גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירון זליכה הולך לגן חיות

הרפורמה ברכב ממשיכה להכות: ההתלהמות בשיאה ושרי הממשלה מתכתשים בפומבי

בתחילת החודש התראיין ירון זליכה לתקשורת והגדיר את הנעשה בשוק הרכב בתואר הצבעוני "גן חיות". זליכה התכוון למגוון הכשלים התחרותיים שפוגעים כביכול בשוק. אבל כאשר מכניסים לתמונה הרחבה גם את המאבקים האחרונים בין משרדי הממשלה ובין הרגולטורים סביב השליטה ברפורמות ענף הרכב, מתקבל הרושם ש"גן חיות" הוא ביטוי תרבותי ועדין מדי. מה שקורה כיום בענף זה ג'ונגל אפריקני אמיתי: הכלובים נפתחו, הגדרות נפלו וציידים וניצודים מתערבבים זה בזה במלחמת הישרדות אכזרית.

שטייניץ וכץ שולפים ציפורניים

במרכז המהומה לפני שבועיים ניצבה התכתשות פומבית נדירה בין משרד התחבורה למשרד האוצר לגבי הסמכויות של ועדת זליכה בתחום מיסוי ענף הרכב ולגבי המלצות ועדת טרכטנברג בסוגיה הזו. האוצר ומשרד התחבורה מציגים שתי גרסאות שונות בתכלית לגבי ההמלצות הללו.

משרד התחבורה טען רשמית שטרכטנברג חזר בו מהטענה שלוועדת זליכה אין מספיק סמכויות ומשך את המלצתו להקים ועדה עצמאית חדשה בנושא הרפורמות, שתהיה משותפת לאוצר ולמשרד התחבורה. במקום זה, טען משרד התחבורה, המליץ טרכטנברג להרחיב את הסמכויות של ועדת זליכה, שמונתה על-ידי שר התחבורה גם לתחום המיסוי ולצרף אליה נציגים מהאוצר ומרשות המסים.

האוצר לעומת זאת טען שלא דובים ולא יער. לוועדת זליכה אין ולא יהיה מנדט לעסוק במיסוי הרכב, המלצות טרכטנברג בנושא לא השתנו, ונציגי האוצר ישתתפו רק בוועדה עצמאית, שמשותפת לשני המשרדים. משרד התחבורה מיהר להכחיש את הכחשת האוצר, אבל למחרת אמר מקור בכיר בוועדת טרכטנברג עצמה, שההמלצות לא השתנו, וחזר על כך שלוועדת זליכה אין מנדט לעסוק בענייני מיסוי.

מבולבלים? לאף אחד אין מושג איזו מהגרסאות נכונה, אבל אין ספק שמיסוי הרכב בישראל הוא המפתח האמיתי לרפורמה שיכולה להיטיב עם הצרכנים. בלי הורדה משמעותית של מס הקנייה, שהוא מהגבוהים בעולם, כל "הרפורמות" התחרותיות המתוכננות יהיו נטולות השפעה מהותית.

אמנם ברמת המיקרו, עשוי שוק יבוא הרכב להיפתח לעוד כמה יזמים, ובעיקר לקבוצות ענק (ע"ע מונופולים), שמפעילים לחץ לא מבוטל על משרד התחבורה. ייתכן גם שבסופו של דבר תחול ירידה במחירים בכמה נישות רכב יקרות ויוקרתיות. אבל בסופו של יום, עם 82% מס קנייה ו-7% מכס, שמכפילים ומעצימים כל שינוי קל בשערי החליפין של מטבעות היבוא, כל השינויים התחרותיים יהיו קוסמטיים.

גם נטרול הכוח התחרותי של חברות הליסינג, אותו שואף זליכה להשיג, יהיה חייב לעבור דרך האוצר, ולא דרך היבואנים. הדרך היחידה לקצץ מיידית 25%-10% מפערי התיווך היא ליצור שינוי מהותי במתווה "שווי השימוש", שמשמש זה עשור וחצי אמצעי שליטה של האוצר על שוק הליסינג ואחראי להרבה עיוותים אנטי-צרכניים. בדרך יצטרך משרד התחבורה גם לדלג על אבן הנגף של התעשיינים והארגונים הגדולים במשק, שהם מקור הכוח הפוליטי האמיתי של חברות הליסינג.

פיל בחנות חרסינה

באוצר יודעים זאת היטב, ולמרות שהם מוכנים לתת למשרד התחבורה ולוועדת זליכה להשתעשע בחצרם הפרטית בסוגיית היבוא המקביל, ואולי אפילו לשחרר כמה ויתורים קוסמטיים בתחום היבוא האישי, אין להם כוונה לוותר על השליטה האסטרטגית באווזת מיסוי הרכב, שהטילה ומטילה כל כך הרבה ביצי זהב.

האוצר גילה בעבר נכונות להתמקח בלהט אפילו כשעל הפרק ניצבו תיקונים "קלים" במיסוי הרכב, שאיימו להקטין את הכנסות המדינה ב-300-200 מיליון שקל. אנחנו לא רואים איך הוא יאפשר לגורם חיצוני כמו משרד התחבורה להכניס גורמים בלתי צפויים למשוואת ההכנסות החזויה והמהודקת, שמניבה למדינה כ-8 מיליארד שקל בשנה ממסים עקיפים, ועוד כמה מיליארדים של הכנסות "שווי שימוש".

אגב, גם באוצר משתמשים בדימויים מעולם חיות הבר כדי לתאר את המצב. "ירון זליכה הוא פיל משתולל בחנות חרסינה", אמר לנו גורם באוצר. "כל שינוי קל במיסוי הרכב שלא יתבצע בהדרגה על פני פרק זמן ממושך של שנים, תוך התחשבות במכלול של גורמי גומלין, יכול לגרום למחיקה של מאות מיליונים, אם לא מיליארדים, בהכנסות השנתיות של המדינה ממסים. רק הגורם הזה יכול להכפיל ולשלש את העלות של המלצות טרכטנברג למדינה, והכסף יחסר לשימושים אחרים. או שאולי משרד התחבורה יוותר על כמה מיליארדים מתקציבו כדי לממן את תוצאות המהלכים שלו?".

האמת היא שהקרב הזה אינו שקול. אפילו בתרחיש שבו תצליח ועדת זליכה להעביר רפורמה לפתיחה נרחבת של שוק יבוא הרכב לתחרות ולהתגבר על הקשיים המשפטיים שיציבו היבואנים, שאותם מייצגים בכירי המשפטנים, ולדלג מעל שלל מוקשי חקיקה, לאוצר יש עדיין יכולת שליטה בתוצאות הסופיות.

המכס, למשל, הוא "שומר שער" אימתני, שביכולתו להוציא את הרוח מהמפרשים של יבואני רכב חדשים ושל יזמים בענף, אפילו אם אלה לא ינסו "לעגל פינות". גם מס הכנסה כבר הוכיח בעבר שהוא יכול לשמש כלי נשק יעיל במלחמתו של האוצר ביבוא האישי. ועוד לא הזכרנו אמצעי שליטה משניים אך יעילים כמו נוסחת "המיסוי הירוק", גובה הפחת על רכבי חברות וליסינג ועוד.

3 היצרנים לוקחים שליטה

כשל נוסף של ועדת זליכה הוא לוח הזמנים הקצר להפליא שבמסגרתו היא אמורה להגיש את מסקנותיה. מדובר בחודשים בודדים, עם החגים באמצע, שכנראה אינם מספיקים כדי ללמוד את שוק הרכב ובמיוחד את ההיבטים הבינלאומיים שלו. כך, למשל, זליכה חוזר ומשתמש לאחרונה בביטויים כמו "פירוק כפוי", ו"מכירה של אחוזי שליטה" בכל הנוגע ליבואני הרכב. אלא שזיכיונות היבוא בארץ אינם "רכוש" של היבואנים, אלא של יצרני הרכב, שמחדשים אותם אחת לכמה שנים.

מי שיעיין בדוחות של חברות יבוא הרכב הבורסאיות ימצא שם את חוזי הזכיינות המורכבים והדרקוניים עליהם חתומים היבואנים בארץ מול היצרנים שלהם. לפי החוזים הללו, כמעט כל חריגה מהותית ביחסים העסקיים ובסביבה העסקית יכולה להוות עילה לביטול הזיכיון.

ועדת זליכה יכולה אולי למצוא דרך משפטית לאלץ את היבואנים לפצל זיכיונות, או אפילו למכור זיכיונות במקרה של בעלות על כמה מותגים, אך אנחנו לא רואים כיצד היא מאלצת את פורד, מאזדה, יונדאי, או ג'נרל מוטורס להעביר את הזיכיונות לשחקנים אחרים. אגב, המגמה הרווחת בקרב יצרני הרכב בעולם היא דווקא הפוכה, כלומר מעבר לשליטה הדוקה וריכוזית יותר על רשת הדילרים והפצת החלפים, כולל בעלות ישירה על הדילרים במדינות שלמות.

אפילו בארה"ב, ערש התחרותיות, שולטים יצרני הרכב המקומיים בצורה הדוקה במערך ההפצה שלהם ומנהלים עצמאית את המכירות לסקטורים שונים כמו ציים ממשלתיים. יצרני הרכב גם יכולים לחסום בדרכים שונות ומשונות יצוא מקביל של כלי רכב חדשים לישראל, ואם להאמין לגורמים בשוק שניסו להתחיל בשנה שעברה ביבוא מקביל, חלקם אף משתמשים ביכולת הזאת באופן פעיל.

בשורה התחתונה, משרד התחבורה וגם ועדת זליכה יכולים להסתער על הרפורמות בשוק הרכב באגרסיביות יתרה, אך ללא שיתוף פעולה מרצון של שחקני החוץ תהיה זו ברכה לבטלה. אם האוצר לא ישתף פעולה ולא יקבל זכות וטו על ההחלטות הסופיות ושליטה על התהליך כולו, ואם לא תימצא נוסחה לשתף את יצרני הרכב בתהליך ולנטרל את הכוח הפוליטי של מקבלי הרכב הצמוד, קשה לנו לראות את הרפורמה העתידית מייצרת יותר ממילים.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"