ויכוח חריף התגלע היום (ד') בבית משפט השלום בתל-אביב בין יזמית הנדל"ן ענבל אור, בעלת חברת אור סיטי נדל"ן, לבין אשת העסקים פנינה רוזנבלום, שהעידו בנפרד במהלך הדיון בסכסוך ביניהן, הנוגע לעסקת המכירה הכושלת של הווילה של רוזנבלום ברמת-גן לחברת אור סיטי.

במהלך הדיון, שעסק בבקשת ביניים של רוזנבלום להסיר את הערת האזהרה הרשומה על הווילה לטובת אור סיטי, אמרה רוזנבלום כי היא הודיעה לאור שהיא לוקחת על עצמה את תשלום המע"מ על העסקה (לטענת אור, הסכם האופציה בין השתיים פוצץ עקב אי-קיומו, על-ידי רוזנבלום, של תנאי מתלה לפיו תתקבל החלטה מקדמית בכתב מרשויות מע"מ כי העסקה פטורה ממע"מ).

"יש מסמכים שמעידים על כך שלקחתי על עצמי את המע"מ, והם נמצאים בתכתובת בין עורכי הדין שלי ושל אור שהכינו את עסקת האופציה", הוסיפה רוזנבלום. "זה מופיע בטיוטות שהועברו. בנוסף, הייתי בקשר הדוק עם ענבל אור והודעתי לה שאני לוקחת על עצמי את המע"מ".

מנגד, אור העידה כי הסיבה לפיצוץ העסקה לרכישת הווילה הייתה אי-קיום התנאי המתלה על-ידי רוזנבלום.

"גברת אור, את נכשלת בשיווקו של הפרויקט שהתכוונת להקים על המקרקעין של רוזנבלום, ולכן חזרת בך מההסכם. כמה חוזים נחתמו ואת יכולה להציג לבית המשפט?" הטיחה באת-כוחה של רוזנבלום, עו"ד ברוריה לקנר, באור.

אור השיבה בנחרצות: "גבירתי כנראה לא מבינה בנדל"ן, היו לי התקשרויות ל-4 דירות בפרויקט, בדירת הפנטהאוז התכוונתי לגור בעצמי".

עו"ד לקנר הקשתה: "את לא בערוץ 2 ולא בתוכנית 'לילה כלכלי', עני לי על השאלות. את נכשלת בשיווק הפרויקט, ולכן את מגלגלת את הכישלון על רוזנבלום. כמה יחידות היו אמורות להיות בפרויקט?".

אור השיבה: "שוב, השבחתי את המגרש וביקשתי יחידה נוספת. לפני אישור התב"ע היו 6 יחידות, אחרי שהצלחתי קיבלתי אישור ליחידה הנוספת, לפנטהאוז, בו התכוונתי לגור עם משפחתי".

בשלב זה נכנסה עו"ד לקנר לדבריה של אור, ובתגובה פנתה אור לשופט רחמים כהן ואמרה: "זה לא יכול להתנהל ככה, תסתום לה קצת את הפה". השופט התעלם מההערה.

הצעת הפשרה שנדחתה

בהמשך עדותה הדגישה אור עד כמה חשוב היה לה קיומו של התנאי המתלה, בדבר ביטול המע"מ על העסקה, שלטענתה בגין אי-קיומו היא התפוצצה.

עו"ד לקנר שאלה אותה: "האם נכון שרוזנבלום הודיעה לך שהיא מוכנה להתחייב לקחת על עצמה את תשלום המע"מ?".

אור השיבה: "נכון, אבל למרות זאת רוזנבלום לא איפשרה לי לממש את העסקה, כי ברגע שהיא ביקשה לקחת את המע"מ עליה, גדלה החבות במס. הסכמתי שרוזנבלום תיקח על עצמה את תשלום המע"מ, אבל בכפוף לכך שרוזנבלום תספק אסמכתאות על כלל החבות במסים, כולל מס השבח, כי רציתי מאוד לממש את העסקה, אבל זה לא קרה, ולכן התנאי המתלה לא בוטל מעולם".

במהלך הדיון הציגה עו"ד לקנר לאור ראיון טלוויזיוני שנתנה אור ביולי לאתר האינטרנט של "גלובס", שבו פירטה אור את הסכומים שנדרשה להוציא לרכישת הווילה של רוזנבלום, ולאחריו שאלה את אור: "בראיון ל'גלובס' את אומרת שמס השבח הוא בסך 4 מיליון שקל, ואני אומרת לך שעל-פי חוות-הדעת שיש לי, מס השבח הוא בגובה מיליון שקל. מה תגובתך?" אור השיבה: "אני עומדת מאחורי מה שאמרתי בראיון".

ענבל אור, פנינה רוזנבלום / צלם: תמר מצפי

בתחילת הדיון הציע השופט כהן לרוזנבלום ולאור הצעת פשרה, לפיה רוזנבלום תפקיד חצי מיליון שקל בחשבון נאמנות כבטוחה לטובת אור סיטי, עד להכרעה הסופית בסכסוך; ובמקביל תימחק הערת האזהרה לטובתה של אור, והווילה, שאור ביקשה לרכוש אותה תמורת 14.5 מיליון שקל, תועמד שוב למכירה.

ואולם, לאחר התייעצות עם באי-כוחן, סירבו רוזנבלום ואור להצעת הפשרה, ולפיכך הערת האזהרה לטובתה של אור סיטי על הבית לא תימחק, לפחות לפי שעה, וגם הדיון בתביעה העיקרית יימשך.

ב-9 בפברואר השנה נכרת בין אור סיטי לבין רוזנבלום הסכם אופציה למכירת הווילה. בגין האופציה שילמה אור סיטי לרוזנבלום חצי מיליון שקל. הסכם האופציה הוכפף לקיומו של תנאי מתלה, לפיו תתקבל החלטה מקדמית (פרה-רולינג) בכתב מרשויות מע"מ לפיה העסקה פטורה מע"מ.

ביולי התפוצצה עסקת רכישת הבית, לטענתה של אור בגין אי-קיום התנאי המתלה על-ידי רוזנבלום, והסכסוך הגיע לבית המשפט. מנגד, רוזנבלום טוענת, כאמור, כי אור גרמה לפיצוץ העסקה לאחר שלא הצליחה לממן אותה.

בתביעה נגד רוזנבלום, שהגישה אור באמצעות עו"ד רם ז'אן היא מבקשת לקבל לידיה מרוזנבלום את דמי האופציה בסך חצי מיליון שקל ששילמה בעבור רכישת הווילה. בנוסף מבקשת אור כי רוזנבלום תשלם לה פיצוי של מיליון שקל על נזקים שנגרמו לה, לטענתה, מביטול עסקת הבית.

באמצעות עורכי הדין ברוריה לקנר וחגי כהן ממשרד בן-שחר, לקנר ושות', טוענת רוזנבלום מנגד כי אור הסכימה לביטול התנאי המתלה, וכי תביעתה נגד רוזנבלום מהווה "ניסיון נפסד" לעשת שימוש בהערת אזהרה שנרשמה לטובתה על מקרקעין שהזכות לרישומה פקע ולהופכה ל"מכבש לחצים" פסול על רוזנבלום, על מנת שתיכנע לדרישותיה.

הווילה נשוא הסכסוך בנויה על שטח של 600 מ"ר ברחוב שרת 31 ברמת-גן. הבית המפואר כולל בריכת שחייה, מעלית ופינוקים נוספים, ובשנת 2007 עמד למכירה בעבור 2.5 מיליון דולר (אז, 10 מיליון שקל). הכוונה של אור הייתה לקנות את הווילה תמורת 14.5 מיליון שקל, להרוס אותה ולבנות על השטח 6 דירות.

יצוין כי בתחילה הוגשה תביעת אור סיטי גם נגד עו"ד אילן פורת, שייצג את רוזנבלום בהסכם האופציה, אך לפני מספר ימים מחק בית המשפט את התביעה נגד פורת.