גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על רקע הר החובות: האם הנדל"ן ביוון שווה השקעה?

הקרבה לארץ, מיסוי אטרקטיבי ומחירי רצפה, הם פיתוי ■ אך מנגד - מרעיד החשש מקריסה כלכלית ■ את השטח מגששים שמות מוכרים: זיסר, ורטהיימר, שטראוס וגם גופים מוסדיים

יוון שבה וחזרה השבוע לכותרות הכלכליות, על רקע חשש מחדלות פירעון שעשויה להדביק המדינות אחרות בגוש. כמו תמיד במקרים כאלה, נשאלת השאלה האם השפל הזה טומן בחובו גם הזדמנויות השקעה.

בשוק ההון הישראלי לא סומנה יוון עד כה כיעד השקעה (למעט היוצא מן הכלל - מלונות לוטרקי של קווינקו), אך מסתבר שמתחת לרדאר יש לא מעט ישראלים שבוחנים את השטח; ויש מי שטוען שהנכסים והקרקעות (גם באיים, שיוון משופעת בהם) מתומחרים באופן שהופך אותם להזדמנות השקעה.

משיחות שקיימנו עם מקורבים לתחום עולה כי לא מעט שמות מוכרים בוחנים את השטח: בין אם מדובר בעדי שטראוס (אחיה של יו"ר קבוצת שטראוס), איתן ורטהיימר, מוטי זיסר שתכנן להקים במדינה קניון - וכנראה שלפחות גם חלק מהמוסדיים בעניין.

"יוון מציעה למכירה את כל מה שיש לה", טוען עו"ד עדי מנטל ממשרד אורי כליף ושות' העוסק בסוגיות מיסוי בינלאומי, שרואה במצב הנוכחי הזדמנות השקעה. "מוכרים איים לרומן אברמוביץ'' במכרזי מכירת חיסול ומוכרים גם חברות תשתיות ממשלתיות".

מדיניות מיסוי מפתה

ברוב האיים, לדבריו, הקרקעות לא מפותחות, ו"יש מאות אם לא אלפי איים שהציבור לא מכיר". את אחד היתרונות העיקריים בהשקעה בנדל"ן ביוון תולה מנטל במיסוי. "אמנת המס, שגם ככה יש לה עליונות על הדין הישראלי, היא ייחודית במקרה של ישראל ויוון - לפיה רק ליוון יש זכות להטיל מיסוי על הכנסות שמקורן במדינה".

בדרך כלל, מטילים מיסוי שיורי, כלומר מס שולי נוסף בישראל, על ההפרש מעבר לשיעור המס הנהוג במדינה שבה נמצא הנכס. כל זה מותיר כמובן עדיין חובת תשלום מס ליוון, אלא שבמקרה הרע, שיעור המיסוי זהה למיסוי הרווח בישראל, 20% על רווחי הון, והוא מדורג בהתאם לתקופת ההחזקה בנכס.

מנטל מסביר שיש תכנוני מס נוספים שיכולים לצמצם את השומה ואף למנוע תשלום מס לחלוטין. "למשל, במכירת חברה יוונית שיש לה גם נדל"ן וגם נכסים נוספים, או החזקה של חברות נדל"ן יווניות באמצעות חברות מס זרות, וניצול אמנת המס או החוק הפנימי של המדינה בה התאגדו, כמו בקפריסין".

השינוי במחירים עליהם מדווח מנטל אמורים לאותת על הסכנה וגם על ההזדמנות: אם בבירה אתונה הירידה בשנה האחרונה במחירי נכסים נאמדת ב-15%, בחלק מהאיים היא אף צללה בשיעור של עד50%.

בין היתר, ניתן למצוא שטח של 4 דונם לבנייה במערב כרתים שעולה 250 אלף אירו בקו ראשון לים, בית קפה בשטח 160 מ"ר שעולה 70 אלף אירו באי התיירותי קוס ומלון בשטח 5.5 דונם שמוצע כעת למכירה תמורת 700 אלף אירו.

זה שוק של שוכרים?

"סביר להניח שלא תמצא שוכרים. מי שמשקיע, עושה את זה לטווח הארוך - במטרה להכפיל את כספו תוך 5 עד 7 שנים. המטרה היא בעיקר לא להביא עוד כסף מהבית בשביל השוטף, כמו תשלום ארנונה.

"בגלל שזה מזכיר את המשקיעים הישראלים בדרום פלורידה, צריך להשקיע בזהירות ולחפש מקומות עם פוטנציאל, כמו הכנסות מתיירות נכנסת. הכנסות כאלה יכסו את העלות גם אם הנכס מושכר רק כמה פעמים בשנה" - מה שהופך איים כמו כרתים, מיקונוס או רודוס לאטרקטיביים להשקעה.

עו"ד ארז אליהו מספר על מו"מ לרכישת קרקע של 30 דונם המיועדת לאתר נופש בין שני בתי מלון על קו החוף בקוס, תמורת 500 אלף אירו. אליהו מצביע על יתרון נוסף - והוא כמות הכספים העצומה שמוזרמת ליוון בתוכניות סיוע כאלה ואחרות של האיחוד האירופי.

בנוסף למחיר הקרקע, הנמוך ממילא, הוא טוען כי ניצול נכון של תכניות הסיוע יכול להביא לסבסוד עד 75% מהוצאות הבנייה, באמצעות תכניות מימון בריבית נמוכה שבמקרים מסוימים הופכות למענק. זה המקרה בקרקע בקוס, שם עלויות הפיתוח גבוהות בעשרות מונים ממחיר הקרקע עצמה ומסתכמים ב-35-40 מיליון אירו, שרובם עשוי להפוך למענק בשל בניית אתר הנופש. "אנו עובדים עם שותף מקומי שמביא את כל הידע", הוא אומר.

נותנים מימון לכל דכפין?

" צריך להוציא ערבות בשיעור 50%, ואת זה באמת לא מקבלים מבנקים ישראליים או בינלאומיים כיום. ועדיין, ולו בגלל המחירים הנמוכים של נכס מוחשי, יוון עדיין אטרקטיבית גם למשקיע הפרטי שמממן דירה מהון עצמי. אמא שלי תמיד אמרה לי: 'תשקיע בבלטות'".

- מה אם גרמניה תפסיק פתאום את הסיוע?

"הרבה משקיעים פוחדים פחד מוות ויושבים על הגדר. אבל גם כשמניית טבע יורדת בגלל בעיה בקופקסון, התרופה אחראית רק לרבע או שליש ממחזור המכירות. מי שיבין שמדובר במדינת תיירות, שממשלתה נוקטת בצעדים כלכליים אדירים כדי להבריא אותה, עשוי לשלש את כספו תוך שלוש שנים".

- אבל קשיים כלכליים מייצרים תסיסה חברתית ותסיסה חברתית עשויה להוליד אזהרת מסע

"יוון היא מדינה מפותחת, לא מדינת עולם שלישי, להבדיל אלף הבדלות מרומניה, שישראלים השקיעו בה בהמוניהם. יוון עדיין מייצאת וצורכת, גם אם נתוני המאקרו נמוכים".

אליהו מדבר על 8% תשואה לשנה שמובטחים דרך חברת ניהול, גם אם הנכס עומד ריק ארבעה חודשים מידי שנה. "יש כללי אצבע, כמו לא להסתמך על מתווך ולהתייעץ עם מקומיים ולראות את הנכס בעיניים. זו מדינה באגן הים התיכון אחרי הכול - אם השוכר מדווח שהתפוצץ לו ביוב, אפשר בקלות לטוס לשם".

למי שמצביע על הסיכונים, מזכיר אליהו כתגובה את ארגנטינה. "הספידו אותה לפני 8 שנים כשהממשלה הלאימה את חשבונות האזרחים בבנקים, ותראה כיצד מצבת הנכסים שם השביחה את עצמה".

עוד כתבות

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגיאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: פנטהאוז נמכר ב־3.8 מיליון שקל

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש, נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר עם מרפסת בשטח של 83 מ"ר ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם