גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

15 שקל - זה כל ההבדל בין סלי הקניות לחג ברשתות

מבדיקת "גלובס" לקראת ראש השנה עולה כי התחרות בין הרשתות והמחאה נגד יוקר המחיה דרסו את המחיר הכולל של הסלים וטשטשו את ההבדלים ■ מגה בול הכי הזולה לפי הבדיקה האחרונה

הסקירות המסורתיות של מחירי רשתות המזון לפני ראש השנה מובילות את הרשתות להרכיב סלים זולים, במטרה שיוצמד לעגלת הקניות אצלן התואר "הזול ביותר" - ובעקבות כך יגיע גם קמפיין תואם שיגבה את ההישג. התוצאה: מלחמת מחירים אכזרית, המתורגמת להנחות עמוקות.

השנה, בשלהי 2011, נוסף למאבק היצרי גם כך אלמנט נוסף: המחאה החברתית.

"תמיד לקראת החג יש מלחמת מחירים", אומר גורם בענף, שמעדיף להישאר בעילום-שם, "רק שהשנה ההוזלות עמוקות אף יותר".

רשתות המזון יודעות שהן תחת זכוכית מגדלת, ושכדאי להן להנמיך פרופיל ולהסתפק ברווחים נאים, אך נמוכים יותר. התוצאה: המחיר של מוצרים רבים ירד השנה ביחס למחירים שנדגמו בערב ראש השנה ב-2010.

אלא שמלחמת הרשתות יוצרת גם בלבול, שכן היא מיתרגמת לחוסר יציבות במחירים. למה הכוונה? המחיר של מוצר מסוים היום עשוי לרדת מחר, בהתאם למתרחש אצל המתחרים, ורשת אחת עשויה לצאת במבצע שההנחה בו תהיה כה גדולה עד שתשנה את זהות הסל הזול ביותר. זאת, משום שההנחות ניתנות לא רק על מוצרי החג - כמו תירוש או קרפיון - אלא גם על מוצרים אחרים כמו אבקות כביסה או שמפו.

"גלובס" יצא גם השנה לבדוק את המחירים ברשתות השונות, ערב ראש השנה. בחרנו בסניפים במתחם איילון של הרשתות שופרסל דיל, מגה בול ורמי לוי.

לפי סקירת המחירים שבוצעה ביום שלישי (20 בספטמבר), הרשת שבה הסל היה הזול מבין השלוש היא מגה בול. מחירו היה במגה בול 232 שקל, לעומת 240 שקל ברמי לוי ו-247 שקל בשופרסל דיל. כך שבין הסל הזול (במגה בול) ליקר (בשופרסל דיל), נמצאו פערים של כ-7%.

הפערים הנמוכים הללו מלמדים על מגמה שהשתרשה ברשתות הדיסקאונט: לאור התחרות, אין פערים של ממש בין הרשתות, כך שהסל עשוי להיות מוטה לטובת רשת אחרת בשינוי אפילו של מוצר אחד משמעותי בתמהיל.

הרשתות נערכות לסקרים

הסל שהרכבנו כלל 27 מוצרים (ראו בהמשך), בהם מוצרי מזון, שתייה, ירקות, פירות ובשר טרי. את הסל מאפיין ריבוי של מבצעים, הכוללים מחירים הזולים לעתים בעשרות אחוזים לעומת תג המחיר הרגיל:

כך, המדבקה על אבקת מרק עוף אמיתי (400 גרם) מעידה כי מחירו ה"רגיל" הוא 23 שקל, בעוד שהוא נמכר ב-8.5 שקלים; "מחיר המחירון" של קרמיסימו שטראוס הוא 20 שקל, ואילו הוא נמכר ב-15 שקל; ומיונז נמכר ב-6 שקלים במקום ב-11 שקל.

בנוסף, כמעט כל מחירי המוצרים בסלים - בעיקר באלה של רמי לוי ומגה בול ובשיעור פחות בסל של שופרסל - ירדו בהשוואה לשנה שעברה.

כך, מחירו של פילה נסיכת הנילוס ירד מ-20 שקל ל-15 שקל; בקבוק קוקה-קולה 1.5 ליטר, שעלה 5 שקלים, עולה כעת 4 שקלים; אורז פרסי, שעלה 8 שקלים, עולה כעת 5 שקלים; ומיץ ענבים תירוש ,שעלה בשנה שעברה 17 שקל בשופרסל דיל, עולה כעת 13.3 שקל.

גורם בענף מציין עניין נוסף שמשפיע על התוצאה הסופית ושיש לקחת אותו בחשבון - העובדה שהרשתות נערכות לסקרי החג, שמתרחשים בכל שנה. הן מתבססות על סלי המוצרים שנבדקו בשנים קודמות ואפילו בשיתוף עם היצרניות, ושמות את הדגש על המוצרים שסיכוים להיכלל בבדיקה הוא גבוה.

לדבריו, גם מועדי הבדיקה והמתחמים בה תבוצע מאפשרים היערכות, שכן הסקרים מתבצעים לרוב כ-10 ימים לפני החג, כדי להיות הרלבנטיים ביותר. "היערכות הרשתות לסקרים הנקודתיים מובילה לפערים של מחירים בתוך הרשת, כך שייתכן שהמחירים לקונים ברמת גן יהיו זולים מאלה שישלמו הלקוחות באותה רשת בחיפה, למשל".

ואכן, עניין פערי המחירים אל מול הפריפריה כבר הגיע לפתחה של ועדת הכלכלה, בעקבות פנייה השבוע של ח"כ יואל חסון (קדימה) כי הוועדה תתכנס בדחיפות יחד עם רשתות המזון הגדולות, כדי לסגור את הפערים הללו ולשנות את המצב - כך שהמחירים בפריפריה יהיו דווקא זולים מן המרכז ולא כפי שהיום.

צניחה של עשרות אחוזים מיולי

התחרות החריפה מקבלת ממד נוסף במתחמי הקניות, שם תמהיל החנויות בסמוך לסופרמרקטים משפיע על המחירים באזור כולו.

רמי לוי, שאינו חושש להוזיל מחירים באופן דרסטי, כמעט בהינף יד, גורם לחוסר נוחות אצל המתחרות שנאלצות להגיב, וכפי שאישר לוי ל"גלובס", "במתחמים בהם יש סניף שלי, כולם מרוויחים ממחירים זולים".

התחרות בין שופרסל דיל למגה מתמקדת בעיקר בחלוקת הנתח בין השתיים. גורם בשוק מציין כי הרשת הרביעית, הבאה בתור בדירוג, מעניינת אותן פחות, והמטרה של שתיהן היא להגדיל את הנתח האחת על חשבון השנייה. מכיוון שמדובר בעשרות סניפים, הן לא יכולות להגיב על כל "הנחת כסאח" נקודתית במתחם מסוים ולהחיל אותה על כל הסניפים בישראל.

בכל מקרה, מה שקורה היום לא משקף את ההתנהלות הסדירה של הרשתות, ולקראת החג חלקן חתכו מחירים בצורה שאותה מגדיר גורם בשוק כ"לא הגיונית". לעתים מדובר במחירי הפסד (לוס לידר) שמטרתם למשוך קונים, אבל בניגוד לימים שבשגרה, לא מדובר רק על מוצרים בודדים או נישתיים.

כך יוצא שיין כרמל סלקטד נמכר היום ב-14 שקל, כשהרשת קונה אותו ב-21 שקל. אבל אין מה לדאוג - את מחיר ההפסד על מוצר אחד הרשתות כבר ידאגו לקזז.

ירידה ניכרת גם בירקות

השוואה נוספת ומעניינת ש"גלובס" ביצע היא למחירים של המוצרים ביולי. מתברר, כי מאז ועד הבדיקה שהתרחשה שלשום (ג'), מחירי המוצרים צנחו בעשרות אחוזים. מחיריהם של מוצרים רבים צנחו גם הודות למבצעי המשווקות:

וכך, קפה נמס עלית (200 גרם), שעלה כ-22 שקל ביולי, עולה כעת 15 שקל; אבקת כביסה סנו מקסימה (2.5 ק"ג) ירדה מ-26 שקל ל-14 שקל; צנצנת מיונז (500 גרם), ויטמינצי'ק (1 ליטר) או קטשופ (750 גרם) עולים כעת כ-6 שקלים, לעומת 11 שקל לפני חודשיים.

גם בירקות נרשמה ירידה ניכרת: בצל יבש, שעלה בשנה שעברה 2-2.5 שקלים, מגרד כעת את השקל לק"ג; וקילו של מלפפון או עגבניות עולה כיום שקל בודד, לעומת 3 שקלים בשנה שעברה.

מחאה חברתית נגד יוקר המחיה? טירוף של החגים? זה לא באמת משנה - בשורה התחתונה, הצרכן מרוויח בחג הזה.

העגלות מפוצצות אבל פחות

אחת ההצלחות של מחאת יוקר המחיה היא העלאת המודעות למחירי המוצרים בקטגוריות השונות. בשיח הציבורי בולטת העובדה שהיום, יותר מתמיד, אנשים קונים פחות באופן אוטומטי מוצרים ובודקים יותר מה כתוב על מדבקת המחיר לפי הקנייה.

המודעות הזו באה לידי ביטוי בסקר שערך מכון "מותגים" עבור עמותת חסדי נעמי, וממנו עלה כי יותר ממחצית מהאוכלוסייה (52%) מתכננת לצמצם את ההוצאה הכספית על סל הקניות לראש השנה. 30% מתוכם מאמינים כי שיעור הקיצוץ יהיה של 10%-20% ביחס לשנה שעברה.

ומה היקף ההוצאה על מוצרי מזון לחג? כשליש מהנשאלים השיבו כי יוציאו עד 500 שקל; 20% השיבו כי יוציאו 500-800 שקל; שיעור דומה שיערו שיוציאו 800-1,000 שקל; ורבע מצפים להוציא יותר מ-1,000 שקל על קניות של מוצרי מזון לחג.

בשורה התחתונה

אם מתאפשר לכם לערוך את הקנייה במתחם קניות שבו מרוכזות כמה חנויות, הצטיידו בסבלנות ופצלו את הרשימה: הבשר הטרי זול היום ברשת אחת, והדגים זולים באחרת. למרות חוסר הנוחות והזמן הנדרש, הפיצול ישתלם.

זה גם זמן טוב גם לצבור סטוקים. רגע לפני שהמחירים יחזרו לעצמם - וזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה - כדאי להצטייד במוצרים מוזלים גם מתחום הטואלטיקה והניקיון.

מה היה לנו בסל?

דבש טהור (500 גרם), אבקת מרק עוף (400 גרם), שקדי מרק (400 גרם), אפונת גינה (800 גרם), גרעיני תירס (800 גרם), יין אמרלד ריזלינג סלקטד, עוגת הבית דבש, קרמיסימו וניל צ'יפס, מיקס חטיפים מעורב, קפה נמס עלית (200 גרם), מיונז (500 גרם), כרעיים עוף טרי, פילה נסיכת הנילוס, קוקה-קולה (1.5 ליטר), מיץ ענבים תירוש, תה ויסוצקי (100 יחידות, כחול), קטשופ לחיץ (750 גרם), סירופ ויטמינצ'יק (1 ליטר), אורז פרסי "אחד-אחד", גפילטע פיש "ביתי", חצילים בתפזורת, בצל יבש, לימון, תפוח עץ מוזהב, מלפפון, עגבנייה ופלפל אדום.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי