גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתוני גמיוז מכווצים את הרייטינג באינטרנט עד 80%

גמיוז מכניסה לשוק מושג חדש - Real Users - שאמור לשקף את היקפי הגלישה האמיתיים באתרים ■ דוגמה לעומק השבר: אתר שהציג עד היום 3 מיליון יוניק יוזרס בחודש, עלול למצוא עצמו עם 600 אלף RU ■ דפי זהב: "לא נפרסם נתונים" ■ אתר ONE: "פערים לא הגיוניים"

סערה בוועדת מידרוג האינטרנט בישראל: נתוני האמת של אתרי האינטרנט בישראל, הנמדדים על-ידי חברת גמיוז, לא צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים - כך נודע ל"גלובס". זאת בניגוד להערכות קודמות של ועדת המדרוג, שצפתה כי הנתונים לגבי חודש אוגוסט יתפרסמו כבר בספטמבר.

הסיבה לדחיית מועד פרסום הנתונים טמונה באי שביעות-רצון גבוהה השוררת בקרב חלק ממנהלי האתרים, שטוענים כי יש פערים גדולים ובלתי מוסברים בין הנתונים של מערכת המדידה של גמיוז לבין נתוני הטראפיק שבידם.

נא להכיר: Real Users

מפרוטוקול ישיבת ועד המנהל של הוועדה, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי בין האתרים שאינם מרוצים מנתוני המדידה הראשוניים נמצאים גם קבוצת האתרים של דפי זהב ואתר הספורט ONE.

מערכת המדידה צפויה לכלול נתונים כמותיים (המתבססים על מערכת ה'סייט סנטריק'), המתבססים על קוד שהושתל באתרים; נתונים דמוגרפיים (המתבססים על מערכת ה'יוזר סנטריק'); ונתונים שעלו משאלוני פופ-אפ של הגולשים, שמטייבים את נתוני הרייטינג הכלליים. כל זאת על מנת ליצור כלי מדידה חדש - Real Users (להלן: RU) - אותו עדיין מתקשים האתרים להבין עד הסוף.

מדד ה-RU הוא זה שיתפרסם בתקשורת, ולדברי הוועדה, הוא מתייחס ל'גולשים אמיתיים' ולא 'גולשים שונים'. במילים אחרות, מערכת המדידה תבודד את האדם האמיתי שעומד מאחורי המכשירים השונים מהם הוא נכנס לאינטרנט, בעוד שמערכות המדידה שקיימות היום סופרות 'קוקיס', ולכן לעיתים סופרות גולש אחד שנכנס מהמחשב האישי ומהסלולרי כשני גולשים שונים ואף יותר מכך.

וכך, נתוני גמיוז צפויים להציג את התמונה האמיתית של האינטרנט הישראלי, שתבוא לידי ביטוי במספר גולשים הקטן בעשרות אחוזים בכל האתרים הנמדדים.

לדברי בכירים בשוק, קיימת "פאניקה אמיתית" לגבי הקיטון בהיקפי הגלישה שנמדדו על-ידי גמיוז ואי-ודאות גבוהה לגבי מידת הפגיעה אצל המתחרים.

"כרגע הנתונים נראים מופרכים", אומרים בענף.

מתכווצים ביחס של 1 ל-5

ישנם אתרים שהפגיעה בהם היא של 1 ל-5, בהשוואה לנתונים המתקבלים מגוגל אנליטיקס וקומסקור. כך, למשל, אתר שהציג עד היום למפרסמיו כי גולשים אצלו 2.5 מיליון יוניק יוזרס בחודש - עלול למצוא עצמו במדידה החדשה עם בקושי 500 אלף RU בחודש.

איתן זינגר, מנכ"ל זאפ, אמר בישיבת הוועדה האחרונה כי בקבוצת האתרים של דפי זהב נמצאו פערים חריגים בין הנתונים של מערכת המדידה של גמיוז לבין נתוני האנליטיקס שבידיהם, שעשויים להעיד על בעיות טכניות בהטמעת הקודים באתרים. בשל כך, בדפי זהב הוחלט שלא לפרסם את הנתונים כל עוד לא תתבהר התמונה.

אודי מילנר, מנכ"ל אתר הספורט ONE, ציין בפרוטוקול כי "יש פערים לא הגיוניים בין הנתונים שאנחנו מכירים עד היום. מדובר על 80% הבדל בין נתוני היוניקים (גולשים שונים, נ"פ), לבין נתוני ה-Real Users. אנחנו חייבים להבין את הפערים".

בשל ההסתייגויות הרבות בקרב חברי הוועדה, החליטו כל החברים פה-אחד כי במשך 3 החודשים הראשונים שבהם האתר מקבל נתונים מהוועדה, האתר יוכל להחליט שלא לפרסם את נתוניו בשל בעיות טכניות בהטמעת הסקריפטים.

"האתר מחויב לפעול בצורה מיידית ומהירה לתיקון הבעיות הטכניות מול גמיוז", נכתב בפרוטוקול. "אתר שלא אישר את נתוניו לפרסום, לא רשאי לעשות שימוש עצמאי בנתונים ולא ראשי לצאת לתקשורת בנושא הנתונים או פעילות הוועדה בכלל".

חודשי או יומי?

שגיא סטוניס, יו"ר ועדת המדרוג, אמר בתגובה ל"גלובס": "הוועדה הגיעה לשלב שבו יש בידיה נתונים, ומכיוון שנתונים כאלה יכולים להשפיע באופן מהותי על תפיסת השוק ותפיסת האתרים, אנחנו לוקחים משנה זהירות בבדיקת איכות הנתונים ודיוקם, תוך התייעצות עם אנשי מקצוע".

יש לציין כי לא כל האתרים מתנגדים לפרסום הנתונים. כן קיימת מחלוקת בענף לגבי השאלה כיצד יפורסמו נתונים של קבוצות אתרים וקבוצות מדיה. בוועדה הוחלט כי הדיון יימשך באסיפה הכללית, ועד אז יתפרסמו רק רשימת האתרים.

עוד נודע ל"גלובס" כי חלק מהאתרים אינם מרוצים מהעובדה שנתוני ה-RU יפורסמו בתחילה רק במתכונת חודשית ולא מדי יום, מדידה שעשויה לפגוע בחלק מן האתרים.

המחלוקת בנקודה זו מתמקדת בשאלה האם המדידה החודשית מיטיבה או פוגעת באתרים שמתאפיינים בקהילת גולשים נאמנה, בהשוואה לאתרים שחלק לא מבוטל מהגולשים שלהם מזדמן ולא קבוע.

כמו כן, טענה נוספת נגד המדידה החדשה היא שהיא אינה מודדת בינתיים גלישה מהסלולר שמאפיינת מאוד את הרגלי הגלישה באתרים מסויימים.

הפרסום באינטרנט ייפגע?

בשוק האינטרנט חוששים כי נתוני הרייטינג של גמיוז, שיציגו כאמור היקפי גלישה נמוכים משמעותית מאשר אלה שפורסמו בתקשורת עד כה, עלולים דווקא לפגוע בשוק הפרסום המקוון ולהקטינו, ולא להגדילו כפי שנטען בתחילת הדרך.

סטוניס התייחס לכך ואמר ל"גלובס" כי "אני בטוח שהמערכת שאנחנו בונים ונביא לשוק תשפיע באופן מהותי על אופן ניהול האתרים והקמפיינים הפרסומיים, ותאפשר לחברים להגדיל את תקציבי האון-ליין".

בדצמבר 2007 זכתה גמיוז, המיוצגת בישראל על-ידי ארז בהט, בשיתוף עם חברת Market Watch שבבעלות אבינעם ברוג, במכרז למדידת הרייטינג באתרים בישראל. אולם, עיכובים רבים מנעו את התחלת המדידה בפועל.

כעת, כשכבר נדמה היה כי המדידה קרובה מתמיד, נראה כי המכשולים החדשים עשויים לתקוע מקלות נוספים בגלגלים הלא משומנים של מערכת המדידה בישראל.

(בתמונה: שגיא סטוניס, יו"ר ועדת המדרוג)

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית