר החשוב ביותר, אובדן ההכנסות מפרסומות מציק לרשתות ולתחנות טלוויזיה. הרי אלה לא רק בשידורים בימי הזיכרון עצמם, 11 בספטמבר כל שנה, אלא גם כמה ימים לפניהם וכמה ימים אחריהם, שנה אחר שנה.

לפי אומדנים בענף, מדובר בהפסדים של מאות מיליוני דולרים בשנה בהיקף ארצי. זה לא כסף קטן, בוודאי לא מבחינתן של תחנות בפריפריה, שנאבקות להשאיר את ראשן מעל המים.

לפי סקר של TNS Media Intelligence, שמצוטט ב-Advertising Age, התנזרות מפרסומות במהלך סיקור פיגועי 11 בספטמבר ומה שהתחולל אחריהם עלתה לרשתות טלוויזיה וערוצי הכבלים 313.2 מיליון דולר ב-2001.

ב-11 בספטמבר 2002 הסתכמו הכנסות הרשתות והערוצים ב-57.8 מיליון דולר, לפי סקר TNS, ירידה בשיעור 54.6% בהשוואה להכנסה הממוצעת שנרשמה ב-5 הימים שקדמו לתאריך זה.

אבל, בסופו של דבר, הסיפור הזה מתרחש בארה"ב. התפיסה הפופולרית והלא בלתי מדויקת היא שהאמריקנים הם ציבור לאו דווקא אנין, שבשבילו קניות הן ספורט לאומי, קביים פסיכולוגיים ומכשיר להגשמה עצמית, ובשביל מנהיגיו - מנוע כלכלי רב-עצמה, שמגלם כשני שלישים מהתמ"ג (הנשיא ג'ורג' בוש בנאום לאומה לאחר הפיגועים: "לכו לעשות קניות").

במאמר תחת הכותרת "מכירת פיגועי 11 בספטמבר", כתבה התר האברילסקי במגזין המקוון "סאלון", שנה לאחר האסון: "באמריקה, אנו אבלים על-ידי קניית דברים. קניות מרגיעות אותנו, מאששות את התחושה שאנו מתמודדים עם האובדן, שהחיים נמשכים... בלי דברים שקנינו, איך נדע שגמרנו להתאבל? איך נאותת לעצמנו שאפשר להתקדם?"

יין להנצחת הפיגועים

וכך, יקבי משפחת לייב (Lieb Family Cellars), מלונג-איילנד, משווקים, 10 שנים לאחר קריסת התאומים, יין מרלו ויין שארדונה להנצחת אירועי 11 בספטמבר. הם מבטיחים לתרום 10% מההכנסות לקרן להקמת אתר ומוזיאון לזכר האסון.

באינטרנט מוכרים קולרים לכלבים עם הכתובת "זכור את 9/11". ואיך אפשר לא להזכיר את המצית עם ציור של המגדלים, בצד דיוקן של בין לאדן ומטוס מתקרב.

יש מומחים שתוהים אם הציבור האמריקני יהיה מסוגל להבחין בין שידור מיוחד לציון עשור לפיגועים לבין פרסומת ליין מיוחד לציון אותו אירוע. אולי שניהם תשדירי שירות לגיוס תרומות? מבחינת המומחים, שיווק ופיגועים, במיוחד פיגועי 11 בספטמבר, אינם הולכים ביחד. שימוש באסון המוני כזרז מכירות גורם לזילותו.

מנהלים בכירים בטלוויזיה המסחרית בארה"ב אינם ששים לדבר על מדיניות 11 בספטמבר של מקומות העבודה שלהם. בראיונות ל"גלובס" הם הצטיירו כדיפלומטים יותר ממנכ"לים.

אריק מאירוביץ, סגן נשיא ומנכ"ל תחנת WPIX (ערוץ 11) בעיר ניו-יורק, מקבוצת טריביון בשליטת סם זל, שמח לספר על התרומה של התחנה שלו לציון עשור לפיגועים: "אנו עומדים לשדר בשידור חי את טקס הקראת שמות הקרבנות על-ידי בני משפחה, בגראונד זירו. לא נשדר שום פרסומת בתוכנית הזו".

- יהיו עוד תוכניות שקשורות לאירוע? תחקיר? תוכנית דוקומנטרית?

"לא. זו התוכנית היחידה שלנו בהקשר של הטרגדיה הזו, וכפי שאמרתי, לא נשדר שום פרסומת. זו מסורת אצלנו. כל התחנות בניו-יורק ישדרו את הטקס. גם הן לא ישדרו פרסומות, לדעתי".

- מה החשיבה בתחנות אחרות?

"אני יכול לדבר רק בשם התחנה שלנו. אין לי מושג מה חושבים בתחנות אחרות".

- ומה ההשקפה שלך? פרסומות בשידורים כאלה אינן מעידות על טעם טוב?

"אף פעם לא חשבתי על זה. אין לי דעה".

סטיבן לנזאנו, נשיא ארגון גג של תחנות הטלוויזיה בניו-יורק, Television Bureau of advertising (TVB) המייצג את האינטרסים של התחנות מול משרדי פרסום ומפרסמים גדולים, אומר כי "יש נימה בכמה מאמרים בעיתונות שעולה ממנה כאילו תחנות הטלוויזיה עושות מאמץ למסחר את אירועי 11 בספטמבר. תרשה לי להבטיח לך, שאין דבר רחוק יותר מהמציאות. אנו מתייחסים לאירועי העשור לפיגועים בכבוד הרב ביותר".

- אז שלא יהיו פרסומות בשידורים?

"זאת לא אמרתי. אני לא יודע איך זה בישראל, אבל פה כל תחנה מקבלת החלטות עצמאיות. אולי יהיו תשדירי שירות. אולי פרסומות שמיועדות לסייע למשפחות הקורבנות. אין שדרן שירצה לנהוג בצופים על-ידי זילות האירועים שהוא מסקר. כל מה שלא נעשה, יהיה בטעם טוב".

השורה התחתונה היא שחומת ההתנזרות מפרסומות בשידורי 11 בספטמבר הולכת וקורסת. כמה כלי תקשורת עדיין עומדים בפרץ. אחרים כבר מוכרים פרסומות בלי סייגים.

הנה תמונת מצב שטחית ששרטט "ניו-יורק טיימס": "טיים מגזין" לא יפרסם אף מודעה בגיליונו שמוקדש ל-9/11. לעומת זאת, "ניוזוויק" ו"פיפל" מוכרים מודעות לגיליון האירוע כאילו מדובר בכל תאריך אחר. ערוצי כבלים מתכננים פרסומות כרגיל. אבל CNN ישדר ספישל לציון העשור, בשיתוף-פעולה עם HBO, בלי אף פרסומת. "ניו-יורק טיימס" יפרסם מוסף מיוחד לציון 9/11, והמודעות היחידות שייכללו בו הן מודעות אבל לזכר הקרבנות.

ד"ר בועז מורד, אמריקני-ישראלי, מנכ"ל Insight Research Group שמתמחה בייעוץ מותגים ומרצה באוניברסיטת ניו-יורק, אומר כי שילוב פרסומות בשידורי ה-11 בספטמבר הוא תהליך נורמלי.

"הזמן הוא פונקציה", מדגיש מורד, "שילוב פרסומות בשידורים לציון עשור לפיגועים הוא התפתחות חיובית. אנו הישראלים מומחים בלחזור לחיים אחרי אירועים זוועתיים. יש פיגוע בבית-קפה בתל-אביב, ואחרי שבוע הוא נפתח מחדש, כאילו לא קרה דבר. כאומה הבנו שאסור לתת לטרור לנצח. בשביל האמריקנים, שילוב פרסומות בשידורי 9/11 יהיה נורמליזציה".

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם