גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאיר מזוז: "קנו מניות - תיתכן עלייה של כ-25% בבורסה"

מאיר מזוז מאקסלנס ואורי רבינוביץ' מהראל: אין חלופה ראויה להשקעה ארוכת טווח במניות ■ ומה הם חושבים על המשבר הנוכחי? "גם ארגנטינה ורוסיה פשטו רגל והעולם לא התמוטט"

שנה שורית שלישית - זה מה שהבטיחו לנו מרבית מומחי ההשקעות בארץ ובעולם. זו עוד לא נסתיימה אמנם, אך נכון להיום מדד S&P 500 מציג מתחילת 2011 תשואה שלילית של כ-11%, מדד ת"א 100 מציג נפילה יותר מכפולה של כ-24.6% וה-STOXX 600 האירופי מייצג את מצב הכלכלה החבוטה של היבשת, עם תשואה שלילית של כ-20.1% אף הוא.

רבים ממנהלי ההשקעות שמנסים להרגיע את הפאניקה, טוענים שהשקעה במניות תניב תשואות חיוביות עודפות בטווח הארוך. האם זה אכן המצב? לא בטוח. השקעה ב-S&P 500 הניבה בחמש השנים האחרונות תשואה שלילית של 1.52%, וב-10 שנים התשואה היא 2.47% בלבד, וכוללת חלוקת דיבידנד.

אם כך, האם האמירה של "קנה והחזק" רלוונטית בכלל? כאשר הסכנה של כניסה מחודשת למיתון עולמי הולכת וגוברת, האם לא כדאי למשקיעים לצאת כעת משוק המניות ולחזור בזמנים רגועים יותר?

"מניות הן היום קנייה חזקה"

"הביקורת לגבי מדיניות 'קנה והחזק' היא עניינית ובהחלט במקום", מודה אורי רבינוביץ', מנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים ומשנה למנכ"ל. "אנו נמצאים בעולם בו אי הוודאות גדולה מהרגיל. רמת הביטחון נמוכה, והעובדה שהריביות בשפל והגירעון ברמה גבוהה, אומרת שהיכולת לתמוך בכלכלה בכלים המסורתיים הולכת ומצטמצמת".

מאיר מזוז, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אקסלנס, נחרץ יותר בעמדתו, ואומר כי "אני מאמין עדיין במודל הקלאסי של 'קנה והחזק'. אין אסטרטגיה טובה יותר להרוויח כסף. היחיד שמרוויח מכניסה ויציאה תכופה מהשוק הוא הבנק שמקבל עמלות".

רבינוביץ' מכיר אמנם בכך שגישת 'קנה והחזק' לא עמדה במבחן המציאות, לכל הפחות עבור מי שהשקיעו בחו"ל, אך הוא עומד על ההבדלים בין התקופה הנוכחית לזו שלפני 10 שנים: "ההבדל הוא בסנטימנט. נקודת הבדיקה של 10 שנים שיש עמה היגיון החלה ממקום שביטא אופטימיות מאוד גדולה. בשנת 2001 אמרו שאנו בפתחו של עשור בעל פוטנציאל אדיר. הדבר התממש וראינו צמיחה שנתית של כ-4%-5%, אך במקביל מחירי הנכסים ביטאו זאת והיו בשיא כל הזמנים", אומר רבינוביץ'. "כיום, לעומת זאת, השוק משדר פסימיות גדולה מדי וצופה מיתון מתמשך. המבט הוא בעצם הופכי לתקופה של לפני 10 שנים".

לכן, לדברי רבינוביץ', יש חשיבות לעיתוי בו יוצרים את החשיפה. "האמירה שככל שנכס מסוכן יותר, הוא יניב תשואה גבוהה יותר לאורך זמן, היא עדיין נכונה. משקיע שלא זקוק לכסף בטווח הנראה לעין, בהחלט לא צריך להקטין חשיפה מנייתית".

לגבי העובדה שבפועל השקעה לטווח ארוך לא סיפקה את הסחורה, אומר מזוז "אני לא עיוור, הקנייה צריכה להיעשות במחיר נכון. תמיד צריך לבדוק מה האלטרנטיבה, וב-2001 הייתה כזו. האג"ח הממשלתיות נתנו תשואה של כ-5% והנאסד"ק היה במכפיל 100. כיום תמחור המניות נוח ושיעור ההיוון של האג"ח הממשלתיות נמוך מאוד, וזה מה שיביא את תשואת היתר במניות".

הציניקנים יאמרו כי מדובר בחוכמה בדיעבד, וכי כל מנהל השקעות לפני כעשור היה מסביר מדוע זה בדיוק הזמן להיות בשוק המניות. עם זאת, נראה כי לטענה לפיה השוק זול כיום יש אחיזה במציאות: מנתוני בלומברג עולה כי מכפילי הרווח העתידיים של מניות ה-S&P 500 עומדים כיום על 9.9, לעומת ממוצע של 13.7 בתשעת המיתונים קודמים מאז שנת 1957, ונזכיר כי ארה"ב אינה במיתון עדיין.

בראיון שנתן למדור זה לפני כחצי שנה, ראה רבינוביץ' את הדברים בצורה מפוכחת, והתריע משנה שתאופיין בתנודתיות גבוהה. עם זאת, הוא סבור כעת שהמחירים הנוכחיים מבטאים תרחיש פסימי מדי. "אני מעריך שבשנה הקרובה נראה את מחירי הנכסים גבוהים הרבה יותר מהיום, ואני מדבר על עלייה דו ספרתית".

מזוז מחזק את דברי רבינוביץ' ואומר "לאור האלטרנטיבה, אני יותר ויותר משוכנע שמניות הן היום קנייה חזקה. ברמת התמחור הנוכחית אני מרגיש מאוד בנוח להיות בפוזיציה מלאה". עוד לדבריו, "המכפילים נמוכים והמודל שלנו מראה שהמחירים נמצאים בממוצע כ-30% מתחת לשווים הכלכלי. בשנה הקרובה אכן סביר שנראה תיקון דו ספרתי במדדים בארץ, כשגם עלייה של כ-25% היא אפשרית".

אירופה תיתן את הטון

השאלה המעניינת היא מה למעשה יקבע את המגמה בשווקים. השניים מעריכים כי אירופה היא זו שתיתן את הטון. "יש כאלו שפועלים בהנחה שגוש האירו הולך להתפרקות, אך לדעתנו תרחיש זה אינו סביר בטווח הקרוב ואינו מגולם בצורה מלאה בשווקים", אומר רבינוביץ'. "אם הדבר יתרחש, מחירי הנכסים ירדו משמעותית מרמתם כעת, ואז אוכל לומר ש'הדם זורם ברחובות'. מנגד, הסדר חוב ליוון שיוביל לשקט תעשייתי בשנה-שנתיים הקרובות יוביל לדעתי לשינוי כיוון". אינדיקטור ספציפי שרבינוביץ' מתייחס אליו הוא תשואות האג"ח הממשלתיות באיטליה וספרד - "אם הן יהיו מתחת ל-5%, זה אומר שהשוק כנראה נרגע, בעוד שעלייה מעל 6% אומרת שאנו צפויים לתנודתיות נוספת".

"אני מחפש נחישות ותכנית פעולה ממשית", אומר מזוז. "הבעיה הגדולה של אירופה היא במסרים הכפולים של הפוליטיקאים. יום אחד מרקל אומרת שלא תיתן ליוון לפשוט רגל, ויום אחר מכינה תכנית לבנקים הגרמניים למקרה שכזה". דווקא מפשיטת רגל יוונית הוא אינו חושש: "גם ארגנטינה ורוסיה פשטו רגל והעולם לא התמוטט. המחירים כיום די מגלמים את אי הוודאות. כשתבוא הוודאות, והיא תבוא - שכן קובעי המדיניות יתעשתו על עצמם, יהיה תיקון מאוד חד".

על אף האופטימיות שהוא מפגין, מבהיר רבינוביץ' כי רמת המחירים אטרקטיבית אך אינה דומה לזו של 2008: "אני לא יכול להגיד שמדובר ב'כסף על הרצפה'. בשנה הקרובה לשבת על פק"מ שנותן 3% ושומר על ערך הכסף, זו החלטה לא גרועה כלל". הוא מדגיש כי התשואה אמנם חשובה, אך התנודתיות חשובה לא פחות. "כמנהלי כספי ציבור, אנו רוצים לשמור על לקוחותינו ולמנוע מהם לצאת בזמן הלא נכון. לכן, אנו כמעט שלא מגדילים סיכון", הוא אומר. "אם קרן שלנו תעשה תשואה פנטסטית, אך הלקוחות לא ייהנו מכך כיוון שיצאו בגלל התנודתיות, חטאנו לתפקידנו".

מדד ה S&P 500 בעשר שנים האחרונות

עוד כתבות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; אנבידיה קופצת בכ-3%, סופר מיקרו ב-5%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אסמעיל הנייה / צילום: ap, Dalati Nohra

חמאס: מסכימים לעסקה ולהפסקת אש; השקל מזנק אחרי ההודעה

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית