גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנחנו חכמים רק על תנובה

אבל מול הבנקים אנחנו חלשים כי הכסף אצלם, והם מחזיקים אותנו אתם יודעים איפה

א.

בסוף השבוע הקודם יצאו מאות אלפי בני אדם אל הרחובות של 951 ערים ב-81 מדינות ברחבי העולם, וקריאה אחת בגרונם: צדק חברתי. שנאמר, ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים (בראשית י"א, א'). דבר שכזה לא אירע, למיטב ידיעתי, מאז נוצר העולם לפני משהו כמו 14 מיליארד שנים.

אנחנו עושים היסטוריה קטנה בייבי, כמו ששר ניק קייב, בכל פעם שאנחנו כובשים את הרחובות, וזה מרגיש לא רע בכלל. היה זה ערב מרגש.

מהם הצלילים האלה שאנחנו שומעים? לא, אלה עדיין לא קולות האזיקים הנפתחים והשלשלאות המתנפצות. בינתיים אלה צלילי האסימונים הנופלים. מסרייבו ועד סיאול, מרומא ועד טוקיו. הרוב הדומם מרים את ראשו. הפעמונים מצלצלים לכולם - זמן לקום.

פועלי כל העולם עדיין לא התאחדו, וספק אם יתאחדו אי-פעם (אף שלחלום מותר), אבל ערב אחד הם רקדו יחד. הרי לכם גלובליזציה במיטבה. גלובליזציה חדשה, סולידרית. תגובת נגד מושלמת לגלובליזציה המוכרת של ניצול, של מינוף ושל מיקור חוץ. תגובת נגד לקפיטליזם שאיבד את דרכו והפך למפלצת, לתאוות-הבצע, לאוליגרכיה, לפערים העצומים, לשחיתות.

האמת היא שזו לא הפעם הראשונה שדבר כזה קורה מאז נוצר העולם. הפסוק מתחילת הסעיף פותח את סיפור מגדל בבל, שבשבוע הבא יקראו אותו בבתי הכנסת. זו הייתה הגלובליזציה העממית הראשונה, ניסיון המרד המתועד הראשון נגד השיטה, ואנחנו זוכרים טוב מאוד איך זה נגמר שם. אלוהים לא אהב את זה. האלוהים הזה שלנו היה הראשון שהבין את הסכנה בעם מאוחד הדובר בשפה אחת. כשהם יחד, אמר אלוהים לעצמו "לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות".

הו, אחיות ואחים, רק חישבו על הפוטנציאל: לא ייבצר מאיתנו כל אשר ניזום לעשות. לאן יכולים היינו להגיע, מה נשגבות הפסגות שאליהן יכולנו להעפיל כאנושות מאוחדת. אבל לאלוהים זה לא נראה רעיון טוב. ירד ובלבל מחדש את כל השפות.

האלוהים של היום הוא הכסף, וגם הכסף לא אוהב שאנחנו מדברים בשפה אחת. הוא יעשה את הכול כדי לבלול את שפת כל הארץ. הוא לא הולך לוותר בכזאת קלות. לדוגמה: בסוף השבוע נכנסו כמה עשרות מפגינים לסניף סיטיבנק בטיים סקוור, ניו-יורק, וביקשו לסגור את חשבונות הבנק שלהם. באה המשטרה ועצרה 24 מהם. זאת אף על-פי שהם לא הפריעו לאף אחד.

אתם ודאי קולטים את האבסורד: המדינה מגינה על הבנקים מפני האזרחים. לשם הגענו. ואם גם אתם אומרים לעצמכם שזה צריך להיות הפוך, הרי שיש עוד סיכוי להינצל.

ב.

מכל המחאות, מרתקת אותי מכולן המחאה בניו-יורק, המתרחשת בלב הפועם והאטום של הקפיטליזם החזירי. כי אם אפשר לעשות את זה שם, כמו שאמר סינטרה, הרי אפשר לעשות את זה בכל מקום. אחד הדברים המרשימים במחאה האמריקאית הוא ההתייצבות של אקדמאים בכירים ושל כלכלנים מובילים לצד המפגינים.

חפשו ברשת את נאומיהם של חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ, הכלכלן נוריאל רוביני, פרופ' ריצ'רד וולף ועוד רבים המיטיבים ממני לתאר את האבסורד שאליו הגיעה כלכלת העולם. הפרטנו את הרווחים, אבל הלאמנו את ההפסדים, אמר שטיגליץ. זה לא קפיטליזם, סיכם, זהו עיוות כלכלי.

אני ממליץ לצפות בגרסאות הווידיאו של הנאומים הנ"ל, בעיקר בשל הרטוריקה המרתקת שנקטו אותה המפגינים בניו-יורק. "הרמקול האנושי" קוראים לזה שם: הדובר נושא את דבריו במשפטים קצרים, שעליהם חוזרים בקול המעגל הראשון של המאזינים. האפקט של לשמוע כל דבר פעמיים פשוט מהפנט.

מעניין לראות שהתגובה הראשונה של הממסד האמריקאי היא בדיוק אותה התגובה של הממסד הישראלי, ובעצם כל הממסדים כולם. גם הם באו בטענה שהמחאה "לא ממוקדת מספיק", שאי-אפשר להבין מה בדיוק רוצים. טענת חוסר המיקוד מצחיקה אותי בכל פעם מחדש ואף פעם לא אתעייף מלענות עליה.

אומר בפעם האלף: מדובר בלא יותר מטריק, בהסחת דעת. בואו נפנה את אותה הטענה אל הצד השני, אל הקפיטליזם החזירי. האם הוא היה ממוקד? הצחקתם את אדם סמית. הוא תקף והלם והפציץ ומעך ודפק אותנו בכל החזיתות כולן, בו בזמן. ביוקר המחיה, בפנסיה, בבריאות, בחינוך, בעבודה.

הוא פורר אותנו כחברה (המלחמה בעבודה המאורגנת) והוא פרק אותנו כיחידים (הכול תלוי בך, ואתה אף פעם לא מספיק טוב). הוא חירב את הסביבה, והוא השלים בשתיקה, בשם הנפט ומוצרים זולים, עם הנוראים שבמשטרים. הוא חילק דיבידנדים לחזקים, תוך כדי שהוא מועך את העניים.

מה שאני רוצה לומר זה שאין חזית אחת. המערכה היא כוללת. ולכן הדרישה המופנית נגד המוחים, להתמקד, היא בדיחה. אם הקפיטליזם בצורתו הנוכחית הוא מבול, הדרישה להתמקד היא כמו לומר לך לצאת מהבית עם מטרייה נפרדת בשביל כל טיפה.

כשהייתי ילד ריתק אותי הסיפור על הילד ההולנדי שתקע אצבע בחור שבסכר והציל את כל המדינה. הלוואי שהיה אפשר לעשות את זה גם פה, אבל אין סיכוי. יש יותר מדי חורים בסכר, והם יודעים שאין לנו מספיק אצבעות. מה שצריך לעשות זה פשוט לבנות סכר חדש. ובשביל זה שווה לצאת לרחובות.

ג.

הסחת הדעת הגדולה מכולן של המנסים להשתיק את המחאות היא הטענה שעכשיו זה לא זמן טוב. העולם הולך לקראת מיתון, אולי כפול, אולי משולש, משבר אשראי, משבר נדל"ן, ירידה בצריכה, הבורסות קורסות, הכול רועד. עכשיו זה לא זמן טוב לשינויים, הם אומרים לנו. וזו כבר ממש חוצפה, לא?

מדובר באותם האנשים שהמשיכו לקחת לעצמם דיבידנדים בעוד מיליונים מאבדים את בתיהם ואת עבודותיהם, נשחקים עד דק. אותם אנשים שיצרו את המשבר, שאפשרו לשוק הדורסני להמשיך ולהשתולל, באים עכשיו אל קורבנות השיטה ומבקשים מהם להיות בשקט ולתת לשוד המאורגן להימשך. המשבר המתרגש עלינו נוצר בגללם, והם יצאו ממנו הרבה יותר טוב מאיתנו, אבל זה לא מפריע להם לומר לנו ששש, עכשיו משבר. גם לרצוח וגם לרשת.

שישכחו מזה. גם הכיסאות שלהם צריכים לרעוד. וגם זו כשלעצמה סיבה מספיק טובה לצאת לרחובות.

ד.

לזכותם של המוחים בארצות-הברית ייאמר שהם הגיעו מהר מאוד אל לב הבעיה, כפי שמעיד הסיפור הקטן מהסעיף הקודם על סיטיבנק. אנחנו עדיין לא הגענו אל הבנקים ואל הבנקאים. עמיתי עירן פאר פרסם השבוע ב"גלובס" כי הכנסות הבנקים יגיעו השנה ל-25 מיליארד שקל.

8 מיליארד מתוכם, לפי הערכות מוועדת טרכטנברג (לא נמסרו פרטים מדויקים יותר), הם סכום עודף שאותו גובים הבנקים ממשקי הבית, שזה אתם ואני. כלומר, מחירי העמלות והמרווח הפיננסי במגזר הקמעוני גבוהים בכשליש מהמחיר התחרותי.

8 מיליארד שקל. זה בהחלט שוד הבנק הגדול בישראל. רק לשם השוואה, השוד במקום השני, שוד הכספות בבנק דיסקונט, הניב שלל של 25 מיליון דולר, שזו בדיחה. שודד הבנקים המפורסם במדינה, האופנובנק, לקח משהו כמו 300 אלף שקל. עלוב. פחות ממשכורת חודשית של בנקאי בכיר.

אצלנו, בינתיים, מכוונים קצת יותר נמוך, אל חברות המזון. האם נוכל לקום נגד הבנקים כמו שעשינו מול תנובה? אני רוצה לחשוב שכן, אבל האמת היא שאני בכלל לא בטוח. לפיתתם של הבנקים אותנו חזקה הרבה יותר מאחיזתן של חברות כמו תנובה, למשל. למעשה, אין בכלל מה להשוות.

מול תנובה אנחנו חזקים, כי הכסף שלנו עלינו. מול הבנק אנחנו מראש חלשים, הכסף שלנו אצלו. הוא מחזיק אותנו אתם יודעים איפה, ולנו אין ברירה אלא לשרוק. אני כבול לבנק שלי. אין לי שום דבר שיכול לאיים עליו. אילו הייתי חייב 100 מיליון דולר היה מצבי אחר, כידוע.

אבל רגע. הרי מה למדנו: שלבד לא נצליח. למדנו גם שאני, ואת, ואתה, והוא, והם, וזאת וזה, כולנו יחד זה הרבה אנשים. והרבה אנשים חייבים הרבה כסף. והרבה כסף הוא הרבה כוח גם - ואולי במיוחד - כשאין לך אותו. ולמדנו עוד משהו מכל המחאה הזו, לא? למדנו שאפשר להפוך את השיח על פניו.

זה לא (רק) שאנחנו חייבים הרבה כסף לבנק, זה הבנק שגנב - סליחה, גבה - הרבה כסף מאיתנו. הוא עשה זאת כשהמשטרה בצד שלו. כך צריך להסתכל על המציאות.

הם מתחילים להבין את זה. ומה שיותר חשוב: גם אנחנו.

הרהור

מול תנובה אנחנו חזקים, כי הכסף עלינו. מול הבנק אנחנו חלשים, הכסף אצלו. הוא מחזיק אותנו אתם יודעים איפה.

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש