גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שעת המבחן של שמואל האוזר

פרשת נואי ושופרסל: מידע פנים פוגע כמו שכר גבוה, עסקת בעלי עניין ומינוי דח"צ לקוי

1.

הנה תסריט תיאורטי, דמיוני לחלוטין. למשקיע כלשהו נודע ממקורבים לדבר כי איש עסקים מתכנן לקנות חברה גדולה במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק. המשקיע רוכש מניות של אותה חברה, העסקה מתפרסמת, המניה מזנקת. המשקיע עשה רווח יפה. יש רק בעיה אחת - קוראים לזה "מידע פנים", וזה לא ממש חוקי. סביר להניח שמהר מאוד המשקיע ימצא את עצמו מתפתל מול חוקרי רשות ניירות ערך.

והנה אירוע שקרה במציאות: איש העסקים ליאו נואי מסכם ערב סוכות על רכישת שופרסל במחיר הגבוה ב-47% משווי השוק. סמוך לרכישה וגם אחריה המניה מזנקת בכ-10%. במשך כמה ימים לפני ההודעה הרשמית רוכשים ברוקרים עבור נואי מניות שופרסל בכ-10 מיליון שקל.

לאמריקנים יש פתגם, הגורס כי "אם זה נראה כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, אז זה כנראה ברווז". על פניהן, הפעולות של נואי נראות כמו מסחר לפי מידע פנים. האם זה כך? קטנו מלדעת, ובכל מקרה חזקת החפות עומדת לנואי. את התשובה אנו מצפים לקבל מרשות ניירות ערך, שזהו בדיוק תפקידה - לבדוק ולחקור מקרים כאלה.

2.

בשבועות האחרונים אנו נתונים תחת מתקפה תקשורתית של בכירי רשות ניירות ערך. היו"ר הקודם שלה, זוהר גושן, לא התראיין ב-4 שנותיו בתפקיד, אך היו"ר הנוכחי שמואל האוזר נוקט גישה שונה.

כבר בערב ראש השנה העניק האוזר ראיון בלעדי ל"גלובס", ומאז התראיינו גם הכלכלנית הראשית של הרשות וראש מחלקת השקעות, וכולם חזרו על המנטרה: הרשות חזקה, אקטיביסטית, רואה לנגד עיניה רק את טובת המשקיעים ותפעל ללא מורא וללא משוא-פנים גם נגד השחקנים החזקים, להלן הטייקונים.

עד כאן הפרופגנדה, ומכאן למציאות. בפועל, סדר העדיפויות של הרשות ברור - קודם כל עוסקים בממשל תאגידי, בפירמידות ובהחלטות חשבונאיות על יישום כללי IFRS.

הרשות עסוקה מאוד בלשווק את עצמה ולהסביר כמה היא אקטיביסטית, אבל בינתיים ממשיכים לקרות דברים מוזרים מאוד בבורסה, דברים שלא מתיישבים עם טובת המשקיעים. למשל, מניות שקופצות כמה ימים לפני הודעה חשובה, כמו אצל אמפל בשבוע שעבר או שופרסל לפני שבועיים. והיכן רשות ניירות ערך?

3.

אין מחלוקת שפרשת נואי מוזרה ביותר ומטילה צל כבד על יחסי האמון בין המשקיעים והשוק. שימוש במידע פנים, אם אכן היה כזה, פוגע במשקיעים לא פחות מאשר שכר גבוה של מנהל, עסקת בעלי עניין או מינוי לקוי של דח"צ.

הנה מספר שאלות שצריך לשאול בפרשת נואי:

  1. (1) מדוע בכלל רוכש ליאו נואי מניות שופרסל (0.3% מההון) ממש לפני שהחליט לרכוש את השליטה בחברה (45%)?
  2. (2) האם החליט לרכוש את המניות ורק אז פתח במשא-ומתן עם אי.די.בי, או ההיפך?
  3. (3) מדוע עורכי דינו של נואי מוציאים באופן פתאומי מכתב לרשות ניירות ערך ומסבירים כי מרשם פעל באופן תקין?
  4. (4) מדוע ביקש נואי מעורך דינו הישראלי, יגאל ארנון, חוות-דעת קודם לרכישת מניות שופרסל, וממתי משקיע סביר הולך לקבל חותמת כשרות שכזו לפני רכישת מניות?

האם הרשות מתכוונת להציג את השאלות הללו לליאו נואי? אין לנו מושג. ברשות ממלאים פיהם מים. "הרשות עוקבת אחרי הנעשה בשוק ההון בקביעות, אך אינה מגיבה באופן ספציפי למידע מהסוג האמור", מסר דובר רשות ניירות ערך בתגובה.

4.

עכשיו שעת המבחן של האוזר; לא דיבורים, לא אמירות על אקטיביזם, לא סיסמאות או צעדים לצורך יחסי ציבור. עכשיו נדרשת פעולה נחרצת. על האוזר לשנס מותניו ולהפעיל את משאבי הרשות כדי לברר את העניין לעומקו, גם במחיר של חקירה נוקבת לאיש עסקים גדול וחשוב.

על האוזר לחקור ולפזר את הערפל - האם היה כאן שימוש במידע פנים מצידו של נואי, או לא?

עוד כתבות

חניון דובנוב ,פינת רחוב שאול המלך ,ת''א / צילום: תמר מצפי

ישראל קנדה רכשה ב-443 מיליון שקל את חניון דובנוב בת"א; תקים מגדל של 170 דירות

חברות-בנות של ישראל קנדה זכו במכרז לרכישת אחת מהקרקעות המבוקשות בתל אביב ● במקום החניון יוקם מגדל הכולל 45 קומות, 170 יחידות דיור ושטחי תעסוקה

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הנגיד על האפשרות שיוטלו גזרות חדשות: "סביר שיידרשו צעדים נוספים מעבר להעלאת המע"מ ב-2025"

אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% בפעם השלישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון דבק בתחזיות שמראות שבעוד שנה האינפלציה תתכנס ליעד ● על הקדמת העלאת המע"מ ל-2024: "ככל שיחול גידול בלתי צפוי בהוצאות הביטחוניות יש לשקול צעדים נוספים בתחום המיסוי או הקדמת צעדים מתוכננים"

עידן פלוס / צילום: יח''צ

ערוץ 14 יוצא מעידן פלוס. זו הסיבה

עפ"י מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מעידן פלוס כדי שהחוב שלהם לרשות השנייה לא ימשיך לגדול ● ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב השידור של ערוץ 14 כבר לא יהיה זמין דרך השירות ● נכון לעכשיו, החוב של ערוץ 14 עומד על 6.5 מיליון שקל

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

רפאל חשפה מיירט חדש שמתבסס על מערכת כיפת ברזל

רפאל חשפה בתערוכה בבוקרשט מיירט חדש שמתבסס על כיפת ברזל ושמו "Iron Lance" ● בקרוב צפויים להתפרסם פרטים נוספים על המיירט החדש ● במקביל, קניה שוקלת לרכוש את מערכת ספיידר של החברה

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בן גביר זימן את המפכ"ל שבתאי לשימוע: לא מתפקד, אמליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו

במכתבו למפכ"ל קובי שבתאי ציין השר איתמר בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי ה-7 באוקטובר, ולצד זאת הוסיף כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים והטענות לאי-תפקודך הכללי"

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"