גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"דנקנר מנצל את המונופולים שלו כדי להרוויח - אבל הוא כריזמטי ומרשים"

מיקי רוזנטל חוזר אל קדמת הבמה בעונה החדשה של "המקור" ומדבר על נוחי דנקנר, שלדון אדלסון, האחים עופר ושנאת עשירים ■ ראיון

מיקי רוזנטל, המוכר לצופי הטלוויזיה מהתוכניות "בולדוג" ו"בולדוזר", לא מוכן לדבר על התביעה לתביעה שהגיש בחודש שעבר ד"ר נמרוד נוביק, לשעבר סגן נשיא בכיר בקבוצת מרחב, נגד הבעלים שלה יוסי מימן, מעסיקו הנוכחי של רוזנטל. "יש דברים שאני גוזר על עצמי לא להתעסק בהם. רוב העיתונאים, שהם בני אדם, יפנימו את הערכים ואת היעדים של מקום העבודה. כשבעל הון קונה עיתון הם מפנימים את האינטרסים שלו".

- מטעמי הישרדות?

"זאת ההוויה האנושית".

- גם ההוויה האנושית שלך הפנימה את הכללים האלה.

"אני לא עיתונאי".

- אז מה אתה?

"אני סוכן חברתי בעיתונות. אני מצהיר על דעתי ולא מתכסה בעלה תאנה. יש לי דעות, אני מקדם אותן דרך העיתונות, ומנצל כל במה מסחרית או לא מסחרית בשביל לעשות את זה".

- ומימן?

"עסקיו של יוסי מימן ראויים לטיפול. אם אני אגיד דברים רעים עליו, יגידו שאני רוצה להתנקם בו כי לא קודמתי, ואם אגיד עליו דברים טובים, יגידו שאני מתחנף. אני מקווה שיש עיתונאים שעוסקים בזה. לא אומר לך שזה לא בעייתי, ומבחינתי, שאנשים כאלה לא היו מחזיקים כלי תקשורת".

- מה דעתך על ההתנצלות של ערוץ בעניין שלדון אדלסון?

"זה אירוע חמור מאוד בעיניי בתולדות החופש העיתונאי, בעיקר זה של ערוץ 10, שנפגע ממנו ללא ספק. אבל אני מעדיף לראות בזה תקלה חד-פעמית".

- כמה נוח.

"עבדתי בלא מעט כלי תקשורת, וזה ערוץ שבו העיתונאים זוכים לחופש עיתונאי. לא נתקלתי בצנזורה לא עניינית, ועשיתי כתבות על צדיק בינו, על נוחי דנקנר, על גליה מאור; וגם כשעיקמו את האף והיה קשה, לא הייתה צנזורה. דווקא לאור הרקע שסיפרתי לך והחופש היחסי הגדול, המקרה מאוד חמור, ואני מעדיף לראות בו תקלה חד-פעמית".

- זה נשמע כמו דיסוננס קוגניטיבי.

"בחוויה האישית שלי, כשרציתי לעשות בקשת (ערוץ 2) כתבה על בנקים וביטוח, אמרו לי, 'יש לנו מפרסמים ובעלים, תעזוב את זה'. זה לא קרה בערוץ 10. אני חושב שמה שקרה יבצר חומה. אם זה יקרה עוד פעם, ואלה לא הצהרות סרק, אני לא אשאר בערוץ הזה. את יכולה להגיד, זה נוח לך להגיד את הדברים האלה, אבל עכשיו אנחנו במבחן. התחקיר הגדול הבא צריך להופיע בערוץ 10, ובסוגיות של טייקונים, שמפעילים לחץ עצום. אלה אנשים שמעסיקים עורכי דין בריטיינר שמציקים סתם".

- בעיני הרבה אנשים זאת הייתה פגיעה אנושה באמון בחדשות הערוץ.

"להתנצל זה בסדר אם טעית".

- ואם לא?

"אנסו את מנהלי הערוץ, בטח בנוסח ובאופן הגורף שלה; גם אם היו אי-דיוקים ואם נדרשו הבהרות, זה אונס ברוטלי. היה בזה אלמנט של השפלה. בחוק מוגדר שמי שיש לו הפררוגטיבה להחליט הוא מנהל החדשות. אם הוא חשב שזה לא ראוי, אסור היה לאנוס אותו, ועשו את זה. ראודור עשה מעשה אצילי, מכיוון שהעדיף להתפטר על-פני אי-הזרמת כסף לערוץ המקרטע".

- למה לא התפטרתם כולכם לאות הזדהות?

"יכול להיות שאני זקן ושיניי קהו. עזבתי מקומות עבודה בשביל פחות; בידיעות אחרונות עזבתי תפקיד בכיר של סגן עורך בעניין עקרוני, אחרי פיטוריו של אילון שליו לטובת משה ורדי. התפטרות קולקטיבית לא הייתה מקדמת משהו, אבל עדיין העניין הזה עומד למבחן. אם אני טועה, וזו לא תהיה תקלה חד-פעמית, אני לא אהיה שם. וכן, האמון של הציבור נפגע, וזו לא פגיעה קלה בכנף".

כשמזכירים לרוזנטל את האחים יולי וסמי עופר, שהלכו לעולמם בחודשים האחרונים, פניו מרצינות ומתעננות, כאילו לא עברו שנתיים מאז שהסאגה סביב "שיטת השקשוקה" תמה.

- אילו הייתה לך הזדמנות, היית מבקש מהם סליחה על הסבל שגרמת להם, שאולי החיש את מותם?

"זה תעלול נחמד לקשר את מותם לעשייה העיתונאית שלי. הם היו חולים עוד טרם שעשיתי עליהם סרטים וכתבות, ואפילו המשפחה לא מעלה על דעתה את זה, אפילו שהם לא אוהבים אותי".

- אתה לא מתחרט על דבר?

"אין לי שום עניין אישי עם משפחת עופר או עם כל אדם אחר שאני עושה עליו כתבה. האחים עופר עשו דברים טובים למשפחתם וליקיריהם. אני דן בפגיעה שלהם בתחום הציבורי. מי שבחר לעשות את זה אישי, זה הם".

- נכון לומר ש"שיטת השקשוקה" היה הגל הראשון בשיטפון הנוכחי של שנאת העשירים?

"אני יכול לומר שהעיתון שבו את כותבת, ובעיתונים אחרים, יצרו גל של אהבה חסר ביקורת נגד אנשים שעשו כל מעשה, אבל אין לי חשבון עם התקשורת".

- זה לא נשמע ככה.

"אני מודע לזה שיש שנאת עשירים, אבל אני לא שונא עשירים. אני מעריך אנשים שעשו את זה במו ידיהם ואת תרומתם למשק הישראלי. האמירה ששונאים פה עשירים, את כל העשירים, היא לא מדויקת".

- למה?

"יש עשירים ששונאים, ויש שלא. אנחנו לא שונאים את גיל שויד, את סטף ורטהיימר, את אלה שעשו את הונם מעבודה קשה. את אלה אנחנו מעריכים. אלה שעשו את זה תוך שימוש במשאבים ציבוריים, אותם אנחנו אוהבים פחות".

- אתה רומז לנוחי דנקנר?

"כן. הוא מנצל את המונופולים שלו כדי להרוויח, וכשהוא מרוויח הציבור ניזוק. אנחנו משלמים יותר כי דנקנר עוסק בתחומים מונופוליסטיים כמו מלט וקמעונות. מצד שני, אני לא חושב שזה צריך להיות לגופו. דנקנר הוא בן אדם כריזמטי, מרשים ונחמד. הביקורות מוצדקות, אבל אני לא רוצה שישנאו אותו. מילים הורגות".

הראיון המלא - במגזין G

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן