גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבוצת רכישה בפ"ת תובעת פיצוי על פרויקט שבוטל

חברי קבוצה שחלמו על דירת 4 חדרים ב-900 אלף שקל בפתח-תקווה, תובעים מבעלי קרקע שחזרו בהם מהעסקה פיצוי על העלייה במחירי הדיור

מאז התפרקה קבוצת הרכישה להקמת פרויקט "רביעיית פלורנטין" בתל-אביב לפני שנה וחצי - פירוק שסימל את תחילת הדעיכה של הטרנד הלוהט - ספגו קבוצות הרכישה קיתונות של ביקורת. רוכשי דירות קבלו בעיקר על כך שתקציבים נפרצו ועלויות לא צפויות הושתו עליהם, וטענו כי פרויקטים התעכבו (ועדיין מתעכבים) וכי הדרך לדירה נמשכת שנים רבות. זוהי, כמובן, רק רשימה חלקית של הפרשות שרחשו סביב מארגני קבוצות קטנות כגדולות.

לרוב, מופנות הטענות נגד מארגני הקבוצות, ונדיר שיש טענות נגד בעלי הקרקע שעליה אמור לקום הפרויקט בו חלמו לגור חברי קבוצת הרכישה. והנה, בשבוע שעבר, בצעד נדיר, הגישו חברים בקבוצת רכישה להקמת פרויקט בן 180 דירות בשכונת הדר גנים בפתח-תקווה תביעה כנגד בעלות הקרקע שמהן סיכמו לרכוש מגרש לבנייה.

מרבית התובעים הם אנשים מהיישוב, שאמורים היו לקבל בסוף התהליך דירה למגורים (עבור חלקם מדובר בדירתם הראשונה), אך כמעט שנתיים אחרי שהחלה להתגבש הקבוצה, הם נותרו ללא דירה, ומשום שמחירי הדירות עלו בשיעור דו-ספרתי בשנתיים שעברו מאז - כנראה גם ללא אופק לדירה.

כתב התביעה שהגישו מגולל את סיפורם הפתלתל של חברי הקבוצה בדרך לדירה שמעולם לא קיבלו, וגם מעלה נקודות עקרוניות - וכואבות - שעומדות ביסוד כל קבוצת רכישה באשר היא.

החלום: 4 חדרים ב-900 אלף שקל

תחילת הסיפור בנובמבר 2009. הנדל"ן פרח, מחירי הדירות היו במגמת עלייה, וישראלים רבים הצטרפו לקבוצות רכישה במטרה לקנות דירות חדשות במחירים מוזלים. איילה אגם, חברה שהקימו יוצאי צבא קבע, ושניגשה למכרז דרום הקריה בתל-אביב (והפסידה לחברת גינדי), החלה לגבש קבוצת רכישה במטרה להקים פרויקט מגורים למגזר הדתי במגרש שבין הרחובות דרך מנחם בגין, רחוב הרב פינצ'י ורחוב ניסים יצחק בפתח-תקווה.

מדובר היה בפרויקט לא קטן, שהיקפו נאמד ב-200 מיליון שקל, ושצפוי היה לכלול בניין בן 9 קומות ועוד שני מגדלים בני 17 קומות. המחיר המשוער לדירת 4 חדרים היה 900 אלף שקל.

כבר בסוף 2009 החל המשא-ומתן עם בעלות המגרש לרכישת הקרקע לפרויקט, וכל חבר קבוצה הפקיד מקדמה בסך 100 אלף שקל בשלבים הראשונים לתהליך, שנמשך יותר משנה. אך לקראת כריתת ההסכם הסופי לרכישת הקרקע, ולאחר שסוכמו עקרונית פרטיו, נסוגו מוכרות הקרקע מהעסקה במפתיע.

לכן הגישו 70 מחברי הקבוצה, באמצעות עו"ד ארנון גרפי ועו"ד תומר מזרחי ממשרדו, תביעה כנגדן על סך 9.6 מיליון שקל לבית המשפט המחוזי.

בשל עליית מחיר הדירות מאז סוף 2009, טוענים התובעים כי נגרם להם נזק כספי כבד ותובעים בגין אובדן הזדמנויות עסקיות ממשיות חלופיות, מניעת רווח צפוי, עוגמת-נפש וסבל, והוצאות כספיות בניהול המשא-ומתן שכשל בשל נסיגתן מהעסקה של בעלות הקרקע.

מכתב התביעה עולה כי בעלות הקרקע היו מעורבות בהתוויית העסקה: הן קבעו את תנאיה המסחריים, השתתפו בבחירת קבלן מבצע, נכחו בפגישות הקבוצה ובחרו לעצמן דירות בפרויקט, כחלק מההסכם שהתגבש.

המוכרות התחייבו שלא לקיים משא-ומתן בנוגע לקרקע עם אף צד שלישי מלבד איילה אגם, במסגרת "No Shop Agreement". זאת, בניגוד לשיטה הרווחת בענף, ולפיה מארגן הקבוצה רוכש אופציה לקניית המגרש (בדרך כלל בסכום לא מבוטל בגובה כמה מיליוני שקלים), וחברי קבוצת הרכישה מתחייבים לממש את האופציה ולרכוש את הקרקע בתוך פרק זמן מסוים.

דרישות קיצוניות

לאחר חצי שנה של דין ודברים, ולאחר שחברי הקבוצה חתמו על הסכם השיתוף והפקידו מקדמה, כאמור, דרשו לפתע מוכרות הקרקע שתופקד לטובתן ערבות בנקאית בסך 46 מיליון שקל כתנאי לרישום הערת אזהרה לטובת הרוכשים על הקרקע, על-פי התביעה. לדברי גרפי, מדובר בדרישות חדשות שהועלו לראשונה וש"חורגות לחלוטין מהסכם העקרונות ומהסיכומים שהושגו בין הצדדים".

נוסף לכך, הציעו מוכרות הקרקע להפוך את העסקה לעסקת קומבינציה, "דרישה קיצונית אף יותר מקודמתה ואשר עומדת בניגוד מוחלט לכל הסכמה שהושגה עד כה, מייקרת את עלות העסקה במיליוני שקלים ומחייבת את הרוכשים להוסיף סכום כסף בשיעור ניכר ממחיר הדירה שרכשו". כך על-פי התביעה.

למעשה, ביקשו בעלי הקרקע שהרוכשים ירכשו ישירות מהקבלן את הדירות ויישאו בעלויות המס והמע"מ, כמו בעסקת מכר רגילה, דבר שייקר את מחיר דירות הרוכשים בכ-7% ממחיר הדירה הקודם, לטענת התובעים. עסקת קומבינציה היתה הופכת את הפרויקט ליזמי מיסודו.

למרות התביעות החדשות, ומתוך רצון למנוע את פיצוץ העסקה בשלב כה מתקדם, נעתרו חברי הקבוצה לדרישות המוכרות. אגב, לא מעט חברי קבוצות מספרים בשיחות סגורות כי הם מתנהלים בצורה דומה: הם זקוקים לדירה ומפחדים לעשות צעדים שיפגעו בהקמת הפרויקט. מתוך פחד, ומתוך חוסר ברירה, רבים מהם נכנעים לדרישות מבעלי הקרקע ולתוספות כסף שדורשים מארגנים שונים, בשל חריגות תקציב, בעיקר.

אך גם אחרי שהסכימו חברי קבוצת הרכישה בהדר גנים לדרישות החדשות, הודיע בא-כוחן של המוכרות על הפסקת המשא-ומתן.

בפני שוקת שבורה

"כתוצאה מההתנהלות הפסולה של הנתבעות ופרישתן מהמשא-ומתן, נגרמו נזקים כספיים עצומים לתובעים, אשר כלכלו צעדיהם בהתאם ושינו מצבם לרעה, תוך שהם מסתמכים על ניהול המשא-ומתן ומצגי הנתבעות ומצפים לבניית הפרויקט", כותב עו"ד גרפי בתביעה. "עניינה של התביעה הוא פיצוי לתובעים בגין משא-ומתן שנוהל עימם בחוסר תום-לב ובדרך בלתי מקובלת המנוגדת לדין. אך בתביעה קיים גם רצון לקביעה עקרונית, תקדימית וחשובה, לפיה לא יתאפשר עוד לנהוג בחוסר אחריות וזלזול (לשון המעטה) בזכויותיהם, מאווייהם וכספיהם של המנויים על קבוצת רכישה ככלל, ורוכשי דירות פוטנציאלית בפרט, וקביעה כי יש לנהוג במשנה זהירות בניהול משא-ומתן עם כל רוכש ככלל כאמור, קל וחומר כאשר מדובר בקבוצת רכישה המונה מאות אנשים ומשפחות, אשר תולים עיניים בתקווה ובאמונה כי הדברים מתנהלים ביושר, אחריות, הגינות, מקצועיות ובוודאי שעל-פי דין".

הסכום שדורשים התובעים, 9.6 מיליון שקל, מגלם את הסכום שצריכים להוסיף חברי הקבוצה על מנת לרכוש כעת דירה זהה באזור, שנהנה מעליית מחירים.

"הפרת ההסכם העמידה את התובעים בפני שוקת שבורה וללא דירה מגורים אותה התכוונו לרכוש לאחר כריתת ההסכם, דבר המצריך אותם להמשיך ולשלם דמי שכירות או להיות סמוכים אל שולחן הוריהם, ולרכוש דירה במחיר הגבוה עשרות מונים ממחיר הדירה בפרויקט", נכתב בתביעה. "בשל אי-קיום ההסכם על-ידי הנתבעות, נשללה ונמנעה מהם הזדמנות עסקית חלופית לרכוש דירה בפרויקטים מקבילים במחיר אטרקטיבי, שכן כיום נוכח נסיקת מחירי הדירות ואכלוס הפרויקטים המקבילים הרי שעליהם להוסיף סכום כסף גדול לרכישת דירה זהה באותו אזור, נזק לגביו אחראיות הנתבעות עקב ניהול המשא-ומתן בחוסר תום-לב".

"סיפור עצוב ולא רציונלי"

מה גרם לפיצוץ העסקה אחרי חודשי משא-ומתן ארוכים, חלופת מסמכים, והכנות לקראת הפרויקט מבחינת מס, תכנון אדריכלי ועוד? הדבר יתברר בעתיד. האם הוצע לבעלות הקרקע מחיר גבוה יותר על המגרש? לא ברור, אם כי מקורות נדל"ן הבקיאים באזור זה סיפרו ל"גלובס" שבעבר ניהלו בעלות הקרקע משא-ומתן על אותו המגרש עם כמה יזמים.

איתן לוי, מבעלי איילה אגם, קורא לפרשה "סיפור עצוב ולא רציונלי". הוא מודה כי טוב היה לו נחתם הסכם אופציה. "בדיעבד, ברור שאם היה הסכם אופציה הן לא היו יכולות לסגת או שהיה לזה מחיר כבד".

האם המקרה מוכיח שחברי קבוצות רכישה נותרים "ללא אמא ואבא"? לדברי לוי, "מערכת משפטית שלמה ליוותה את הקבוצה. ההתקשרות היתה בין הקבוצה לבין בעלות הקרקע. אבל העסקה לא יצאה לפועל. בכל העסקאות שלנו אחר-כך היה הסכם אופציה - זו הדרך היחידה לוודא שהעסקה תושלם".

אבי קרני, בנה של אחת מבעלות הקרקע, סירב להגיב, ומסר בשם הנתבעות ובא-כוחן כי הן יענו על הטענות בבית המשפט.

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס