גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אור כחלון: "האמנות אמורה להיות חלק ממני, לא לנצח אותי"

רקדנים היו מוכנים להרוג בשביל הקריירה שלו, אבל אור כחלון החליט שהוא חוזר לארץ ■ "הייתי סולן, קיבלתי תפקידים, אבל לא היו לי חיים אישיים"

רקדנים היו מוכנים להרוג בשביל הקריירה שלו, שהתגלגלה במהירות בלתי נתפסת לפסגת המחול העולמי. היא עברה דרך מלגות לימודים בג'וליארד בחופשות הקיץ מהתיכון, זכייה בתוכנית הריאליטי "נולד לרקוד", חברות בשתי להקות המחול המובילות בעולם - להקת המחול המלכותית של ספרד, ולהקת המחול המלכותית של הולנד, הופעות בפני אצולת אירופה ומנהיגיה, סיבובי הופעות בקצות העולם, משכורת מפנקת, תנאים, כבוד, וכל זה עד גיל 23.

אבל אולי בגלל הגיל הצעיר ואינטנסיביות היתר שדרשה ההתקדמות המטאורית, ששחקה את חוסנו הנפשי, ואולי בגלל סוג של פינוק של מישהו שהכול זרם לו בקלות יחסית, החליט יום אחד אור כחלון שנשבר לו והוא חייב לעזוב את כל זה מאחור ולחזור הביתה, לישראל.

זה היה בשנה השלישית לחוזה שלו בלהקת העל ההולנדית, בעיר האג. כחלון ניגש אל הארט דירקטור של הלהקה, ואמר לו מה שאף רקדן שפוי לא היה מעז לומר, "אני צריך ללכת. אני לא יכול יותר". מיותר לציין שאותו מנהל אמנותי כמעט בלע את הלשון.

כחלון מתאר את הסצנה הזאת בלהט של מי שמבקש לברוא את עצמו עכשיו מחדש כשחקן וכזמר, של ילד שהתגעגע להרגיש שייך ונתמך, והוא משדר איזו תמימות ילדותית, שתחלוף, ככל הנראה, כשיתפכח, יתבגר, ויבין שהחיים הם לא רק אמנות טהורה, אלא גם חשבונות שצריך לשלם: "המדינה הזאת, הולנד, שברה אותי. היה לי דחף לחזור הביתה".

- למה?

"הכול היה מדהים. הייתי סולן, קיבלתי תפקידים, אבל לא היו לי חיים אישיים. לא היה לי קשר זוגי. זאת עיר כל-כך קרה. הכול נסגר בחמש וחצי בערב, ואני הייתי חוזר הביתה בשש, שלג בחוץ, לבד. אין שם תרבות של יציאות, ונשברתי מזה. אמרתי לדירקטור שהביצועים שלי לא אותו הדבר. זה לא עובד".

- ובמדריד היה יותר טוב?

"העיר חיה. יכולתי להכיר אנשים וחברים. מה שהציל אותי בהולנד היו הסיורים ברחבי העולם - ארצות הברית, ברזיל, קוריאה".

- אתה כל-כך צעיר. זאת בדידות איומה.

"הרגשתי שהמחול והאמנות שמו את אור בפינה. הייתי חייב להתייחס אליו".

- זה לא אמור להיות ככה במקצוע סגפני כמו מחול?

"האמנות אמורה להיות חלק ממני. לא לנצח אותי".

- הארט דירקטור ההולנדי לא רצה לתת לך ללכת?

"כי לפרק חוזה כזה זה עורכי דין, לוותר על כסף, על פיצויים. הם אמרו, מי יחליף אותך? מי יצליח ללמוד את התפקידים בזמן כל-כך קצר? אמרתי שאני מוכן ללמד את המחליף שלי. לא היה לי אכפת להפסיד כסף. אמרתי, אתם חייבים לתת לי ללכת. שאני חייב את השנה הזאת כדי לשחק ולשיר, כדי להתגעגע לריקוד. הרגשתי כמו רובוט. שאני רוקד כי משלמים לי, כי אני חתום על החוזה. לא מעניין אותם אם אני חולה, או עצוב, או שלא בא לי".

- זה קורה לכל אחד בכל עבודה. לא תמיד בא לך לעבוד ואתה חייב לעשות את מה שמוטל עליך. חוץ מזה, לא ביקשו ממך לפנות זבל.

"הבנתי שאני לא יכול יותר להיות עבד. לא רוצה יותר שיגידו לי מה לעשות. ישבתי מול הדירקטור ואמרתי לו, בעוד ארבע שנים אני אשב בכיסא שעליו אתה יושב. אני חולם גדול, גדול ממה שאתה יכול לדמיין כרגע".

- והוא שחרר אותך?

"התפטרתי והשארתי חלון פתוח לחזור. יש בינינו חיבור טוב, של משפחה, אבל גם משפחה צריכה לדעת לשחרר. אני כזה. מתחיל להימאס לי אחרי שנה. אני חייב אקשן".

- אם היית יותר מבוגר לא היית חושב ככה.

"אם לא אקח את ההחלטות עכשיו, מתי יהיה לי זמן להתנסות? מגיעה לי פאוזה. מגיל 15 אני עובד נון סטופ. גם רכב צריך ללכת לפעמים למוסך. גם מורים לוקחים שנת שבתון".

- שבתון כזה לא יהיה נזק בלתי הפיך לקריירה?

"מעטים הרקדנים שיכולים לפתוח את הפה מול הדירקטור. הסתכלתי על הרקדנים סביבי והרגשתי שהם חסרי חיים. מה המטרה? להיות באותו בלט, אותו רפרטואר, להילחם על תפקיד כזה או אחר?".

- מה לגבי כסף?

"כסף אף פעם לא עניין אותי".

- הצלחת לחסוך?

"כן. בא לי למחוא לעצמי כפיים, ולא בגלל התנשאות. אני לא נח. אני לומד משחק ופיתוח קול. הסטטוס שלי הוא רקדן, אבל מעל זה אני אמן, יוצר".

- אבל מגיל 14, כשהתחלת ללמוד ריקוד, בגיל מאוחר יחסית, כיוונת את עצמך החוצה. לשם המורים שלך ייעדו אותך.

"היה לי ברור שאין לי מה לעשות בארץ".

- ובכל זאת, במקום לצאת לחו"ל נכנסת ל"נולד לרקוד".

"זה לא היה בתכנון. למדתי אצל דוד דביר, שמלווה אותי מקצועית גם היום בכל מה שאני עושה, הוא היה שופט בתוכנית, והיה חשוב לו שאשתתף. אגב, חשוב לי להדגיש שהזכייה בתכנית לא הביאה אותי לחו"ל. מה שעשיתי בחו"ל עשיתי לגמרי לבד. עדיין עוצרים אותי ברחוב ושואלים אם זה היה הפרס. זה מרתיח אותי".

- אז לא השתגעת על הרעיון להצטרף לתוכנית.

"לא. הברזתי לשני אודישנים. אמרתי, איזה פדיחות, מה יגידו בעולם המחול המקצועני? מה, אני ארקוד היפ-הופ וסלסה? יצחקו עליי. בלעתי את הרוק ונשאבתי אליה, עד עילפון באחת ההופעות, ואשפוז, כי אני טוטאלי".

- גם אצלכם היו לחצים של ההפקה, כמו שטוענת תמר יהלומי מ"כוכב נולד", או כמו מסוג אלה שעלו בפרשת מרגול?

"שום דבר. אני ונינט היינו הראשונים שזכו בתוכנית ריאליטי גדולה, ואני לא מחשיב את עצמי כפליט ריאליטי. חודש אחרי הזכייה כבר נכנסתי כסולן עם ריטה במופע ONE, שרץ 35 פעמים. שבוע אחרי שהוא נגמר קיבלתי חוזה בבלט המלכותי בספרד, ואפילו לא היה לי זמן להגיד ביי לחברים".

- למה בחרת דווקא בלהקה הספרדית ולא, למשל, באלווין איילי האמריקאית?

"אני רקדן ניאו קלאסי מודרני, והם יותר חייתיים, פראיים, אבל מוגבלים פיזית. פחות ניקיון, גמישות כפות רגליים. ברגע שיש לי בסיס קלאסי חזק אני יכול לרקוד הכול".

- ויתרת על האודישנים לבלט המלכותי הספרדי בגלל "נולד לרקוד".

"כשאמרתי למפיקה שאני חייב לטוס לספרד, היא צרחה עליי בטלפון וניתקתי לה. דיברתי עם דוד (דביר, מנהלו האישי בארץ) והחלטנו לשים את זה בהולד עד אחרי התוכנית. היא התנצלה. אחר כך התחריתי מול 3,000 איש והתקבלתי. מה גם שהייתי מאוד מבוהל מהפרסום שנחת עליי בגיל 17. היום אני יודע שאני דמות טלוויזיונית. אני ניזון מתשומת הלב. להופיע בתיאטראות הכי חשובים בעולם זה מרגש, אבל כשאתה שוכב במיטה באלכסון, זה לא שווה".

- איפה הקריירה שלך עכשיו?

"הבית שלי פה, ומזמינים אותי להופיע שם. יש רפרטואר שאני מכיר היטב, של כוריאוגרפים שאיתם עבדתי, הם שולחים לי וידיאו. אני מופיע סולו".

- אתה סוגר חוזים פר הופעה?

"כן. המנהלים שלי בחו"ל דואגים לכול, כולל כרטיס טיסה ואירוח במלון, ודוד דביר מנהל אותי בארץ".

- ומי מתאם בין הפעילות שלך פה ושם?

"אני. היומן נמצא אצלי. אני מלמד בסטודיו, מפתח בנות לבלט פעם בשבוע, בשביל הנתינה. מובן שאני רוצה שיגיע איזה קמפיין, פרסומת וטלוויזיה".

- אתה בקשר עם טדי הפקות?

"טמירה מדהימה בעיניי. אני מעוניין להתחיל לשחק. למדתי חצי שנה משחק".

- וזה מספיק?

"אני לא מסוגל להתחייב ללימודים של שלוש שנים".

- יש במשחק אופק כלכלי?

"זה פחות כלכלה, זה, 'תנו לי את הבמה'".

- חשבת על להקים להקה משלך?

"אני צעיר מכדי להקים להקה משלי, אפילו שיכול להיות שזה עוד יקרה. באיזשהו מקום התשוקה בערה בי ושרפה אותי. את יודעת, ברגע שירדתי מהמטוס בארץ, ברגל ימין, הרגשתי הכי בריא, משוחרר וטוב. את יודעת מה זה רקדן?"

- מה?

"שחקן בלי מילים".

- אז עכשיו אתה רוצה להשמיע את הקול שלך גם על הבמה.

"אני מוכרח לנסות. לעשות את זה לבד זה דורש המון משמעת וביטחון, כי תמיד הייתי עם עוד אנשים בסטודיו ופתאום אני לבד".

עוד כתבות

שועל אדום בעיר / צילום: Shutterstock

כמו חזירי הבר והצבועים: החיות שגילו את היתרונות של העיר - ובייתו את עצמן

ביות עצמי הוא תהליך שבו חיית בר לומדת לנצל את הסביבה האנושית לטובתה ● הדביבונים של צפון אמריקה והשועלים האדומים באנגליה הציגו שלל שינויים, פיזיים והתנהגותיים, נוכח החיים בעיר, מהקטנת מבנה גופם כי המזון תמיד זמין ועד ירידה באגרסיביות

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

מבעלי השליטה ועד לתגובת המניה: ההצעה לרכישת צים שנחשפה בגלובס מסעירה את המשקיעים

בענף הספנות הבינלאומית מפנים תשומת לב רבה להתפתחויות בנוגע להתעניינות הרחבה של ענקיות הספנות בצים, שהרי עסקאות בסדר גודל שכזה לא מדוברות באופן שגרתי בתחום המסורתי ● כל זה מתרחש בעת שבהשפעת הזינוקים האחרונים במניה, שווי החברה הנוכחי עומד על כ־2.46 מיליארד דולר ● יו"ר ועד העובדים: "רכישת צים ע"י הפג לויד, שנשלטת בידי קטאר וסעודיה, היא סכנה ישירה לביטחון המדינה"

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

השימוש בתקנות חירום האמיר בתקופת הקורונה / צילום: Shutterstock

מדינת ישראל נמצאת במצב חירום תמידי. אלו המשמעויות

מאז הקמתה, הכנסת מכריזה מדי שנה על מצב חירום, דבר שאין לו אח ורע בעולם הדמוקרטי ● הדבר מאפשר לממשלה להתקין תקנות מיוחדות, וגם שומר על תוקפם של חוקים מסוימים ● וכך בג"ץ הגדיר את מגבלות הכוח בשעת חירום

רקטת אקסטרא של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

התגובה לאיומי ארדואן: יוון מעוניינת לרכוש טילים בליסטיים מישראל

טילי לורה מיועדים לטווחים של כ־500-400 ק"מ, עם דיוק של עד פחות מעשרה מטרים – מה שהופך אותם למדוייקים במיוחד ● ההתעניינות ההתקפית היוונית לא מסתכמת בלורה. לפי הדיווחים, משרד ההגנה היווני מתעניין גם ברקטות "אקסטרא" מתוצרת אלביט והתעשייה האווירית ● העסקה הנרחבת נובעת מכך שאתונה לא השקיעה במשך רבות בטכנולוגיות הצבאיות שלה, ועתה מצאו עצמם היוונים בפער

המונים במחאה בכיכר הבימה שבתל אביב / צילום: יאיר פלטי

כעת בהבימה. נלחמים על החטוף האחרון

בתל אביב ובירושלים: המונים בהפגנות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

ג'וני סרוג'י / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דיווח: ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, הודיע שבכוונתו לעזוב

הישראלי הבכיר בחברה, ג'וני סרוג'י, שמנהל את פיתוח השבבים בענקית האלקטרוניקה, הודיע לקוק כי הוא שוקל ברצינות לעזוב את החברה בעתיד הקרוב, כך על פי דיווח בבלומברג ● עזיבה אפשרית של סרוג'י, עלולה להוות מכה למרכז הפיתוח הישראלי של החברה, שהוקם בזכותו ותחת הנהגתו

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; הדיווח שהקפיץ את מניית מטא

S&P 500 ונאסד"ק ננעלו בעליות בציפייה לפגישת הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● מטא זינקה לאחר דיווחים על צמצום המשאבים המוקצים ליוזמות המטא-וורס של החברה ● תשואת האג"ח בארה"ב התחזקו ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב מחיר של 92.4 אלף דולר ● עלייה במחירי הנפט

מנה בקפה נחשון / צילום: טל בדרק

100 אלף בקבוקים בשנה: היקב הישראלי שירגיש לכם כמו ביקור בצרפת

קפה עם מאפים מושחתים וגרניטה, סיור יין טבעוני, מיני-גולף בהשראת שבעת המינים וארוחה כורדית-תימנית במרפסת של בית ● יש מה לעשות ביישובי עמק איילון ● חגית אברון תופרת יום

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

תקציב 2026 אושר בממשלה

תקציב המדינה לשנת 2026 אושר כעת בממשלה ברוב גדול. בין היתר, אושרה הרפורמה במשק החלב שעמדה במחלוקת עד הרגע האחרון ● התקציב יעבור כעת לתהליך החקיקה בכנסת, בדרך לדד ליין לאישורו הסופי במליאה, ה-31 במרץ. עד אז, תוכנית התקציב עשויה עוד לעבור שינויים

עדי קיסר. גם בשירה וגם בספרות ילדים, אי אפשר לרמות את קהל / צילום: גנדי שקולניק

גלעד כהנא בשלושה סיפורים בועטים ועדי קיסר משכיבה לישון: המלצות קריאה לסופ"ש

ארבעה ספרים עבריים חדשים מביטים על הפצע הישראלי מזוויות שונות ● רון דהן המתמודד עם טראומה צבאית ב"אחרי הנעורים" ● גיבורת "סיום מדומה" של נועה סוזנה מורג - רווקה המחפשת משמעות בעולם של סרטונים מוזרים ● גלעד כהנא, סולן הג'ירפות, מציג שלושה סיפורים פרועים ובהם שחזור שיחה עם אביו רגע לפני מותו ● עדי קיסר חותמת בספר ילדים עדין על שיחה אינטימית בין אם לבתה רגע לפני השינה

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

757 מיליון דולר: עסקת הענק החדשה של אלביט

לפי דיווח ברויטרס, ועדת הביטחון של הפרלמנט היווני אישרה אמש רכישה של 36 מערכות PULS מתוצרת אלביט תמורת 650 מיליון אירו ● מדובר ברכישה יוונית משמעותית ראשונה מבין כמה שצפויות בקרוב, כחלק מתוכנית ההצטיידות של יוון שכוללת רכש בסך כ־32.66 מיליארד דולר עד 2036

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית