גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיקים באפלה נוסח רובינשטיין

השופט רובינשטיין לא מבין שלעתים ההדלפות הן הדרך היחידה לוודא שהחקירה לא תטורפד

כך קובע סעיף 117 לחוק העונשין: "עובד ציבור שמסר ללא סמכות כדין ידיעה, שהגיעה אליו בתוקף תפקידו, לאדם שלא היה מוסמך לקבלה, וכן מי שהגיעה אליו ידיעה בתוקף תפקידו כעובד ציבור, ולאחר שחדל מהיות עובד הציבור מסרה ללא סמכות כדין לאדם שלא היה מוסמך לקבלה - דינו מאסר 3 שנים". בעבירה הזו, הקרויה "גילוי בהפרת חובה", עשה שימוש אליקים רובינשטיין, בתפקידו כיועץ המשפטי לממשלה, כדי להעמיד לדין פלילי ב-2003 את עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ'.

גלאט-ברקוביץ' שימשה פרקליטה בפרקליטות המדינה, וליוותה את החקירה הפלילית שנוהלה במחשכים נגד ראש הממשלה באותה עת, אריאל שרון, בפרשת סיריל קרן. בהוראתו של היועץ רובינשטיין לא נמסר דיווח לציבור על החקירה, שבמסגרתה נחשדו שרון ובניו בלקיחת שוחד.

הימים היו ימי טרום הבחירות, בינואר 2003, וגלאט-ברקוביץ' חשה שאין זה מתפקידו של היועמ"ש להסתיר מהציבור מידע חיוני על ראש הממשלה. היא הדליפה את מסמך חיקור הדין בתיק, שנשלח מישראל לדרום-אפריקה. הפרשה התפוצצה ברעש גדול.

גלאט-ברקוביץ' שילמה על כך במזומן: היא הושעתה מיידית מעבודתה בפרקליטות, פוטרה, הועמדה לדין פלילי, שבו הורשעה ב-2005 בהסדר טיעון, ונגזר עליה מאסר על-תנאי ותשלום קנס; וכן לדין משמעתי - הן בבית הדין המשמעתי של עובדי המדינה, והן בזה של לשכת עורכי הדין.

החקירה הפלילית, שנוהלה במטרה למצוא את מקור ההדלפה, לא התחשבה בזוטות כמו חיסיון עיתונאי, כשבית משפט השלום בירושלים אישר לחקורים לעיין בפלט שיחות הטלפון של מקבל ההדלפה, העיתונאי ברוך קרא.

בדרך למלחמת החורמה במדליפים, כל האמצעים כשרים כנראה, כפי שלמד בשבועות האחרונים גם סגן שגריר ישראל בארה"ב, דני ארבל.

המניפסט של רובינשטיין

בשבוע שעבר הזדמנה לרובינשטיין, שמונה ב-2004 לשופט בעליון, הזדמנות להצדיק בעקיפין את התנהלותו בפרשת גלאט-ברקוביץ'. זאת, במסגרת פסק דין בעתירתו לבג"ץ של שר החוץ, אביגדור ליברמן, שעתר נגד פרקליט המדינה והיועמ"ש, בדרישה למצות את החקירה למציאת מקור ההדלפה מהחקירה הפלילית שנוהלה נגדו.

רובינשטיין, שעמד בראש הרכב השופטים, דחה אמנם את העתירה, אבל במקביל ניסח גם מניפסט הקורא למאבק בלתי מתפשר במדליפים.

"התופעה של הדלפה מחדרי החקירות", כתב רובינשטיין, "בעיקר בחקירות רגישות ומתוקשרות, היא רעה חולה. בכך יש לפגוע לא רק בזכות החשוד להליך הוגן, אלא גם באינטרס הציבורי בניהול חקירה תקינה שתניב תוצאות, וכן באמון הציבור ברשויות האכיפה והתביעה, שהחקירה היא אובייקטיבית ונטולת משוא פנים, וכי ההליך נקי וחותר לחקר האמת. על רשויות החקירה והתביעה לעשות מאמץ שהדלפות מסוג זה לא יישנו, תוך שיהא נהיר למדליפים כי לא תהיה פנייה לסדר היום כאילו לא אירע דבר, וכי המדליף עלול לשלם מחיר אישי.

"זכות הציבור לדעת אינה זכות הציבור לפרטים מוכמנים מחקירה עוד בטרם הבשילה, וודאי שאין בה ליתן לגיטימציה לרשות החוקרת או לרשויות התביעה למסור מידע לתקשורת. העושה כן מועל בתפקידו" (בג"ץ 1736/10).

מי בדיוק מעל כאן ובאיזה תפקיד? האם זהו באמת אחד מתפקידיו של היועמ"ש להסתיר מהציבור מידע על חקירות המתנהלות נגד בכירי המערכת הפוליטית? די להיזכר איזו מהומה עורר צו איסור הפרסום שהוציא היועמ"ש לשעבר, מני מזוז, בימים הראשונים של חקירת פרשת טלנסקי נגד ראש הממשלה באותה עת, אהוד אולמרט, כדי להבין עד כמה חריגה הייתה הוראתו של רובינשטיין.

לכאורה, בניהול החקירה הסמויה נגד שרון, פעל רובינשטיין בניגוד להנחיות היועמ"ש, הקובעות כי יש לפרסם מידע אודות התנהלות חקירה נגד אנשי ציבור - להבדיל מפרטים מתוך החקירה עצמה - כאשר "יש קשר בין החשדות לבין תפקידו או מעמדו הציבורי של החשוד, בין אם מדובר בעבירה שנעברה בקשר לתפקידו, ובין אם מדובר בחשדות שיש בהם כדי להשליך על מעמדו או על ביצוע תפקידו" (הנחיית היועץ 4.1003).

בפועל, התקבע בשנים האחרונות נוהג, שלפיו מודיעות הפרקליטות והמשטרה במשותף על כל חקירה נגד ראש ממשלה, שר או חבר כנסת, ובמידת האפשר גם לאחר כל חקירה באזהרה שעבר החשוד.

הקונספציה של וינשטיין

ואולי אף מדובר בצעד חמור אף יותר? בחוק העונשין, סעיף אחד אחרי "גילוי בהפרת חובה", שבו עשה שימוש רובינשטיין נגד גלאט-ברקוביץ', מצוי סעיף הקרוי "הסתרת מידע בידי עובד ציבור", ולפיו "עובד ציבור שנתן לידיעה שאינה סודית צורה של ידיעה סודית, במטרה למנוע את פרסומה, דינו מאסר שנה".

אפשר להתווכח אם החקירה נגד שרון בפרשת סיריל קרן הייתה צריכה להיות כה סודית בשלביה הראשונים; רובינשטיין צריך להיות תמים במיוחד אם אינו מבין שהדלפות מחקירות של פוליטיקאים בכירים הן לעתים הדרך היחידה לוודא שהחקירה לא תטורפד, שהחוקרים לא יכרעו תחת הלחצים הישירים והעקיפים המופעלים עליהם, ושהממצאים לא ייגנזו באין רואה.

מה שעצוב במיוחד הוא שלא רק רובינשטיין אינו מבין זאת. גם היועמ"ש הנוכחי, יהודה וינשטיין, שבוי באותה קונספציה מוטעית. ימים אחדים לאחר מתן פסק דינו של בג"ץ בעניין ליברמן, שיגר בשבוע שעבר וינשטיין מכתב לבכירי הפרקליטות והמשטרה, כדי שכולם ישננו ויפנימו את המשנה שפרש רובינשטיין.

"דברי השופט רובינשטיין משקפים בעיניי מושכלות ראשונים", חתם היועץ, "ולאורם עלינו לפעול. הדלפות ביחס לנחקרים אינן עולות בקנה אחד עם זכותו של אדם, כל אדם, לכבוד האדם".

מעניין שכשאומרים "כל אדם" הם מתייחסים תמיד לבכירי הבכירים ולזכויות הנחקר היקרות שלהם. בדיוק כמו ששר המשפטים בזמנו, דניאל פרידמן, החליט ליזום חקיקה, שתגביל את אורכן של חקירות משטרה, בהתבסס על מקרהו של, ובכן, אביגדור ליברמן.

וזהו אותו וינשטיין, שהצעת החוק הראשונה שיזם בתפקידו כיועמ"ש היא הצעה לאיסור פרסומם של תמלילים מחקירות משטרה והפיכת העיתונאים המפרסמים לעבריינים, המצויה עדיין בשלבי גיבוש במסדרונות משרד המשפטים.

ההתגייסות למען פולארד

אולי אם מישהו מהמשפטנים המכובדים הללו היה רואה את הדברים מהצד השני של המתרס, הוא היה מפנים תובנה אחרת. מישהו כאן צריך לטעום מהתרופה שהוא עצמו רקח.

הנה אפשרות אחת: לפני כשנה נאם השופט העליון רובינשטיין בכנס לציון יום הולדתו ה-95 של ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר. בכנס הזה חזר רובינשטיין, כפי שעשה כמה פעמים בעבר, על קריאתו לממשלת ישראל לפעול למען שחרורו של המרגל הישראלי בארה"ב, ג'ונתן פולארד. דברים דומים אמר גם ב-2005, בעת שעתירתו של פולארד היתה תלויה ועומדת בבג"ץ, בדרישה להכיר בו כאסיר ציון.

רובינשטיין שימש ציר בשגרירות ישראל בארה"ב, בתקופה שבה פעל פולארד ונתפס. הוא היה הנציג הבכיר בשגרירות בוושינגטון בעת שפולארד נכנס למתחם וביקש מקלט. את הפרטים הוא מכיר ממקור ראשון, אם לא למעלה מכך.

"מאז מעצרו של פולארד היה רובינשטיין ראש חץ למאמצים הישראליים בוושינגטון לטובתו", נכתב במסמך של מחלקת המחקר של הכנסת.

האם בהתבטאויותיו של רובינשטיין הוא לא הפר בעצמו את הוראות סעיף "גילוי בהפרת חובה"? החוק קובע כי עובד ציבור לשעבר (ולא שרובינשטיין הוא כזה) יכול לטעון להגנתו כי חלפו יותר מ-5 שנים מיום שפסק להיות עובד ציבור ועד מסירת הידיעה, ואולם "הוראות אלה לא יחולו על ידיעה הנוגעת לביטחון המדינה או ליחסי החוץ שלה".

שנאמר, מי שגר בבית זכוכית - שלא ישליך אבנים.

עוד כתבות

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו