גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלוהים אדירים

בדמוקרטיות המערביות, הדת המאורגנת נמצאת בנסיגה בלתי פוסקת, אולי סופנית

היה רגע מעניין במסעו הלא-כל-כך מעניין של האפיפיור לגרמניה בשבוע שעבר. בנדיקטוס ה-16 סר לביקור המולדת הרשמי הראשון שלו מאז התיישב על כיסאו של פטרוס הקדוש, לפני 6 שנים. כרגיל במסעות כאלה, האפיפיור חולק כבוד למנהיגים של אמונות אחרות. הוא פוגש את המוסלמים, את היהודים, לפעמים גם אחרים; הוא פוגש מנהיגים של זרמים נוצריים אחרים.

מנהיג פרוטסטנטי הביע משאלה: שהאב הקדוש יואיל להרשות לבני זוגם הפרוטסטנטיים של חברי הכנסייה הקתולית לקבל את ה"אאוכריסטיה", זה הטקס שבו הכומר מאכיל את המאמינים בלחם הקודש, ומשקה אותם בטיפה של יין אדום, זכר לסעודה האחרונה של ישו מושיעם.

סוף-סוף, גם הפרוטסטנטים מאמינים באלוהיותו של כריסטוס, אמר המנהיג הפרוטסטנטי לאפיפיור.

האפיפיור לא היסס. לא, הוא אמר, לא ארשה. "אני אינני נושא מתנות אקומניות", זאת אומרת אלה הנמסרות מזרם נוצרי אחד למשנהו ברוח של סובלנות ושל קבלה. עצם הבקשה, הוא אמר, "משקפת אי-הבנה של אמונה ושל אקומניות".

זו הייתה שיחה מעניינת מאוד, גם אם לא רלבנטית לחייהם של רוב הגרמנים. במאה ה-16 או ה-17 היו פורצות מלחמות בעניינים כאלה. לא בזמננו החילוני לתיאבון, המטריאליסטי, האגנוסטי או האתיאיסטי. הנצרות ירדה מנכסיה. רק מיעוט קטן של גרמנים - או אנגלים, או צרפתים, או ספרדים - מבקרים בכנסייה כלשהי, או מתחשבים בציוויי דתם.

עדכון תקופתי?

ואם השיחה אינה צריכה לעניין את רוב הגרמנים, מדוע אני מטריח את הקורא הישראלי בהתקדש חג? התשובה נוגעת לעצם האמונה באשר היא: מה שיעור הגמישות של אמונה עתיקה, רבת מסורות ורבת תקנות? מה שיעור הפתיחות שלה? באיזו מידה, אם בכלל, היא צריכה להתאים את עצמה לזמנים המשתנים? האם הדוקטרינות שלה הן נצחיות, או שהן צריכות עדכון תקופתי? ואיזה סוג יחסים צריכה אמונה דתית לפתח, אם בכלל, עם אמונות אחרות?

באמריקה, שהיא גם דתית וגם רבת דתות, יש לשאלה הזו הרבה יותר חשיבות מאשר ברוב המקומות. אבל יש לה תוקף גם במקומות אחרים, בייחוד בארצות ובחברות שקווי התפר הרופפים שלהן מוגדרים באופן דתי.

שקיעת הדת המאורגנת באירופה, תחילה בהשפעת המהפכה הצרפתית ואחר כך בהשפעת מלחמת העולם השנייה, חידדה את השאלות האלה. האם נסיגת הכנסייה הקתולית מחייבת אותה לחזר אחרי המאמינים, להרחיב את דלתות הכניסה כדי להגדיל את נתח השוק שלה? או שהכנסייה צריכה להישאר במקום שייחד לה כריסטוס: בראש הצוק?

את השאלה הזו אפשר לנסח באופן אחר: האם הדת המאורגנת היא תוצאה או סיבה? זאת אומרת, האם היא ביטוי של אמת קבועה, או שהיא צריכה לשקף הבנה מתפתחת של העולם? היש טעם לעמוד על דוקטרינה בת אלף, או אלפיים, שנטבעה כאשר הדת גוננה על מאמיניה מפני כל מה שלא ידעו והבינו?

ואם הדת המאורגנת תסכים לעגל קצוות ולרכך איסורים, האין היא מוותרת בזה על הילת המסתורין ההכרחית לקיומה? האם לא ינוס לחה של דת בסנדלים ובחולצה פתוחה, ללא מעשי-נס וללא התגלויות מיסטיות? האם רציונליזציה של אמונה דתית לא תפקיע ממנה את הסיבה העיקרית לקיומה: הטעמת הנשגב?

ניסיונות הסתגלות של אמונות, או של זרמים בתוך אמונות, לא הניבו ניצחונות בכיכר השוק. הכנסייה האנגליקנית, למשל, סבלה בשנים האחרונות דימום ניכר, גם באנגליה, גם בצפון אמריקה, גם באפריקה. אנגליקנים שמרנים עזבו אותה במחאה על קבלת הומוסקסואלים לעמדות כהונה בכירות. ברוב המקרים המדווחים הם ערקו אל הכנסייה הקתולית.

הכנסייה הקתולית עצמה מאבדת המוני מאמינים באמריקה הלטינית. הם מעדיפים את התרוממות הרוח הרטורית של כל מיני זרמים פרוטסטנטיים, בייחוד אלה המכונים "כריזמטיים", שתפילות ימי א' שלהם כוללות מעמדים של אקסטזה פיזית.

אקסטזה, בבקשה

בין יהודי אמריקה ראינו בשנות ה-70 וה-80 ביטויים ניכרים של אכזבה מן האופי הליברלי של הזרם הרפורמי, ובמידה מסוימת גם של הקונסרבטיבים ("מסורתיים"). הריטואל הדתי נעשה מתוקן מדי, משעמם מדי, חד-גוני וחזוי. אנשים צעירים, במידה שהיו זקוקים לאלוהים, התקשו למצוא אותו בבתי הכנסת של הרפורמה הקלאסית. על ברכי האכזבה הזו נולדה פרקטיקה דתית שניתן לה הכינוי "חסידות חדשה" (ניאו חסידיזם). שירה, ריקוד, מעשיות חסידיו שימשו בערבוביה, לצד מחנות התעוררות אינטנסיביים. התשוקה אל האקסטטי ואל המסתורי היא חלק הכרחי של החוויה הדתית.

מספר לא מבוטל של יהודים באמריקה ויתרו כמעט מעיקרה על יהדותם, לאו דווקא לטובת הנצרות של הרוב, אלא לטובת זרמים שהם בינתיים שוליים, או שוליים יחסית, כמו למשל בודהיזם. יהודים הם כיום מן הפעילים הבולטים בגרסה האמריקאית של איסלאם סופי (צופי), זה המעצבן את האחים המוסלמים ואת אל-קאעידה מפני שהוא מוסיף "חידושים" (מלה איומה בלקסיקון שלהם) לפרקטיקה המוסלמית. למשל? מוזיקה, ריקודים, משוררים, יין (לפעמים).

החיפוש אחר מסתורין הביא כל מיני אנשים, מהוליווד עד יפו, אל חיק הסיינטולוגיה. הוא הביא רבים אחרים, מדונה ושאר נסיכים, אל חיק ה"קאבאלה" (הדגש על ההברה השנייה), שפעם היו קוראים קבלה. חב"ד, להבדיל (באמת), התקרבה להפליא לפרוש מן הזרם המרכזי של היהדות כאשר הכריזה על "מלך המשיח", ורמזה לפחות על מסתורין.

דת בריאה, דת חולה

וויליאם ג'יימס, הפילוסוף הגדול של הדת, שמת לפני 101 שנה, הבחין בין "הדת של בעלי הנפש הבריאה" ובין זו של בעלי "הנפש החולה". לקטגוריה השנייה הוא ייחס "תיאולוגיה של אש הגיהינום", לראשונה הוא ייחס אופטימיות, אמונה בטוב. בעיניו, האופטימיות הזו הניבה את הנצרות הליברלית, ובישרה את ניצחון הבריא על החולה.

אפשר למצוא לא מעט נוצרים, גם יהודים, גם מוסלמים, המתאימים להגדרת ויליאם ג'יימס. קצת קשה להגיד שהם מדברים אל לב ההמון. הכנסייה הקתולית, שבה פתחנו, ניסתה בשנות ה-60 מינון מסוים של ליברליות. באמריקה הלטינית התפתחה בה מגמה פוליטית וחברתית רדיקלית, שניתן לה השם "התיאולוגיה של השחרור". הליברליות שיפרה את היחסים בין הכנסייה ובין היהודים, למשל, אבל היא לא התקרבה כלל לבלום את שקיעת הכנסייה באירופה של החילוניות הגוברת.

האם דת יכולה להיות ליברלית? היש מקום לדת, אם היא סובלנית? זאת אומרת, האם דת יכולה להודות בערך הסגולי של דתות אחרות? האם היא יכולה להכיר בלגיטימיות של ביקורת על דוקטרינות-היסוד שלה? האם אלוהים יכול להיות יחסי? אם הוא יכול להיות, אז מה הטעם בכלל? אם אלוהים אינו מעניש, ואינו סולח; ואם מצוותיו ניתנות לאימוץ סלקטיבי; ואם הביקור בבית הכנסת או בכנסייה הוא רק אקט קהילתי וחברתי, אז בשביל מה כל זה?

הרבה אופטימיות, אבל גם קצת "אש הגיהינום": היהודים הסמיכו אותן זו לזו, בין כסה לעשור. שנה טובה וגמר חתימה טובה.

עוד כתבות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה