גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיבותה של מראית העין

המחאה החברתית הולידה המון ועדות וצעדים סמליים. בקרוב גם בענף הרכב ישחקו בכאילו

הפרק החשוב ביותר שנוסף השנה ללקסיקון ההון והשלטון בישראל הוא "חשיבותה של מראית העין". את הפרק הזה אפשר לסכם בקצרה: ברחוב הישראלי יש פוטנציאל למחאה חברתית שמופצת באמצעות האינטרנט וזוכה לתמיכה של כלי התקשורת.

אבל בניגוד להמונים במצרים, למשל, לציבור הישראלי המותש אין כוח, או שאין לו סבלנות לחכות שהמחאה תוליד תוצאות אמיתיות, ולכן אפשר להרגיע אותו באמצעות הררי מילים, מינוי "ועדות בדיקה", והכרזה על צעדים סמליים, רצוי עם אופק ביצוע של שנים, או לפחות עד לקדנציה הבאה.

הלקחים מהפרק המרתק הזה כבר מיושמים כיום בשוק מוצרי המזון ובשוק הדיור, שנעטפים כיום בהרבה "שיפורים" למראית עין. כעת נראה שענף הרכב יהיה החזית הבאה שבה ליחסי ציבור ולתדמית מהונדסת בקפידה יהיה תפקיד קריטי.

הדרישה של הרחוב הישראלי בכל הנוגע לרכב חדש פשוטה וידועה לכל: ירידות מחירים משמעותיות ויישור קו עם העולם המערבי. אבל כל השחקנים בשרשרת ההון-שלטון הרלוונטית יודעים היטב שזה לא יקרה. האוצר סובל מהתמכרות חמורה להכנסות ממיסוי ענף הרכב, היבואנים לא יחתכו את פערי התיווך בתחום הרכב והחלפים, ומבחינת חברות הליסינג כל ירידה דרסטית במחירי הרכב החדשים עשויה להיות מכת מוות.

ובכל זאת, אף שחקן בשוק לא יכול להתעלם מתשומת הלב הציבורית שממוקדת כיום בענף הרכב בעקבות ההצהרות הלוחמניות של ועדת זליכה והמלצות ועדת טרכטנברג. אז מה עושים? מכניסים את מראית העין למערכת השיקולים, ומוכרים לציבור אשליות.

האוצר: עיתוי בעייתי למיסוי הירוק

על כל 5 שקלים שמשלם הציבור הישראלי על מכונית חדשה, 3 שקלים הולכים לקופת האוצר. משרד האוצר הוא זה שמחזיק במפתח האמיתי להורדת מחירי הרכב החדש. לא צריך ועדת חקירה כדי לדעת זאת. אבל לאוצר אין כל כוונה לבצע ויתורים משמעותיים במיסוי הרכב, נהפוך הוא. צעד המיסוי הבא המתוכנן בענף הוא הפחתה של הטבות "המיסוי הירוק".

למי שלא עוקב, נספר שההפחתה הזו נועדה "לפצות" את קופת המדינה (בכ-300 מיליון שקל לפחות) על הירידה בהכנסות ממיסי קנייה שנובעת מרכישה מוגברת של כלי רכב "ירוקים" בישראל בשנתיים האחרונות. במילים אחרות, רפורמת המס הירוק "הצליחה יותר מדי", הציבור נהר לעבר פלח המכוניות הקטנות והמוזלות, וההכנסות היחסיות של האוצר ממס קניה פחתו. אגב, ההכנסות האבסולוטיות דווקא עלו, עקב עליית המכירות בשוק.

האוצר לא צריך את אישור הכנסת כדי לבצע את המהלך. הוא כבר קיבל הרשאה חופשית לכך במסגרת חוק ההסדרים שאושר בשנה שעברה. הבעיה העיקרית שניצבת כיום בפני האוצר היא תדמיתית. עדכון המס הירוק הוא בבחינת העלאת מסים עקיפים לכל דבר, והוא יפגע דווקא במכונית הזולות והעממיות, שהיו עד כה הנהנות הגדולות מהטבות המס.

זה לא בדיוק הדבר הרצוי לשלטון על רקע אווירה של מחאה חברתית פעילה ועל רקע המסרים שמנסים זליכה וטרכטנברג לשדר לציבור. באוצר מודעים היטב לבעייתיות של העלאת המס בעיתוי הנוכחי. יש לנו שתי אינדיקציות ברורות לכך.

האינדיקציה הראשונה היא שהאוצר העביר לאחרונה את ניסוח תקנות המס הירוק המעודכנות ליועץ חיצוני. פירוש הדבר הוא שבאוצר רוצים גיבוי ולגיטימציה למהלך מגורם בר-סמכא, שיסייע למתן את הביקורת הציבורית הצפויה. מרשות המסים נמסר בתגובה כי "עדכון המדד הירוק נקבע בחקיקה. בימים אלה בוחנת רשות המסים את דרך העדכון וההשפעה הצפויה".

האינדיקציה השנייה היא שהאוצר טרם שיחרר ליבואנים בענף הרכב "קריאת כיוון" לגבי אופי המהלך, למרות שלוח הזמנים המקורי ליישום הוא ינואר 2012 - רק חודשיים מהיום. מבחינת ענף הרכב מדובר בשינוי מהותי שיכול להשפיע על תכנון מלאים, על השיווק, ועל התמחור והמיצוב של דגמי מפתח רבים שתופסים כמעט 70% מהמכירות בשוק.

אם כך, ההיגיון אומר שהאוצר ידחה את יישום המהלך עד שרוחות המחאה יירגעו, או לפחות יפרוס את יישום המהלך לשלבים על פני זמן ממושך ויעטוף אותו באריזת תדמית "סביבתית" נוצצת ורחבה.

מנגד, לא ניתן לפסול את האפשרות שהמהלך יקודם כפי שהוא, במועד המתוכנן - ינואר הקרוב - ללא שום התחשבות באווירה הציבורית. עובדה: מהלכי מיסוי בוטים יותר כבר בוצעו בענף הרכב בעבר והציבור שתק.

היבואנים: ההוזלות הופכות גלויות

גם יבואני הרכב מודעים היטב לאווירה הציבורית הקיימת ולצורך (או לרצון) של הפוליטיקאים להשתמש בענף הרכב כדי ליצור את מראית העין של ההטבות לציבור. לפיכך מנסים כעת בענף לבנות תדמית חיובית, או לפחות לשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר.

כך, למשל, נרשמה הורדת הילוך משמעותית בכמה מהלכים עסקיים, שהתבשלו בתוך ענף הרכב. האיום של ועדת זליכה "לפרק את קבוצות הרכב" ולנטרל את כוחן, יצר חישוק שמעכב כיום תהליכים פוטנציאליים של מכירה, השתלטות ומיזוג שהחלו משכבר, הן בענף יבוא הרכב והן בענף הליסינג. הוא מקטין את התמחור הפוטנציאלי של "הסחורה", כלומר הזיכיונות.

יבואני רכב ששקלו להשתלט על חברות ליסינג, להיכנס לפעילות בענף הליסינג, או להרחיב את פעילותם הקיימת, יעדיפו מן הסתם לדחות את המהלכים, כדי למנוע מראית עין מונופוליסטית. אפשר גם להניח שעסקאות בולטות שנעשו ממש לפני גל המחאה החברתית והקמת ועדת זליכה, כמו הרכישה של זיכיון ב.מ.וו על-ידי דלק רכב, היו מקבלות תמחור שונה, על רקע הסיכון העתידי לפיצול זיכיונות כפוי מצד הרגולטור.

עוד אינדיקציה ברורה שהענף מגיב לאווירה הציבורית היא "הוצאת ההנחות הסמויות מהארון". ייתכן שמדובר בצירוף מקרים, אולם לא זכורה לנו בשנים האחרונות תקופה כה קצרה שבה פורסמו בגלוי כל כך הרבה הנחות על דגמים שונים מפלחי שוק שונים.

כמובן שההנחות עצמן אינן דבר חדש, וכל לקוח ערני יודע על קיומן. אולם פרסומן בגלוי, תוך לקיחת סיכון שהדבר יוביל לצעדי "ענישה" מכיוונם של עורכי המחירונים של המכוניות המשומשות, הוא בגדר שידור מסר.

גם המחירים של כמה דגמים חדשים שנחתו לאחרונה בארץ מצביעים על מגמה של הורדה פומבית של מתחי שיווק מצד היבואנים. המשמעות היא שלמרות שקיימים בענף לחצים פנימיים להעלאת מחירים בינואר הקרוב, בעיקר בשל שערי החליפין, קשה לנו לראות עליית מחירים גורפת בשוק כאשר מסקנות טרכטנברג וזליכה מרחפות ברקע.

מי שיסבול מכך יהיו חברות הליסינג, שההנחות שלהן יקטנו כדי לסבסד את ההוזלות, ואת הקפאת המחירים ללקוחות הפרטיים. כל זה, כמובן, עד שאווירת המחאה החברתית תדעך והעסקים יחזרו להיות כרגיל.

לא היינו פוסלים את האפשרות שבאוצר בונים על "חישוקי מראית העין", שכובלים כיום את היבואנים כדי לרכך את התוצאות של עדכון המס הירוק בינואר. האוצר יגלגל את ההתייקרויות הצפויות לפתחם של היבואנים. ואלה, כדי להימנע מהעלאת מחירים גורפת בתקופה שבה הם ניצבים תחת זכוכית מגדלת, יצטרכו לספוג חלק מהמס הירוק.

האם שיתוף-פעולה בין האוצר ליבואנים סביב העלאה של מס עקיף נשמע מופרך? ברוכים הבאים לעולם הציני של ההון והשלטון בישראל.

עוד כתבות

שלט תמיכה בנשיא טראמפ בכיכר החטופים בתל אביב, מוצ''ש / צילום: ap, Emilio Morenatti

דיפלומטיית מרפקים והבטחות ל"שלום נצחי": טראמפ קנה את עולמו בשעה אחת

ישנם דימויים היסטוריים עתיקים המתאימים לנשיא המתחרה על תארים רמים, גם בלי פרס נובל: הוא ואלכסנדר מוקדון, הוא וקיסרי רומא ● הוא החמיץ את העצרת הפרו־טראמפית הגדולה והנלהבת ביותר אי־פעם, בכיכר החטופים, אבל הוא בוודאי עוד יחזור

זוכי פרס נובל לכלכלה לשנת 2025: פטר הוביט, פליפ אגיו וג'ואל מוקיר / צילום: Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

בין הזוכים בנובל לכלכלה: ישראלי אמריקאי שמלמד באוניברסיטת ת״א

3 זוכים בפרס נובל לכלכלה ל-2025: ג'ואל מוקיר מאונבירסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב, פיליפ אגיו מ-INSEAD בצרפת ובית הספר לכלכלה של לונדון ופטר הוביט מאוניברסיטת בראון ● מוקיר הוא יהודי אמריקאי בעל שורשים ישראלים, והוא קיבל את הפרס עבור ההבנה כי לא החדשנות הטכנולוגית לבדה אחראית על הצמיחה.

מכוניות חדשות / צילום: Shutterstock

היבואנים מציגים: קחו עד 30 אלף שקל, העיקר שתקנו רכב חדש לפני סוף השנה

הרבעון האחרון נחשב תקופה מאתגרת בשוק הרכב, שבה צרכנים מתלבטים האם לרכוש כעת ולקבל אותו בשנה הנוכחית, או להמתין ולהרוויח שנת רישוי חדשה ● אלא שהפעם הענף נמצא עם עודפי מלאי משמעותיים של "אפס קילומטר" וחוסר ודאות לגבי 2026

"נשארה מחוץ לתמונה": המדינה שהפכה למפסידה הגדולה של ההסכם

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: מדינות ערביות שיתפו פעולה עם ישראל במהלך המלחמה, איראן נותרה מחוץ למשחק, האתגרים של היום שאחרי והפרשן העזתי שמסביר למה פרו-פלסטינים מתנגדים להפסקת האש ● כותרות העיתונים בעולם 

וושינגטון הבירה. לא נרשמה עלייה בשיעור הפיגורים / צילום: Shutterstock

השבתת הממשל מוסיפה לאתגרי שוק הדיור בוושינגטון הבירה

רבים מעובדי הממשל הפדרלי שקיבלו השנה מענקי פרישה מוקדמים אינם מקבלים כעת שכר, והשבתת הממשל עלולה להחריף את האבטלה באזור

צה''ל נסוג מעזה. יום שישי / צילום: ap, Emilio Morenatti

האם פרמיית הסיכון של ישראל תרד לשפל חדש, ומי ירוויח מכך?

חוזי ה־CDS על אג"ח ממשלת ישראל, המשקפים את הסיכון שהמדינה לא תשלם את חובותיה, צללו בשיעור דו־ספרתי מאז ההכרזה על הסכם 20 הצעדים ● האם ביום שאחרי המלחמה רמות הסיכון של המשק ירדו דרמטית? הכלכלנים חלוקים

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: ap, Richard Drew

ארדואן יודע והמספרים תומכים: טורקיה נפגעה יותר מישראל מהחרם עלינו

באביב שעבר נחתך היבוא מטורקיה ביותר ממחצית בעקבות חרם, וגרם לפגיעה ישירה בענף הבנייה בארץ ● טורקיה מצידה איבדה את אחד משוקי היצוא היציבים שלה במזרח התיכון ● כעת נותר לראות איך ישפיע הסכם השלום על היחסים הכלכליים בין המדינות

איפה מרוויחים יותר ומי קיבלו בונוסים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עובד קיבל מהמעסיק בונוס של 20 דולר במעטפה, מהר מאוד זה הפך לעלבון

יש בונוסים שלפעמים עדיף לא לתת ● עובדים שתוגמלו בשוברים למסעדות או במחוות יצירתיות יותר כמו תרנגול הודו לחג ומתקן האכלה לציפורים, מספרים ברשתות החברתיות על תחושת זלזול וחוסר הערכה ● הכוונה של המעסיקים אולי טובה, אך כשהבונוס לא עומד ביחס למאמץ של העובד, להישגיו או לרמת השתכרותו - המסר שנקלט הוא אחר לגמרי

חדשות הביומד / צילום: תמר מצפי, AP

שר הבריאות של ממשל טראמפ מזהיר מברית מילה

שר הבריאות האמריקאי טוען: ברית מילה מכפילה את הסיכון לאוטיזם ● גל עסקאות בעשרות מיליארדי דולרים דוחף את מדד נאסד"ק ביוטק לעליות חדות ● סטארט־אפ ישראלי מגייס 45 מיליון דולר לטיפול מבוסס בינה מלאכותית בקשישים ● וחברה־אחות של אמריקן לייזר נמכרת במסגרת הסדר חוב ● השבוע בביומד

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און / צילום: Shutterstock, Alexander Khitrov

במצעד ענק: צפון קוריאה הציגה העתקה למל"ט מתאבד ישראלי

קוריאה הצפונית, אחת הידידות הקרובות של משטר האייתוללות, קיימה ביום שישי מצעד צבאי ענק שבו הוצג מל"ט מתאבד שנראה כהעתקה של "הארופ" מתוצרת התעשייה האווירית ● ההעתקה הצפון קוריאנית ברורה לא רק מעצם הכלי, צורתו והמבנה, כי אם גם בגלל המשגרים שהוצגו – וזהים להארופ

פרופ' יואל מוקיר / צילום: Reuters, Northwestern University

הזוכה הטרי בפרס נובל בכלכלה: "זה המפתח לעושר"

פרופ׳ יואל מוקיר, יליד ישראל, זכה בפרס היוקרתי ביותר - נובל בכלכלה ● לרגל המאורע אנחנו מביאים מחדש חלק מהתובנות שחלק בראיון לגלובס בעבר

מגמות מנוגדות בבורסה / צילום: שוק ההון והשקעות

טראמפ פיצל את הבורסה בתל אביב לשניים, ויום מסחר כזה לא ראינו זמן רב

הבורסה בת"א הושפעה היום משתי מגמות מנוגדות שהתרחשו בגלל הנשיא טראמפ: מצד אחד - אופטימיות הנובעת מכניסתה לתוקף של סיום המלחמה; ומנגד - חזרתה של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שהובילה לירידות בסוף השבוע בוול סטריט והשפיעה על הבורסה מכיוון המניות הדואליות ● וגם: איך מושפעות מניות הנדל"ן, אל על והמניות הביטחוניות?

''מועדון הרצח של יום חמישי''. זריקת אינסולין לצופה / צילום: באדיבות נטפליקס

"מועדון הרצח של יום חמישי": סיפור מריר-מתוק על פנסיונרים שמשחקים בבלשים

קאסט חלומי שכולל את הלן מירן, פירס ברוסנן ובן קינגסלי מנסה לפענח מקרה רצח במעון דיור מוגן אקסקלוסיבי בבריטניה ומציע ממתק קליל

פטרישייה הייסמית. סצנות קאמריות נפלאות / צילום: Reuters, imago images/teutopress

גם שנים לאחר שנכתבה: "קריאת הינשוף" היא יצירה שלא נותנת מנוחה

תרגום חדש לרומן של אם המותחנים הפסיכולוגיים, פטרישיה הייסמית,
מציג לקורא קלאסיקה מודרנית ופוסע על הקו הדק בין אהבה לאלימות

פרופ' הלל בר גרא / צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

המדען הראשי של הרלב"ד: "צריך ללמוד מיוון ולהגביל את המהירות בערים ל-30 קמ"ש"

פרופ' הלל בר גרא כיהן עד לאחרונה כאחראי על המחקר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ועזב את תפקידו עם מסר ברור: מספר ההרוגים בכבישים מזנק, ויש הרבה מה לעשות • בראיון לגלובס הוא אומר שיש הרבה מה לחזק ברמת התשתיות, ומסביר למה הוא מציע לאמץ את חוק המהירות של יוון: לא יותר מ־30 קמ"ש בתוך העיר

המרינה באשקלון / צילום: יורו SEASKY

פערים גדולים בין הערים: כמה עולה לגור על קו החוף בארץ?

תל אביב מתקרבת ל־80 אלף שקל למ"ר, בעוד שבערים כמו בת ים, חיפה ואשקלון המחירים נמוכים משמעותית ● בדיקה של השמאי שמוליק כהן מגלה היכן עוד אפשר למצוא נוף לים במחיר סביר

לא תמיד התחזקות השקל מיתרגמת לירידה מיידית באינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עוד לפני סיום המלחמה, מהו שיעור האינפלציה הצפוי בספטמבר?

ירידה במחירי ההלבשה, הנופש והטיסות, לצד ירידה במחירי המזון עקב מבצעי חגי תשרי צפויים להוריד את מחירי ספטמבר ב-0.3% ואת האינפלציה ל-2.7% ● מחר נפתח דף חדש בכלכלה - מילואימניקים חוזרים לעבודה ושיפור צפוי בסנטימנט הצרכני ● וגם, האם הריבית תרד? לא בטוח

היערכות לביקור טראמפ בנתב''ג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור משרד הביטחון

כביש 1 נחסם, ומה קורה בנתב"ג? השינויים בשל ביקור טראמפ

במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב היום נחסמו כבישים המובילים לירושלים וברחבי הבירה, כמו גם באזור המרכז ● רשות שדות התעופה ממליצה לטסים להגיע לנתב"ג רק באמצעות רכבת ישראל, שמפעילה מערך מתוגבר ● אלה שינויי התנועה שכדאי להכיר והלו"ז המלא של הביקור

דייוויד גפן ודונובן מייקלס / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

דייוויד גפן עזב את הוליווד כמלך. עכשיו גירושים מכוערים מאיימים להרוס הכול

אגדת הבידור רצה להעביר את הפנסיה שלו בהפלגה מסביב לעולם על יאכטה בשווי 400 מיליון דולר, וכן בתרומה של מיליארדים מכספו ● במקום זאת הוא פותח את שנות ה־80 של חייו בקרב סוער עם אקס הצעיר ממנו בחצי מאה

טראמפ ונתניהו בבית הלבן / צילום: ap, Evan Vucci

נתניהו ביטל את הביקור בפסגת שארם בגלל החג

לפי דיווחים, נשיא מצרים א-סיסי שוחח עם נתניהו בטלפון, לראשונה לאחר תקופה ארוכה ● מטרת הוועידה הרשמית בשארם היא לייצר תמיכה רחבה בהסכם לסיום המלחמה בין ישראל לחמאס